Tényleg le kell cserélni a fagyállót hűtőfolyadékot is az autóban? De milyen gyakran kell cserélni?

Tényleg le kell cserélni a fagyállót hűtőfolyadékot is az autóban? De milyen gyakran kell cserélni?

Amikor az autóban lévő folyadékokkal kapcsolatos karbantartása és cseréje kerül szóba, a fagyálló folyadék általában vagy kimarad, vagy nagyon hátra sorlolódik a listában. Azt nagyjából mindenki tudja, hogy a motorolajat és a szűrőket használattól függően 10-20.000 km-ként le kell cserélni. Jóval kevesebben, de még sokan tudják, hogy a váltó olajat 60-90.000 km-ként kell/javasolt cserélni. Azt már viszont csak nagyon kevesen tudják, hogy a fék és a fagyálló hűtő folyadékot pár évente le kell cserélni.

 

Az autó karbantartásába a fagyálló rendszeres cseréje is beletartozik, aminek az elhanyagolása ugyanúgy jelentős többlett karbantartási költséget okozhat, mint mondjuk a motorolaj cseréjének elmulasztása.

 

Legutóbbi cikkünkben a használatfüggő motorolaj kiválasztásról írtunk. Ezt  a cikkünket IDE KATTINTVA olvashatod el

 

Ebben a cikkben a motor hűtő folyadékáról fogunk beszélni. Elmagyarázzuk, mi ez a folyadék, írunk arról, hogyan kell ellenőrizni, bemutatjuk az általános jeleket arra vonatkozóan, hogy mikor kell cserélni, és azt is bemutatjuk, hogy milyen problémát okozhat a fagyálló cseréjének elmulasztása.

 

Először is nézzük meg, hogy mi a hűtőfolyadék feladata.

A tipikus hűtőfolyadék egy glikol alapú folyadék, vagy pontosabban egy speciálisan adalékot etilénglikol és némi víz keveréke. A fagyálló koncentrátum összetevői változhatnak attól függően, hogy melyik típust vásárolja, de a fagyálló hűtő folyadék típustól függetlenül betölti elsődleges szerepét, azaz segíti a motor hűtését.

Ez a funkció összefügg a motor működésével. A motor mozgás energiát termel a jármű hajtásához, az energia előállítása során viszont hőt keletkezik amit az optimális működés érdekében szükségszerű elvezetni. Itt kerül képbe az autó kipufogórendszere, ahol ennek a hőnek egy része távozik a kipufogó gáz formájában, viszont a maradék hőfelesleget szintén el kell távolítani. Erre a feladatra használjuk az autó hűtőrendszerét, ahol a hűtőfolyadék szállítja el a maradék hőfelesleget a folyadék hűtőbe, ahol a menetszél lehűti a folyadékot, majd a lehűlt folyadék visszaáramlik a motorban, hogy újra ismét eltávolítsa a motor működése során termelődött hőfelesleget. És ez így megy folyamatosan.

 

Tökéletes megoldás lenne a sima desztillált víz használata erre a célra, ha a hűtőfolyadéknak nem lennének a motor hűtésén túl további feladatai is. De a hűtőfolyadékban lévő fagyálló koncentrátum az ami segít a motor korróziójának a gátlásában illetve abban is, hogy fagypont alatt a hűtőfolyadék ne fagyjon meg. Nem utolsó sorban a fagyálló koncentrátum ami segíti a hűtőfolyadék jobb hőátadását és a hűtőfolyadék magasabb forráspontjának elérését is. A motor és a hűtő között kering folyamatosan. Az egész hűtési folyamat így néz ki: a folyadék lehűl, amikor kilép a hűtő aljáról, bejut a víz szivattyúba, majd eléri a motorfejet és a blokkot is, hogy felvegye a működés során keletkező hőt, majd visszaáramlik a hűtőbe, hogy ott lehűljön és megismételje a folyamatot.

 

Mikor kell ellenőrizni a hűtőfolyadékot?

