Viszkozitás vagy specifikáció? Melyik a fontosabb egy motorolaj kiválasztása során?

Viszkozitás vagy specifikáció? Melyik a fontosabb egy motorolaj kiválasztása során?

Viszkozitás vagy specifikáció? Melyik a fontosabb egy motorolaj kiválasztása során?

 

A motorolajok kiválasztása során gyakran felmerül a kérdés, hogy vajon elégséges-e a megfelelő viszkozitású motorolajat használni vagy tényleg szükséges a megfelelő teljesítményszintű motorolajat választani. Míg a viszkozitás jelentős szerepet játszik a motor működésében, a gépgyártó által meghatározott motorolaj teljesítményszint betartása még lényegesebb.

 

Legutóbbi cikkünkben az LSPI jelenség kihátteréről és a megelőzéséről írtunk. Ezt a cikket IDE KATTINTVA olvashatja el.

 

A Viszkozitás Jelentősége

A viszkozitás, vagyis az olaj folyékonysága és ellenállása a folyással szemben, alapvető paraméter egy motorolaj esetében. Ez a tulajdonság határozza meg, hogyan áramlik az olaj a motor kenőanyag járatain, furatain és csapágyain keresztül, milyen mértékben csökkenti a súrlódást, és mennyire hatékonyan vezeti el a hőt. Az SAE (Society of Automotive Engineers) által meghatározott viszkozitási osztályok, mint például a 5W-30, 0W-30 vagy akár a 0W-20, jelzik az olaj viszkozitását különböző hőmérsékleti tartományokban.

 

A HTHS viszkozitás

A HTHS viszkozitás (High Thermal High Shear – magas hőmérsékletű és magas nyírású viszkozitás) azt méri, hogy az olaj mennyire hatékonyan képes kenni a motor alkatrészeit magas hőmérséklet és nagy terhelés mellett. Ez bizonyos szempontok szerint fontosabb a mai járművek esetében, mint a SAE viszkozitás, mert a modern motorok gyakran működnek szélsőséges hőmérsékleten és terhelésen. Így a megfelelő kenés biztosítása érdekében a motor szempontjából még fontosabb, hogy a  motorolaj minden körülmények között a megfelelő kenést biztosítsa úgy, hogy emellett a károsanyagkibocsátás szintjének a csökkentését is segíti.

 

A Teljesítményszint Fontossága

A viszkozitással szemben a teljesítményszint a motorolaj azon képességét jelzi, hogy milyen mértékben képes megfelelni a motor gyártója által meghatározott követelményeknek és szabványoknak. Ezek a követelmények magukban foglalják az olaj oxidációs stabilitását, kopásvédelmi tulajdonságait, koromkezelési képességét, valamint a lerakódások kialakulásának megelőzését. Az API (American Petroleum Institute) és ACEA (Association des Constructeurs Européens d’Automobiles) osztályozási rendszerei gyakran használatosak ezen teljesítményszintek meghatározására. Sok esetben a motorolaj teljesítményszintje magába foglalja az adott teljesítményszint teljesítéséhez szükséges viszkozitási osztályokat és a HTHS viszkozitást is,

 

A Gépgyártók Követelményei

A motorok tervezése és gyártása során a gépgyártók alapos tesztekkel és kutatásokkal határozzák meg, hogy a motorolajnak milyen specifikus tulajdonságokkal szükséges rendelkeznie annak érdekében. hogy a motor optimálisan működhessen a teljes élettartama alatt. Ezek a követelmények gyakran túlmutatnak a puszta viszkozitáson és az ACEA és API teljesítményszinteken, és olyan különleges adalékanyagokat vagy eltérő összetételt igényelnek, amelyek képesek megbirkózni az adott motor egyedi igényeivel. A gépgyártói specifikációk nem a motorolaj összetételére vonatkoznak, hanem egy sor a motor szempontjából szükséges egyedi tulajdonságot határoz meg, illetve egy olyan bonyolult fékpadi tesztsorozatot foglal magába, ami a motor megfelelő üzemelése szempontjából szükségszerű, hogy a motorolaj teljesítse azokat. A gépgyártói követelmények és specifikációk szintén magukba foglalják egyrészt a viszkozitásra és a HTHS viszkozitásra vonatkozó megkötéseket, emellett általában valamelyik ACEA vagy API teljesítményszintre épülnek.

