Miért fontosabb a motorolaj teljesítmény szintje, mint a viszkozitása?

Miért fontosabb a motorolaj teljesítmény szintje, mint a viszkozitása?

A motorolajok esetében a viszkozitáson kívül a motorolaj teljesítmény szintjeinek és a járműgyártói motorolaj szabványoknak a bevezetése fontos lépés volt a járművek hosszú távú teljesítményének és megbízhatóságának biztosítása érdekében. A viszkozitás alapvetően az olaj sűrűségét és folyóképességét jellemzi különböző hőmérsékleteken, amely létfontosságú a motor kenéséhez. Azonban a modern motorok egyre összetettebbek, és specifikus követelményeket támasztanak az olajokkal szemben, amelyek túlmutatnak a puszta viszkozitáson.

 

Ebben a cikkben bemutatjuk az Európai és tengerentúli motorolaj besorolásokat érintő legfontosabb változásokat, a jelenleg érvényben lévő és legfrissebb  motorolaj teljesítmény szinteket illetve az Európai autógyártók leggyakoribb motorolaj szabványait és specifikációit.

 

Legutóbbi cikkünkben a motorolaj élettartamát leginkább befolyásoló tényezőkről és a használat függő motorolaj csere periódusáról írtunk. Ezt a cikket IDE KATTINTVA tudja elolvasni

 

A teljesítmény szintek bevezetése azt a célt szolgálja, hogy az olajok képesek legyenek kezelni a különféle motorok által támasztott speciális igényeket, mint például a kopás elleni védelem, a lerakódások csökkentése, a korrózióállóság és a habzás megelőzése. Ezek a teljesítmény szintek, mint például az API (American Petroleum Institute) vagy az ACEA (European Automobile Manufacturers’ Association) által meghatározott besorolások, biztosítják, hogy az olajok megfeleljenek bizonyos minimális tesztelési kritériumoknak.

 

A járműgyártói motorolaj szabványok még specifikusabbak. Ezen szabványok, mint például a Volkswagen, a BMW, vagy a Mercedes-Benz által kiadottak, nem csak az általános teljesítmény szinteket szabályozzák, hanem a konkrét járműtípusokra szabott egyedi követelményeket is meghatározzák. Ezek figyelembe veszik a motor konkrét terhelési viszonyait, üzemanyag-fajtáit és egyéb műszaki sajátosságokat, amelyek befolyásolhatják az olaj teljesítményét.

 

A megfelelő járműgyártói szabványnak megfelelő motorolaj használata fontosabb, mint csupán a helyes viszkozitású olaj kiválasztása, mert ezek a szabványok biztosítják, hogy az olaj pontosan illeszkedik a motor specifikus követelményeihez. A helytelen motorolaj használata, még ha a viszkozitása megfelelő is, vezethet motorhibákhoz, csökkentheti a motor élettartamát, és növelheti a karbantartási költségeket hosszú távon. A gyártó által előírt specifikációk betartása garantálja a motor zavartalan működését, optimalizálja a hatékonyságot, és csökkenti a környezeti terhelést is, hiszen az olaj kevesebb káros anyagot bocsát ki a motor optimális működése során.

 

Az ACEA, API, ILSAC és JASO a négy jelentős szervezet, amelyek különböző motorolaj teljesítményszinteket állapítanak meg, reflektálva a különböző földrajzi és technológiai követelményekre. Ezek a teljesítményszintek bizonyos területeken egymásra épülnek, máshol pedig teljesen függetlenek egymástól. A szervezetek különböző szabványokat dolgoztak ki, melyek az adott régiók autóipari követelményeit tükrözik.

 

  • ACEA (Association des Constructeurs Européens d’Automobiles): Az európai autógyártók által 1991-ben létrehozott szervezet, amelyek különösen a nagy teljesítményű motorok és a környezetbarát technológiák motorolaj igényeire összpontosítanak. Az ACEA szabványok gyakran tartalmaznak specifikációkat az alacsony hamutartalmú olajokra, amelyek kompatibilisek a modern kipufogógáz-kezelő rendszerekkel, és előírásokat tartalmaznak a dízelmotorok számára, mint például a részecskeszűrők védelme.

 

  • API (American Petroleum Institute): Az API szabványok az amerikai piacra és a nemzetközi piacokra egyaránt terjednek ki, és főként az ottani autógyártók és fogyasztók igényeit szolgálják ki. Az API jelölések két fő kategóriára oszlanak: „S” (Service) személyautók benzinmotorjaihoz és „C” (Commercial) teherautók dízelmotorjaihoz. Az API szabványok főként a motor kopásállóságára, tisztaságának megőrzésére és a teljesítményre koncentrálnak.

 

  • ILSAC (International Lubricant Standardization and Approval Committee): Az ILSAC egy olyan szervezet, amely az API-val együttműködve kialakítja a személyautók motorolajainak követelményeit, elsősorban az Egyesült Államok és Japán piacokra. Az ILSAC szabványok az üzemanyag-hatékonyság növelésére és az emisszió csökkentésére összpontosítanak, megkövetelve az alacsony súrlódású formulákat.

 

  • JASO (Japanese Automotive Standards Organization): A JASO elsősorban a japán piacra koncentrál, és különös figyelmet fordít a két és négyütemű motorok olajainak követelményeire. A JASO szabványok kiemelkedően foglalkoznak a motor belső tisztaságának megőrzésével, a kopás elleni védelemmel és a korrózióállósággal.

