Milyen folyadékokat használunk egy autó működtetése során és milyen gyakorisággal kell őket lecserélni?

Milyen folyadékokat használunk egy autó működtetése során és milyen gyakorisággal kell őket lecserélni?

Az autók rendszeres karbantartást igényelnek, és gyakran a folyadékokra kell a legtöbb figyelmet fordítani. Óriási szerepük van abban, hogy járművünk a lehető legzökkenőmentesebben működjön.

 

Ebben a cikkben azokat a folyadékokat mutatjuk be amiknek a karbantartásával és cseréjével leggyakrabban találkozhatunk autónk karbantartása során.

 

Legutóbbi cikkünkben a fagyálló hűtőfolyadékokról és azok cseréjéről írtunk. Ezt  a cikkünket IDE KATTINTVA olvashatod el

 

Az autónkban használt folyadékokat három nagy kategóriára lehet osztani:

  • Azok a folyadékok amik a mozgó alkatrészek kenését biztosítják
  • Azok a folyadékok amik hidraulikus szerepet látnak el és erőátvitelt biztosítanak
  • Egyéb folyadékok, amit hűtési vagy tisztítási céllal használunk

 

A fő folyadékok pedig az alább felsoroltak lehetnek

  • Motorolaj
  • Váltóolaj
  • Hűtőfolyadék
  • Fékfolyadék
  • Differenciálmű olaj
  • Szervokormány folyadék
  • Hidraulikus kuplung folyadék
  • Ablakmosó folyadék

 

Az autók rendszeres karbantartást igényelnek, és gyakran a folyadékokra kell a legtöbb figyelmet fordítani. Óriási szerepük van abban, hogy járműve a lehető legzökkenőmentesebben működjön, ezért fontos a rendszeres cseréjük és a régi folyadékok megfelelő ártalmatlanítása, különben károsíthatják a környezetet.

A rendszeres szervizelés során néhány folyadékot utántöltenek, néhányat pedig lecserélnek. Az autó rendszeres szervizelése kulcsfontosságú ahhoz, hogy hosszabb ideig jól működjön, és azt is jelenti egy jövőbeni vásárlónak, hogy jól vigyáztak rá, nagy valószínűséggel minden rendben van vele.

 

Vegyük sorra a különböző folyadékokat és nézzük meg, hogy milyen gyakorisággal szükséges a cseréjük.

 

Motorolaj: 5.000 – 30.000 km vagy maximum 2 évenként

A motorolaj keni és hűti a motor belső alkatrészeit, például csapágyakat, dugattyúkat, szelepeket, vezérműláncokat, fogaskerekeket, szivattyúkat, tömítéseket és egyebeket.

 

Motorolaj betöltés

A motorolajoknak 3 alapvető típusa létezik. Ásványi, rész-szintetikus és teljesen szintetikus. Általánosságban elmondható, hogy normál használat mellett egy teljesen szintetikus motorolaj hosszabb olajcsere elérését biztosítja, mint egy hagyományos ásványi motorolaj, a rész-szintetikus pedig valahol a kettő között.

A belső égésű járműveknél a motorolaj cseréje az egyik legfontosabb folyadékokkal kapcsolatos karbantartás. A jármű motorolaját úgy tervezték, hogy megvédje a motor belsejében lévő mozgó alkatrészeket a súrlódástól, és kenőképessége az idő és megtett kilométerek számának növekedésével ellentétesen folyamatosan romlik.

A gépkocsik gyártója által meghatározott olajcsere periódus általában az autó üzemeltetése szempontjából legideálisabb állapotot veszi alapul. Ez az állapot nagyon ritkán áll fent tartósan, emiatt nem javasolt a gyári olajcsere periódus alkalmazása, ugyanis ez a motorolaj állapotának drasztikus minőség romlásához, majd a motor kopásához és rendellenes működéséhez vezethet.

A jármű használatától és a használt motorolaj minőségétől függően a javasolt olajcsere periódusa 5.000 km-től 30.000 km-ig lehetséges, de mindenképpen javasolt a motorolaj legalább kétévenkénti cseréje.

Az olajcsere szempontjából a legideálisabb az az állapot amikor valaki napi sokszáz kilométert utazik országúton és autópályán egy nagyjából folyamatos tempóval. Ebben az esetben, jó minőségű teljesen szintetikus motorolaj használata mellett akár a járműgyártó által javasolt olajcsere is alkalmazható.

