Tényleg le kell cserélni a fagyállót hűtőfolyadékot is az autóban? De milyen gyakran kell cserélni?

Tényleg le kell cserélni a fagyállót hűtőfolyadékot is az autóban? De milyen gyakran kell cserélni?

Amikor az autóban lévő folyadékokkal kapcsolatos karbantartása és cseréje kerül szóba, a fagyálló folyadék általában vagy kimarad, vagy nagyon hátra sorlolódik a listában. Azt nagyjából mindenki tudja, hogy a motorolajat és a szűrőket használattól függően 10-20.000 km-ként le kell cserélni. Jóval kevesebben, de még sokan tudják, hogy a váltó olajat 60-90.000 km-ként kell/javasolt cserélni. Azt már viszont csak nagyon kevesen tudják, hogy a fék és a fagyálló hűtő folyadékot pár évente le kell cserélni.

 

Az autó karbantartásába a fagyálló rendszeres cseréje is beletartozik, aminek az elhanyagolása ugyanúgy jelentős többlett karbantartási költséget okozhat, mint mondjuk a motorolaj cseréjének elmulasztása.

 

Legutóbbi cikkünkben a használatfüggő motorolaj kiválasztásról írtunk. Ezt  a cikkünket IDE KATTINTVA olvashatod el

 

Ebben a cikkben a motor hűtő folyadékáról fogunk beszélni. Elmagyarázzuk, mi ez a folyadék, írunk arról, hogyan kell ellenőrizni, bemutatjuk az általános jeleket arra vonatkozóan, hogy mikor kell cserélni, és azt is bemutatjuk, hogy milyen problémát okozhat a fagyálló cseréjének elmulasztása.

 

Először is nézzük meg, hogy mi a hűtőfolyadék feladata.

A tipikus hűtőfolyadék egy glikol alapú folyadék, vagy pontosabban egy speciálisan adalékot etilénglikol és némi víz keveréke. A fagyálló koncentrátum összetevői változhatnak attól függően, hogy melyik típust vásárolja, de a fagyálló hűtő folyadék típustól függetlenül betölti elsődleges szerepét, azaz segíti a motor hűtését.

Ez a funkció összefügg a motor működésével. A motor mozgás energiát termel a jármű hajtásához, az energia előállítása során viszont hőt keletkezik amit az optimális működés érdekében szükségszerű elvezetni. Itt kerül képbe az autó kipufogórendszere, ahol ennek a hőnek egy része távozik a kipufogó gáz formájában, viszont a maradék hőfelesleget szintén el kell távolítani. Erre a feladatra használjuk az autó hűtőrendszerét, ahol a hűtőfolyadék szállítja el a maradék hőfelesleget a folyadék hűtőbe, ahol a menetszél lehűti a folyadékot, majd a lehűlt folyadék visszaáramlik a motorban, hogy újra ismét eltávolítsa a motor működése során termelődött hőfelesleget. És ez így megy folyamatosan.

 

Tökéletes megoldás lenne a sima desztillált víz használata erre a célra, ha a hűtőfolyadéknak nem lennének a motor hűtésén túl további feladatai is. De a hűtőfolyadékban lévő fagyálló koncentrátum az ami segít a motor korróziójának a gátlásában illetve abban is, hogy fagypont alatt a hűtőfolyadék ne fagyjon meg. Nem utolsó sorban a fagyálló koncentrátum ami segíti a hűtőfolyadék jobb hőátadását és a hűtőfolyadék magasabb forráspontjának elérését is. A motor és a hűtő között kering folyamatosan. Az egész hűtési folyamat így néz ki: a folyadék lehűl, amikor kilép a hűtő aljáról, bejut a víz szivattyúba, majd eléri a motorfejet és a blokkot is, hogy felvegye a működés során keletkező hőt, majd visszaáramlik a hűtőbe, hogy ott lehűljön és megismételje a folyamatot.

 

Mikor kell ellenőrizni a hűtőfolyadékot?

A hűtőfolyadék cseréje a normál jármű karbantartás része, ezért nem kell aggódnia a cseréje miatta addig ameddig szakszervizbe viszi járművét. Ha azonban saját maga cserélné, vagy csak eseti karbantartásra viszi autóját szervizbe, úgy vegye figyelembe legutolsó hűtőfolyadék cseréje óta eltelt időt és megtett kilométerek számát. Egyes járműgyártók azt javasolják, hogy két évente vagy 50.000 kilométereként cserélje le, míg más gyártók a 4 évenkénti vagy maximum 100.000 kilométereként cserét írják elő.

Érdemes minden esetben a járműgyártó által meghatározott csereperiódust betartani és a járműgyártó által meghatározott fagyálló specifikációval rendelkező fagyállót használni.

