Az AdBlue mítosz! Miért kell-e egyáltalán AdBlue az autómba probléma-e ha kifogy?

Az AdBlue mítosz! Miért kell-e egyáltalán AdBlue az autómba probléma-e ha kifogy?

Manapság egyre gyakrabban találkozunk azzal, hogy dízel autónkkal a benzinkútra bekanyarodva a töltőnyílásnál nem a szokásos egy tanksapkáját találjuk, hanem kettőt. Általában egy kék kupak is található a szokásos mellett.

 

Előző cikkünk a mezőgazdaságban alapvetően használt kenőanyagokról írtunk. Amennyibe még nem olvastad, úgy IDE KATTINTVA megteheted.

 

Ez a kék kupak az AdBlue folyadék töltő nyílása. Ha ezzel a képpel találkozik, akkor ez a cikk Önnek szól ugyanis az autója AdBlue rendszerrel van szerelve és a működéséhez a gázolaj mellett AdBlue-re is szüksége van bizonyos időközönként. Ennek a folyadéknak a pótlása az üzemanyag mellett további extra költséget jelent az autósok számára, viszont szükséges annak érdekében, hogy az üvegház hatású gázok kibocsátását csökkentsük.

A következő sorokban bemutatjuk, hogy mi az AdBlue, miért van szüksége az autójának rá és mi az amit érdemes tudnia erről a folyadékról.

Mi is az AdBlue?

Az AdBlue egy magas tisztaságú dízel kipufogógáz-adalék (DEF) hivatalos nevén AUS32, ami az „Aqueous Urea Solution 32.5%” rövidítése. Valójában kötelező az AdBlue használata a 7,5 tonnánál nehezebb nehéz tehergépjárművekben és minden olyan dízelmotoros autókban, amelyeket SCR rendszerrel szereltek fel.

Miből áll az AdBlue folyadékot?

Az AdBlue egy nem mérgező, nem gyúlékony és szagtalan oldat, amely ISO 22242 standard szerint 32,5% magas tisztaságú ureát és 67,5% ioncserélt vizet tartalmaz.

Miért szükséges az AdBlue?

A közlekedési iparág a üvegházhatású gázok kibocsátásának legnagyobb forrása, és a dízelmotorral hajtott járművek és berendezések majdnem felét teszik ki az összes nitrogén-oxidnak (NOx). Emiatt a EU kormánya növeli a nyomást a dízelautó gyártókon annak érdekében, hogy valamit tegyenek a dízel kipufogógázok által kibocsátott káros anyagok jelentős mennyiségével kapcsolatban.

2006 óta életbe lépett az EU dízelkibocsátásra vonatkozó jogszabályok 4. kiadása (Euro 4). A jogszabályok minden frissítéssel szigorodnak, és a 4. kiadás kötelezővé tette az összes új teherautó számára a SCR felszerelését.

Az Euro 1 1993-ban lépett életbe, ahol minden olyan teherautónak, amely több mint 2,72 g/km CO-t termelt, kötelező volt az AdBlue használata. Azóta a rendelet egyre szigorúbbá vált, az Euro 6 pedig 2014 szeptemberében vezetődött be, amely előírja az AdBlue folyadék használatát minden olyan teherautónál, amely több mint 0,50 g/km CO-t és 0,08 g/km NOx-t termel. Az elmúlt 5 év során a személyautókkal szemben is annyira szigorodott az előírás, hogy motorjaik SCR rendszer nélkül már nem tudják teljesíteni a szükséges előírásokat.

Mit csinál az AdBlue?

Az AdBlue kulcsszerepet játszik a motorok NOx-kibocsátásának csökkentésében, ahogy szigorodnak a közlekedési járművekre és személyszállítási járművekre vonatkozó szavályok.

Az AdBlue-t úgy tervezték, hogy megfeleljen a legújabb Euro 6 kipufogógáz-kibocsátási előírásoknak, és kulcsfontosságú a közegészségügy javításában.

