Renault motorolajok és szabványok: Hogyan válasszunk helyesen, hogy elkerüljük a rejtett problémákat?

Renault motorolajok és szabványok: Hogyan válasszunk helyesen, hogy elkerüljük a rejtett problémákat?
A Renault személyautók motorolaj-választása jóval több odafigyelést igényel, mint sok más gyártó esetében. A francia mérnökök saját, szigorú szabványokat vezettek be, melyek figyelembe veszik a modern motorok érzékenységét, a környezetvédelmi elvárásokat és az üzemanyag-takarékosságot is. A gyári előírások betartása mellett azonban érdemes a való életből származó szerviztapasztalatokat is figyelembe venni, hogy hosszú távon valóban elkerüljük a problémákat.
Legutóbbi cikkünkben arról írtunk, hogy mi határozza meg a különböző motorolajok minőségét és mitől lesz valamelyik motorolaj a legjobb. Ezt a cikket IDE KATTINTVA olvashatja el.
A Renault motorolaj-specifikációk részletesen
A Renault által megkövetelt olajszabványok nem pusztán ACEA- vagy API-szintek: saját, gyári tesztek alapján kialakított előírások, amelyek sok esetben szigorúbbak az általános iparági követelményeknél.
Klasszikus Renault szabványok
Renault RN0700
Motorok: szívó benzines motorok, pl. Clio III 1.6 16V (K4M).
Elvárások: oxidációs stabilitás, tisztaság, lerakódás elleni védelem.
Tipikus viszkozitás: 10W-40, 5W-40. 5W-30, 0W-40, 0§-30
- Tipikus teljesítményszintek: ACEA A3/B4, A5B5, C3
Renault RN0710
Motorok: turbós benzinesek (pl. Scénic II 2.0T F4RT) és korábbi dízelek DPF nélkül.
Elvárások: magas hőállóság, turbófeltöltő védelem
Tipikus viszkozitás: 10W-40, 5W-40. 5W-30, 0W-40, 0§-30
Tipikus teljesítményszintek: ACEA A3/B4, A5B5, C3
Gyakorlati tapasztalat: Ezeknél a motoroknál fontos, hogy sose használjunk könnyebb olajat (pl. 5W-30-at), még üzemanyag-takarékosság kedvéért sem.
Renault RN0720
Motorok: modern dízelek DPF-fel (pl. 1.5 dCi K9K, 1.6 dCi R9M).
Elvárások: közepes SAPS szint, DPF-védelem, üzemanyag-takarékosság.
Tipikus viszkozitás: 5W-30.
- Tipikus teljesítményszintek: APCEA C4
Fontos: Városi használat esetén szerviztapasztalat alapján 15.000 km/1 év olajcsere erősen ajánlott, még akkor is, ha a gyár 30.000 km-t ír elő!
Új generációs Renault szabványok
Renault RN17
Motorok: újabb benzinesek és dízelek (pl. 1.3 TCe H5Ht, 1.5 Blue dCi K9K Gen7).
Elvárások: kopásvédelem, DPF-védelem, jó üzemanyag-takarékosság.
Tipikus viszkozitás: 5W-30, 5W-40, 0W-40
- Tipikus teljesítményszintek: ACEA C3
Tapasztalat: Az RN17 szabvány sok új modellen váltotta ki az RN0720-t, viszont sok esetben még finomabb kenőfilmre van szükség (pl. a TCe motoroknál).
Renault RN17 FE (Fuel Economy)
Motorok: kimondottan alacsony fogyasztású benzinesek (pl. 1.0 TCe H4Dt, 1.3 TCe bizonyos változatai).
Elvárások: maximális üzemanyag-takarékosság, alacsony belső súrlódás.
Tipikus viszkozitás: 0W-20.
- Tipikus teljesítményszintek: ACEA C5
Gyakorlati figyelmeztetés: Ügyeljünk, hogy RN17 FE-t csak ott használjunk, ahol tényleg ezt írja elő a gyár, mert ezek az olajok extrém vékonyak – vontatáshoz, extrém terheléshez nem optimálisak!
Renault RN17 RSA
Motorok: nagy teljesítményű Renault Sport modellek (pl. Mégane R.S., Alpine A110).
Elvárások: extrém hőterhelés elviselése, sportos vezetéshez való tartósság.
Tipikus viszkozitás: 0W-40.
- Tipikus teljesítményszintek: ACEA C3
Tapasztalat: Ezeknél a motoroknál mindenképpen RN17 RSA jóváhagyott olaj kell, mert a hagyományos RN17 nem bírja az extrém igénybevételt!
Renault AN2022
Motorok: új mild-hybrid és full-hybrid rendszerek 1.2 TCe Mild Hybrid és 1.2 TCe E-Tech Full Hybrid motorok (pl. Clio E-Tech, Captur E-Tech).
Elvárások: extra alacsony SAPS, nagy üzemanyag-hígulás tűrés, hosszú intervallumokhoz optimalizálva.
Tipikus viszkozitás: 0W-16.
- Tipikus teljesítményszintek: API SP (RC), ILSAC GF-6B
Gyakorlati megjegyzés: A hybrid hajtásoknál az olaj hidegen üzemel sokáig, ezért az iszapképződés elleni védelem különösen fontos. A nem megfelelő olaj gyorsan lerakódásokhoz vezethet!
Hogyan válasszunk helyesen Renault motorolajat?
Pontos motorazonosítás: Modell, motorkód, évjárat alapján.
Gyári előírás ellenőrzése: A kezelési kézikönyv mindig elsődleges forrás!
Használati mód figyelembevétele:
Sok városi rövidtáv → rövidebb olajcsere-periódus.
Terhelés (vontatás, hegyi utak) → vastagabb olajat érdemes mérlegelni, ha nem tiltja a gyári előírás.
