Renault motorolajok és szabványok: Hogyan válasszunk helyesen, hogy elkerüljük a rejtett problémákat?

Renault motorolajok és szabványok: Hogyan válasszunk helyesen, hogy elkerüljük a rejtett problémákat?

Renault motorolajok és szabványok: Hogyan válasszunk helyesen, hogy elkerüljük a rejtett problémákat?

 

A Renault személyautók motorolaj-választása jóval több odafigyelést igényel, mint sok más gyártó esetében. A francia mérnökök saját, szigorú szabványokat vezettek be, melyek figyelembe veszik a modern motorok érzékenységét, a környezetvédelmi elvárásokat és az üzemanyag-takarékosságot is. A gyári előírások betartása mellett azonban érdemes a való életből származó szerviztapasztalatokat is figyelembe venni, hogy hosszú távon valóban elkerüljük a problémákat.

Legutóbbi cikkünkben arról írtunk, hogy mi határozza meg a különböző motorolajok minőségét és mitől lesz valamelyik motorolaj a legjobb. Ezt a cikket IDE KATTINTVA olvashatja el.


A Renault motorolaj-specifikációk részletesen

A Renault által megkövetelt olajszabványok nem pusztán ACEA- vagy API-szintek: saját, gyári tesztek alapján kialakított előírások, amelyek sok esetben szigorúbbak az általános iparági követelményeknél.

Klasszikus Renault szabványok

  • Renault RN0700

    • Motorok: szívó benzines motorok, pl. Clio III 1.6 16V (K4M).

    • Elvárások: oxidációs stabilitás, tisztaság, lerakódás elleni védelem.

    • Tipikus viszkozitás: 10W-40, 5W-40. 5W-30, 0W-40, 0§-30

    • Tipikus teljesítményszintek: ACEA A3/B4, A5B5, C3
  • Renault RN0710

    • Motorok: turbós benzinesek (pl. Scénic II 2.0T F4RT) és korábbi dízelek DPF nélkül.

    • Elvárások: magas hőállóság, turbófeltöltő védelem

    • Tipikus viszkozitás: 10W-40, 5W-40. 5W-30, 0W-40, 0§-30

    • Tipikus teljesítményszintek: ACEA A3/B4, A5B5, C3

    • Gyakorlati tapasztalat: Ezeknél a motoroknál fontos, hogy sose használjunk könnyebb olajat (pl. 5W-30-at), még üzemanyag-takarékosság kedvéért sem.

  • Renault RN0720

    • Motorok: modern dízelek DPF-fel (pl. 1.5 dCi K9K, 1.6 dCi R9M).

    • Elvárások: közepes SAPS szint, DPF-védelem, üzemanyag-takarékosság.

    • Tipikus viszkozitás: 5W-30.

    • Tipikus teljesítményszintek: APCEA C4
    • Fontos: Városi használat esetén szerviztapasztalat alapján 15.000 km/1 év olajcsere erősen ajánlott, még akkor is, ha a gyár 30.000 km-t ír elő!

 

 


Új generációs Renault szabványok

  • Renault RN17

    • Motorok: újabb benzinesek és dízelek (pl. 1.3 TCe H5Ht, 1.5 Blue dCi K9K Gen7).

    • Elvárások: kopásvédelem, DPF-védelem, jó üzemanyag-takarékosság.

    • Tipikus viszkozitás: 5W-30, 5W-40, 0W-40

    • Tipikus teljesítményszintek: ACEA C3
    • Tapasztalat: Az RN17 szabvány sok új modellen váltotta ki az RN0720-t, viszont sok esetben még finomabb kenőfilmre van szükség (pl. a TCe motoroknál).

  • Renault RN17 FE (Fuel Economy)

    • Motorok: kimondottan alacsony fogyasztású benzinesek (pl. 1.0 TCe H4Dt, 1.3 TCe bizonyos változatai).

    • Elvárások: maximális üzemanyag-takarékosság, alacsony belső súrlódás.

    • Tipikus viszkozitás: 0W-20.

    • Tipikus teljesítményszintek: ACEA C5
    • Gyakorlati figyelmeztetés: Ügyeljünk, hogy RN17 FE-t csak ott használjunk, ahol tényleg ezt írja elő a gyár, mert ezek az olajok extrém vékonyak – vontatáshoz, extrém terheléshez nem optimálisak!

  • Renault RN17 RSA

    • Motorok: nagy teljesítményű Renault Sport modellek (pl. Mégane R.S., Alpine A110).

    • Elvárások: extrém hőterhelés elviselése, sportos vezetéshez való tartósság.

    • Tipikus viszkozitás: 0W-40.