 

Hogyan működik az AdBlue folyadék?

Szennyező vegyületek és anyagok, beleértve a nitrogén-oxidot és a nitrogén-dioxidot, keletkeznek, amikor a dízelmotorok működés közben üzemanyagot égetnek. Ezek az elemek felhalmozódnak a levegőben, szmog és savas eső kialakulásáőt eredményezik.

Az AdBlue a szelektív katalitikus redukció (SCR) elnevezésű folyamat révén működik. Mielőtt bármilyen károsanyag kibocsátás bekövetkezne, az AdBlue oldatot porlasztott állapotban permetezik a dízel kipufogógázába, körülbelül az üzemanyag 5%-ával azonos arányban.

Ez ammóniát szabadít fel, ami katalizátorként szolgál egy kémiai reakcióhoz, és átalakítja a a veszélyes vegyületeket nitrogénné, vízgőzzé és CO2-vé – mindezek ártalmatlanok a tüdőnkre és az atmoszférára nézve.

Az AdBlue-t soha nem a dízelüzemanyaghoz adják közvetlenül, és soha nem kerül közvetlen kapcsolatba vele. Egy kijelölt AdBlue tartályban tárolják, amely saját szintjelző rendszerrel és adagoló rendszerrel rendelkezik. Az AdBlue tartály töltésére általában az üzemanyag töltő nyílás mellett található második, kék színű kupak alatt található nyíláson keresztül van lehetőség.

Kinek van szüksége AdBlue-ra?

Az összes kereskedelmi célú, 7,5 tonnánál nehezebb dízelmotorral hajtott jármű, és azok a járművek, amelyeket 2006 októbere után gyártottak (Euro IV és Euro V) és Szelektív Katalitikus Redukció (SCR) technológiával rendelkeznek. Ez a rendszer a személyautókban nagyságrendileg az elmúlt 5-6 év során került bevezetésre. Az SCR működéséhez – és a jármű működéséhez – az AdBlue-t az égéstermék utáni fázisban kell beinjektálni a kipufogógázokba.

 

Hogyan tudom meg, hogy az autómban van-e AdBlue?

Amikor egy új vagy használt dízel autót vásárol egy kereskedéstől, akkor nekik szükséges elmagyarázniuk, hogy milyen funkciókkal rendelkezik az új autó, és kifejezetten meg kell említeniük, hogy az autó használ-e AdBlue-t működéséhez. A legtöbb járműnél kék vagy fekete kupak található az AdBlue folyadék töltésére aamely a szokásos fekete dízel töltőkupak mellett van elhelyezve ugyanabban a töltőnyílásba. Az autó AdBlue igényeiről szóló bővebb információkért nézd meg az autó kézikönyvét.

 

Mi történik, ha elfogy az AdBlue folyadék, vagy egyszerűen nem használok ilyen folyadékot?

Amikor az SCR-szerelt jármű AdBlue szintje alacsonyra csökken, egy figyelmeztető jelzés jelenik meg a műszerfalon. Ha teljesen elfogy a folyadék, akkor az autó elveszíti a teljesítményét, és az emissziókat a jogi szabványoknak megfelelően csökkenti. A teljesítmény újra visszaáll a normális szintre , amikor az AdBlue tartályt újratöltik.

 

Mit tegyek, ha kifogy a folyadék?

Azokban az autókban, amelyekhez az AdBlue folyadék használata szükséges, beépített számítógéppel és rendszerekkel vannak felszerelve, amelyek figyelmeztetnek a megoldás alacsony szintjéről, és megjelenítik az AdBlue aktuális szintjét. A figyelmeztető fény általában előre tájékoztatja a vezetőt – annak érdekében, hogy problémákat elkerüljön, nem szabad figyelmen kívül hagyni. Valóban – az autó tulajdonosának lesz ideje az AdBlue folyadék feltöltésére, de ha túl sokáig halasztja el, problémák léphetnek fel.