 

Egymásra épülés és függetlenség

Bár az ACEA és az API szabványok gyakran egymásra épülnek azzal, hogy az API szabványokat néha az ACEA szabványok kiegészítéseként használják Európában, és fordítva, az ILSAC és JASO szabványok sokkal specifikusabbak egy-egy régió autóiparának igényeihez. Az ILSAC szabványok gyakran API szabványokkal együtt alkalmazhatók, míg a JASO szabványok függetlenebbek, mivel speciális követelményeket támasztanak a motorolajokkal szemben, amelyek jellemzően csak a japán gyártmányú járműveknél relevánsak.

 

Nagy különbségek

A fő különbség a különböző szervezetek között az adott régió technológiai és környezetvédelmi követelményein alapul. Az ACEA szigorúbb előírásokat állapít meg az emisszió és a motorvédelem területén, az API és az ILSAC a viszkozitási stabilitásra és a motor kopásállóságára helyezi a hangsúlyt, míg a JASO különösen a japán piacra szabott kritériumokat határoz meg, figyelembe véve az ottani különleges motor típusokat és működési feltételeket.

 

Változások az ACEA szabványok terén

Az ACEA (Association des Constructeurs Européens d’Automobiles) motorolaj szabványok kritikus szerepet játszanak az európai járműiparban, biztosítva, hogy a motorolajok megfeleljenek a modern motorok magas követelményeinek. Az ACEA motorolaj-szabványok időérzékenyek. Az ACEA motorolaj teljesítmény szinteket néhány évente frissítik, hogy lépést tartsanak az új technológiákkal és fejlesztésekkel a motor- és kenőanyagiparban. Nevezetesen, a szervezet új motorolaj specifikációkat ad ki minden alkalommal, amikor az EU új kibocsátási szabályozásokat vezet be, vagy új motorolaj-technológiák jelennek meg. Az utolsó 10 évben az ACEA szabványok jelentős frissítéseken mentek keresztül, hogy kezeljék a technológiai előrehaladásokat és a szigorodó környezetvédelmi előírásokat. A legfontosabb fejlemények közé tartoznak az új alacsony viszkozitású olajokra vonatkozó szabványok, amelyek jobb üzemanyag-hatékonyságot és alacsonyabb emissziószinteket céloznak meg.

 

Az ACEA szabványok általános jellemzői

Az ACEA szabványok több kategóriába sorolódnak, attól függően, hogy a motor típusa dízel (C kategória), benzin (A/B kategória), vagy nehézteher-gépjármű (E kategória) motorokhoz készült. Ezek a kategóriák további al-kategóriákra oszlanak az adott olajok teljesítményjellemzői alapján.

 

ACEA motorolaj szabványok és frissítések

Az elmúlt több, mint 10 év során összesen négy alkalommal történt olyan nagyobb frissítés, amikor alapjaiban frissültek a korábban kiadott teljesítményszintek és jelentek meg ujjak is mellettük. 

