Kenőanyagokról konyhanyelven – kenőanyag alapismeretei cikksorozat mindenkinek aki jobban szeretné megismerni a kenőanyagok világát

Kenőanyagokról konyhanyelven – kenőanyag alapismeretei cikksorozat mindenkinek aki jobban szeretné megismerni a kenőanyagok világát

Kenőanyagokról konyhanyelven – Kenéstechnika mindenkinek

 

Üdvözlünk a „Kenőanyagokról konyhanyelven” cikksorozatunkban! Ha valaha is elbizonytalanodtál a motorolajok, kenőanyagok vagy egyéb karbantartási anyagok világában, akkor jó helyen jársz. Sorozatunk célja, hogy közérthetően, egyszerűen és érthetően mutassuk be ezeket az anyagokat, hogy bárki – legyen az átlagember vagy szakember – könnyedén megérthesse és alkalmazhassa a megszerzett tudást.

Az egyes cikkekben igyekszünk olyan információkat nyújtani, amelyek nemcsak hasznosak, de könnyen emészthetők is. Nem kell gépészmérnöknek lenned ahhoz, hogy tudd, milyen olajat válassz az autódhoz, vagy hogyan használj különböző kenőanyagokat. Itt megtalálod azokat a releváns és gyakorlati tanácsokat, amelyekkel megkönnyítheted a karbantartási munkákat.

Legyen szó motorolajokról, zsírokról, vagy akár speciális kenőanyagokról, mindenre választ kapsz. Olvasd cikksorozatunkat, és válj magabiztosabbá a karbantartás területén – mindezt egyszerűen, érthetően, konyhanyelven!

Vágjunk is bele, és fedezzük fel együtt a kenőanyagok világát!

 

Üdv, Bajomi Vilmos – Olajos Vili

 

Motorolaj:

  1. Miből áll a motorolaj és milyen feladatokat lát el a motorban (alapolajok szint-félszint-ásványi, adalékok, funkciók) – Keverhetőek-e a különböző gyártók azonos típusú motorolajai? 
  2. Viszkozitás / Viszkozitási osztályok / Mitől függ a Viszkozitás / mit jelent valójában az 5W-30
  3. Mit kell tudni a 0W-s motorolajokról?
  4. Motorolaj a folyékony autószerelő! – Olajfogyasztás okai egy belsőégésű motorban, ezt okozza az előírtnál magasabb viszkozitású motorolaj használata
  5. 0-20, 0W-16 és 0W-8 megjelenésének kiváltó okai és fontossága. 
  6. Alacsony viszkozitású motorolaj a hibrid és a start-stop rendszerű motorokban.
  7. Olajcsere periódus helyes megválasztásának fontossága! Milyen tényezők befolyásolják az olajcsere periódus hosszát?
  8. Motorolaj szabványok – ACEA, API, Gépgyártói szabványok, bizonyos esetekben miért fontosabb a gépgyártói szabvány, mint a viszkozitás?
  9. Miért fontos a megadott feltöltési mennyiség betartása? Mit okoz, ha az előírtnál kevesebb vagy több motorolajat töltünk az autóba?
  10. Befolyásolja-e a motorolaj minőségét az, hogy melyik országban vagy melyik gyárban készült?
  11. Viszkozitás vagy specifikáció? Melyik a fontosabb egy motorolaj kiválasztása során?
  12. A HTHS viszkozitás, mint a modern járművek motorolajának új mérőszáma!
  13. Mit jelent az LSPI és hogyan védekezhetünk ellene?
  14. Diesel vagy Gasoline? Milyen jelölések találhatóak egy motorolaj flakonon és mit jelentenek ezek?
  15. A Motorolajok közötti apró különbségek! Így értelmezd a műszaki adatlapon található értékeket!
  16. Egyre zöldülő motorolajok! – Regenerlát és növényi alapú motorolajok
  17. A nemzetközi és a gépgyártói szabványok mögötti különbségek
  18. Normál, vagy hosszú olajcsere periódus?