 

Miért Nem Elég Csak a Viszkozitás?

Bár a megfelelő viszkozitás kiválasztása alapvető fontosságú, önmagában nem biztosítja a motor megfelelő védelmét és teljesítményét. Egy adott viszkozitású olaj nem feltétlenül tartalmazza azokat az adalékanyagokat, amelyek szükségesek a gépgyártó által meghatározott teljesítményszintek eléréséhez. Az adalékanyagok nélkül az olaj nem lesz képes megfelelően védeni a motort a kopástól, a koromlerakódásoktól, vagy az oxidáció okozta károsodásoktól, ami hosszú távon súlyos motorhibákhoz vezethet. Mindemellett az is előfordulhat, hogy egy megfelelő viszkozitású, de nem megfelelő teljesítményszintű motorolaj a motor megfelelő működése szempontjából ugyan elégséges, de nem összeférő a kipufogógáz kezelő rendszerekkel és súlyos károkat eredményez a használata, aminek a javítása vagy cseréje igen költséges tud lenni.

 

A megfelelő teljesítményszintű vagy megfelelő gépgyártói jóváhagyással rendelkező motorolaj kiválasztása:

A megfelelő viszkozitású és teljesítményszintű motorolaj kiválasztása egyes autógyártók esetében nem kézenfekvő és szükségszerű, hogy jobban utánajárjon az ember. Addig, amíg például egy 2010 környékén a Volkswagen csoport által gyártott benzin vagy dízel-motor esetében mindenki csípőből tudja, hogy a VW 504.00/507.00 szabványú motorolaj való bele és a szabvány erőteljesen meghatározza a viszkozitást is, addig vannak gyártók, ahol nem ennyire egyértelmű a dolog. Főként azóta, hogy egyre több gyártó kínálatában jelentek meg a hibrid és plug-in hibrid hajtásláncok, amiknek egyedi igényei vannak a motorolajokkal szemben.

 

A megfelelő teljesítményszintű és viszkozitású motorolaj kiválasztását több oldalról közelíthetjük meg:

  • A jármű gépkönyvének használata: Minden gyártó meghatározza a jármű gépkönyvében a motorolaj viszkozitására és teljesítményszintjére vonatkozó előírásokat. Ez a rész általában a gépkönyv harmadik harmadában található.

 

  • Kenőanyagyártók online katalógusai: amennyiben a gépkönyv nincs meg vagy nem elérhető, úgy másodsorban érdemes a kenőanyag gyártók online katalógusaihoz fordulni. A kenőanyag gyártók a járműgyártók adott típus esetében meghatározott viszkozitásra és teljesítményszintre vonatkozó elvárásai alapján határozzák meg azt a motorolajat, amit az adott járműben lehet használni. Az ismert nagy gyártók online katalógusai elég pontosak és jól leszűkítik a kínálatot pár lehetségesre, hogy ezzel könnyítsék a kiválasztást.

 

  • Alkatrészforgalmazók katalógusai: Az alkatrészforgalmazók online katalógusai hasonlóan dolgoznak, mint a kenőanyaggyártók katalógusai. Ők is a járműgyártók által meghatározott adatok alapján sorolják fel a kínálatukban található összes olyan motorolajat, ami megfelel az adott jármű igényeinek.