A legrosszabb pedig (nem számítva verseny üzemmódot) a nagyvárosi boltba járós üzemmód, vagy amikor a reggeli és délutáni csúcs forgalomban próbálunk haladni folyamatosan indulva és megállva a forgalommal együtt. Ilyen üzemmódban a motorolaj minőségétől függően a motorolaj javasolt cseréje jóval rövidebb, mint amit a gyártó javasol és akár 5.000 10.000 km-ként is szükséges a motorolajat lecserélni.

 

Váltóolaj: 60.000 – 90.000 km

A váltóolaj a motorolajhoz hasonlóan keni és hűti a sebességváltó alkatrészeit, beleértve a fogaskerekeket, csapágyakat, szelepeket, szivattyúkat, tömítéseket és egyebeket.

 

 

Számos különböző típusú kéziváltó olaj és automata váltó folyadék létezik, ezért fontos, hogy a legjobb teljesítmény és a legnagyobb berendezés védelem elérése érdekében a jármű használati útmutatójában javasolt váltóolaj típust használja.

A kézi sebességváltó olaj a motorolajhoz hasonló, mivel keni és hűti is a sebességváltón belüli fogaskerekeket. A legtöbb kézi sebességváltó-folyadék cserét 60.000 és 90.000 kilóméter között kell elvégezni. A DSG, DCT vagy más megnevezésű duplakuplungos váltó jellegét tekintve egy robotizált kéziváltó, így ezeknek a váltóknak a működése is hasonló a hagyományos kézi váltókéhoz és általában 60.000 km-ként szükséges a váltóolajat cserélni.

Az automata sebességváltók folyadéka más. Ez a túlnyomásos hidraulikafolyadék működteti a sebességváltásokat, miközben hűti és keni. Az automata sebességváltók bonyolultabbak, mint a kézi sebességváltók, és a folyadékcsere tartománya lényegesen szélesebb: modelltől függően 40.000 km és 250 000 km között van. Egyes gyártók éltettartam kenést írnak elő, ami nem egyenlő azzal, hogy a váltóban sohasem kell olajat cserélni, hanem annyit jelent, hogy a jármű tervezett élettartama alatt nem szükséges a váltóban olajat cserélni. A rossz hír, hogy ez nagyjából 200.000 km, azaz ha szeretnénk hogy a váltó tovább is hibamentesen működjön, akkor szükséges a rendszeres cseréje. Hagyományos hidraulikus automata váltók esetében a használattól függően 60.000 – 100.000 km-ként javasoljuk a folyadék cseréjét.

 

Differenciálmű és osztómű olaj: 60.000 – 90.000 km

Keni és hűti a hátsó differenciálmű belső alkatrészeit, beleértve a fogaskerekeket, csapágyakat, tömítéseket és egyéb alkatrészeket.

 

 

Differenciálmű és osztóműolaj általában a hátsókerék és az összekérék hajtású autókban található. Az elsőkerék hajtású autók esetében általában a váltóolaj keni a differenciálművet is.

A differenciálműolaj és az osztómű-folyadék a legnehezebben ellenőrizhető folyadékok közé tartozik. A legtöbb esetben ezek a folyadékok a töltő- és leeresztőcsavarokkal vannak elzárva, amelyeket el kell távolítani a folyadék minőségének és szintjének ellenőrzéséhez. Ezeknél a folyadékoknál a legjobb, ha ragaszkodunk az autógyártó által előírt olajcsere intervallumhoz, és rendszeresen ellenőrizzük az olaj szivárgást. A differenciálmű olajat és az osztómű-folyadékot általában 60. 000 kilométereként kell cserélni hagyományos ásványi hajtóműolaj esetén és 90.000 kilométerenként szintetikus olaj esetén.

 

Szervokormány folyadék: 150.000 – 200.000 km vagy 8 – 10 évente

Keni és hűti a szervo szivattyút, a szelepeket, a kormányművet, a tömítéseket és egyebeket. A szervokormány-folyadék az a folyadék, amelyet a szervokormányrendszerben használnak, hogy hidraulikus kapcsolatot hozzon létre a kormánykerék és az első kerekek között, megkönnyítve a fordulást.

