Útmutató a megfelelő OAT fagyálló hűtőfolyadék kiválasztásához

Útmutató a megfelelő OAT fagyálló hűtőfolyadék kiválasztásához

Korábban már írtunk a fagyállók különböző típusairól, de azóta többször is felmerült az igény, hogy készítsünk egy egyszerű segédletet a különböző fagyállók beazonosításához, értelmezéséhez és kiválasztásához.

 

Ez a cikk azt a célt szolgálja, hogy könnyebben el lehessen igazodni a rengeteg színű és elnevezésű fagyálló között.

 

Legutóbbi cikkünkben a motorolajok keverhetőségéről írtunk. Ezt a cikket IDE KATTINTVA tudja elolvasni.

 

A  megfelelő fagyálló kiválasztásban az okoz nehézséget, hogy nem létezik egy általános szabvány ami segít abban, hogy a különböző gyártók saját fagyálló hűtőfolyadékra vonatkozó szabványait egymás mellé tudjuk helyezni és tudjuk, hogy melyik típus helyett melyik másik gyártó hűtőfolyadéka is használható autónkban.

 

A legtöbbször a fagyálló hűtőfolyadék színe, vagy a mindenki által ismerősen csengő Volkswagen fagyálló szabványok alapján (mint pl. G11 vagy G12) szokás kiválasztani a fagyállót ami azért nem megfelelő, mert a fagyállók színem nem szabványosított paraméter, azaz semmit sem jelent a fagyálló minősége szempontjából, a VW G11 viszont csak annyit jelent, hogy kompatibilis a megjelölt VW csoportos járművekkel amik ezt a specifikációt írják elő.

Ebben a cikkben bemutatjuk a különböző fagyálló hűtőfolyadék technológiákat és be is mutatjuk, hogy melyik technológiájú fagyálló milyen autókban használható általánosságban.

A legbiztosabb minden esetben, ha a járműgyártó ajánlását vesszük alapul a kiválasztás során, azaz, ha megnézzük, hogy milyen típusú fagyálló használatát írja elő a gyártó a gépkönyvben.

AUTÓS HŰTŐFOLYADÉKOK: AZ ALAPOK MEGÉRTÉSE

Kezdjük azzal, hogy megválaszoljuk a hűtőfolyadékkal kapcsolatos gyakori kérdéseket.

MI AZ A HŰTŐFOLYADÉK?

A hűtőfolyadék egy olyan folyadék, amely megvédi a motorját szélsőséges hőmérsékleteken, legyen szó hőségről vagy fagyról. Legfontosabb összetevői:

  1. Glikol alap – A koncentrált hűtőfolyadék 90-95%-át teszi ki. Két fő típusa van:
    • Etilén-glikol – Megakadályozza, hogy a folyadék megfagyjon fagypont alatt, vagy elpárologjon extrém hőben. Hátránya, hogy oxidálódik és károsítja a motort, ezért fejlett adalékcsomaggal kell kiegészíteni.
    • Propilén-glikol – Magasabb viszkozitása miatt javítja a hőátadási sebességet.
  2. Adalékanyagok – A koncentrátum körülbelül 5%-át teszik ki. A korróziógátlók kulcsszerepet játszanak a hűtőfolyadék technológiában, mivel minimalizálják az oxidációt és csökkentik a motor rozsdásodásának kockázatát. Különböző régiókban eltérő adalékanyagokat használnak: Ázsiában például karboxilátokat és foszfátokat, míg Európában szilikátokat és karboxilátokat.
  3. Víz – Az oldatlan hűtőfolyadék koncentrátum 5%-át teszi ki.

 

MIT CSINÁL A HŰTŐFOLYADÉK?

