Mi történik, ha kifogy az AdBlue?

Mi történik, ha kifogy az AdBlue?

Mi történik, ha egy személyautóból kifogy az AdBlue?

Az AdBlue egy olyan adalékanyag, amelyet a modern dízelmotorok kipufogógáz-kezelő rendszereiben használnak a károsanyag-kibocsátás csökkentése érdekében. De mi is pontosan az AdBlue, mi a szerepe, miért használjuk az autókban, és mi történik, ha kifogy az AdBlue?

 

Legutóbbi cikkünkben az alapvető motorolaj teljesítményszinteket és a járműgyártói motorolaj szabványokat mutattuk be. Ezt a cikket IDE KATTINTVA olvashatja el

 

Mi az AdBlue?

Az AdBlue egy 32,5%-os karbamid és 67,5%-os ioncserélt víz oldata. Színtelen, szagtalan és nem mérgező folyadék, amelyet a kipufogógáz kezelő (SCR) rendszerekben használnak. Az SCR rendszer célja, hogy a kipufogógázok nitrogén-oxid (NOx) tartalmát csökkentse, amelyek jelentős szerepet játszanak a légszennyezésben, a savas esők és a fotokémiai szmog kialakulásában illetve jelentősen hozzájárul a globális felmelegedéshez.

 

Miért használjuk az autókban?

Az AdBlue szerepe, hogy a kipufogórendszerben található SCR katalizátorral együttműködve csökkentse a nitrogén-oxid kibocsátást. Az AdBlue a kipufogórendszerbe injektálva ammóniára és szén-dioxidra bomlik, majd az ammónia reakcióba lép a nitrogén-oxiddal, és ártalmatlan nitrogénre és vízre bontja azt. Ez a folyamat jelentősen csökkenti a károsanyag-kibocsátást, és segít abban, hogy a dízelmotorok megfeleljenek a szigorú környezetvédelmi előírásoknak, mint például az Euro 6 szabványnak.

 

Miért fontos, hogy ne fogyjon ki az AdBlue?

Az AdBlue szintjének fenntartása elengedhetetlen az SCR rendszer megfelelő működéséhez. Az AdBlue hiánya nemcsak a károsanyag-kibocsátás növekedéséhez vezet, hanem akár súlyos műszaki problémákat is okozhat a jármű SCR rendszerében aminek a javíttatása igen költséges tud lenni. Az SCR rendszer bonyolult és érzékeny technológia, amelynek zavartalan működéséhez folyamatosan szükség van az AdBlue-ra.

 

Mi történik, ha kifogy az AdBlue?

  • Figyelmeztető jelzés: Amikor az AdBlue szintje alacsony, a jármű műszerfalán egy figyelmeztető lámpa vagy üzenet jelenik meg. Ez a jelzés arra figyelmezteti a vezetőt, hogy az adalékanyag utántöltése szükséges. Az első figyelmeztetés megjelenésekor általában még pár ezer kilométeres hatótávolság van a teljes kiürülésig, hogy legyen elegendő idő a tartály feltöltésére.
  • Csökkentett teljesítmény: Ha a figyelmeztetés ellenére sem töltik fel az AdBlue tartályt, a jármű motorvezérlő rendszere korlátozhatja a motor teljesítményét. Ez a korlátozás a jármű teljesítményének és gyorsulásának csökkenéséhez vezethet, ami kényelmetlenséget okoz a vezető számára, és növelheti a közlekedésbiztonsági kockázatokat.
  • Indításgátlás: Az egyik legkomolyabb következmény amennyiben az AdBlue szintje nullára csökken, hogy a jármű nem fog indulni. Az SCR rendszer működésképtelensége miatt a jármű nem felel meg a környezetvédelmi előírásoknak, ezért a motorvezérlő egység megakadályozza a motor beindítását, amíg az AdBlue tartály nincs feltöltve. Ez a funkció biztosítja, hogy a jármű mindig megfeleljen a károsanyag kibocsátási szabványoknak.
  • Környezeti hatások: Az AdBlue hiánya miatt az autó nitrogén-oxid kibocsátása jelentősen megnő, ami nem csak a környezetre káros, hanem jogi következményekkel is járhat. Az SCR rendszer működésképtelensége miatt a jármű nem felel meg a károsanyag-kibocsátási előírásoknak, ami büntetéseket és a jármű használatának korlátozását vonhatja maga után.

 

Okozhat-e műszaki problémát az AdBlue kifogyása az SCR rendszerből?

Az AdBlue kifogyása közvetlenül nem károsítja az autó motorját vagy hajtásláncát, mivel az AdBlue nem a motor működéséhez szükséges adalékanyag. Az AdBlue azonban elengedhetetlen az SCR rendszer (Selective Catalytic Reduction) megfelelő működéséhez, amely a kipufogógázok károsanyag-kibocsátását csökkenti. Az AdBlue hiánya az SCR rendszerben műszaki meghibásodásokat eredményezhet, mivel a rendszer nem tudja megfelelően ellátni a kipufogógázok tisztítását, ami a jármű emissziós szabványainak megsértéséhez és esetleges működésbeli korlátozásokhoz vezethet.