  • 2012-es frissítés: Az ACEA 2012-es európai motorolaj teljesítmény szintjei három fő osztályt tartalmaznak: egyet a benzin- és könnyű dízelmotorok számára; egyet kifejezetten a benzin- és könnyű dízelmotorok számára, amelyek utókezelő berendezésekkel vannak ellátva; és egyet a nehéz dízelmotorok számára. Mindegyik osztályon belül vannak alkategóriák, amelyek a különböző teljesítménykövetelményeket tükrözik – négy (A1/B1, A3/B3, A3/B4 és A5/B5) a benzin- és könnyű dízelmotorok számára; négy (C1, C2, C3, C4) kifejezetten az utókezelő berendezésekkel rendelkező motorok számára és négy (E4, E6, E7, E9) a nehéz dízelmotorok számára.
  • 2016-os frissítés: Az ACEA 2016 frissítése új teszteket vezetett be, amelyek fokozott figyelmet fordítottak a motor tisztaságának fenntartására, a lerakódások elleni védelemre, valamint az olaj oxidációjának és vastartalmának ellenőrzésére. Ez a frissítés különös hangsúlyt fektetett a modern dízelmotorok részecskeszűrőinek védelmére. Az ACEA 2016-os motorolaj teljesítmény szintjei három fő osztályt tartalmaznak hasonlóan 2012-es frissítéshez.Mindegyik csoporton belül kategóriák találhatók, amelyek a különböző teljesítménykövetelményeket tükrözik – három (A3/B3, A3/B4 és A5/B5) a benzin- és könnyű dízelmotorok számára, öt (C1, C2, C3, C4, C5) kifejezetten az utókezelő berendezésekkel rendelkező motorok számára, és négy (E4, E6, E7, E9) a nehéz dízelmotorok számára. Ahogy látható, a 2016-os frissítéssel kikerült az A1/B1 és megjelent a C4 teljesítményszint.
  • 2021-as frissítés: Az 2016-os ACEA könnyű tehergépjármű-olajszekvenciák frissítésének szükségességét vezető okok Az ACEA tagjai, folyamatosan új motor hajtáslánc rendszereket fejlesztettek annak érdekében, hogy tovább javítsák az üzemanyag-hatékonyságot és biztosítsák a vásárlók által elvárt magasabb teljesítményt. Az üzemanyag-hatékonyság javítása azt jelenti, hogy alacsonyabb viszkozitási osztályba tartozó motorolajat kell használniuk a gyártóknak. A mai személy és kisteher jármű motorok fő technológiái a benzin- és dízel közvetlen befecskendezéses (DI) turbófeltöltős motorok, amelyeket stop/start rendszerekkel, hibrid és elektromos technológiával egészítenek ki. Ennek megfelelően az ACEA tagjai, új motor teszteket vezettek be két új motorolaj-kategóriában, hogy biztosítsák az alapvető védelmet és teljesítményt a modern motorok számára.
  • 2021-esúj motorolaj-kategóriák: Az első új kategória a magas SAPS tartalmú ACEA A7/B7-21, amely alacsony sebességnél történő előgyulladás (LSPI) és kopás elleni védelemmel rendelkezik a turbófeltöltős közvetlen befecskendezéses (DI) benzinmotorok számára, valamint turbófeltöltő kompresszor lerakódás (TCCD) elleni védelemmel a modern közvetlen befecskendezéses (DI) dízelmotorok számára. A második új kategória a C6-21 (0W-20), amely szintén biztosít alacsony sebességnél történő előgyulladás (LSPI) és kopás elleni védelmet a turbófeltöltős DI benzinmotorok számára, valamint dízel turbófeltöltő kompresszor lerakódás (TCCD) elleni védelmet alacsony SAPS osztályban, illetve kompatibilis a katalizátorral és benzin és dízel kipufogógáz-utókezelő rendszerekkel (GPF/DPF).
  • 2023-as frissítés: A üvegházhatású gázok (GHG-k) kibocsátásával kapcsolatosan egyre növekvő aggodalmak miatt az országok szigorúbb üzemanyag felhasználási szabályozásokat vezettek be az üzemanyag felhasználás és az úton közlekedő járművek károsanyag kibocsátásának csökkentése érdekében.  A legújabb és a jelenleg fejlesztés alatt álló belsőégésű motorokat a legmagasabb hatékonyság elérésére optimalizálják a gyártók, ami azt jelenti, hogy a legkisebb súrlódás elérése törekszenek a kopás lehetőségének veszélyeztetése nélkül. A teljes üzemanyag hatékonysági potenciál kihasználásához alacsony viszkozitású motorolajokra van szükség, amelyek alacsonyabbak, mint az európai piacon jelenleg elérhető 0W-20 fokozatok.

 

A 2023-as frissítés után, a jelenleg  érvényben lévő ACEA motorolaj teljesítményszintek személygépjárművek esetében:

A/B – Benzin- és dízel motorolajok – „Magas SAPS” tartalommal

  • A3/B4 – HTHS viszkozitás ≥ 3,5 mPas, megfelel a közvetlen befecskendezéses dízelmotorokra vonatkozó követelményeknek
  • A5/B5 – HTHS viszkozitása 2,9-3,5 mPas, a többi szabvány A3/B4-nek felel meg
  • A7/B7 – Magas SAPS tartalaom, alacsony fordulatszámú előgyújtással szembeni (LSPI) és kopásvédelemmel a turbófeltöltős közvetlen befecskendezéses (DI) benzinmotorokhoz, valamint turbófeltöltő kompresszor lerakódás (TCCD) elleni védelemmel a modern közvetlen befecskendezéses (DI) dízelmotorokhoz.

 

C: Katalizátor és benzin és dízel részecskeszűrő (GPF/DPF) kompatibilis motorolajok benzines és dízelmotorokhoz „Low SAPS” tartalommal

  • C1 – Low SAPS, szulfátos hamutartalom max. 0,5%, HTHS ≥ 2,9 mPas, 2023-ban érvényét vesztő teljesítményszint
  • C2 – Mid SAPS, szulfátos hamutartalom max. 0,8%, HTHS ≥ 2,9 mPas
  • C3 – Mid SAPS, szulfátos hamutartalom max. 0,8%, HTHS ≥ 3,5 mPas
  • C4 – Low SAPS, szulfátos hamu tartalom max. 0,5%, HTHS ≥ 3,5 mPas
  • C5 – Mid SAPS, szulfátos hamutartalom max. 0,8%, HTHS ≥ 2,6 < 2,9 mPas
  • C6 – Alacsony fordulatszámú előgyújtás (LSPI) elleni és kopásvédelmet biztosít a turbófeltöltős DI benzinmotorokhoz, valamint dízel turbófeltöltő kompresszor lerakódás (TCCD) elleni védelmet biztosít az alacsony SAPS osztályhoz, kompatibilis a katalizátorral és a GPF/DPF kipufogógáz-utókezelő rendszerekkel.

 

 

Az Európán kívüli autógyártók által használt motorolaj teljesítményszintek

Az API (American Petroleum Institute), JASO (Japanese Automotive Standards Organization) és ILSAC (International Lubricant Standardization and Approval Committee) motorolaj szabványok kritikus szerepet játszanak a világpiaci járművek motorolaj-igényeinek kielégítésében. Az elmúlt 10 évben ezek a szervezetek frissítették és bővítették szabványrendszerüket, hogy megfeleljenek a modern motorok technológiai előrelépéseihez és a szigorodó környezetvédelmi előírásokhoz. Különös figyelmet fordítottak az alacsony viszkozitású olajokra, amelyek elősegítik az üzemanyag-hatékonyság javítását és a károsanyag-kibocsátás csökkentését.

