A folyton felmerülő kérdés: Normál, vagy hosszú olajcsere periódussal használjam az autómat? Mikor cseréljem a motorolajat?

A folyton felmerülő kérdés: Normál, vagy hosszú olajcsere periódussal használjam az autómat? Mikor cseréljem a motorolajat?
olajjal szennyezett szelepfedél

A rendszeresen felmerülő kérdés: Normál vagy hosszú olajcsere periódussal érdemes üzemeltetni az autót?

 

Előző cikkünk az OlajosVili.hu platformról és a hátteret adó Bajomi Vilmosról szólt. Amennyibe még nem olvastad, úgy IDE KATTINTVA megteheted.

A legújabb autómodellek bemutatásakor a gyártók gyakran büszkén említik a megnövelt, 20 – 30 vagy akár 50 ezer kilométeres szerviz- és olajcsere-periódusokat. De vajon ez jó nekünk? Valóban gazdaságos?

 

A válasz részben lehet igen az autós számára, de alapvetően ebből a gyakorlatból a legnagyobb hasznot az autógyártók húzzák le. Az óvatlan sofőr pedig könnyen pórul járhat. Fontos megérteni, hogy a nagybetűs kilométerérték tipikusan az ideális használatra vonatkozik, amikor a motor hosszú távon csekély terheléssel működik, egyenletes fordulatszámon, megállások nélkül.

Minél inkább eltérünk ettől (amit a legtöbb vezető tesz, például városi vezetés esetén), annál kevésbé érvényesül a hirdetett hosszú periódus. Ez hasonló a gyári üzemanyag-fogyasztási adatokhoz – a valóságban az üzemanyagfogyasztás gyakran erősen eltér a hivatalosan közölt adatoktól.

szennyezett autó motor, olajsár és lerakódás
Olajsárral szennyezett autó motor

Az olajcsere is egy hasonlóan  változó dolog. Ma már sok autó az aktuális használati körülményeknek megfelelően javasol olajcsere intervallumot. Így ne lepődjünk meg, ha a városi vezetés esetén a „változó, akár 30 ezer kilométeres” ciklus a valóságban 12-15 ezer kilométeres lesz. A városi üzem ugyanis jelentősen terhelőbb az olajra, a kuplungra, a fékekre, a váltóra és az autó egyéb részeire, mint az országúti vagy autópályás egyenletes vezetés.

Így bár öröm lehet a ritka olajcsere, és úgy tűnhet, hogy spórolunk, a gyakori olajcsere sokkal szerényebb költség, mint az idő előtti motorproblémák miatti motorfelújítás. Mint régen mondták, a motorolaj a legolcsóbb alkatrész.

Az olajcégek szakértői még kevés megtett kilométer esetén is évente egy olajcsere mellett érvelnek. Az olaj ugyanis nemcsak a megtett kilométerek szempontjából öregszik, hanem az időtartam alapján is.

 

Az olajat károsítja a hidegindítás, a dugóban való araszolás, a folyamatos stop-and-go üzemmód, a Start-Stop rendszer, az intenzív és sportos vezetés, valamint a hőmérséklet-ingadozások. Ezért ajánlott az olajcserét kemény téli hónapok után elvégezni, valamint ha a motor kisebb hősokkot kapott, például egy hűtő- vagy termosztát hiba miatt.

Egy hűtőhiba miatti túlmelegedés károsíthatja az alap olaj molekuláris szerkezetét és az adalékokat, ami végül a motor kárára válhat. Az olajnak nemcsak kenőfunkciója van, hanem tömít, hűt, és védi a motort a belső korróziótól is.

Az új motorok esetén ez nem mindig észrevehető, mivel az autók általában jól bírják az első éveket. Ugyanúgy, ahogy az ember fiatalon könnyedén sportolhat, az idő előrehaladtával ez a folyamat számos problémát okozhat. Ez az analógia alkalmazható az autókra is.

Az új autó általában jól bírja a hidegindításokat és a városi üzemet, még használt olajjal is. Azonban az, aki a motor hosszú élettartamát szeretné, és figyelembe veszi, hogy miként használja az autóját, az ideális esetben gyakrabban cseréli az olajat.

 

Az autógyártók célja általában az, hogy az emberek minél gyakrabban cseréljék le az autójukat, vagy ha tovább használják, akkor költsenek rá, különösen gyári alkatrészekre. Az egyik módszerük lehet a hosszú olajcsere-periódus, vagyis az olajcsere meghosszabbítása a látszólagos költségek csökkentése érdekében.

személyautó olajsaras szelepfedele olajcsere hiánya miatt
Olajjal szennyezett szelepfedél

Összefoglalva, az olaj gyakoribb cseréje, mint ahogy azt a gyártó javasolja, valamint a jó minőségű kenőanyagok használata alapvető fontosságú azok számára, akiknek új autójuk van, és szeretnék, hogy annak motorja hosszú ideig megőrizze fiatalos állapotát. Ugyanígy fontos azok számára is, akiknek már idősebb autójuk van, mivel a gondos olajcsere hozzájárulhat az idősebb motor élettartamának növekedéséhez is. A rendszeres és sűrű olajcsere biztosítja, hogy a motor belső állapota és a belső alkatrészek mindig tiszták és jó állapotúak legyenek.

Az ideális olajcsere periódus bárhonnan származhat 5.000 és 30.000 km között. Az autója esetében a konkrét érték számos tényezőtől függ, beleértve az olajtöltet mennyiségét, a motorolaj minőségét, a használati körülményeket, a vezetési stílust, a motortípust, az autó évjáratát és a gyártói ajánlásokat. Ökölszabály szerint azt szoktuk javasolni, hogy a felezzük meg a gyártó által javasolt olajcserét. Pl.: egy 30.000 km-es javasolt gyári olajcsere periódus helyett cseréljük le az olajat 15.000 km-nél. Ezt a motor meg fogja hálálni.