A hűtőfolyadék cseréje a normál jármű karbantartás része, ezért nem kell aggódnia a cseréje miatta addig ameddig szakszervizbe viszi járművét. Ha azonban saját maga cserélné, vagy csak eseti karbantartásra viszi autóját szervizbe, úgy vegye figyelembe legutolsó hűtőfolyadék cseréje óta eltelt időt és megtett kilométerek számát. Egyes járműgyártók azt javasolják, hogy két évente vagy 50.000 kilométereként cserélje le, míg más gyártók a 4 évenkénti vagy maximum 100.000 kilométereként cserét írják elő.

Érdemes minden esetben a járműgyártó által meghatározott csereperiódust betartani és a járműgyártó által meghatározott fagyálló specifikációval rendelkező fagyállót használni.

Rendszeres időközökként a hűtőfolyadék szintjét is kell ellenőrizni a motorolaj szintjéhez hasonlóan, ugyanis a nem megfelelő hűtőfolyadék szint a motor túlmelegedését okozhatja, ami súlyok motormeghibásodáshoz is vezethet. A nem rendeltetésszerű gőz megjelenése a motorháztető alól szintén a hűtőrendszer meghibásodására és a motor túlmelegedésére utal. A parkolás alatt a motor alatt keletkező folyadéktócsa is utalhat akár a hűtőrendszer tömítetlenségére.

 

Miért szükséges a hűtőfolyadék cseréje és a hűtőrendszer át öblítésé?

A hűtőfolyadék cseréjének az elsődleges oka az, hogy a hűtőfolyadék is, mint minden más a sok használat eredményeképpen tönkremegy, és nem képes ellátni alapvető funkcióit. A motorok sok fémalkatrészt tartalmaznak, amelyek rozsdásodásra hajlamosak. A nem megfelelő minőségű elöregedett hűtőfolyadék nem gátolja megfelelően a rozsda kialakulását és emiatt a rendszer egyes elemein korrózió keletkezik. A korrózió károsíthatja a hűtőt, a víz szivattyút, a termosztátot, a hűtősapkát, a tömlőket és a hűtőrendszer egyéb részeit, valamint a jármű fűtési rendszerét. Ez pedig az autó motorjának túlmelegedését okozhatja. A másik ok, hogy a folyamatos üzemelés során szennyező anyagok keletkeznek és juthatnak a rendszerbe. Idővel a részecskék felhalmozódhatnak, majd lerakódnak a hűtőben és az egyéb járatokban, így a folyadék áramlása nem lesz megfelelő ami túlmelegedéshez vezethet.

 

Mi történik, ha nem cserélem ki a hűtőfolyadékot?

Ha nem cseréli le időben a hűtőfolyadékot, akkor az  savassá válhat, illetve a fagyálló koncentrátumban található adalékok az idő előrehaladtával kimerülnek és a hűtőfolyadék nem tudja biztosítani egyes funkcióit. Ha ez megtörténik, és mondjuk a korróziógátló inhibitorok kimerülnek, úgy a motor és a hűtőrendszer korrózióvédelme nem lesz megfelelő. A rendszeres hűtőfolyadék csere elmulasztásával a működés során a hűtőrendszerben keletkező szennyező és öregedési termékek nem tudnak eltávozni és ezek mind a hűtőrendszerben rakódnak le ami a hűtőfolyadék áramlását gátolják, és a hűtőfolyadék és a motor túlmelegedését okozzák. Mindkét probléma súlyos karbantartási költségek kialakulásához vezethetnek.

 

Gyakori jelek, amelyek a hűtőfolyadék cseréjére vagy a hűtőrendszer ellenőrzésére utalnak.

Ha nem ellenőrzi rendszeres időnként a hűtőfolyadékot, úgy az autója előbb-utóbb jelezni fogja, hogy valami nincs rendben a motor hűtőrendszerével. Most nem arról beszélünk, hogy akár felforr a hűtőfolyadék, vagy kilyukad a rozsdás hűtő, hanem csak azokról az apró jelekről amiket ha észreveszünk és közbelépünk, akkor megelőzhetjük a nagyobb problémát.

