Mit kell tudni a 0W-s motorolajokról és miben más, mint egy 5W-s vagy 10W-s motorolaj? – Motorolaj 3.

Mit kell tudni a 0W-s motorolajokról és miben más, mint egy 5W-s vagy 10W-s motorolaj? – Motorolaj 3.

Ha egy jármű rendszeres karbantartásról van szó, semmi sem fontosabb, mint az olajcsere. Ahogy már korábban is esett szór róla, mindig a jármű gyártója által előírt viszkozitású és gyártói jóváhagyással rendelkező kenőanyagot kell használni, viszont sok esetben a gyártó nem csak egy viszkozitást, hanem többet is engednek használni.

 

Ebben a cikkben ennek eldöntéséhez nyújtunk segítséget és elmagyarázzuk a 0W-s, az 5W-s és a 10W-s motorolajok közötti főbb különbségeket.

Legutóbbi cikkünkben a motorkerékpárok olaj és levegőszűrőjének kiválasztásáról írtunk. Ha szeretné elolvasni, akkor IDE KATTINTVA megteheti

 

Egy 0W-30 és egy 5W-30 viszkozitású motorolaj közötti elsődleges különbség az alacsony hőmérsékleti viszkozitásban van, mivel a 0W-30 viszkozitású motorolaj jobban folyik alacsony hőmérsékleten, mint az 5W-30 viszkozitású. A 0W-30-as teljesen szintetikus, míg az 5W-30 többnyire rész-szintetikus motorolaj ami főként ásványolajra épülő alapolajat és teljesen szintetikus alapolaj keveréke is lehet. Ha a teljesen szintetikus 0W-s és 5W-s motorolajokat  hasonlítjuk össze, akkor elhanyagolható a különbség a 0W-30 és az 5W-30 között.

 

A 0W és 5W viszkozitású motorolajok közötti hasonlóságok és eltérések

Hidegindítási tulajdonságok – azaz a Dinamikus viszkozitás

Ahogy már egy korábbi cikkben szó esett róla, a mai motorolajok többfokozatúak, amit jelen esetben az 5W-30 vagy a 0W-30 jelöl. A Society of Automotive Engineers (SAE) által bevezetett számok a motorolaj viszkozitását jelzik, és segítenek meghatározni, hogy egy adott hőmérsékleti tartományhoz melyik olajminőség a legalkalmasabb.

A többfokozatú motorolajon szereplő számok a különböző hőmérsékleteken való áramlási sebesség (viszkozitásuk) alapján vannak megadva. A viszkozitás a motorolaj legfontosabb paramétere, és az áramlással szembeni ellenállásként vagy ellenállásként definiálható. Minél alacsonyabb a minőség vagy a szám, annál vékonyabb, és annál alacsonyabb lesz a viszkozitása.

A „W” az olajfokozat első számával együtt a Télt jelenti. Minél alacsonyabb ez a szám, annál jobb a motorolaj hidegindítási tulajdonsága, alacsonyabb az olaj viszkozitása hideg környezetben, és jobban megfelel a téli hőmérsékletnek. Viszonylag alacsony hőmérsékleten ahogy a motor beindul, és elkezd felmelegedni, egy 0W-s olaj gyorsabban fog folyni, mint egy 5W-s vagy 10W-s, és gyorsabban védi a mozgó alkatrészeket. A motorolaj hideg oldali fokozata jelzi a motorolaj hideg tűrését is. A 0W-s motorolaj hiegtűrése -35 Celsius fok, míg az 5W-os motorolajé -30°C. Ezt azt jelenti, hogy egy 0W-s motorolaj esetében -35 °C fokig az olajszivattyú körbe tudja járatni a motorolajat, míg egy 5W-s motorolaj esetében ez a határ már „csak” -30 °C.

 

Üzemi viszkozitás

Minden kenőanyag, funkciójától függetlenül, rendelkezik olyan hőmérsékleti tartománnyal, amelyben hatékonyan tud működni. A hőmérséklet növekedésével az olaj elvékonyodik, míg alacsonyabb hőmérsékleten az olaj sűrű marad. Ezen tartományok mindegyike hátrányosan befolyásolhatja az olaj teljesítményszintjét. A motorolaj viszkozitását jelölő második rész utal a motorolaj üzemi hőmérsékleten mért viszkozitására. Ez a 0W-30 és 5W-30 motorolajok esetében megegyezik, azaz üzemi hőmérsékleten ugyanazt a motorvédelmet biztosítják.