 

API motorolaj teljesítményszintek

Az API motorolaj-szabványai két fő kategóriára oszlanak: „S” (Service) a személyautók benzinmotorjaihoz és „C” (Commercial) a kereskedelmi járművek dízelmotorjaihoz. Az API szabványok legutóbbi frissítése az API SP, amely 2020-ban jelent meg. Az API SP szabvány magában foglalja az előző API SN szabvány minden előnyét, továbbá kiegészítő teszteket tartalmaz a motor tisztaságának megőrzésére, a kopás elleni védelemre, és különösen az alacsony viszkozitású olajok teljesítményének növelésére.

 

  • API SP – 2020 májusában került bevezetésre, és az alacsony fordulatszámú előgyújtás (LSPI) elleni védelmet, a vezérműlánc kopásvédelmét, a dugattyúk és turbófeltöltők magas hőmérsékletű lerakódás elleni védelmét, valamint az iszap- és lakkosodás kialakulásával szembeni szigorúbb védelmét szolgálja. Az erőforrás-takarékossággal rendelkező API SP megfelel az ILSAC GF-6A-nak, mivel az API SP teljesítményét a jobb üzemanyag-fogyasztással, a károsanyag-kibocsátás-szabályozó rendszer védelmével és az E85-ig terjedő etanoltartalmú üzemanyaggal működő motorok védelmével kombinálja.
  • API SN – 2020-as és régebbi autó motorokhoz
  • API SM – 2010-es és régebbi autó motorokhoz
  • API SL – 2004-es és régebbi autó motorokhoz
  • API SJ – 2001-es és régebbi autó motorokhoz

 

ILSAC motorolaj teljesítményszintek

Az ILSAC, amelyet az API és az autógyártók közösen hoztak létre, elsősorban az észak-amerikai és japán piacokra koncentrál. Az ILSAC legfrissebb szabványa a GF-6, amely 2020-ban került bevezetésre, és két részre oszlik: GF-6A és GF-6B. A GF-6A a hagyományos viszkozitású olajokra vonatkozik, míg a GF-6B kifejezetten az alacsony viszkozitású olajokra, amelyek még jobb üzemanyag-hatékonyságot nyújtanak. Ezek a szabványok különös figyelmet fordítanak az olajok oxidációs stabilitására, a motor kopás elleni védelemre, és a korrózió elleni védelmére.

  • ILSAC GF-6A – 2020 májusában vezették be, védelmet nyújt az alacsony fordulatszámú előgyújtás (LSPI), vezérműlánc kopás elleni védelmet, továbbfejlesztett magas hőmérsékletű lerakódás elleni védelmet dugattyúkhoz és turbófeltöltőkhöz, szigorúbb iszap- és lakkkezelést, jobb üzemanyag-fogyasztást, továbbfejlesztett károsanyag-kibocsátáscsökkentő rendszert. etanol tartalmú üzemanyaggal üzemelő motorok védelme és védelme E85-ig. Megfelel az API SP teljesítményszintnek
  • Csak a 0W-16 SAE viszkozitási fokozatú motorolajokra vonatkozik. 2020 májusában vezették be, védelmet nyújt az alacsony fordulatszámú előgyújtás (LSPI), vezérműlánc kopás elleni védelmet, dugattyúk és turbófeltöltők magas hőmérsékletű lerakódás elleni védelmét, szigorú iszap- és lakkszabályozást, jobb üzemanyag-fogyasztást, emisszió-szabályozó rendszer védelmét és védelmét E85-ig terjedő etanoltartalmú üzemanyaggal működő motorok.

 

JASO motorolaj teljesítmény szintek

A JASO elsősorban a japán piacra szolgáltat, különösen a kétt és négyütemű motorkerékpár motorok számára. A JASO szabványok közé tartozik a JASO MA és MA2 a motorkerékpárok négyütemű motorjaihoz, amelyek a tengelykapcsoló kompatibilitást és a kopásállóságot tesztelik. Az elmúlt években a JASO nem hozott létre új kategóriát az alacsony viszkozitású olajok számára, de folyamatosan frissíti a meglévő szabványokat a piaci igényekhez és a technológiai fejlődéshez igazodva.

 

Főbb Európai autógyártó motorolajra vonatkozó saját szabványai

Egyes autógyártók további szigorú követelményeket támasztanak a nemzetközi motorolaj teljesítményszintekkel szemben és emiatt saját motorolaj szabványokat vezettek be. Ezeket a gyártó-specifikus szabványokat általában a gyártóról elnevezett specifikációk tartalmazzák(pl. BMW Longlife-04, MB kiadás, Porsche A40 stb.).