Ha mégis kifogy az AdBlue tartály, a motor biztonságos üzemmódra vált. Autó típustól függ, hogy meddig engedi a további közlekedést csökkentett módban. Ha az autó még mindig mozgóképes, úgy jó esély van rá, hogy el tud jutni a következő benzinkútra ahol újra tudja tölteni az AdBlue tartályt. Az autó leállítását követően előfordulhat, hogy nem lehetet újraindítani, egészen addig ameddig az AdBlue tartály nem kerül újra feltöltésre. Sok esetben, amikor az AdBlue szintje egy meghatározott alacsony érték alá esik meghalad, az autó számítógépe olyan üzenetet jelenít meg, amelyek folyamatosan tájékoztatják a vezetőt az alacsony szintről. Sok autógyártó arra figyelmezteti a vezetőt, hogy már csak 1000 kilométert lehet megtenni a jelenlegi AdBlue mennyiséggel és amennyiben nem tölti újra, úgy a kifogyást követően a járművet nem lehet újraindítani.

 

Az AdBlue folyadék kifogyása károsíthatja a motort?

Nem, nem fogja károsítani a motort, azonban a motor teljesítményére hatással lesz egészen addig, ameddig újra nem tölti.

 

Mennyibe kerül az AdBlue literenként?

Az AdBlue ára függ attól, hogy hol vásároljuk és függ a vásárolt kiszerelés méretétől.  A legdrágább általában a benzinkúton, kis mennyiségben vásárolt AdBlue, míg  legolcsóbb a közvetlenül a nagy forgalmazóktól vagy gyártóktól közvetlenül 1000 Literes konténerben vásárolt AdBlue. Online webáruházakban 10 Literes kiszerelésben átlagosan 5-10.000 Ft közötti áron lehet megvásárolni a különböző gyártók termékeit.

Mennyi AdBlue-t fogyaszt az autó?

Általánosságban elmondható, hogy az autó fogyasztásának nagyságrendileg 5%-t fogyasztja AdBlue-ból az autó. Ez egy 7-10 litert gázolajat fogyasztó autó estében 3.5-5 dl /100 Liter AdBlue fogyasztását jelenti. Ezzel a fogyasztással kalkulálva nagyságrendileg 2-3.000 kilométereként szükséges 10 liter AdBlue utántöltése.

 

AdBlue típusai

Az AdBlue folyadékból csak egy típus létezik a piacon. Ezt különleges védjegy jelöli, és a Verband der Automobilindustrie nevű szervezethez tartozik. Fontos megjegyezni, hogy az összetevői megfelelnek az előzőleg említett ISO 22241 szabványnak. Az autótulajdonosoknak emlékezniük kell arra, hogy más folyadékok használata tilos. Más vizes karbamid oldat vagy AdBlue folyadékpótlék használata az autó meghibásodásához vezethet, és az új autók esetében a garancia elvesztéséhez és további problémákhoz és felesleges költségekhez vezethet.

Ugyanakkor ez a folyadék más neveken is megtalálható. A legnépszerűbb AdBlue folyadékok AdBlue DEF, Noxy AdBlue, AUS 32 és ARLA 32.

 

Mit okozhat a nem megfelelő minőségű AdBlue folyadék használata?

A nem megfelelő minőségű AdBlue folyadéknak a jármű motorjára nincs hatása, ugyanakkor amennyiben nem megfelelő  minőségű AdBlue folyadékot használunk, úgy az eltömítheti az Adblue rendszert, vagy akár rosszabb esetben az SCR rendszer meghibásodásához vezethet amiknek javítása komoly költséggel járhat.

 

Az AdBlue veszélyes anyag?

Az AdBlue nem veszélyes anyag, és nincsenek ismert hatásai vagy kritikus veszélyei. Az urea egy a természetben is megtalálható anyag ami még, azonban erősen ajánljuk, hogy soha ne lélegezze be vagy ne nyelje le az AdBlue-t a reakcióveszély miatt.