  • A hűtőfolyadék gyors fel és túlmelegedése: Ez a legnyilvánvalóbb ok az aggodalomra és érdemes mielőbb szervizbe menni, vagy ezt megelőzve a hűtőfolyadék cseréjét elvezetnie. Egyes esetekben a hűtőfolyadék cseréje során eltávozik a rendszerbő az a szennyező anyag és lerakódás ami meggátolta a folyadék megfelelő áramlását.
  • Hűtőfolyadék szivárgás: Ha folyadékot találunk az autó alatt, az mindig rossz Ómen. Ha a folyadék a hűtőradiátor környékén keletkezik, akkor az azt jelenti, hogy a hűtőrendszer sérült és mielőbb javítani szükséges, nehogy nagyobb problémához vezessen.
  • Édeskés illat az autóban és nem az illatosító miatt. Ez sajnos a hűtőfolyadék édes és szirupos szaga lehet ami a fűtőradiátor szivárgása miatt juthat be az utastérbe. Tehát, ha vezetés közben ilyet érez, akkor sajnos valami elromlott a hűtőrendszerben.
  • Folyamatosan csökkenő hűtőfolyadék szint: Ez az egyik és legfőbb oka annak, hogy rendszeresen ellenőriznie kell a hűtőfolyadék szintet a tágulási tartályban. Ha a hűtőfolyadék szintje csökken, akkor elképzelhető hogy valamelyik hűtőfolyadék cső, vagy a tartály repedt ki és ennek cseréjéhez szerelőt kell keresnie.

Összegzés

Ahogy látható, a hűtőfolyadék cseréjének elmulasztása vagy az alacsony folyadékszintje súlyos motorproblémák kialakulásához vezethetnek, emiatt mindig rendszeresen ellenőrizze a folyadék szintjét és amennyiben alacsony, úgy mielőbb töltse fel. A fagyálló hűtőfolyadék cseréjét pedig 2-4 évente vagy 50.000 kilométereként tegye meg, hogy autójának hűtőrendszere tiszta és egészséges maradjon.

 

A cikket írta: Bajomi Vilmos „Olajos Vili”

 

Amennyiben kenéstechnikai tanácsra van szüksége, vagy segítségre szorul a megfelelő kenőanyagok kiválasztásában, úgy keressen bennünket következő elérhetőségeinken:

Tel: +3630 285 8781

e-mai: olajosvili@gmail.com

 

 

Rólunk

Bajomi Vilmos vagyok, az Olajos Vili alapítója. Az "Olajos Vili" név onnan ered, hogy ügyfeleim így mentettek el a telefonjukba. Az olajos szakma iránti szenvedélyem és széleskörű ismereteim révén váltam ismertté ezen a területen. Pályafutásomat 2007-ben kezdtem a Shell Hungary Zrt.-nél, ahol 2008-ban csatlakoztam az ipari kenőanyagok csapatához, mint Key Account Manager. Itt szerzett tapasztalataim és a Shell nemzetközi gyáraiban eltöltött idő alapozták meg szakmai tudásomat, különös tekintettel a gázmotoros és turbinás erőművek kenőanyagaira. 2014-ben a Lavina Szerviz Csoportnál folytattam karrieremet, Magyarország egyik vezető márkafüggetlen kenőanyag-disztribútoránál. Itt nem csak a Shell, hanem a Mobil, Castrol, Eni/Agip, Total, Eurol, Texaco, Petronas és Q8 kenőanyagokkal is mélyrehatóan foglalkoztam. Ez az időszak lehetőséget adott számomra, hogy betekintést nyerjek több gyártó fejlesztő központjába és részt vegyek egyedi kenőanyagok kifejlesztésében. 2016-tól az OlajShop.hu webáruház fejlesztéséért és irányításáért feleltem, ahol az értékesítés mellett a webáruház forgalmát jelentősen, közel tízszeresére növeltem. Ez az időszak tovább bővítette kapcsolati hálómat és szakmai ismereteimet a kenőanyagok területén. 2023-ban úgy döntöttem, hogy új kihívásokat keresek, és szakmai szabadságot vettem ki. Az elmúlt 15 év tapasztalatait összegyűjtve elindítottam az OlajosVili.hu-t, egy online platformot, amely a kenéstechnikai tudásommal segít másoknak is eligazodni ezen a bonyolult, de izgalmas területen. Az OlajosVili.hu célja, hogy átfogó, hiteles információkkal és gyakorlati tanácsokkal szolgáljon mindazok számára, akik a kenéstechnika világában keresnek megoldásokat és megbízható ismereteket.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

*