 

Volkswagen motorolaj szabványok

  • VW 501.01 – Többfokozatú motorolajok normál csereintervallumú (max. 15 000 km vagy 1 év) benzinmotorokhoz, alacsony teljesítményű régebbi modellekhez
  • VW 502.00 – Többfokozatú motorolajok normál csereintervallumú (max. 15 000 km vagy 1 év) nagyobb teljesítményű benzinmotorokhoz
  • VW 504.00 – Benzinmotorokhoz Longlife-Service-vel és anélkül (TSI motorok). VW 503.00 és 503.01 specifikációkat leváltotta 
  • VW 505.00 – Többfokozatú motorolajok turbófeltöltős és anélküli dízelmotorokhoz (TDI és CRTDI motorok)
  • VW 505.01 – Többfokozatú motorolajok PDTDI dízel motorokhoz
  • VW 506.01 – Megszűnt specifikáció, a VW 507 00 váltotta fel, de még mindig kötelező néhány régebbi dízelmotornál
  • VW 507.00 – Dízel Részecskeszűrővel szerelt dízel járművekhez Longlife szervizzel és anélkül. VW 506.00 és VW 506.01 specifikációkat helyettesíti 
  • VW 508.00 – Modern, üzemanyag-hatékony benzinmotorokhoz Longlife szervizzel és anélkül, visszafelé nem kompatibilis a régebbi specifikációkkal
  • VW 509.00 – Modern, üzemanyag-hatékony dízelmotorokhoz, Longlife szervizzel  és anélkül, visszafelé nem kompatibilis a régebbi specifikációkkal

 

 

Porsche motorolaj szabványok

  • A40 – SAE 0W-40, SAE 5W-40 és SAE 5W-50 motorolajok minden benzinmotorhoz, kivéve a Cayenne V6 és hibrid benzinmotorokat
  • C30 – SAE 5W-30 motorolajok minden dízelmotorhoz, valamint Cayenne V6 és hibrid benzinmotorokhoz
  • C20 – SAE 0W-20 motorolajok modern, üzemanyag-hatékony, hosszú élettartamú motorokhoz

 

 

Mercedes Benz motorolaj szabványok

  • MB 226.5 – M281, M 200.71 Citanum motorok engedélyezett motorolajai
  • MB 226.51 – Egyes részecskeszűrővel szerelt dízelmotorok engedélyezett motorolajai. OM 607 (személyautók esetében; OMJ 622 (Citan és Vito); OM 626 motorok esetében
  • MB 228.1 – Dízel motorok többfokozatú motorolaja
  • MB 228.3 (DTFR 15B110) – egyes részecskeszűrő nélküli dízel motorok engedélyezett motorolajai (OM 640; 642; 646; 651)
  • MB 228.5 (DTFR 15B120) – egyes részecskeszűrő nélküli dízel motorok engedélyezett motorolajai (OM 640; 642; 646; 651)
  • Mb 228.51(DTFR 15C110) – egyes részecskeszűrő nélküli dízel motorok engedélyezett motorolajai, )OM 640; 642; 646; 651) és egyes részecskeszűrővel szerelt dízel motorok engedélyezett motorolajai (OM 629; 640; 646; 651; 654; 660(
  • MB 228.61 (DTFR 15C130) – Haszongépjármű dízelmotorohoz, alacsony SAPS tartalommal
  • MB 229.3 – Egyes benzin motorokhoz (M 122, 272, 273, 113, 132, 266, 270, 271, 274 (except 213053), 276, 278, 281, 200.71 Citanium) és egyes részecskeszűrő nélküli dízel motorokhoz (OM 640, 642, 646, 651)
  • MB 229.31 – Egyes benzin motorokhoz (M 132, 266, 271), egyes részecskeszűrő nélküli dízel motorokhoz (OM 640, 642, 646, 651) és egyes részecskeszűrővel szerelt dízelmotorokhoz (OM 607 személyautókban, OM 626, 629, 640, 646, 654, 660)
  • MB 229.5 – Egyes benzin motorokhoz (M 122, 132, 266, 272, 270, 271, 272, 273, 274 (except: 213053, 213153), 276, 278, 281, 200.71 Citanium) és egyes részecskeszűrő nélküli dízel motorokhoz (OM 640, 642, 646, 651)
  • MB 229.51 – Egyes benzin motorokhoz (M 132, 256, 264, 266, 270, 271, 274 (except: 213053)), egyes részecskeszűrő nélküli dízel motorokhoz (OM 640, 642, 646, 651) és egyes részecskeszűrővel szerelt dízelmotorokhoz (OM 607 személyautók esetén, 626, 629, 640, 646, 651, 654, 660)
  • MB 229.52 – Egyes benzin motorokhoz (M 176 in BR 222 and BR 217; 132, 256, 264, 266, 270, 271, 274 (except: 213053)), egyes részecskeszűrő nélküli dízel motorokhoz (OM 640, 642, 646, 651, 660) és egyes részecskeszűrővel szerelt dízelmotorokhoz (OM 607, 626, 629, 640, 642, 646, 651, 654, 656, 660) 
  • MB 229.6 – Egyes benzin motorokhoz (M 270, 274 (kivéve plug-in hibridek), 276, 270, 274 Vito, V-klasse és Metris modellekben (kivéve plug-in hibridek))
  • MB 229.61 – Egyes benzin motorokhoz (M 176 (beletartozik a 2019-től gyártott G500), M 256.9 (kivéve plug-in hibridek), M260, M265, M282.9) és egyes dízelmotorokhoz (OM 608, 654.9 (kivéve plug-in hibridek), 654.8 kivéve plug-in hibridek), 656, 654 Vito, V-Klasse és Sprintrekben)
  • MB 229.71 – Egyes benzin motorokhoz (M 139; 254, 256.9 (kivéve plug-in hibridek), 260, 264, 282.9)  és gyes részecskeszűrővel szerelt dízelmotorokhoz (OM 608, OM 654.9 (kívéve plug-in hibridek, OM 654.8 (kivéve plug-in hibridek), OM 654 Vito, V-klasse és Sprinterekben, OM 608.9 Citan modellben)
  • MB 229.72 – Egyes benzin motorokhoz (M 254, M 256.9 (kivéve plug-in hibridek), 260, 264, 282.9) és egyes részecskeszűrővel szerelt dízelmotorokhoz (OM 654.9 (kívéve plug-in hibridek) 654.8 (kivéve plug-in hibridek)
  • MB 229.81 – Egyes benzin motorokhoz (M282.8)