A motorhűtő folyadék számos módon előnyös a jármű számára:

  • Megakadályozza a motor túlmelegedését meleg éghajlaton.
  • Fagyálló adalékokat tartalmaz, amelyek megakadályozzák a hűtőrendszer lefagyását fagypont alatti hőmérsékleten.
  • Véd a korrózió ellen. Olyan adalékokat tartalmaz, mint a foszfátok, szilikátok és karboxilátok, amelyek meghosszabbítják a motor élettartamát.

A FAGYÁLLÓ HŰTŐFOLYADÉKOK KÜLÖNBÖZŐ TÍPUSAI

  • SZERVETLEN ADALÉK TECHNOLÓGIA (IAT)

Az IAT hűtőfolyadékokat etilén-glikollal, valamint szilikátokkal és foszfátokkal készítik a korrózió megelőzése érdekében. Ezt a típust régebbi járművekben használják, különösen az 1990-es évek előtt gyártott amerikai autókban. Ez egy régebbi formula, amely nem olyan hatékony, mint a legújabb hűtőfolyadékok. Ha régebbi autóval rendelkezik, amely IAT hűtőfolyadékot igényel, cserélje azt kb. két évente, vagy 72 000 km-enként.

  • SZERVES SAV TECHNOLÓGIA (OAT)

Az OAT hűtőfolyadékokat propilén-glikol alappal készítik, és kompatibilisek a GM, Saab és VW autókkal. Az OAT hűtőfolyadékok újabb autómodellekhez készültek, általában a 2000-es évek után gyártott járművekhez. Szerves savakat használnak a motor korrózió elleni védelmére, és további adalékanyagokat is tartalmaznak a motor védelme érdekében. Az OAT hűtőfolyadékokat csak öt évente vagy 240 000 km-enként kell cserélni.

HÍBRID SZERVES SAV TECHNOLÓGIA (HOAT)

A HOAT a szerves és szervetlen adalék technológiát ötvözi, mindkét formulát használva a motor védelmére és a korrózió elleni küzdelemre. A HOAT hűtőfolyadékok kompatibilisek a Ford, Chrysler és európai autómárkákkal. Ezeket szintén öt évente vagy 240 000 km-enként kell cserélni.

  • FOSZFÁTMENTES HOAT

A foszfátmentes HOAT etilén-glikollal készül, mind szerves, mind szervetlen korróziógátlókat tartalmaz. Ez a típus kompatibilis többek között a BMW, Volvo, Tesla, Mini, Audi, Jaguar, Porsche, Rolls-Royce, Saab és Volkswagen autókkal.

 

  • FOSZFÁTOS HOAT

A foszfátos HOAT hűtőfolyadékok foszfátokat és szerves savakat használnak a motor alkatrészeinek korrózióvédelmére. Különösen az ázsiai autómárkák számára ajánlott, mint például a KIA, Toyota, Nissan, Hyundai és Honda.

 

  • SZILIKÁTTAL DÚSÍTOTT HOAT (SI-HOAT)

A szilikáttal dúsított HOAT hűtőfolyadékok szilikátokat és szerves savakat használnak a motor korróziójának minimalizálására. Az ilyen típusú hűtőfolyadékok öt év vagy 240 000 km élettartamot biztosítanak. Kompatibilisek többek között a Mercedes-Benz, Audi, VW, Porsche, Lamborghini és Bentley autókkal.

Főbb jármű gyártói specifikációk

Számos járműgyártó határoz meg specifikus követelményeket az OAT fagyállókra vonatkozóan. Ezek a specifikációk biztosítják, hogy a fagyálló megfeleljen a gyártó által előírt korrózióvédelmi és hőmérsékleti követelményeknek. Néhány legismertebb specifikáció:

  1. GM (General Motors) Dex-Cool: Az egyik legismertebb OAT alapú fagyálló specifikáció. A Dex-Cool-t a GM járművei számára fejlesztették ki, és hosszú élettartamot biztosít a motorhűtő rendszer számára.
  2. Volkswagen (VW) TL 774-D/F: Az OAT fagyállók specifikációi a Volkswagen csoport járművei számára. A TL 774-D a klasszikus OAT, míg a TL 774-F a HOAT típusú fagyállókra vonatkozik.
  3. Ford WSS-M97B44-D: A Ford saját specifikációja, amely OAT alapú fagyállókra vonatkozik. Ez a szabvány biztosítja, hogy a fagyálló megfelelő védelmet nyújtson a Ford járművek hűtőrendszerében.
  4. Mercedes-Benz MB 325.3: Ez a specifikáció az OAT fagyállókra vonatkozik, és biztosítja, hogy a fagyálló kompatibilis legyen a Mercedes-Benz járművek hűtőrendszerével.

 

Fagyállók egy ismert fagyálló gyártó szemszögéből:

 

Nézzük meg a fagyállókat a legismertebb járműgyártó független fagyálló fejlesztő és gyártó kínálatában elérhető fagyállókon keresztül. Így néminemű rálátást kapunk arról, hogy mely járműgyártói fagyálló specifikációk azok amikre mondhatjuk, hogy kompatibilisek egymással:

  • Glysantin G48 – zöldeskék színű VW G11 hűtőtőfolyadék, amely hibrid technológiát alkalmaz. Szervetlen és szerves korróziógátló anyagok keverékét tartalmazza a hűtőrendszer védelmére. Szilikát típusú hibrid technológia. Különféle szervetlen és szerves korróziógátlókkal véd

Főbb jóváhagyások amikkel ez a termék rendelkezik: Audi / VW / Skoda / Seat TL 774-C (G11); BMW LC-87, MB 325.0, Opel B 040 0240, Saab 690 1599

Megfelel a következő járművekben való használatra: Alfa Romeo (10976 – 2004); Audi (1981 – 1996); BMW (1975 – 2018); Fiat (1982 – 2004); Ford (1997-ig); Mecedes Benz (1976 – 2014.04); Mini (2001-től); Mitsubishi Carisma (1996 – 2004); Mitsubishi Colt (2004 – 2007); Opel (1975 – 2000); Porsche (1995-ig); Saab (14985 – 2000); Skoda (1985 – 1996); Smart (2014.10-ig); Toyota (dízel motorok 2015-től); VW (1975 – 1996)

 

  • Glysantin G30 – Rózsaszín VW G12+ fagyálló hűtőfolyadék, amely szilikátoktól mentes. Ez a termék szerves sav technológiát (OAT) alkalmaz. Szerves korróziógátlókat tartalmaz a hűtőrendszer védelmére. Organic Acid Technology (OAT); Védelmet nyújt szerves korróziógátlókkal (szilikát nélkül)

Főbb jóváhagyások amikkel ez a termék rendelkezik: Audi / VW / Skoda / Seat TL 774-D/F (VW G12+)

Megfelel a következő járművekben való használatra: Alfa Romeo (2006-tól); Bentley (2005 – 2008.08); Chevrolet (2001-től); Chryslrer (2011-től); Citroen (1993-tól); Dacia (2005-től); Daihatsu (2005-től); Dodge (2011-től); Fiat (2005-től); Ford (1998-tól); Honda (1983-tól); Hyundai (1982-től); Jaguar ˙(1999-től); Jeep (2011-től); KIA (1991-től); Lamborghini (1997 – 2008); Land Rover (1998-tól); Lexus (1994-től); Lotus (200-től); Maserati; Mazda (1977-től); Mini (BMW) One D; Cooper D (2007 -2011); Mitsubishi (1982); Nissan (1982); Opel (2001-től); Peugeot (1996 – 2009); Renault (1995-től); Rover (1982-től); Saab ( 2001-től); Skoda (1998 – 2008.08); Smart (2014.11-től); Subaru (1977-től); Suzuki (1981-től); Toyota (1978-tól); Vauyhall (2001-től); Volkswagen (1997 – 2008.08)

 