 

  • Egyeztetés a kenőanyaggyártó vagy forgalmazó kenéstechnikai szakértőjével: léteznek olyan esetek, amikor hiába rendelkezünk az összes a járműre vonatkozó információval, még mindig túl sok motorolaj közül szükséges kiválasztanunk azt, amit felhasználunk, és ez elbizonytalanít minket. Okozhatja ezt akár az, hogy kevésbé vagyunk tapasztaltak az adott jármű tekintetében vagy akár, hogy a gyártó túl általános paramétereket határoz meg a motorolajjal szemben. Ilyen például a Japán és más Ázsiai gyártók benzin motorjai esetében tud előfordulni, akik többnyire egy nagyon széles viszkozitási osztály halmazt és egy régebbi API teljesítményszintet határoznak meg, aminek gyakorlatilag 10W-40 viszkozitástól egészen 5W-20 viszkozitásig minden motorolaj megfelel. Ilyenkor érdemes egyeztetni egy olyan kollégával aki tapasztaltabb ezen a téren.

 

Összegzés

A motorolaj kiválasztásakor nem elegendő csupán a viszkozitásra hagyatkozni. A gépgyártó által meghatározott motorolaj teljesítményszint vagy gépgyártói jóváhagyás betartása elengedhetetlen a motor optimális működése és hosszú élettartama érdekében. A megfelelő teljesítményszinttel rendelkező olaj biztosítja, hogy a motor minden kritikus pontján megfelelő kenést és védelmet nyújtson minden körülmények között, kompatibilis legyen a kipufogógáz kezelő rendszerekkel, illetve egyéb olyan paramétereket, ami nem csak a motor teljesítményét növeli, hanem a karbantartási költségeket is csökkenti. Ezért mindig kövessük a gépgyártó ajánlásait, hogy motorunk hosszú élettartamú és megbízható maradjon.

 

A cikk szerzője: Bajomi Vilmos „Olajos Vili”

Ha kenéstechnikai tanácsadásra van szüksége, vagy segítséget keres a megfelelő kenőanyagok kiválasztásához, forduljon hozzánk bizalommal az alábbi elérhetőségeken:

Telefon: +36 30 285 8781

Email: olajosvili@gmail.com

 

Rólunk

Bajomi Vilmos vagyok, az Olajos Vili alapítója. Az "Olajos Vili" név onnan ered, hogy ügyfeleim így mentettek el a telefonjukba. Az olajos szakma iránti szenvedélyem és széleskörű ismereteim révén váltam ismertté ezen a területen. Pályafutásomat 2007-ben kezdtem a Shell Hungary Zrt.-nél, ahol 2008-ban csatlakoztam az ipari kenőanyagok csapatához, mint Key Account Manager. Itt szerzett tapasztalataim és a Shell nemzetközi gyáraiban eltöltött idő alapozták meg szakmai tudásomat, különös tekintettel a gázmotoros és turbinás erőművek kenőanyagaira. 2014-ben a Lavina Szerviz Csoportnál folytattam karrieremet, Magyarország egyik vezető márkafüggetlen kenőanyag-disztribútoránál. Itt nem csak a Shell, hanem a Mobil, Castrol, Eni/Agip, Total, Eurol, Texaco, Petronas és Q8 kenőanyagokkal is mélyrehatóan foglalkoztam. Ez az időszak lehetőséget adott számomra, hogy betekintést nyerjek több gyártó fejlesztő központjába és részt vegyek egyedi kenőanyagok kifejlesztésében. 2016-tól az OlajShop.hu webáruház fejlesztéséért és irányításáért feleltem, ahol az értékesítés mellett a webáruház forgalmát jelentősen, közel tízszeresére növeltem. Ez az időszak tovább bővítette kapcsolati hálómat és szakmai ismereteimet a kenőanyagok területén. 2023-ban úgy döntöttem, hogy új kihívásokat keresek, és szakmai szabadságot vettem ki. Az elmúlt 15 év tapasztalatait összegyűjtve elindítottam az OlajosVili.hu-t, egy online platformot, amely a kenéstechnikai tudásommal segít másoknak is eligazodni ezen a bonyolult, de izgalmas területen. Az OlajosVili.hu célja, hogy átfogó, hiteles információkkal és gyakorlati tanácsokkal szolgáljon mindazok számára, akik a kenéstechnika világában keresnek megoldásokat és megbízható ismereteket.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

*