    • Tipikus teljesítményszintek: ACEA C3
    • Tapasztalat: Ezeknél a motoroknál mindenképpen RN17 RSA jóváhagyott olaj kell, mert a hagyományos RN17 nem bírja az extrém igénybevételt!

  • Renault AN2022

    • Motorok: új mild-hybrid és full-hybrid rendszerek 1.2 TCe Mild Hybrid és 1.2 TCe E-Tech Full Hybrid motorok (pl. Clio E-Tech, Captur E-Tech).

    • Elvárások: extra alacsony SAPS, nagy üzemanyag-hígulás tűrés, hosszú intervallumokhoz optimalizálva.

    • Tipikus viszkozitás: 0W-16.

    • Tipikus teljesítményszintek: API SP (RC), ILSAC GF-6B
    • Gyakorlati megjegyzés: A hybrid hajtásoknál az olaj hidegen üzemel sokáig, ezért az iszapképződés elleni védelem különösen fontos. A nem megfelelő olaj gyorsan lerakódásokhoz vezethet!

 

 


Hogyan válasszunk helyesen Renault motorolajat?

  1. Pontos motorazonosítás: Modell, motorkód, évjárat alapján.

  2. Gyári előírás ellenőrzése: A kezelési kézikönyv mindig elsődleges forrás!

  3. Használati mód figyelembevétele:

    • Sok városi rövidtáv → rövidebb olajcsere-periódus.

    • Terhelés (vontatás, hegyi utak) → vastagabb olajat érdemes mérlegelni, ha nem tiltja a gyári előírás.

  4. Csak hivatalos jóváhagyással rendelkező motorolaj használata: A „megfelel” kevés – legyen rajta a gyári „Approved by Renault” felirat.

  5. Viszkozitás helyes megválasztása: Az RN17 FE és AN2022 szabványoknál szigorúan tartani kell a 0W-20 előírást!


Tipikus hibák a gyakorlatban – és hogyan kerüljük el őket

 

HibaKövetkezményMegoldás
RN helyett csak ACEA/API szint figyeléseMotorhiba, garanciavesztésMindig gyári jóváhagyás szerint választani
Nem megfelelő viszkozitás használataOlajfogyás, kopásCsak az előírt viszkozitást használjuk
Fuel Economy olaj erőltetése nehéz üzembenMotor gyorsabb elhasználódásaTerhelés esetén konzervatívabb olajat választani (pl. 5W-30 RN17 helyett 0W-20 RN17FE helyett csak akkor használni, ha előírták)
Túl hosszú olajcsere-intervallum városi használatnálLerakódások, DPF eldugulásRövidítsük az olajcsere periódust, pl. 15.000 km-re


Renault motorolaj szabványok – Részletes táblázat

 

Renault szabványTipikus viszkozitásMotorok típusa, alkalmazásFő követelményekMegjegyzés
RN07005W-30, 5W-40, 10W-40, 0W-30, 0W-40Benzines szívómotorok (termelési dátum 08.10.2007 után), E85 szívómotorok, K9K dízelmotor DPF nélkül (20.000 km/év csereintervallummal). Régebbi modellek: Laguna III K4M, Laguna III M4R (2001–2007 között gyártott)Oxidációs stabilitás, lerakódás elleni védelem, hosszú élettartamCsak szívó motorokra, turbós motorokhoz nem elegendő
RN07105W-30, 5W-40, 10W-40, 0W-30, 0W-40Renault Sport benzines motorok, turbós benzinesek, dízelek DPF nélkül, G9T motorok DPF-fel. Pl.: Clio III K4M (>88 kW), Laguna III M9R DPF nélkül, Laguna III F4R turbóval. Dacia: Logan, Sandero, Duster dízelmotor DPF nélkül (2009-től)Magas hőállóság, turbóvédelem, oxidációs stabilitásNe helyettesítsük könnyebb olajjal
RN07205W-30Dízelmotorok DPF-fel (2007 után gyártott). Kivétel: Laguna III K9K és Kangoo II K9K speciális gyártási időszakokban. Régi modellek: Laguna III M9R DPF-fel, Dacia Logan/Sandero/Duster dízel DPF-felKözepes SAPS szint, DPF-védelem, üzemanyag-takarékosságVárosi használatnál 15.000 km cserét ajánlott betartani
RN175W-30, 5W-40, 0W-30Benzines motorok és Euro 6-os dízelek (TGDI motorok, GPF védelem is). Turbo benzines közvetlen befecskendezéssel. RN0700 és RN0710 helyett készült, visszafelé kompatibilis.Kopásvédelem, GPF-védelem, üzemanyag-takarékosságÚjabb generációs szabvány, modern motorkonstrukciókhoz
RN17 FE0W-20Kifejezetten üzemanyag-takarékos új benzines és hybrid motorokMax. üzemanyag-takarékosság, csökkentett súrlódás, hosszú élettartamCsak ott alkalmazható, ahol külön előírták, nagy terheléshez nem ajánlott
RN17 RSA0W-40Nagy teljesítményű benzines motorok, GPF-fel vagy GPF nélkül. Pl.: Renault Sport és Alpine modellekExtrém hőterhelés elviselése, sportos vezetésre optimalizálvaKizárólag sportmotorokhoz ajánlott
Renault AN20220W-20Új hybrid és mild-hybrid motorok (pl. Clio E-Tech, Captur E-Tech). Kifejezetten hybrid rendszerek hosszabb olajcsere-intervallumaihoz.Extra alacsony SAPS, üzemanyag-hígulás elleni védelem, hosszú élettartamE-Tech rendszerek speciális igényeire fejlesztve