  • Glysantin G40 – Rózsaszín VW G12++ fagyálló, ami a GLYSANTIN® termékek új generációjához tartozik. Ez a termék hibrid szerves sav technológiát (Si-OAT) alkalmaz. Egyesíti a szilikátot tartalmazó és a szilikátmentes hűtőfolyadékok előnyeit, azaz kiváló korrózióvédelmet és hosszú élettartamot. Hibrid szerves sav technológia szilikátokkal (Si-OAT); egyesíti a szerves és szilikát inhibitorok előnyeit, hogy kiváló védelmet nyújtson a korrózió ellen, rózsaszín.

Főbb jóváhagyások amikkel ez a termék rendelkezik: VW TL 744-G (G12++); MB 325.6;

Megfelel a következő járművekben való használatra: Audi (2007.08.01-tő mindegyik modell); Bentley (2008.01.01-tő mindegyik modell); Bugatti (2008.01.01-tő mindegyik modell); Fiat; Infiniti; Lamborghini (2009.01.01-tő mindegyik modell); Land Rover; Mercedes Benz ( (2014.05.01-tő mindegyik modell); Porsche (2010.01.01-tő mindegyik modell); Seat / Skoda = VW  (2008.09.01-tő mindegyik modell); BMW LC-07;

 

  • Glysantin G64 / Glysantin G64 ECO – zöld színű fagyálló hűtőfolyadék, amely szilikáttal és foszfáttal dúsított robusztus szerves sav technológiát alkalmaz. A G64® hűtőfolyadék kiváló védelmet nyújt a korrózió ellen és hosszú élettartamot biztosít még a modern motorok legnagyobb hőterhelése mellett is. Ezenkívül a GLYSANTIN® G64® kiváló védelmet nyújt a kavitáció ellen a nehéz tehergépjárművek számára. Szerves sav technológia szilikátokkal és foszfátokkal (PSi-OAT); Kiváló védelmet nyújt a korrózió ellen és hosszú élettartamot biztosít.

Főbb jóváhagyások amikkel ez a termék rendelkezik: Volvo TR-31854114-002; Geely (2020-tól)

Megfelel a következő járművekben való használatra: BMW összes modell 2019-től, amiben a BMW LC-18 specifikációjú fagyálló használata van előírva

 

  • Glysantin G65 – rózsaszín VW G12 EVO fagyálló hűtőfolyadék, amely védi a hűtőrendszert azáltal, hogy szerves sav technológiát alkalmaz szilikáttal és foszfáttal kombinálva. A GLYSANTIN® G65® megfelel a Volkswagen csoport modern motorjaival szemben támasztott speciális követelményeknek, és kiváló korrózióvédelmet és hosszú élettartamot biztosít még a legnagyobb hőterhelés mellett is. Szerves sav technológia szilikátokkal és foszfátokkal (PSi-OAT) a modern, lecsökkentett Volkswagen csoport motorjainak speciális követelményeihez, kiváló védelmet nyújt a korrózió ellen és hosszú élettartamot biztosít. Alkalmas elektromos járművekhez is.

Főbb jóváhagyások amikkel ez a termék rendelkezik: Volkswagen TL 774-L; Jóváhagyott az összes 2018.06 után gyártott Audi, Bentley, Bugatti, Lamborghini, Prosche, Seat, Skoda és Volkswagen járműben való használatra.

 

  • Glysantin G05 – sárga színű szilikátokat tartalmazó fagyálló hűtőfolyadék klasszikus amerikai uatókhoz. Ez a termék hibrid hűtőfolyadék. Szervetlen és szerves korróziógátló anyagok keverékét tartalmazza a hűtőrendszer védelmére. A termék nitrittartalma miatt különösen ajánlott nagy teljesítményű motorokhoz. Elektromos járművekhez alkalmas. A termék különösen alkalmas az 50-es évektől a 80-as évekig terjedő klasszikus autók öntöttvas motorjaihoz.

