Melyik a legjobb motorolaj? – II. A használat függő motorolaj választás fontossága

Melyik a legjobb motorolaj? – II. A használat függő motorolaj választás fontossága

A felhasználás módja nagyban befolyásolja a motorolaj és a motor élettartamát is. Sok esetben ezt kell a leginkább figyelembe venni a motorolaj kiválasztása során.

 

Legutóbbi cikkünkben a gyártói oldalról vettük figyelembe a motorolajat és arról írtunk, hogy mik azok a dolgok amik befolyásolják a motorolaj gyártójának kiválasztását. Ezt a cikkünket IDE KATTINTVA olvashatod el

 

Ebben a cikkben azt taglaljuk, hogy bizonyos autóhasználati módok mellett még a legjobb motorolajok használata mellet sem lehetséges a gyártó által meghatározott olajcsere periódust alkalmazni.

 

Mielőtt belekezdünk, beszéljünk pár szót arról, hogy mit jelent egyáltalán a legjobb motorolaj kifejezés, mert általában erre a kérdésre mindenki más választ ad.

Számomra a legjobb motorolaj azt jelenti, hogy én autó használatom mellett a motorolaj a legjobb motorvédelmet biztosítja autóm számára, azaz bízom abban, hogy az általam választott motorolajjal az autó hosszabb távon fog probléma mentesen üzemelni, mint egy másik motorolajjal.

Sokan mondják erre, hogy persze, mindenkinek ez az elsődleges, de amikor tényleg motorolajat választunk, akkor rengeteg olyan egyéb döntéshozatali faktor felmerül ami miatt ez nem teljesen egyértelmű.

 

Nekem a legfontosabb az autó motorjának a védelme, DE…:

, de ez az olaj túl drága

, de ezt a márkát nem ismerem

, de a szerelőm azt mondta, hogy ez az olaj nem jó

, de a barátom szerint csak az XY márka a jó

stb. stb. stb.

Főként ezek miatt a DE faktorok miatt szedtem két részre a cikket, mert a gyártóra és az árra vonatkozó kérdéseket már a cikk első részében megpróbáltam megválaszolni.

 

Ebbe a részben inkább azokat a tipikus felhasználási módokat veszem alapul amikkel napi szinten találkozunk:

  • nagyvárosi boltba járós
  • gyerekhordó anyataxi
  • városi kiszállító autó
  • Cégautó, tipikus értékesítő által használva
  • boyracer városi versenyautó
  • pályanapozós, padlógázos szerpentínezős sportautó
  • versenyautó (inkább versenyzési célra használt autó, nem pedig klasszikus versenyautó)

 

A fenti használatok között van sok hasonlóság, de vannak erőteljes eltérések is és ezek mind befolyásolják a motorolaj minőségét és élettartamát, ami viszont nagyban kihatással van a motor belső állapotára is.

 

Nagyvárosi boltba járós / anyataxi / városi kiszállító autó

Sokan úgy gondolják, hogy a városban használt autó a legjobb vétel, mert azokkal nem mennek gyorsan és nincs akkora igénybevételnek kitéve.

Sajnos ez az ami egy tévhit. Lehet, hogy kevés benne a kiméter. de a Városi használat ami a legjobban igénybe veszi az autót és a motorolajat. Miért is?

  • Egy tipikus városi autóval rövid távokat mennek és emiatt nem tud megfelelően bemelegedni a motor és ennek következtében a párából lecsapódó kondenzvíz benne marad a motorolajban és rontja a motorolaj állapotát.
  • A városi folyamatos indul-megáll, gyorsít-lassít üzemmód terheli legjobban a motorolajat
  • A folyamatos indítás és leállás teszi az egyik legrosszabbat a motornak.  Tudvalevő, a motor kopása 40%-ban a hidegindítás során keletkezik…

Mivel ez az egyik legnagyobb igénybevétel, lehetőség szerint teljesen szintetikus motorolajat válasszunk, mert az jobban ellenáll a degradációnak, mint a rész szintetikus vagy a teljesen ásványi társa. Tipikus városi üzemmódban érdemes 5W-s helyett 0W-s motorolajat használni, mert ezzel csökkenteni tudjuk a motorkopás kockázatát. A melegoldali viszkozitás szempontjából viszont javasoltabb a gyárilag engedélyezett magasabb viszkozitás használata. Tehát, pl. egy átlagos 2015-ös 1.6 TDI VW esetében 0W-40 vagy 0W-30 VW 504.00/507.00 specifikációval

Ebben az üzemmódban javasolt a legrövidebb olajcsere periódust használni. Egy olyan autó esetében ami 80%-ban nagyvárosi dugóban jár, a gyári 30.000 km-es olajcsere öngyilkosság. Ebben az üzemben jó, ha 10-15.000 km-t kibír a motorolaj és itt tényleg kijön, hogy melyik olaj milyen minőségű.