Rendszeres időközökként a hűtőfolyadék szintjét is kell ellenőrizni a motorolaj szintjéhez hasonlóan, ugyanis a nem megfelelő hűtőfolyadék szint a motor túlmelegedését okozhatja, ami súlyok motormeghibásodáshoz is vezethet. A nem rendeltetésszerű gőz megjelenése a motorháztető alól szintén a hűtőrendszer meghibásodására és a motor túlmelegedésére utal. A parkolás alatt a motor alatt keletkező folyadéktócsa is utalhat akár a hűtőrendszer tömítetlenségére.

 

Miért szükséges a hűtőfolyadék cseréje és a hűtőrendszer át öblítésé?

A hűtőfolyadék cseréjének az elsődleges oka az, hogy a hűtőfolyadék is, mint minden más a sok használat eredményeképpen tönkremegy, és nem képes ellátni alapvető funkcióit. A motorok sok fémalkatrészt tartalmaznak, amelyek rozsdásodásra hajlamosak. A nem megfelelő minőségű elöregedett hűtőfolyadék nem gátolja megfelelően a rozsda kialakulását és emiatt a rendszer egyes elemein korrózió keletkezik. A korrózió károsíthatja a hűtőt, a víz szivattyút, a termosztátot, a hűtősapkát, a tömlőket és a hűtőrendszer egyéb részeit, valamint a jármű fűtési rendszerét. Ez pedig az autó motorjának túlmelegedését okozhatja. A másik ok, hogy a folyamatos üzemelés során szennyező anyagok keletkeznek és juthatnak a rendszerbe. Idővel a részecskék felhalmozódhatnak, majd lerakódnak a hűtőben és az egyéb járatokban, így a folyadék áramlása nem lesz megfelelő ami túlmelegedéshez vezethet.

 

Mi történik, ha nem cserélem ki a hűtőfolyadékot?

Ha nem cseréli le időben a hűtőfolyadékot, akkor az  savassá válhat, illetve a fagyálló koncentrátumban található adalékok az idő előrehaladtával kimerülnek és a hűtőfolyadék nem tudja biztosítani egyes funkcióit. Ha ez megtörténik, és mondjuk a korróziógátló inhibitorok kimerülnek, úgy a motor és a hűtőrendszer korrózióvédelme nem lesz megfelelő. A rendszeres hűtőfolyadék csere elmulasztásával a működés során a hűtőrendszerben keletkező szennyező és öregedési termékek nem tudnak eltávozni és ezek mind a hűtőrendszerben rakódnak le ami a hűtőfolyadék áramlását gátolják, és a hűtőfolyadék és a motor túlmelegedését okozzák. Mindkét probléma súlyos karbantartási költségek kialakulásához vezethetnek.

 

Gyakori jelek, amelyek a hűtőfolyadék cseréjére vagy a hűtőrendszer ellenőrzésére utalnak.

Ha nem ellenőrzi rendszeres időnként a hűtőfolyadékot, úgy az autója előbb-utóbb jelezni fogja, hogy valami nincs rendben a motor hűtőrendszerével. Most nem arról beszélünk, hogy akár felforr a hűtőfolyadék, vagy kilyukad a rozsdás hűtő, hanem csak azokról az apró jelekről amiket ha észreveszünk és közbelépünk, akkor megelőzhetjük a nagyobb problémát.

  • A hűtőfolyadék gyors fel és túlmelegedése: Ez a legnyilvánvalóbb ok az aggodalomra és érdemes mielőbb szervizbe menni, vagy ezt megelőzve a hűtőfolyadék cseréjét elvezetnie. Egyes esetekben a hűtőfolyadék cseréje során eltávozik a rendszerbő az a szennyező anyag és lerakódás ami meggátolta a folyadék megfelelő áramlását.
  • Hűtőfolyadék szivárgás: Ha folyadékot találunk az autó alatt, az mindig rossz Ómen. Ha a folyadék a hűtőradiátor környékén keletkezik, akkor az azt jelenti, hogy a hűtőrendszer sérült és mielőbb javítani szükséges, nehogy nagyobb problémához vezessen.
  • Édeskés illat az autóban és nem az illatosító miatt. Ez sajnos a hűtőfolyadék édes és szirupos szaga lehet ami a fűtőradiátor szivárgása miatt juthat be az utastérbe. Tehát, ha vezetés közben ilyet érez, akkor sajnos valami elromlott a hűtőrendszerben.
  • Folyamatosan csökkenő hűtőfolyadék szint: Ez az egyik és legfőbb oka annak, hogy rendszeresen ellenőriznie kell a hűtőfolyadék szintet a tágulási tartályban. Ha a hűtőfolyadék szintje csökken, akkor elképzelhető hogy valamelyik hűtőfolyadék cső, vagy a tartály repedt ki és ennek cseréjéhez szerelőt kell keresnie.