 

 

A kormányszervo folyadékot úgy tervezték, hogy cseréje alapvetően nem szükséges a jármű tervezett élettartama alatt. Viszont mint minden folyadék, ez is szennyeződik és öregszik, emiatt bizonyos esetekben szükséges a kormányszervo folyadék cseréje. Ilyen lehet, ha a szervokormány működése nagy hanggal jár, vagy amennyiben a rendszer nem működik megfelelően és a szervokormány tekeréséhez nagy erő szükséges. A folyadék cseréjének idő szerűséget jelezheti az is, ha a kiegyenlítő tartályban található folyadék zavaros vagy koszos. Ilyen esetekben cserélje le a folyadékot, hogy ezzel megelőzze a szervo szivattyú elromlását.

 

A legtöbb autó kormányszervo rendszere háromféle különböző folyadék egyikét használja:

  • Automata sebességváltó folyadék (ATF). Az automata sebességváltókhoz használt folyadék bizonyos szervokormány-rendszerekben is használható.
  • Szintetikus szervokormány folyadék. A legtöbb új jármű estében már szintetikus folyadék használatát írja elő a gyártó. Ezeket a szervofolyadékokat általában egy bizonyos típusú járműhöz vagy kormányrendszerhez tervezték és ezekben a rendszerekben csak ez a folyadék használható
  • Nem szintetikus, ásványi szervokormány folyadék. Bizonyos esetekben ásványi hidraulikafolyadék használható azokban a kormány szervo rendszerekben amik automata váltó folyadékot használnak..

 

Hűtőfolyadék: 50.000 km-ként vagy 2-4 évente

Keni a víz szivattyút, hűti a motort, gátolja az alkatrészek korrózióját és fűtőfolyadékkal látja el a fűtő rendszert.

 

 

A jármű hűtőfolyadéka víz és fagyálló (általában etilén-glikol) keverékét tartalmazza annak érdekében, hogy megvédje a motort a túlmelegedéstől és a folyadékot a fagyástól. Idővel a vezetés során keletkező hő a hűtőfolyadék minőségének romlását okozhatja, ami csökkenti a forráspontját, és növeli annak kockázatát, hogy a motor hőmérséklete nem biztonságos szintre emelkedik. A hűtőfolyadékban található korróziógátló inhibitor adalékok segítenek meggátolni a korrózió és rozsda kialakulását, viszont ezek az adalékok is elöregednek az idő előrehaladtával, így egyre nagyobb a korrózió kialakulásának kockázata.

Átalában a jármű kezelési útmutatója előírja a hűtőfolyadék cseréjének intervallumát, ami a hűtőfolyadék típusától függően 2-4 év lehet.

 

A fagyállók általában a következő típusok egyikei lehetnek:

  • IAT – Inorganic Additive Technology – Hagyományos alacsony szilikáttartalmú hűtőfolyadékok, amelyeket hagyományos és klasszikus járművek vas- és acélblokkjai esetében használnak.
  • OAT – Organic Acid Technology – Az OAT hűtőfolyadék jobban működik a modern (2000 utáni) alumínium motorokkal
  • NOAT – Nitrált szerves sav technológia – alkalmas nagy teljesítményű és dízelmotoros alkalmazásokhoz, általában haszongépjárművek esetében használják
  • H-OAT – Hybrid Organic Acid Technology – minden típusú autóhoz alkalmas, főként a modern járművek esetében írják elő ezen típusok használatát
    Ha nem biztos abban, hogy milyen hűtőfolyadékra van szüksége járművének, olvassa el az autó használati útmutatóját, vagy forduljon a helyi szervizhez, hogy megbizonyosodjon róla. A hűtőfolyadék kiválasztása előtt mindig fogadja meg az autógyártó vagy egy tapasztalt technikus javaslatát.

 

Mivel a modern járművek hűtőrendszere egyre több típusú műanyag, gumi és elasztomert tartalmaz, kiemelten fontos a hűtőfolyadék kompatibilitása ezekkel az alkatrészekkel is. Minden esetben ellenőrizze le a jármű használati útmutatójában a fagyálló hűtőfolyadékra vonatkozó előírásokat.

 

Fékfolyadék: 50.000 km-ként vagy két évente

Keni a fékben található szelepeket, a dugattyúkat és az ABS rendszer alkatrészeit. Hidraulikus nyomást biztosít a fékrendszer működtetéséhez.