 

BMW motorolaj szabványok

  • BMW LL-01 – A 2001 utáni benzin és dízel motorok motorolaja (kivéve a DPF-e szerelt dízel motorok). Helyettesíti a BMW LL-98 szabványt 
  • BMW LL 01 FE – Alacsony viszkozitású motorolaj a gyártó által megjelölt motorokban való használatra. (N1x; N2x; N54; N55; N63; N74)
  • BMW LL-04 – Motorolajok a DPF-el szerelt dízelmotorokhoz és az Euro 4 és utáni benzinmotorokhoz. Helyettesíti a BMW LL-01 és LL-98 szabványokat.. 
  • BMW LL-12 FE – Üzemanyag takarékos motorolajok a gyártó által megjelölt, 2002 után gyártott benzin és egyes 2014 után gyártott dízelmotorokhoz. Nx7K1; Nx7U1; 2013 tuán gyártott Nx7O1. Nem használható a két és három turbóval szerelt motorokban.
  • BMW LL-14 FE+ – Üzemanyag takarékos motorolajok a gyártó által megjelölt, 2014-től gyártott benzin motorokhoz (N20; Bx8)
  • BMW LL-17 FE+ – Speciális, alacsony, 2,6 mPa*s HTHS viszkozitású motorolajok egyes 2014 után gyártott  benzinmotorokhoz. ACEA C5-re épülő 0W-20 motorolaj (B36; B38; B46; B48; N20; N26; B58; B47C20U2; B47C20O2;   
  • BMW LL-19 FE – BMW LL-04-re épülő 0W-20 viszkozitású motorolaj. 
  • BMW LL 22 FE++ – Speciális SAE 0W-12 viszkozitású motorolaj a B48 (TU2) B és B58 (TU2) motorokban való használatra. 
  • BMW 10W-60: S54; S62; S65; S85; N47S

 

Ford motorolaj szabványok

  • WSS-M2C 913-D – Otto és dízelmotorok, kivéve a 2009 előtti KA TDCi, Galaxy 1.9 TDi és 2.5 Duratec-ST/RS, visszafelé kompatibilis az M2C 913-A, -B és -C szabványokkal
  • WSS-M2C 917-A – A KA 2009 és a Galaxy 1.9 TDI benzin- és dízelmotorok megfelelnek az ACEA A3/B4/C3 követelményeinek
  • WSS-M2C 925-B – Alacsony viszkozitású motorolaj egyes benzinmotorokhoz amelyek esetében ez az előírás, megfelel az ACEA A5/B5 szabványnak
  • WSS-M2C 934-B – Dízelmotorok részecskeszűrővel, megfelelnek az ACEA C1 előírásainak
  • WSS-M2C 937-A – 2,5 Duratec-ST/RS motorok motorolaja, különösen a Ford Focus-okhoz
  • WSS-M2C 948-B – Alacsony viszkozitású motorolaj  egyes benzinmotorokhoz amelyek esetében ez az előírás
  • WSS-M2C 950-A – 2014/10 után gyártott Mondeo és Focus modellek dízel motorjának motorolaja
  • WSS-M2C 952-A1 – 2017/08- utáni 1,5 literes DV Neo Dieselhez
  • WSS-M2C 956-A1 – Modern Ford specifikáció a Ford Transit Connect/Tourneo Connect (V761) autókhoz, a VW 508.00/509.00 együttműködésével fejlesztve

 

Opel motorolaj szabványok

  • GM-LL-A-025 – Benzinmotorok MY ’11-ig, hosszú olajcsere intervallumokkal, HTHS ≥ 2,9 mPas
  • GM-LL-B-025 – Dízelmotorok MY ’02 óta, hosszú olajcsere intervallumokkal, HTHS ≥ 3,5 mPas, 2002 előtti benzin- és dízelmotorokhoz is alkalmas
  • dexos 2 – Benzin- és dízelmotorok új kipufogógáz-utókezelő rendszerekkel, mint például DPF a MY ’10-től, hosszú olajcsere intervallumokkal, HTHS ≥ 3,5 mPas, alkalmasak egyes MY ’10 előtti benzin- és dízelmotorokhoz is (dexos 1)
  • dexos 1 Gen2 – Speciális benzinmotorok, például 1,0 literes (LE1), 1,4 literes (LUJ), 1,4 literes (LE2), 1,5 literes (LFV) és 2,0 literes (LTG) motorolaja
  • OV0401547-D30 – Modern Opel motorolaj specifikáció, OV0401547 továbbfejlesztése dízelmotorokhoz
  • OV0401547-G30 – Modern Opel motorolaj specifikáció, az OV0401547 továbbfejlesztése benzinmotorokhoz
  • OV0401547-A20 – Az üzemanyag takarékos motorokra vonatkozó modern Opel specifikáció, a benzin- és dízelmotorokra vonatkozik