Csak hivatalos jóváhagyással rendelkező motorolaj használata: A „megfelel” kevés – legyen rajta a gyári „Approved by Renault” felirat.
Viszkozitás helyes megválasztása: Az RN17 FE és AN2022 szabványoknál szigorúan tartani kell a 0W-20 előírást!
Tipikus hibák a gyakorlatban – és hogyan kerüljük el őket
Hiba | Következmény | Megoldás |
---|---|---|
RN helyett csak ACEA/API szint figyelése | Motorhiba, garanciavesztés | Mindig gyári jóváhagyás szerint választani |
Nem megfelelő viszkozitás használata | Olajfogyás, kopás | Csak az előírt viszkozitást használjuk |
Fuel Economy olaj erőltetése nehéz üzemben | Motor gyorsabb elhasználódása | Terhelés esetén konzervatívabb olajat választani (pl. 5W-30 RN17 helyett 0W-20 RN17FE helyett csak akkor használni, ha előírták) |
Túl hosszú olajcsere-intervallum városi használatnál | Lerakódások, DPF eldugulás | Rövidítsük az olajcsere periódust, pl. 15.000 km-re |
Renault motorolaj szabványok – Részletes táblázat
Renault szabvány | Tipikus viszkozitás | Motorok típusa, alkalmazás | Fő követelmények | Megjegyzés |
---|---|---|---|---|
RN0700 | 5W-30, 5W-40, 10W-40, 0W-30, 0W-40 | Benzines szívómotorok (termelési dátum 08.10.2007 után), E85 szívómotorok, K9K dízelmotor DPF nélkül (20.000 km/év csereintervallummal). Régebbi modellek: Laguna III K4M, Laguna III M4R (2001–2007 között gyártott) | Oxidációs stabilitás, lerakódás elleni védelem, hosszú élettartam | Csak szívó motorokra, turbós motorokhoz nem elegendő |
RN0710 | 5W-30, 5W-40, 10W-40, 0W-30, 0W-40 | Renault Sport benzines motorok, turbós benzinesek, dízelek DPF nélkül, G9T motorok DPF-fel. Pl.: Clio III K4M (>88 kW), Laguna III M9R DPF nélkül, Laguna III F4R turbóval. Dacia: Logan, Sandero, Duster dízelmotor DPF nélkül (2009-től) | Magas hőállóság, turbóvédelem, oxidációs stabilitás | Ne helyettesítsük könnyebb olajjal |
RN0720 | 5W-30 | Dízelmotorok DPF-fel (2007 után gyártott). Kivétel: Laguna III K9K és Kangoo II K9K speciális gyártási időszakokban. Régi modellek: Laguna III M9R DPF-fel, Dacia Logan/Sandero/Duster dízel DPF-fel | Közepes SAPS szint, DPF-védelem, üzemanyag-takarékosság | Városi használatnál 15.000 km cserét ajánlott betartani |
RN17 | 5W-30, 5W-40, 0W-30 | Benzines motorok és Euro 6-os dízelek (TGDI motorok, GPF védelem is). Turbo benzines közvetlen befecskendezéssel. RN0700 és RN0710 helyett készült, visszafelé kompatibilis. | Kopásvédelem, GPF-védelem, üzemanyag-takarékosság | Újabb generációs szabvány, modern motorkonstrukciókhoz |
RN17 FE | 0W-20 | Kifejezetten üzemanyag-takarékos új benzines és hybrid motorok | Max. üzemanyag-takarékosság, csökkentett súrlódás, hosszú élettartam | Csak ott alkalmazható, ahol külön előírták, nagy terheléshez nem ajánlott |
RN17 RSA | 0W-40 | Nagy teljesítményű benzines motorok, GPF-fel vagy GPF nélkül. Pl.: Renault Sport és Alpine modellek | Extrém hőterhelés elviselése, sportos vezetésre optimalizálva | Kizárólag sportmotorokhoz ajánlott |
Renault AN2022 | 0W-20 | Új hybrid és mild-hybrid motorok (pl. Clio E-Tech, Captur E-Tech). Kifejezetten hybrid rendszerek hosszabb olajcsere-intervallumaihoz. | Extra alacsony SAPS, üzemanyag-hígulás elleni védelem, hosszú élettartam | E-Tech rendszerek speciális igényeire fejlesztve |
Használati tanácsok:
- Mindig a gyári szabvány alapján válasszunk, nem csak ACEA vagy API szint szerint!
- Az RN17 FE és AN2022 0W-20 olajok érzékenyek: ne használjuk extrém terhelés mellett, hacsak nem kifejezetten előírták!
- Városi, rövidtávú használatnál a csereperiódust csökkentsük (15.000 km / 1 év)!
- Renault Sport modellekbe csak RN17 RSA minősítésű 0W-40 olajat töltsünk!
Összefoglalás
A Renault motorolaj-választás szakértelmet kíván: nem elég csak egy jó márkájú, „megfelelő szabványt teljesítő” olajat választani.
Mindig a gyári RN- vagy AN2022-jóváhagyás szerinti motorolajat kell alkalmazni, a helyes viszkozitással, és figyelembe kell venni a valós használati körülményeket is.
A tapasztalat azt mutatja: aki ezt betartja, sok ezer problémamentes kilométerre számíthat – aki nem, annak a motor idő előtt drága hibákat produkálhat.
A cikk szerzője: Bajomi Vilmos „Olajos Vili”
Ha kenéstechnikai tanácsadásra van szüksége, vagy segítséget keres a megfelelő kenőanyagok kiválasztásához, forduljon hozzánk bizalommal az alábbi elérhetőségeken:
E-mail: olajosvili@gmail.com
Telefon: +36 30 285 8781
Vélemény, hozzászólás?