 

 

A modern autók – még az elektronikus rásegítésű fékkel rendelkezők is – hidraulikafolyadék segítségével mozgatják a fékbetéteket ezzel segítve a jármű lassulását. Ez a folyadék hidroszkopikus, ami azt jelenti, hogy vízzel szennyeződhet. Ez viszont a folyadék forráspontjának csökkenéséhez, vagy rosszabb esetben a fékvezetékek rozsdásodásának és végül a fékrendszer szivárgásának kockázatához vezethet.

A motorolaj szivárgása kellemetlen lehet; a fékfolyadék szivárgása viszont rendkívül veszélyes.

Az autógyártók általában a fékfolyadék 2-4 évenkénti cseréjét írják elő. Csakúgy, mint a listán szereplő többi folyadék esetében, a fékrendszer erőteljesebb használata maga a folyadék gyorsabb lebomlását is jelentheti. Ha a fékfolyadék színe világossárgáról sötétbarnára változik, a folyadék mielőbbi cseréje lehet szükséges.

A fékfolyadékoknak négy + 2 fő típusa van;

  • DOT 3 – alkalmas a legtöbb vezetési körülményre, valamint régebbi, ABS rendszer nélküli járművekre is
  • DOT 4 – alkalmas nagy teljesítményű és ABS rendszerrel rendelkező járművekhez.
  • DOT 5 – szilikon alapú fékfolyadék nem mindennapi használatra. Kifejezetten versenyautókhoz és más teljesítményalapú járművekhez készült.
  • DOT 5.1 – terepen és terepmotorokon, valamint személygépkocsikban és haszongépjárművekben egyaránt használható. Magasabb a forráspontja, mint a DOT4 fékfolyadéknak.
  • Class 6 / DOT 4 LV – Modern menetdinamikai rendszerrel ellátott járművek esetében előírás a használata. Alacsony viszkozitása miatt gyorsabb reakcióidőt biztosít. Alap paraméterei megegyeznek a DOT 4 fékfolyadékkal.
  • Class 7 / DOT 5.1 LV – Modern menetdinamikai rendszerrel ellátott járművek esetében előírás a használata. Alacsony viszkozitása miatt gyorsabb reakcióidőt biztosít. Alap paraméterei megegyeznek a DOT 5.1 fékfolyadékkal.

Nagyon fontos, hogy mindig a megfelelő fékfolyadékot használja járművében. Kérjük, olvassa el autója használati útmutatóját, hogy megtudja, milyen típusú fékfolyadékot használjon az autójában.

 

Hidraulikus kuplung folyadék – 80.000 – 100.000 km-ként vagy 3 – 5 évente

Hidraulikus nyomást biztosít, amely be- és kikapcsolja a sebességváltó tengelykapcsoló rendszerét

 

 

A hidraulikus kuplung működése a fékhez hasonló és szinte minden esetben DOT3 vagy DOT4 fékfolyadék használata van előírva. A hidraulikus kuplung folyadékkal kapcsolatosan felmerülő problémák foként a fékfolyadék hidroszkópikus tulajdonságából erednek. A fékfolyadékba bekerülő nedvesség a kuplung hidraulika rendszer elemeinek korrózióját okozhatja ami a kuplung nem megfelelő működését eredményezheti.

 

Szélvédőmosó folyadék: cseréje nem szükséges, csak utántöltése

Fagymentes tisztító oldat amit a szélvédő és a fényszórók tisztítására használunk

 

 

A nem megfelelő minőségű szélvédőmosó folyadék használata az autó külső műanyag és gumi elemeinek idő előtti öregedését okozhatja, illetve a nem megfelelő minőségű szélvédőmosó fagyása a szélvédőmosó tartály repedését vagy a szivattyú elromlását okozhatja.

 

Ahogy a fenti felsorolásban is láthatjuk, egy autó esetében több kenőanyagot és folyadékot is használunk és ezeknek a folyadékoknak a rendszeres és időben elvégzett cseréje szoros összefüggésben van a jármű hosszantartó hibamentes működésével.

 

A folyadékok cseréje előtt minden esetben szükséges a járműgyártónak a kenőanyagok és folyadékok típusára vonatkozó előírásait ellenőrizni, hogy mindig a megfelelő kenőanyagok kerüljenek felhasználásra.