Használati tanácsok:

  • Mindig a gyári szabvány alapján válasszunk, nem csak ACEA vagy API szint szerint!
  • Az RN17 FE és AN2022 0W-20 olajok érzékenyek: ne használjuk extrém terhelés mellett, hacsak nem kifejezetten előírták!
  • Városi, rövidtávú használatnál a csereperiódust csökkentsük (15.000 km / 1 év)!
  • Renault Sport modellekbe csak RN17 RSA minősítésű 0W-40 olajat töltsünk!

Összefoglalás

A Renault motorolaj-választás szakértelmet kíván: nem elég csak egy jó márkájú, „megfelelő szabványt teljesítő” olajat választani.
Mindig a gyári RN- vagy AN2022-jóváhagyás szerinti motorolajat kell alkalmazni, a helyes viszkozitással, és figyelembe kell venni a valós használati körülményeket is.
A tapasztalat azt mutatja: aki ezt betartja, sok ezer problémamentes kilométerre számíthat – aki nem, annak a motor idő előtt drága hibákat produkálhat.

 

A cikk szerzője: Bajomi Vilmos „Olajos Vili”

Ha kenéstechnikai tanácsadásra van szüksége, vagy segítséget keres a megfelelő kenőanyagok kiválasztásához, forduljon hozzánk bizalommal az alábbi elérhetőségeken:

E-mail: olajosvili@gmail.com

Telefon: +36 30 285 8781

Rólunk

Bajomi Vilmos vagyok, az Olajos Vili alapítója. Az "Olajos Vili" név nem véletlenül ragadt rám – ügyfeleim így mentettek el a telefonjukba, mert mindig számíthattak rám, ha kenőanyagokról volt szó. Az olajipar iránti szenvedélyem és az évek során megszerzett széleskörű ismereteim révén váltam ismertté ezen a területen. Pályafutásomat 2007-ben kezdtem a Shell Hungary Zrt.-nél, ahol 2008-ban csatlakoztam az ipari kenőanyagok csapatához, mint Key Account Manager. Az itt töltött idő alatt mélyreható tapasztalatokat szereztem, különösen a gázmotoros és turbinás erőművek kenőanyagainak területén. A Shell nemzetközi gyáraiban szerzett ismeretek alapozták meg szakmai tudásomat. 2014-ben csatlakoztam a Lavina Szerviz Csoporthoz, Magyarország egyik vezető, márkafüggetlen kenőanyag-disztribútorához. Itt nem csak a Shell, hanem más jelentős márkák, mint a Mobil, Castrol, Eni/Agip, Total, Eurol, Texaco, Petronas és Q8 kenőanyagaival is intenzíven foglalkoztam. Ez az időszak lehetőséget adott számomra, hogy több gyártó fejlesztő központjába is betekintést nyerjek, és részt vegyek egyedi kenőanyagok kifejlesztésében és értékesítésében. 2016-tól a Lavina Szerviz Kft.-nél betöltött értékesítési pozíciómmal párhuzamosan az OlajShop.hu webáruház egyik tulajdonosaként a webáruház fejlesztése és irányítása is bekerült a napi feladataim közé. A szakmai vezetésem alatt a webáruház értékesítést közel tízszeresére, a látogató számát pedig közel hússzorosára növekedett, ami jelentős szakmai sikert hozott számomra, és tovább bővítette kapcsolati hálómat az iparágban. 2023-ban úgy döntöttem, hogy új kihívások után nézek, és létrehoztam az OlajosVili.hu-t. Ezen a platformon az elmúlt 15 év során szerzett tapasztalataimat osztom meg, hogy segítsek másoknak eligazodni a kenéstechnika bonyolult, de izgalmas világában. Az OlajosVili.hu célja, hogy hiteles információkat és gyakorlati tanácsokat nyújtson mindazoknak, akik megbízható megoldásokat keresnek a kenőanyagok területén.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

*