 

Peugeot Citroen Dacia (PSA) motorolaj szabványok

  • B71 2010 – Üzemanyag-hatékony olajok 0W20 viszkozitású modern motorokhoz (benzin és dízel) 2018-tól
  • B71 2290 – 5W-30 szintetikus motorolajok, Euro 5 modellek (ORGA/DAM 11788-tól: lásd a gumiabroncsnyomás matricát)
  • B71 2295 – 15W-40 ásványi, Euro 5 modellek (OGA/DAM 11788-tól: lásd a guminyomás matricát)
  • B71 2296 – 5W-40 és 0W-30 szintetikus motorolajok, Euro 5 modellek (OGA/DAM 11788-tól: lásd a gumiabroncsnyomás matricát)
  • B71 2300 – Magas SAPS tartalmú motorolajok benzint motorokhoz ACEA A3/B4-re épülve régebbi modellekhez, PSA 2. szint alapján
  • B71 2312 – Alacsony SAPS tartalmú motorolajok dízel motorokhoz ACEA C1/C2-re épülve

 

Renault és Dacia motorolaj szabványok

  • RN0700 – Gyártási dátum 2007.10.08 után: benzines szívómotor, E85 szívómotorral, K9K motor DPF nélkül 20 000 km/1 év oaljcsere periódus mellett, gyártási dátum 2001.01.01-2007.10.08: Laguna III K4M, Laguna III M4R
  • RN0710 – Gyártási dátum 2007.10.08 után: Renault Sport benzin, benzinmotor turbófeltöltővel, dízel DPF nélkül, G9T motor DPF-el, Clio III K4M 88 kW-nál nagyobb teljesítménnyel, gyártási dátum 2001.01.01-2007.10.08: Laguna III M9R DPF nélkül, Laguna III F4R turbófeltöltővel Dacia Logan, Sandero, Duster: DPF nélküli dízelmotor gyártása 2009.01.12-től
  • RN0720 – Gyártási dátum 2007.10.08. után: Dízel motork DPF-el, gyártási dátum 2007.10.08. után és 2008.05.28. előtt: Laguna III K9K, gyártási dátum 2007.10.08. után és 2008.09.08. előtt: Kangoo II K9K DPF nélkül, több mint 73 kW gyártási dátum 2001.01.01-2007.10.08: Laguna III M9R DPF-el Dacia Logan, Sandero, Duster: Dízelmotor DPF-vel
  • RN17 – Alkalmas benzinmotorokhoz és Euro 6 dízelmotorokhoz. A specifikációt turbófeltöltős, közvetlen befecskendezésű benzinmotorokhoz (TGDI) fejlesztették ki, és a benzin részecske szűrőjének (GPF) védelmét is tartalmazza. Az RN17 felváltja az RN0700 és RN0710 specifikációkat, és visszafelé kompatibilis. SAE 0W30 viszkozitáshoz tervezték.
  • RN17 RSA – Alkalmas benzinmotorokhoz benzin részecskeszűrővel vagy anélkül. Hasonló az RN17 szabványhoz, de SAE 0W40 viszkozitáshoz tervezték.

 

Fiat motorolaj szabványok

  • 9.55535 D2 – Standard motorolaj dízelmotorokhoz, Euro 5 motorokhoz, 10W-40 vagy 15W40, HTHS > 3,5 mPas, csereintervallum 20 000 km/1 év
  • 9.55535 DM1 – Alacsony viszkozitású, közepes SAPS tartalmú üzemanyag takarékos  motorolaj modern dízelmotorokhoz
  • 955535 DS1 – A gyártó által meghatározott benzinmotorkban való használatra. ACEA C2-re épül
  • 955535 DSX – A gyártó által meghatározott dízelmotorkban való használatra. ACEA C2-re épül
  • 955535 G1 – Alacsony viszkozitású motorolaj benzinmotorokhoz, Euro 5 motorokhoz, 0W-30 vagy 5W-30, HTHS > 2,9 mPas, csereintervallum 30 000 km/2 év
  • 955535 G2 – Standard motorolaj benzinmotorokhoz, Euro 5 motorokhoz, 10W-40 vagy 15W-40, HTHS > 3,5 mPas, csereintervallum 20 000 km/1 év
  • 955535 GS1 – A gyártó által meghatározott benzinmotoroban való használatra. ACEA C2-re épül.
  • 955535 GSX – Üzemanyag-takarékos motorolaj, amely megfelel az Euro 6 kipufogógáz-kibocsátási szabványú benzinmotorok legújabb generációjának követelményeinek
  • 955535 H2 – Nagy teljesítményű motorolaj nagy csereintervallumú benzinmotorokhoz, Euro 5 motorokhoz, 5W40, HTHS > 3,5 mPas, csereintervallum 30 000 km/2 év
  • 955535 H3 – Nagy teljesítményű motorolaj benzinmotorokhoz, különösen Abarth modellekhez, 10W-60, HTHS > 3,5 mPas, csereintervallum 20 000 km/1 év
  • 955535 M2 – Motorolaj benzin- és dízelmotorokhoz hosszú olajcsere intervallummal, Euro 4 motorokhoz, 0W40 vagy 5W40, HTHS > 3,5 mPas, csere intervallum 30 000 km/2 év
  • 955535 N2 – Motorolaj turbófeltöltős benzin- és dízelmotorokhoz, hosszú olajcsere intervallummal, Euro 4 motorok, 5W40, HTHS > 3,5 mPas, csereintervallum 30 000 km/2 év
  • 955535 S1 – Motorolaj turbófeltöltős benzin- és dízelmotorokhoz, hosszú olaj csere intervallummal, Euro 5 motorok, 5W30, HTHS 2,9-3,5 mPas, Mid-SAPS olaj, csere intervallum 30 000 km/2 év
  • 955535 S2 – Motorolaj hosszú olajcsere intervallumú benzinmotorokhoz, Euro 5 motorokhoz, 5W-40, HTHS > 3,5 mPas, Mid-SAPS olaj, csere intervallum 30 000 km/2 év
  • 955535 Z2 – Nagy teljesítményű motorolaj turbófeltöltős benzin- és dízelmotorokhoz, hosszú olajcsere intervallummal, Euro 5 motorokhoz, 0W40 vagy 5W40, HTHS > 3,5 mPas, csereintervallum 30 000 km/2 év