Bár nem veszélyes, az AdBlue korrozív és olyan anyagokat old fel, amelyek nincsenek felsorolva az ISO 22241-ben, és ez működési zavarokat okozhat az SCR katalizátorban.

 

Mit tegyek, ha kiömlik az AdBlue folyadék?

Az AdBlue nem veszélyes a környezetre – tehát egy kis kiömlést egyszerűen vízzel lehet hígíthat, majd fel lehet törölni.

Egy nagyobb kiömlés esetén győződjön meg róla, hogy az oldat ne jusson bele a csatornákba vagy víztárolókba.

Soha ne használjon kifolyt AdBlue-t, mivel szennyeződött lehet és ez súlyosan károsíthatja az autó SCR rendszerét.

 

Az AdBlue egy dízel-üzemanyag-adalék?

Az autódban lévő dízel soha nem érintkezhet az AdBlue-val. A gázolaj és az AdBlue rendszerek teljesen különállóak.

Amennyiben AdBlue folyadékot töltött az autó üzemanyag tartályában, úgy az a betöltött mennyiség függvényében súlyosan károsíthatja a motort.  Az autót ne indítsa be, egyeztessen szerizével. Az autó üzemanyag tankjának teljes le ürítése lesz szükséges.

Amennyiben gázolaj került az autó AdBlue tartályába: Ne indítsa el a motort. Csak egyetlen csepp dízel is akár 20 liter AdBlue-t is szennyezhet. A motor működtetése szennyezett AdBlue-val károsíthatja az SCR rendszert. A járművön további károk elkerülése érdekében lépjen kapcsolatba a járműgyártóval, mivel szükség lehet néhány AdBlue alkotóelem tisztítására vagy cseréjére.

 

AdBlue és az időjárási viszonyok

Az AdBlue nem kedveli a sem a magas, sem pedig az alacsony hőmérsékletet. Nyáron, a kivételesen meleg időszakban a magas hőmérséklet és az UV-sugárzás miatt az AdBlue folyadék elveszítheti tulajdonságait. Az AdBlue folyadékot nem szabad túlmelegedésnek vagy hosszan tartó közvetlen napsütésnek kitenni. A problémák elkerülése érdekében a folyadékot nem szabad az autó csomagtartójában tárolni.

A magas hőmérséklet miatt bekövetkező párolgás miatt érdemes jobban  odafigyelni az AdBlue szintjére is.

Télen is oda kell figyelni, amikor a kültéri hőmérséklet mélyen a 0 Celsius-fok alá esik. Az Adblue a folyadék 67%-ban vizet tartalmaz és emiatt befagy, amikor a hőmérséklet -11 Celsius-fok alá esik és megakadályozza az autó további vezetést. Annak érdekében, hogy ez ne okozhasson problémát, az autógyártók speciális fűtőberendezéseket tesznek az AdBlue rendszerbe, amelyek gyorsan felolvasztják a folyadékot és biztosítják a közlekedéshez szükséges körülményeket. Azonban kellemetlen meglepetések elkerülése érdekében érdemes a gépkocsit lehetőség szerint -10 fok felett tartani. Előfordulhat ugyanis, hogy a folyadék megfagyása következtében kialakuló kis jégkristályok befagynak az AdBlue befecskendező rendszerbe és ebben az esetben a fűtőberendezés nem jelent megoldást, mivel a szivattyú megsérülhet, és azt ki kell cserélni.