Összegzés

Ahogy látható, a hűtőfolyadék cseréjének elmulasztása vagy az alacsony folyadékszintje súlyos motorproblémák kialakulásához vezethetnek, emiatt mindig rendszeresen ellenőrizze a folyadék szintjét és amennyiben alacsony, úgy mielőbb töltse fel. A fagyálló hűtőfolyadék cseréjét pedig 2-4 évente vagy 50.000 kilométereként tegye meg, hogy autójának hűtőrendszere tiszta és egészséges maradjon.

 

A cikket írta: Bajomi Vilmos „Olajos Vili”

 

Amennyiben kenéstechnikai tanácsra van szüksége, vagy segítségre szorul a megfelelő kenőanyagok kiválasztásában, úgy keressen bennünket következő elérhetőségeinken:

Tel: +3630 285 8781

e-mai: olajosvili@gmail.com

 

 

Rólunk

Bajomi Vilmos vagyok, Olajos Vili. Az Olajos Vili elnevezés onnan jön, hogy ügyfeleim elenite így mentettek el a telefonjukba és emiatt rám ragadt (tudod: Vízvezetékszerelő Jani, Gumis Laci stb.). Én voltam az olajos srác akit mindig kereshettek olajokkal és kenőanyagokkal kapcsolatos kérdésekben. 2007-ben kezdtem dolgozni a Shell Hungary Zrt.-nél, ahol 2008-ban kerültem az olajos csapatba. Én voltam a Key Account manager az Ipari kenőanyag területen és itt kerültem kapcsolatba azzal a területtel ami miatt a mai napig is szeretem ezt a szakmát. Ez nem más, mint a gázmotoros és turbinás Erőművek.. Szerencsés voltam, mert Key Account managerként eljuthattam a Shell több külföldi gyárába is és láthattam hogyan fejlesztik és gyártják a kenőanyagokat. 2014-ben elhagytam a Shelles köteléket és elszegődtem a Lavina Szerviz cégcsoporthoz, ami Magyarország egyik legnagyobb márkafüggetlen kenőanyag disztributora. Ez tömören annyit jelent, hogy nem egy márkát képvisel, hanem többet. Ez is volt az egyik fő motivációm. Szerettem volna jobban megismerni a kenőanyagokat és emiatt szükségem volt arra, hogy ne csak a Shell kenőanyagokat ismerjem, hanem a többit is. Így kezdtem el foglalkozni a Lavina Szerviz Kft. és a WSW Proding Kft. keretében a Shell mellett a Mobil, a Castrol, az Eni/Agip, a Total, az Eurol, a Texaco, a Petronas és a Q8 kenőanyagokkal is. Az elmúlt évek során sikerült eljutnom a Petronas és az Eurol gyáraiba és kenőanyag fejlesztő központjában is ami érdekes tapasztalat volt a Shell után (elárulom, nem rosszabbak, nem jobbak, csak mások). A WSW Proding Kft.-n keresztül beleláttam a kis szériás egyedi termékek fejlesztésébe és gyártásába, illetve ez idő alatt ismertem meg mélységében a kenőanyagok labor vizsgálatában rejlő lehetőségeket is. 2016-tól lehetőséget kaptam, hogy az OlajShop.hu kenőanyag webáruházat is fejlesszem és irányítsam az ottani csapatot is a kenőanyag értékesítési munkám mellett. Az idő alatt ameddig én felügyeltem az OlajShop fejlesztését a webáruház forgalma közel tízszeresére nőtt. Nagyon jó évek voltak ezek is, minvel az OlajShop révén közel 50 kenőanyag márkával foglalkozhattam és ismerhettem meg őket, de más miatt is hasznos volt. Ennek köszönhetően ismertem meg akár a Speedzone csapatát, akikkel pár éven keresztül együtt dolgoztunk, de ebben az időben ismerhettem meg több autóversenyző csapatot is akiknek segítettem a munkáját. 2023-ra egy picit elfáradtam és úgy döntöttem hogy új kihívásokat kell keresnem. 2023 Szeptember végével elhagytam mind az OlajShop, mind pedig a Lavina csapatot és elmentem pár hónap alkotói szabadságra. Mint kiderült, nagyon szükségem volt rá 🙂 Már évek óta dédelgettem azt a gondolatot, hogy az OlajosVili márkanév alatt elindítsak egy olyan online platformot, ahová összegyűjtöm az elmúlt 15 évben megtapasztalt dolgokat, és megosztom azt másokkal is. Azért teszem ezt, mert azt tapasztaltam, hogy ugyan a kenéstechnika elsőre csak egy viszkozitás, de ahogy én is egyre nagyobb tudással rendelkeztem ezen a területen úgy jöttem rá, hogy nem csak ennyi. 2023 December 13.-val végre elindult az OlajosVili alapjainak összeállítása. Remélhetőleg a Jövő hónap végére már egy olyan we boldal lesz az olajosvili.hu ahová örömmel látogatnak el a kenéstechnikai információt kereső emberek.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

*