 

Volvo motorolaj szabványok

  • VCC RB20-2AE – Modern, energiatakarékos autómotorok
  • VCC 95200356 – Alacsony viszkozitású motorolaj benzin- és dízel motorokhoz

 

Konklúzió

A motorolaj kiválasztásánál a járműgyártó által meghatározott motorolaj-specifikációk és a motorolaj teljesítmény szintjének figyelembe vétele lényegesen fontosabb, mint pusztán a viszkozitás. A motorgyártók sok esetben egyedi motorolaj szabványt hoznak létre az egyes motorok egyedi igényeire szabva. Ez a megközelítés biztosítja, hogy az olaj teljes mértékben megfeleljen a motor specifikus követelményeinek, így optimalizálva annak teljesítményét és hosszabbítva élettartamát. A gyártó által ajánlott specifikációk figyelembe vétele elengedhetetlen azért, mert ezek az előírások pontosan az adott motor típusára lettek szabva, figyelembe véve annak működési jellemzőit, terhelhetőségét és a környezeti tényezőket. Ezenfelül, a megfelelő teljesítmény szintű olaj kiválasztása kulcsfontosságú a motor védelmében is, hiszen ezek az olajok speciális adalékanyagokat tartalmaznak, amelyek segítenek csökkenteni a kopást, megakadályozni a korai elhasználódást, és javítani az üzemanyag-hatékonyságot ami túlmutat a motorolaj viszkozitásán. Összességében tehát, a járműgyártók által előírt specifikációk és a teljesítmény szintek betartása biztosítja a motor zavartalan működését és hosszú távú megbízhatóságát.

 

A cikket írta: Bajomi Vilmos „Olajos Vili”

 

Amennyiben kenéstechnikai tanácsra van szüksége, vagy segítségre szorul a megfelelő kenőanyagok kiválasztásában, úgy keressen bennünket következő elérhetőségeinken:

Tel: +3630 285 8781

e-mai: olajosvili@gmail.com

Rólunk

Bajomi Vilmos vagyok, az Olajos Vili alapítója. Az "Olajos Vili" név onnan ered, hogy ügyfeleim így mentettek el a telefonjukba. Az olajos szakma iránti szenvedélyem és széleskörű ismereteim révén váltam ismertté ezen a területen. Pályafutásomat 2007-ben kezdtem a Shell Hungary Zrt.-nél, ahol 2008-ban csatlakoztam az ipari kenőanyagok csapatához, mint Key Account Manager. Itt szerzett tapasztalataim és a Shell nemzetközi gyáraiban eltöltött idő alapozták meg szakmai tudásomat, különös tekintettel a gázmotoros és turbinás erőművek kenőanyagaira. 2014-ben a Lavina Szerviz Csoportnál folytattam karrieremet, Magyarország egyik vezető márkafüggetlen kenőanyag-disztribútoránál. Itt nem csak a Shell, hanem a Mobil, Castrol, Eni/Agip, Total, Eurol, Texaco, Petronas és Q8 kenőanyagokkal is mélyrehatóan foglalkoztam. Ez az időszak lehetőséget adott számomra, hogy betekintést nyerjek több gyártó fejlesztő központjába és részt vegyek egyedi kenőanyagok kifejlesztésében. 2016-tól az OlajShop.hu webáruház fejlesztéséért és irányításáért feleltem, ahol az értékesítés mellett a webáruház forgalmát jelentősen, közel tízszeresére növeltem. Ez az időszak tovább bővítette kapcsolati hálómat és szakmai ismereteimet a kenőanyagok területén. 2023-ban úgy döntöttem, hogy új kihívásokat keresek, és szakmai szabadságot vettem ki. Az elmúlt 15 év tapasztalatait összegyűjtve elindítottam az OlajosVili.hu-t, egy online platformot, amely a kenéstechnikai tudásommal segít másoknak is eligazodni ezen a bonyolult, de izgalmas területen. Az OlajosVili.hu célja, hogy átfogó, hiteles információkkal és gyakorlati tanácsokkal szolgáljon mindazok számára, akik a kenéstechnika világában keresnek megoldásokat és megbízható ismereteket.

1 Comment on “Miért fontosabb a motorolaj teljesítmény szintje, mint a viszkozitása?

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

*