 

Viszkozitási index – azaz VI

A viszkozitási index utal annak hőmérsékleti tartománynak a szélességére ahol hatékonan tud működni a motorolaj. Minél magasabb a VI, annél szélesebb ez a hőmérséklet tartomány.  A motorolajok összetételéből adódóan a 0W-s teljesen szintetikus motorolajok viszkozitási indexe mindig magasabb, mint egy rész-szintetikus 5W-s motorolajé és nagyságredileg hasonló, ha mindkét típus teljesen szintetikus.  Egy magasabb viszkozitási index-el rendelkező motorolaj magasabb üzemi hőfok esetén is képes a motorvédelem biztosításhoz szükséges megfelelő olajfilm réteget biztosítani, mint egy alacsony viszkozitási indexxel rendelkező motorolaj.

Motorolaj összetétel

A 0W-s viszkozitású motorolajok minden esetbe teljesen szintetikusak, mivel a rész szintetikus keverékek és a hagyományos ásványi motorolajok nem tudják a szükséges hidegindítási tulajdonságokat biztosítani.

Az 5W-s motorolajok általában rész-szintetikusak. Minden bizonnyal találhatunk teljesen szintetikus 5W-30-as motorolajat is, de többségük nem teljesen szintetikus, emiatt nem rendelkeznek a teljesen szintetikus motorolajok összes előnyével.

 

Motorolaj várható élettartama

Egy teljesen szintetikus motorolaj várható élettartama ugyanolyan használat mellett mindig magasabb lesz, mint egy hagyományos ásványi motorolaj, vagy egy rész-szintetikus motorolaj. Ez a teljesen szintetikus alapolaj természetéből és annak a magasabb termo-oxidatív stabilitásából adódik. A magasabb termo-oxidatív stabilitás késlelteti az olaj öregedési folyamatát, amikor az oxigénmolekulákkal érintkezik, stabil viszkozitást és termikus jellemzőket, valamint minimális lerakódást és iszapképződést eredményez. Ebből következik, hogy egy teljesen szintetikus 0W-s motorolaj hosszabb ideig képes ugyanolyan körülmények között biztosítani a megfelelő motorvédelmet, mint egy rész-szintetikus 5W-s motorolaj.

Üzemanyag takarékosság

A motorolajok kapcsán manapság az egyik legfelkapottabb téma, hogy a motorolajok hogyan képesek támogatni az alacsony üzemanyag felhasználást. 0W-30 motorolaj viszkozitása a motor bemelegedési szakaszában alacsonyabb, mint egy 5W-30-as motorolajé ezáltal gyorsabban áramlik át a motoron, és segít az alkatrészeknek hatékonyabban ellátni szerepüket, mivel jobban csökkentik a súrlódást. Ezáltal a motor kevesebb üzemanyagot igényel az alapvető műveletek elvégzéséhez, csökkentve ezzel a fogyasztást és a költségeket. A másik dolog ami segít az üzemanyag takarékosság biztosításában az az alacsony súrlódási együttható amit a 0W-s motorolajok egyenletesebb molekulaszerkezete biztosít a teljesen szintetikus alapolajnak, ami csökkenti a belső súrlódási együtthatót és ezzel növeli a motor hatásfokát és alacsonyabb olajhőmérsékletet.

Károsanyag kibocsátás

Az üzemanyag megtakarítás és a károsanyag kibocsátás kéz a kézben járnak. Értelem szerűen, ha egy jármű kevesebb üzemanyagot éget el működése során, akkor az kevesebb károsanyagot fog kibocsátani. Így a 0W-s motorolajok által biztosított üzemanyag megtakarítás egyben a kibocsátott károsanyag mennyiségét is csökkenti.

 

Zárásként foglaljuk össze, hogy milyen előnyei vannak egy 0W-s motorolaj használatának egy 5W-s vagy 10W-s motorolajjal szemben.

  • A 0W-s motorolajok hidegindítási tulajdonságai sokkal kedvezőbbek, mint egy 5W-s vagy 10W-s, így jobb motorvédelmet biztosítanak a motor bemelegedési ciklusa alatt.
  • A 0W-s motorolajok üzemanyag takarékosabbak az 5W-s és 10W-s motorolajoknál köszönhetően a szintetikus alapolaj alacsonyabb súrlódási együtthatójának
  • A 0W-s motorolajokkal csökkenthető a károsanyag kibocsátás az üzemanyag takarékosság következtében
  • A 0W-s motorolajok szélesebb hőmérséklet tartományban képesek biztosítani a megfelelő olajfilm réteget, köszönhetően magasabb viszkozitási indexnek
  • A 0W-s motorolajoknak hosszabb az élettartama és jobb motortisztaságot biztosít a szintetikus alapolaj jobb termo-oxidatív tulajdonsága miatt.