 

Cégautó. Amitől mindenki fél, mert a korához képest sok benne a kilométer.

Általában ez az a kategória amitől mindenki tart pedig a motorolaj és a motor üzemeltetése szempontjából pont ez a legjobb üzemmód.

Nem ritka, hogy egy cégautó esetében akár 2-3 szorosa is lehet az alkatrészek élettartama, mint egy városi használatú hasonló esetében.

Hogy ez miért lehetséges?

  • Egy-egy motorindítás között sok 10 vagy akár több 100 km utazás is van és t80-90%-ban országúton vagy autópályán.
  • A modern autók esetében a 90-110 km-es sebesség úgy 2-2.500-es fordulatot, míg egy 130-150-es tempó úgy 3-3.500-es fordulatot eredményez. A folyamatosa 2-3.000-es fordulat környéki használat az egyik legideálisabb az autó használata szempontjából. A motor és a motorolaj már üzem meleg, de még nem forró. konstans egyenletes tempóban halad és minden alkatrész üzemszerűen tudja tenni a dolgát. Nincs gyorsítás/lassítás, a váltó is csak egy fokozatban forog általában és nem terhelődik.
  • Egy autó esetében a legoptimálisabb tempó nagyságrendleg a 90. itt a legjobb a fogyasztás és itt a legideálisabb minden körülmény. itt kapja a legkisebb terhelést a motor és a többi alkatrész is.

Ebben az üzemmódban a felhasznált motorolaj minőségétől függően akár a gyári 30.000 km-es olajcsere használata mellett sem károsodik a motor, de javasolt itt is a rövidebb olajcserét alkalmazni.

Saját tapasztalatom, hogy 2.0 TDI DSG váltós Skoda 90%-ban ilyen üzemmódban 15.000 km-es olajcserét alkalmazva (a DSG váltóban mindig 60.000 km-enként cserélve) és mindig minőségi (Castrol, Eurol, Petronas) motorolajat használva, vígan és hiba mentesen tette meg az a 375.000 km-t ahol cserélve lett. Igen, a váltó is hibamentes volt ezen idő alatt.

Ebben az üzemmódban, ha a gépkönyv engedi az 5W-s olaj használatát, akkor elégséges az és nem szükséges feltétlen a 0W-s olaj használata. meleg oldalnál pedig a középső. Pl a fent említett 2015-ös 2.0 TDI Skoda esetében végig 5W-30 viszkozitású motorolajat használtunk 15.000 km-enként cserélve és ezen idő alatt szinte nulla volt az olajfogyasztás.

 

Boyracer a városi versenyautó – Istenem, kérlek ments meg tőle

Nos igen. Ez az a kategória amit nem szeretnék tulajdonolni. Ha lehet valami rosszabb, mint a boltba járós autó, akkor valószínűleg ez az.

  • Nagyrészt városban van használva
  • Kis távokat megy és nem melegszik be rendesen (nem a víz hőfokra gondolok)
  • Folyamatosan gyorsul/lassul, indul/megáll
  • Plusz még folyamatos nagy terhelést kap a dinamikus vezetési stílus miatt (pirostól pirosig nagy gázzal)
  • Általában alacsony jövedelemmel rendelkeznek és sokszor elhanyagolják a karbantartást

Hasonlóan a boltba járós vagy városi kiszállító autóhoz egy jó minőségű szintetikus motorolaj használata javasolt a gyártó által meghatározott viszkozitásokon belül úgy, hogy a hideg oldali viszkozitás lehetőség szerint legyen 0W vagy 5W, a meleg oldali viszont a gyártó által meghatározott értékek közül egy magasabb. Pl.: 0W-40 vagy 5W-40.

Viszont a viszkozitás soha ne legyen magasabb, mint a gyár által meghatározott értékű, azaz ne legyen 10W-60 vagy 15W-50, mert azzal megölhetünk egy 5W-30-ra vagy 5W-40-re tervezett motort.

 

Pályanapozós, szerpentinezős hobbi autó és a versenyzési céllal tartott közúti autó.

Szögezzük le, hogy attól még mert valamit versenyzési céllal tartunk, az még nem feltétlen versenyautó. Mondom ezt azért, mert sokan használnak versenyzési céllal tartott autójukban a gyártó által meghatározott viszkozitástól eltérő, magasabb viszkozitású motorolajat, mondván ez verseny olaj.