 

Műszaki problémák, amiket az AdBlue kifogyása okozhat

  • Katalizátor károsodás: Az SCR rendszer katalizátora érzékeny az AdBlue hiányára. Ha az AdBlue nem kerül be a rendszerbe, a katalizátor nem tudja megfelelően átalakítani a nitrogén-oxidokat, ami idővel a katalizátor túlmelegedéséhez és károsodásához vezethet.
  • NOx érzékelők meghibásodása: Az SCR rendszer több érzékelőt használ a nitrogén-oxid szintjének mérésére a kipufogógázokban. Az AdBlue hiánya miatt ezek az érzékelők folyamatosan magas NOx szinteket érzékelhetnek, ami a szenzorok túlterheléséhez és meghibásodásához vezethet.
  • Motorteljesítmény és fogyasztás: Az SCR rendszer hatékony működése nélkül a motorvezérlő rendszer a motor működését is módosíthatja, hogy elkerülje a túlzott NOx kibocsátást. Ez a motor teljesítményének csökkenéséhez és az üzemanyag-fogyasztás növekedéséhez vezethet, mivel a motor nem optimális körülmények között működik.
  • Karbantartási költségek: Az SCR rendszer és a kapcsolódó alkatrészek cseréje és javítása jelentős költségekkel járhat. Az AdBlue hiánya miatt bekövetkező károsodások hosszú távon megnövelhetik a jármű karbantartási költségeit.

 

Összegzés

Az AdBlue nélkülözhetetlen az SCR rendszerrel felszerelt dízelautók számára, mivel segít a károsanyag-kibocsátás csökkentésében és a környezetvédelmi előírások betartásában. Fontos, hogy a vezetők figyelemmel kísérjék az AdBlue szintjét, és időben utántöltsék, hogy elkerüljék az autó teljesítményének csökkenését, az indítási problémákat és a hosszú távú műszaki károsodásokat. Az AdBlue rendszer karbantartása nem csak a jármű megfelelő működését biztosítja, hanem hozzájárul a tisztább és fenntarthatóbb közlekedéshez is.

 

A cikk szerzője: Bajomi Vilmos „Olajos Vili”

Ha kenéstechnikai tanácsadásra van szüksége, vagy segítséget keres a megfelelő kenőanyagok kiválasztásához, forduljon hozzánk bizalommal az alábbi elérhetőségeken:

Telefon: +36 30 285 8781

Email: olajosvili@gmail.com

Rólunk

Bajomi Vilmos vagyok, az Olajos Vili alapítója. Az "Olajos Vili" név onnan ered, hogy ügyfeleim így mentettek el a telefonjukba. Az olajos szakma iránti szenvedélyem és széleskörű ismereteim révén váltam ismertté ezen a területen. Pályafutásomat 2007-ben kezdtem a Shell Hungary Zrt.-nél, ahol 2008-ban csatlakoztam az ipari kenőanyagok csapatához, mint Key Account Manager. Itt szerzett tapasztalataim és a Shell nemzetközi gyáraiban eltöltött idő alapozták meg szakmai tudásomat, különös tekintettel a gázmotoros és turbinás erőművek kenőanyagaira. 2014-ben a Lavina Szerviz Csoportnál folytattam karrieremet, Magyarország egyik vezető márkafüggetlen kenőanyag-disztribútoránál. Itt nem csak a Shell, hanem a Mobil, Castrol, Eni/Agip, Total, Eurol, Texaco, Petronas és Q8 kenőanyagokkal is mélyrehatóan foglalkoztam. Ez az időszak lehetőséget adott számomra, hogy betekintést nyerjek több gyártó fejlesztő központjába és részt vegyek egyedi kenőanyagok kifejlesztésében. 2016-tól az OlajShop.hu webáruház fejlesztéséért és irányításáért feleltem, ahol az értékesítés mellett a webáruház forgalmát jelentősen, közel tízszeresére növeltem. Ez az időszak tovább bővítette kapcsolati hálómat és szakmai ismereteimet a kenőanyagok területén. 2023-ban úgy döntöttem, hogy új kihívásokat keresek, és szakmai szabadságot vettem ki. Az elmúlt 15 év tapasztalatait összegyűjtve elindítottam az OlajosVili.hu-t, egy online platformot, amely a kenéstechnikai tudásommal segít másoknak is eligazodni ezen a bonyolult, de izgalmas területen. Az OlajosVili.hu célja, hogy átfogó, hiteles információkkal és gyakorlati tanácsokkal szolgáljon mindazok számára, akik a kenéstechnika világában keresnek megoldásokat és megbízható ismereteket.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

*