Főbb jóváhagyások amikkel ez a termék rendelkezik: Észak Amerikai Ford WSS-M97B51-A1; Chrysler MS 9769; Dodge MS-9769; Jeep MS-9769. Használata engedélyezett az összes észak amerikai Ford modellben és a 2010-ig gyártott Chrísler, Dodge és Jeep modellekben

 

Ahogy láthatjuk, nincs általános szabály a fagyállók felhasználását illetően. Vannak gyártok aki már idelye korán áttértek egyik fagyálló típusról egy másikra, és találunk olyat aki a végletekig kitartanak egy régebbi technológia mellett. Jóllehet általában a termékek színe alapján választjuk ki az autónkba való fagyállót, jól láthjató, hogy több olyan egymástól független fagyálló típus is van ami ugyanúgy rózsaszínben érhető el.

A fagyálló kiválasztásakor mindig győzödjünk meg arról, hogy a gyártó melyik típust írja elő, ugyanis a nem megfelelő fagyálló használatakor összeférhetetlenség léphet fel a műanyag és gumi alkatrészekkel ami a hűtőfolydék rendszer meghibásodását okozhatja.

 

Reméljük, hogy ez az útmutató segít eligazodni a hűtőfolyadékok világában, és könnyebbé teszi a megfelelő termék kiválasztását az autója számára.

A cikk szerzője: Bajomi Vilmos „Olajos Vili”

Ha kenéstechnikai tanácsadásra van szüksége, vagy segítséget keres a megfelelő kenőanyagok kiválasztásához, forduljon hozzánk bizalommal az alábbi elérhetőségeken:

Telefon: +36 30 285 8781

Email: olajosvili@gmail.com

Rólunk

Bajomi Vilmos vagyok, az Olajos Vili alapítója. Az "Olajos Vili" név onnan ered, hogy ügyfeleim így mentettek el a telefonjukba. Az olajos szakma iránti szenvedélyem és széleskörű ismereteim révén váltam ismertté ezen a területen. Pályafutásomat 2007-ben kezdtem a Shell Hungary Zrt.-nél, ahol 2008-ban csatlakoztam az ipari kenőanyagok csapatához, mint Key Account Manager. Itt szerzett tapasztalataim és a Shell nemzetközi gyáraiban eltöltött idő alapozták meg szakmai tudásomat, különös tekintettel a gázmotoros és turbinás erőművek kenőanyagaira. 2014-ben a Lavina Szerviz Csoportnál folytattam karrieremet, Magyarország egyik vezető márkafüggetlen kenőanyag-disztribútoránál. Itt nem csak a Shell, hanem a Mobil, Castrol, Eni/Agip, Total, Eurol, Texaco, Petronas és Q8 kenőanyagokkal is mélyrehatóan foglalkoztam. Ez az időszak lehetőséget adott számomra, hogy betekintést nyerjek több gyártó fejlesztő központjába és részt vegyek egyedi kenőanyagok kifejlesztésében. 2016-tól az OlajShop.hu webáruház fejlesztéséért és irányításáért feleltem, ahol az értékesítés mellett a webáruház forgalmát jelentősen, közel tízszeresére növeltem. Ez az időszak tovább bővítette kapcsolati hálómat és szakmai ismereteimet a kenőanyagok területén. 2023-ban úgy döntöttem, hogy új kihívásokat keresek, és szakmai szabadságot vettem ki. Az elmúlt 15 év tapasztalatait összegyűjtve elindítottam az OlajosVili.hu-t, egy online platformot, amely a kenéstechnikai tudásommal segít másoknak is eligazodni ezen a bonyolult, de izgalmas területen. Az OlajosVili.hu célja, hogy átfogó, hiteles információkkal és gyakorlati tanácsokkal szolgáljon mindazok számára, akik a kenéstechnika világában keresnek megoldásokat és megbízható ismereteket.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

*