Ez így csak részben igaz. Egy igazi versenyautót általában két dolog jellemez. Nem gyári motor van benne és nem használják boltba járásra. Ez azért írom így, mert  a motorolaj viszkozitása elsődlegesen a csapágyhézaggal van összefüggésben. És igen, van olyan nagy teljesítményű közúti sportautó, amibe gyárilag 10W-60 viszkozitás az előírás (pl.: M-es BMW-k), de ezekben a motorokban a gyártó nagyobb csapágyhézaggal szereli a motort, azaz a motor minden üzemmódban alkalmas a 10W-60-as viszkozitású motorolajjal való használatra.

Ugyanez a helyzet a versenyautók esetében is. Az épített motoroknál a csapágyhézag függvényében kerül kiválasztásra a motorolaj. Plusz itt még az is közrejátszik, hogy egy versenyautó 80-90%-ban padlógázon, maximum fordulatszám közelében üzemel és a motorolaj hőmérséklete sokkal magasabb, mint egy közúti autó esetében, még akkor is ha a közúti autóval gyorsan mennek.

Szokták kérdezi, hogy mi van az enyhén okosított, pályanapozásra is használt motorok esetében. Ott milyen viszkozitású motorolajat kell használni.

Ha a motor nem lett csapágyazva és a csapágyhézag gyári, vagy közel gyári, akkor a gyártó által meghatározott viszkozitás fog működni.

A jó hír, hogy amikor Jürgen megtervez egy motort és ahhoz meghatároz egy viszkozitást, akkor az teljes fordulatszám tartományra vonatkozik.

Ha nagyon csúnyán bánunk szegénnyel és nagyon melegszik a motor és az olaj, akkor is maradjon inkább a gyári viszkozitás, de azokból legyen a legmagasabb és olyan motorolajat használjunk ami teljesen szintetikus és nagyon magas a viszkozitási indexe (180 feletti), mert így magas hőmérséklet mellett sem fog megszakadni az olajfilm réteg.

És igen, a fekete leves. A pályanapozás nem átlagos igénybevétel. Nem alkalmazható a gyári olaj csere periódus semmilyen körülmények között, és mindig érdemes a legjobb motorolajok közül választani. Ha minden versenynap után nem is, de két versenynaponként cseréljük le az olajat, mert a motorolajat a versenyzés alatt ért magas hőmérséklet drasztikusan csökkenti a motorolaj várható élettartamát. Korábban teszteltünk 4 órás verseny alatt egy neves gyártó teljesen szintetikus 0W-40-es motorolaját és a 4 órás versenyt követően kenőanyag laborban megvizsgáltuk a motorolaj állapotát. Sikerült jó motorolajat választanunk, mert 1 versenynapot követően a motorolaj állapota jó volt. Ugyan nem volt indokolt, de lecseréltük, mivel így volt biztos, hogy a következő versenyen is minden rendben lesz.

 

Autó használati körülmények:

Erről ritkán beszélünk, de ez is nagyon fontos az autó üzemeltetése és az olaj élettartama szempontjából, mivel a környezet nagyban befolyásolni tudja a motorolaj várható élettartamát és ezen keresztül a motor állapotát is.

Autón nem csak üzemanyaggal megy. A mozgási energiát biztosító égéshez a tüzelőanyag (üzemanyag) mellett levegő (oxigén) is szükséges. Jóllehet a beszívott levegőt megszűrjük a levegőszűrön keresztül, de amennyiben nagyon poros, koszos, nedves a környezetünk, úgy ez mind bejuthat a motorba a levegővel ami egy idő után lerakódik az olajban is és egy bizonyos szint felett motorkopást okozhat.

Sajnos igen. Az egyik legnagyobb szennyező anyag a környezetben magtalálható por, ami sziloxánok formájában bekerül az olajba és onnan csak olajcserével lehet eltávolítani.

Azaz, ha valaki nagyon poros környéken él, úgy szükséges a gyártó által meghatározott olajcsere periódusát lerövidíteni mondjuk a felére.

 

Ahogy látható, amennyiben körültekintőek vagyunk és szeretnénk a legjobb döntést hozni a motorolaj kiválasztása során, úgy sok mindent figyelembe kell vennünk. Ilyenek:

  • Mennyire megbízható a motorolaj gyártója?
  • Hol használjuk az autót?
  • Hogyan használjuk az autót?
  • Milyen körülmények között használjuk az autót?

 

Amennyiben szeretnénk autónknak a legjobbat biztosítani és minél tovább hibamentesen üzemeltetni, úgy érdemes a lehetőségünkhöz képest az ismert gyártók prémium termékei közül választani, mivel ők akik általában a legjobb alapanyagokból készítik motorolajaikat. Emellett érdemes a használati módunknak megfelelően kiválasztani a motorolaj viszkozitását a gyártó által javasolt viszkozitások közül és az olajcsere periódust is.