 

Közlekedési hajtóműolajok

  1. Főbb típusok és szabványok (MTF, Diffi, ATF, DCT, CVT)
  2. Kézi váltóolaj viszkozitási osztályok 
  3. API GL osztályok közötti különbségek – Melyik API GL besorolás melyik felhasználásra való
  4. Főbb OEM gyártók ATF szabványai

 

Fékfolyadékok

  1. Fékfolyadék típusok / újdonságok
  2. Milyen időközönként és miért kell cserélni a fékfolyadékot

 

Fagyálló Hűtőfolyadékok

  1. Leggyakoribb fagyálló hűtőfolyadék szabványok
  2. Fagyállók főbb típusai
  3. Milyen időközönként és miért kell cserélni a hűtőfolyadékot

 

Kenőzsírok:

  1. Mi a kenőzsír és mik a főbb típusai.
  2. Milyen zsírokkal találkozhatunk egy műhelyben

 

LHM / CHF / Szervóolaj

  1. Hidraulikus rendszerek alapvető működése
  2. Miért szükséges időnként cserélni a hidraulikus folyadékot

 

AdBlue

  1. Mi az AdBlue és miért szükséges használni?
  2. Mi történik, ha kifogy az AdBlue?

 

Általános:

  1. Mi a különbség motorolaj és motorolaj között, avagy számít-e, hogy ki gyártja a motorolajat?
  2. Befolyásolja-e a motorolaj minőségét a használat? Ezt vedd figyelembe amikor meghatározod az olajcsere periódust!
  3. Milyen kenőanyagok és folyadékok vannak egy járműben és milyen időközönként kell cserélni őket
  4. Olajminták laborvizsgálatában rejlő lehetőségek egy műhely részére
  5. Olajfogyasztás kontra vastag olaj – Motorolaj, mint folyékony szerelő

 

Elektromos / hibrid járművek kenőanyagai

  1. Milyen kenőanyagok vannak egy hibrid járműben és mire kell odafigyelni
  2. Milyen kenőanyagok vannak egy tisztán elektromos járműben és mire kell odafigyelni

 

A cikk szerzője: Bajomi Vilmos „Olajos Vili”

Ha kenéstechnikai tanácsadásra van szüksége, vagy segítséget keres a megfelelő kenőanyagok kiválasztásához, forduljon hozzánk bizalommal az alábbi elérhetőségeken:

Telefon: +36 30 285 8781

Email: olajosvili@gmail.com

 

Ha van olyan téma, amely érdekli, de nem találja meg a fenti cikksorozatban, kérjük, küldje el témajavaslatát az olajosvili@gmail.com e-mail címre. Mi feldolgozzuk az Ön által felvetett témát, és publikáljuk azt cikksorozatunk részeként.

Rólunk

Bajomi Vilmos vagyok, az Olajos Vili alapítója. Az "Olajos Vili" név nem véletlenül ragadt rám – ügyfeleim így mentettek el a telefonjukba, mert mindig számíthattak rám, ha kenőanyagokról volt szó. Az olajipar iránti szenvedélyem és az évek során megszerzett széleskörű ismereteim révén váltam ismertté ezen a területen. Pályafutásomat 2007-ben kezdtem a Shell Hungary Zrt.-nél, ahol 2008-ban csatlakoztam az ipari kenőanyagok csapatához, mint Key Account Manager. Az itt töltött idő alatt mélyreható tapasztalatokat szereztem, különösen a gázmotoros és turbinás erőművek kenőanyagainak területén. A Shell nemzetközi gyáraiban szerzett ismeretek alapozták meg szakmai tudásomat. 2014-ben csatlakoztam a Lavina Szerviz Csoporthoz, Magyarország egyik vezető, márkafüggetlen kenőanyag-disztribútorához. Itt nem csak a Shell, hanem más jelentős márkák, mint a Mobil, Castrol, Eni/Agip, Total, Eurol, Texaco, Petronas és Q8 kenőanyagaival is intenzíven foglalkoztam. Ez az időszak lehetőséget adott számomra, hogy több gyártó fejlesztő központjába is betekintést nyerjek, és részt vegyek egyedi kenőanyagok kifejlesztésében és értékesítésében. 2016-tól a Lavina Szerviz Kft.-nél betöltött értékesítési pozíciómmal párhuzamosan az OlajShop.hu webáruház egyik tulajdonosaként a webáruház fejlesztése és irányítása is bekerült a napi feladataim közé. A szakmai vezetésem alatt a webáruház értékesítést közel tízszeresére, a látogató számát pedig közel hússzorosára növekedett, ami jelentős szakmai sikert hozott számomra, és tovább bővítette kapcsolati hálómat az iparágban. 2023-ban úgy döntöttem, hogy új kihívások után nézek, és létrehoztam az OlajosVili.hu-t. Ezen a platformon az elmúlt 15 év során szerzett tapasztalataimat osztom meg, hogy segítsek másoknak eligazodni a kenéstechnika bonyolult, de izgalmas világában. Az OlajosVili.hu célja, hogy hiteles információkat és gyakorlati tanácsokat nyújtson mindazoknak, akik megbízható megoldásokat keresnek a kenőanyagok területén.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

*