 

A cikket írta: Bajomi Vilmos – OlajosVili

 

Amennyiben kenéstechnikai tanácsra van szükséged, vagy segítségre szorulsz a megfelelő kenőanyagok kiválasztásában, úgy keress bennünket következő elérhetőségeinken:

Tel: +3630 285 8781

e-mai: olajosvili@gmail.com

 

Rólunk

Bajomi Vilmos vagyok, Olajos Vili. Az Olajos Vili elnevezés onnan jön, hogy ügyfeleim elenite így mentettek el a telefonjukba és emiatt rám ragadt (tudod: Vízvezetékszerelő Jani, Gumis Laci stb.). Én voltam az olajos srác akit mindig kereshettek olajokkal és kenőanyagokkal kapcsolatos kérdésekben. 2007-ben kezdtem dolgozni a Shell Hungary Zrt.-nél, ahol 2008-ban kerültem az olajos csapatba. Én voltam a Key Account manager az Ipari kenőanyag területen és itt kerültem kapcsolatba azzal a területtel ami miatt a mai napig is szeretem ezt a szakmát. Ez nem más, mint a gázmotoros és turbinás Erőművek.. Szerencsés voltam, mert Key Account managerként eljuthattam a Shell több külföldi gyárába is és láthattam hogyan fejlesztik és gyártják a kenőanyagokat. 2014-ben elhagytam a Shelles köteléket és elszegődtem a Lavina Szerviz cégcsoporthoz, ami Magyarország egyik legnagyobb márkafüggetlen kenőanyag disztributora. Ez tömören annyit jelent, hogy nem egy márkát képvisel, hanem többet. Ez is volt az egyik fő motivációm. Szerettem volna jobban megismerni a kenőanyagokat és emiatt szükségem volt arra, hogy ne csak a Shell kenőanyagokat ismerjem, hanem a többit is. Így kezdtem el foglalkozni a Lavina Szerviz Kft. és a WSW Proding Kft. keretében a Shell mellett a Mobil, a Castrol, az Eni/Agip, a Total, az Eurol, a Texaco, a Petronas és a Q8 kenőanyagokkal is. Az elmúlt évek során sikerült eljutnom a Petronas és az Eurol gyáraiba és kenőanyag fejlesztő központjában is ami érdekes tapasztalat volt a Shell után (elárulom, nem rosszabbak, nem jobbak, csak mások). A WSW Proding Kft.-n keresztül beleláttam a kis szériás egyedi termékek fejlesztésébe és gyártásába, illetve ez idő alatt ismertem meg mélységében a kenőanyagok labor vizsgálatában rejlő lehetőségeket is. 2016-tól lehetőséget kaptam, hogy az OlajShop.hu kenőanyag webáruházat is fejlesszem és irányítsam az ottani csapatot is a kenőanyag értékesítési munkám mellett. Az idő alatt ameddig én felügyeltem az OlajShop fejlesztését a webáruház forgalma közel tízszeresére nőtt. Nagyon jó évek voltak ezek is, minvel az OlajShop révén közel 50 kenőanyag márkával foglalkozhattam és ismerhettem meg őket, de más miatt is hasznos volt. Ennek köszönhetően ismertem meg akár a Speedzone csapatát, akikkel pár éven keresztül együtt dolgoztunk, de ebben az időben ismerhettem meg több autóversenyző csapatot is akiknek segítettem a munkáját. 2023-ra egy picit elfáradtam és úgy döntöttem hogy új kihívásokat kell keresnem. 2023 Szeptember végével elhagytam mind az OlajShop, mind pedig a Lavina csapatot és elmentem pár hónap alkotói szabadságra. Mint kiderült, nagyon szükségem volt rá 🙂 Már évek óta dédelgettem azt a gondolatot, hogy az OlajosVili márkanév alatt elindítsak egy olyan online platformot, ahová összegyűjtöm az elmúlt 15 évben megtapasztalt dolgokat, és megosztom azt másokkal is. Azért teszem ezt, mert azt tapasztaltam, hogy ugyan a kenéstechnika elsőre csak egy viszkozitás, de ahogy én is egyre nagyobb tudással rendelkeztem ezen a területen úgy jöttem rá, hogy nem csak ennyi. 2023 December 13.-val végre elindult az OlajosVili alapjainak összeállítása. Remélhetőleg a Jövő hónap végére már egy olyan we boldal lesz az olajosvili.hu ahová örömmel látogatnak el a kenéstechnikai információt kereső emberek.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

*