 

A cikket írta: Bajomi Vilmos „Olajos Vili”

 

Amennyiben kenéstechnikai tanácsra van szüksége, vagy segítségre szorul a megfelelő kenőanyagok kiválasztásában, úgy keressen bennünket következő elérhetőségeinken:

Tel: +3630 285 8781

e-mai: olajosvili@gmail.com

Rólunk

Bajomi Vilmos vagyok, Olajos Vili. Az Olajos Vili elnevezés onnan jön, hogy ügyfeleim elenite így mentettek el a telefonjukba és emiatt rám ragadt (tudod: Vízvezetékszerelő Jani, Gumis Laci stb.). Én voltam az olajos srác akit mindig kereshettek olajokkal és kenőanyagokkal kapcsolatos kérdésekben. 2007-ben kezdtem dolgozni a Shell Hungary Zrt.-nél, ahol 2008-ban kerültem az olajos csapatba. Én voltam a Key Account manager az Ipari kenőanyag területen és itt kerültem kapcsolatba azzal a területtel ami miatt a mai napig is szeretem ezt a szakmát. Ez nem más, mint a gázmotoros és turbinás Erőművek.. Szerencsés voltam, mert Key Account managerként eljuthattam a Shell több külföldi gyárába is és láthattam hogyan fejlesztik és gyártják a kenőanyagokat. 2014-ben elhagytam a Shelles köteléket és elszegődtem a Lavina Szerviz cégcsoporthoz, ami Magyarország egyik legnagyobb márkafüggetlen kenőanyag disztributora. Ez tömören annyit jelent, hogy nem egy márkát képvisel, hanem többet. Ez is volt az egyik fő motivációm. Szerettem volna jobban megismerni a kenőanyagokat és emiatt szükségem volt arra, hogy ne csak a Shell kenőanyagokat ismerjem, hanem a többit is. Így kezdtem el foglalkozni a Lavina Szerviz Kft. és a WSW Proding Kft. keretében a Shell mellett a Mobil, a Castrol, az Eni/Agip, a Total, az Eurol, a Texaco, a Petronas és a Q8 kenőanyagokkal is. Az elmúlt évek során sikerült eljutnom a Petronas és az Eurol gyáraiba és kenőanyag fejlesztő központjában is ami érdekes tapasztalat volt a Shell után (elárulom, nem rosszabbak, nem jobbak, csak mások). A WSW Proding Kft.-n keresztül beleláttam a kis szériás egyedi termékek fejlesztésébe és gyártásába, illetve ez idő alatt ismertem meg mélységében a kenőanyagok labor vizsgálatában rejlő lehetőségeket is. 2016-tól lehetőséget kaptam, hogy az OlajShop.hu kenőanyag webáruházat is fejlesszem és irányítsam az ottani csapatot is a kenőanyag értékesítési munkám mellett. Az idő alatt ameddig én felügyeltem az OlajShop fejlesztését a webáruház forgalma közel tízszeresére nőtt. Nagyon jó évek voltak ezek is, minvel az OlajShop révén közel 50 kenőanyag márkával foglalkozhattam és ismerhettem meg őket, de más miatt is hasznos volt. Ennek köszönhetően ismertem meg akár a Speedzone csapatát, akikkel pár éven keresztül együtt dolgoztunk, de ebben az időben ismerhettem meg több autóversenyző csapatot is akiknek segítettem a munkáját. 2023-ra egy picit elfáradtam és úgy döntöttem hogy új kihívásokat kell keresnem. 2023 Szeptember végével elhagytam mind az OlajShop, mind pedig a Lavina csapatot és elmentem pár hónap alkotói szabadságra. Mint kiderült, nagyon szükségem volt rá 🙂 Már évek óta dédelgettem azt a gondolatot, hogy az OlajosVili márkanév alatt elindítsak egy olyan online platformot, ahová összegyűjtöm az elmúlt 15 évben megtapasztalt dolgokat, és megosztom azt másokkal is. Azért teszem ezt, mert azt tapasztaltam, hogy ugyan a kenéstechnika elsőre csak egy viszkozitás, de ahogy én is egyre nagyobb tudással rendelkeztem ezen a területen úgy jöttem rá, hogy nem csak ennyi. 2023 December 13.-val végre elindult az OlajosVili alapjainak összeállítása. Remélhetőleg a Jövő hónap végére már egy olyan we boldal lesz az olajosvili.hu ahová örömmel látogatnak el a kenéstechnikai információt kereső emberek.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

*