 

A cikket írta: Bajomi Vilmos „Olajos Vili”

 

Amennyiben kenéstechnikai tanácsra van szüksége, vagy segítségre szorul a megfelelő kenőanyagok kiválasztásában, úgy keressen bennünket következő elérhetőségeinken:

Tel: +3630 285 8781

e-mai: olajosvili@gmail.com

Rólunk

Bajomi Vilmos vagyok, Olajos Vili. Az Olajos Vili elnevezés onnan jön, hogy ügyfeleim elenite így mentettek el a telefonjukba és emiatt rám ragadt (tudod: Vízvezetékszerelő Jani, Gumis Laci stb.). Én voltam az olajos srác akit mindig kereshettek olajokkal és kenőanyagokkal kapcsolatos kérdésekben. 2007-ben kezdtem dolgozni a Shell Hungary Zrt.-nél, ahol 2008-ban kerültem az olajos csapatba. Én voltam a Key Account manager az Ipari kenőanyag területen és itt kerültem kapcsolatba azzal a területtel ami miatt a mai napig is szeretem ezt a szakmát. Ez nem más, mint a gázmotoros és turbinás Erőművek.. Szerencsés voltam, mert Key Account managerként eljuthattam a Shell több külföldi gyárába is és láthattam hogyan fejlesztik és gyártják a kenőanyagokat. 2014-ben elhagytam a Shelles köteléket és elszegődtem a Lavina Szerviz cégcsoporthoz, ami Magyarország egyik legnagyobb márkafüggetlen kenőanyag disztributora. Ez tömören annyit jelent, hogy nem egy márkát képvisel, hanem többet. Ez is volt az egyik fő motivációm. Szerettem volna jobban megismerni a kenőanyagokat és emiatt szükségem volt arra, hogy ne csak a Shell kenőanyagokat ismerjem, hanem a többit is. Így kezdtem el foglalkozni a Lavina Szerviz Kft. és a WSW Proding Kft. keretében a Shell mellett a Mobil, a Castrol, az Eni/Agip, a Total, az Eurol, a Texaco, a Petronas és a Q8 kenőanyagokkal is. Az elmúlt évek során sikerült eljutnom a Petronas és az Eurol gyáraiba és kenőanyag fejlesztő központjában is ami érdekes tapasztalat volt a Shell után (elárulom, nem rosszabbak, nem jobbak, csak mások). A WSW Proding Kft.-n keresztül beleláttam a kis szériás egyedi termékek fejlesztésébe és gyártásába, illetve ez idő alatt ismertem meg mélységében a kenőanyagok labor vizsgálatában rejlő lehetőségeket is. 2016-tól lehetőséget kaptam, hogy az OlajShop.hu kenőanyag webáruházat is fejlesszem és irányítsam az ottani csapatot is a kenőanyag értékesítési munkám mellett. Az idő alatt ameddig én felügyeltem az OlajShop fejlesztését a webáruház forgalma közel tízszeresére nőtt. Nagyon jó évek voltak ezek is, minvel az OlajShop révén közel 50 kenőanyag márkával foglalkozhattam és ismerhettem meg őket, de más miatt is hasznos volt. Ennek köszönhetően ismertem meg akár a Speedzone csapatát, akikkel pár éven keresztül együtt dolgoztunk, de ebben az időben ismerhettem meg több autóversenyző csapatot is akiknek segítettem a munkáját. 2023-ra egy picit elfáradtam és úgy döntöttem hogy új kihívásokat kell keresnem. 2023 Szeptember végével elhagytam mind az OlajShop, mind pedig a Lavina csapatot és elmentem pár hónap alkotói szabadságra. Mint kiderült, nagyon szükségem volt rá 🙂 Már évek óta dédelgettem azt a gondolatot, hogy az OlajosVili márkanév alatt elindítsak egy olyan online platformot, ahová összegyűjtöm az elmúlt 15 évben megtapasztalt dolgokat, és megosztom azt másokkal is. Azért teszem ezt, mert azt tapasztaltam, hogy ugyan a kenéstechnika elsőre csak egy viszkozitás, de ahogy én is egyre nagyobb tudással rendelkeztem ezen a területen úgy jöttem rá, hogy nem csak ennyi. 2023 December 13.-val végre elindult az OlajosVili alapjainak összeállítása. Remélhetőleg a Jövő hónap végére már egy olyan we boldal lesz az olajosvili.hu ahová örömmel látogatnak el a kenéstechnikai információt kereső emberek.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

*