 

Érdekes, hogy még azoknak is évente cserélniük javasolt az olajat, akik alig használják az autójukat, mivel a hidegindítások nagyobb terhelést jelentenek az olajra. A spórolás szempontjából a rendszeres olajcsere hozza a legnagyobb hasznot, hiszen hosszú távon olcsóbb az olajat cserélni, mint a motort. A motorolaj továbbra is a legolcsóbb alkatrész.

Tiszta, rendesen karbantartott autó motor
Tiszta, rendesen karbantartott autó motor

 

Egy másik városi autós legendával ellentétben, miszerint a folyamatos utántöltés ellensúlyozza az olaj minőségvesztését, érdemes hangsúlyozni, hogy ez csak részben igaz. Habár a folyamatos utántöltéssel pótolhatjuk az olaj fontos alkotóelemeit és frissíthetjük az olajtöltetet, az öregedési termékek (lerakódások, olajsár) még mindig bent maradnak a motorban, és hosszú távon okozhatnak lassú, de folyamatos károsodást a motorban.

 

Írta: Bajomi Vilmos „Olajos Vili”

 

Amennyiben kenéstechnikai tanácsra van szükséged, vagy segítségre szorulsz a megfelelő kenőanyagok kiválasztásában, úgy keress bennünket következő elérhetőségeinken:

Tel: +3630 285 8781

e-mai: olajosvili@gmail.com

Rólunk

Bajomi Vilmos vagyok, Olajos Vili. Az Olajos Vili elnevezés onnan jön, hogy ügyfeleim elenite így mentettek el a telefonjukba és emiatt rám ragadt (tudod: Vízvezetékszerelő Jani, Gumis Laci stb.). Én voltam az olajos srác akit mindig kereshettek olajokkal és kenőanyagokkal kapcsolatos kérdésekben. 2007-ben kezdtem dolgozni a Shell Hungary Zrt.-nél, ahol 2008-ban kerültem az olajos csapatba. Én voltam a Key Account manager az Ipari kenőanyag területen és itt kerültem kapcsolatba azzal a területtel ami miatt a mai napig is szeretem ezt a szakmát. Ez nem más, mint a gázmotoros és turbinás Erőművek.. Szerencsés voltam, mert Key Account managerként eljuthattam a Shell több külföldi gyárába is és láthattam hogyan fejlesztik és gyártják a kenőanyagokat. 2014-ben elhagytam a Shelles köteléket és elszegődtem a Lavina Szerviz cégcsoporthoz, ami Magyarország egyik legnagyobb márkafüggetlen kenőanyag disztributora. Ez tömören annyit jelent, hogy nem egy márkát képvisel, hanem többet. Ez is volt az egyik fő motivációm. Szerettem volna jobban megismerni a kenőanyagokat és emiatt szükségem volt arra, hogy ne csak a Shell kenőanyagokat ismerjem, hanem a többit is. Így kezdtem el foglalkozni a Lavina Szerviz Kft. és a WSW Proding Kft. keretében a Shell mellett a Mobil, a Castrol, az Eni/Agip, a Total, az Eurol, a Texaco, a Petronas és a Q8 kenőanyagokkal is. Az elmúlt évek során sikerült eljutnom a Petronas és az Eurol gyáraiba és kenőanyag fejlesztő központjában is ami érdekes tapasztalat volt a Shell után (elárulom, nem rosszabbak, nem jobbak, csak mások). A WSW Proding Kft.-n keresztül beleláttam a kis szériás egyedi termékek fejlesztésébe és gyártásába, illetve ez idő alatt ismertem meg mélységében a kenőanyagok labor vizsgálatában rejlő lehetőségeket is. 2016-tól lehetőséget kaptam, hogy az OlajShop.hu kenőanyag webáruházat is fejlesszem és irányítsam az ottani csapatot is a kenőanyag értékesítési munkám mellett. Az idő alatt ameddig én felügyeltem az OlajShop fejlesztését a webáruház forgalma közel tízszeresére nőtt. Nagyon jó évek voltak ezek is, minvel az OlajShop révén közel 50 kenőanyag márkával foglalkozhattam és ismerhettem meg őket, de más miatt is hasznos volt. Ennek köszönhetően ismertem meg akár a Speedzone csapatát, akikkel pár éven keresztül együtt dolgoztunk, de ebben az időben ismerhettem meg több autóversenyző csapatot is akiknek segítettem a munkáját. 2023-ra egy picit elfáradtam és úgy döntöttem hogy új kihívásokat kell keresnem. 2023 Szeptember végével elhagytam mind az OlajShop, mind pedig a Lavina csapatot és elmentem pár hónap alkotói szabadságra. Mint kiderült, nagyon szükségem volt rá 🙂 Már évek óta dédelgettem azt a gondolatot, hogy az OlajosVili márkanév alatt elindítsak egy olyan online platformot, ahová összegyűjtöm az elmúlt 15 évben megtapasztalt dolgokat, és megosztom azt másokkal is. Azért teszem ezt, mert azt tapasztaltam, hogy ugyan a kenéstechnika elsőre csak egy viszkozitás, de ahogy én is egyre nagyobb tudással rendelkeztem ezen a területen úgy jöttem rá, hogy nem csak ennyi. 2023 December 13.-val végre elindult az OlajosVili alapjainak összeállítása. Remélhetőleg a Jövő hónap végére már egy olyan we boldal lesz az olajosvili.hu ahová örömmel látogatnak el a kenéstechnikai információt kereső emberek.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

*