 

Ahogy látható, a teljesen szintetikus motorolajok használatának igen sok előnye van rész-szintetikus 5W-s vagy ásványolaj alapú 10W-s motorolajokkal szemben, ugyanakkor bizonyos nehéz körülmények között és a jármű szempontjából erőteljesebb használat esetén egy 5W-s vagy 10W-s motorolaj jobb motorvédelmet biztosíthat.

 

A cikket írta: Bajomi Vilmos „Olajos Vili”

 

Amennyiben kenéstechnikai tanácsra van szüksége, vagy segítségre szorul a megfelelő kenőanyagok kiválasztásában, úgy keressen bennünket következő elérhetőségeinken:

Tel: +3630 285 8781

e-mai: olajosvili@gmail.com

Rólunk

Bajomi Vilmos vagyok, Olajos Vili. Az Olajos Vili elnevezés onnan jön, hogy ügyfeleim elenite így mentettek el a telefonjukba és emiatt rám ragadt (tudod: Vízvezetékszerelő Jani, Gumis Laci stb.). Én voltam az olajos srác akit mindig kereshettek olajokkal és kenőanyagokkal kapcsolatos kérdésekben. 2007-ben kezdtem dolgozni a Shell Hungary Zrt.-nél, ahol 2008-ban kerültem az olajos csapatba. Én voltam a Key Account manager az Ipari kenőanyag területen és itt kerültem kapcsolatba azzal a területtel ami miatt a mai napig is szeretem ezt a szakmát. Ez nem más, mint a gázmotoros és turbinás Erőművek.. Szerencsés voltam, mert Key Account managerként eljuthattam a Shell több külföldi gyárába is és láthattam hogyan fejlesztik és gyártják a kenőanyagokat. 2014-ben elhagytam a Shelles köteléket és elszegődtem a Lavina Szerviz cégcsoporthoz, ami Magyarország egyik legnagyobb márkafüggetlen kenőanyag disztributora. Ez tömören annyit jelent, hogy nem egy márkát képvisel, hanem többet. Ez is volt az egyik fő motivációm. Szerettem volna jobban megismerni a kenőanyagokat és emiatt szükségem volt arra, hogy ne csak a Shell kenőanyagokat ismerjem, hanem a többit is. Így kezdtem el foglalkozni a Lavina Szerviz Kft. és a WSW Proding Kft. keretében a Shell mellett a Mobil, a Castrol, az Eni/Agip, a Total, az Eurol, a Texaco, a Petronas és a Q8 kenőanyagokkal is. Az elmúlt évek során sikerült eljutnom a Petronas és az Eurol gyáraiba és kenőanyag fejlesztő központjában is ami érdekes tapasztalat volt a Shell után (elárulom, nem rosszabbak, nem jobbak, csak mások). A WSW Proding Kft.-n keresztül beleláttam a kis szériás egyedi termékek fejlesztésébe és gyártásába, illetve ez idő alatt ismertem meg mélységében a kenőanyagok labor vizsgálatában rejlő lehetőségeket is. 2016-tól lehetőséget kaptam, hogy az OlajShop.hu kenőanyag webáruházat is fejlesszem és irányítsam az ottani csapatot is a kenőanyag értékesítési munkám mellett. Az idő alatt ameddig én felügyeltem az OlajShop fejlesztését a webáruház forgalma közel tízszeresére nőtt. Nagyon jó évek voltak ezek is, minvel az OlajShop révén közel 50 kenőanyag márkával foglalkozhattam és ismerhettem meg őket, de más miatt is hasznos volt. Ennek köszönhetően ismertem meg akár a Speedzone csapatát, akikkel pár éven keresztül együtt dolgoztunk, de ebben az időben ismerhettem meg több autóversenyző csapatot is akiknek segítettem a munkáját. 2023-ra egy picit elfáradtam és úgy döntöttem hogy új kihívásokat kell keresnem. 2023 Szeptember végével elhagytam mind az OlajShop, mind pedig a Lavina csapatot és elmentem pár hónap alkotói szabadságra. Mint kiderült, nagyon szükségem volt rá 🙂 Már évek óta dédelgettem azt a gondolatot, hogy az OlajosVili márkanév alatt elindítsak egy olyan online platformot, ahová összegyűjtöm az elmúlt 15 évben megtapasztalt dolgokat, és megosztom azt másokkal is. Azért teszem ezt, mert azt tapasztaltam, hogy ugyan a kenéstechnika elsőre csak egy viszkozitás, de ahogy én is egyre nagyobb tudással rendelkeztem ezen a területen úgy jöttem rá, hogy nem csak ennyi. 2023 December 13.-val végre elindult az OlajosVili alapjainak összeállítása. Remélhetőleg a Jövő hónap végére már egy olyan we boldal lesz az olajosvili.hu ahová örömmel látogatnak el a kenéstechnikai információt kereső emberek.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

*