Szükséges kifejezetten hibrid motorolajat használni egy hibrid üzemű autóban?

Szükséges kifejezetten hibrid motorolajat használni egy hibrid üzemű autóban?

Hibrid járművek kenőanyagai: A zöld jövő alapjai

Az elektromos és hibrid járművek megjelenése forradalmasította a közlekedési ipart, kinyitva az utat a fenntarthatóbb alternatívák felé. Bár a legtöbb ember nem részesül a hibrid technológiák részleteinek ismeretében, mindannyian tudjuk, hogy ezek a járművek környezetbarátabbak és gazdaságosabbak lehetnek a hagyományos belső égésű motoroknál.

 

Fontos tények a hibrid autók kenőanyagairól

Az első hibrid járműveket a 90-es évek végén kezdték meg tömegesen gyártani. Bár még hosszú út áll előttünk a fenntartható közlekedés eléréséig, egyre többen látják be, hogy a hibrid járművek olyan zöld technológiát képviselnek, amely elősegítik a fenntartható jövőt elérését.

A Teljes Hibrid Elektromos Járművek (FHEV) kategóriájába tartozó járművek, különösen azok, amelyek fékerő visszanyerő rendszert vagy üresjárati motorleállítást alkalmaznak, nagyban javítják az üzemanyag-hatékonyságot és ezzel csökkentik a CO2-kibocsátást.

Azonban még mindig sok kérdés merül fel a hibrid járművekkel kapcsolatban. Hogyan működnek ezek a járművek? Hogyan válasszunk megfelelő hibrid motorolajat? Mi a motorolaj szerepe a hibrid járművekben? Mikor és hogyan kell olajat cserélni hibrid autóknál? Ezekre a kérdésekre próbál ez a cikk választ adni.

Legutóbbi cikkünkben a fagyálló hűtőfolyadékok különböző típusait mutattuk be. Ezt a cikket IDE KATTINTVA érheti el.

 

Hibrid Járművek Működése és Hatékonysága

 

A hibrid járművek olyan rendszerek, amelyek két különböző energiaforrást használnak a hajtáshoz: elektromos és belsőégésű motorokat. Az elektromos motorok használatával csökkenthető a fosszilis tüzelőanyag felhasználása, ami hozzájárul az üzemanyag-hatékonysághoz és a környezetvédelemhez.

 

A modern hibrid járművek alapvetően három főegységet kombinálnak:

– Belső égésű motor, lehet benzines vagy dízel

– Elektromos motor

– Akkumulátorcsomag

 

A hibrid járművekben az elektromos motor és a belső égésű motor párhuzamosan működik, és az akkumulátorokat a visszanyerő fékrendszer és a belső égésű motor tölti fel. Ez az elektromos motor további teljesítményét teszi lehetővé, ami segíti a segédberendezések hajtását és a motor alapjáratának csökkentését olyan időkben, amikor az autó nem mozog.

 

A hibrid rendszerek egyesítése lehetővé teszi az üzemanyag-hatékonyság javítását, anélkül, hogy a jármű teljesítménye csökkenne.

 

Hibrid Járművek Különböző Típusai:

 

A hibrid járműveket hibridizációs szintjük és hajtásrendszerük alapján lehet osztályozni.

 

Hibridizációs szint alapján:

  • Teljes hibridek – mindkét motortípuson külön-külön vagy együtt is képesek működni, és az akkumulátort a belső égésű motor tölti fel futás közben.
  • Mild-hibridek – az elektromos és a belső égésű motor mindig párhuzamosan működik, nem működhetnek külön-külön.
  • Teljes plug-in hibridek – elektromos hálózatra való csatlakozás szükséges a teljes akkumulátor feltöltéshez, és képesek különböző üzemmódokban működni a hatótávolság optimalizálása érdekében.

 

Hajtásrendszer típusa alapján:

A hibrid járművekben a hajtásrendszer átvitelét a kerekekre különböző módon oldják meg. Vannak soros, párhuzamos és soros-párhuzamos hajtásrendszer-konfigurációk.

  • Soros hajtás – az elektromos motor adja a teljesítményt a kerekeknek, a hajtáshoz szükséges energia pedig akkumulátorokból vagy belső égésű motor által működtetett generátorból származik.
  • Párhuzamos hajtás – mind az elektromos, mind a belső égésű motor együttesen adja át a teljesítményt a kerekeknek.
  • Soros-párhuzamos hajtás – a belső égésű motor és az elektromos motor külön-külön vagy együttesen generálja a teljesítményt a kerekek számára.

 

A soros-párhuzamos hajtásrendszer kiváló üzemanyag-hatékonyságot nyújt alacsony sebességnél soros hajtásként, míg magas sebességnél kizárólag belsőégésű üzemmódokban képes működni. Ez a kettős rendszer kevesebb üzemanyagot igényel, minimalizálja a kibocsátást és optimalizálja az egész hibrid rendszer hatékonyságát.

 

A Hibrid Járművekhez Kifejlesztett Kenőanyagok Fontossága

A hibrid motorok általában alacsonyabb hőmérsékleten működnek, és a használt elektromotor enyhíti a változó terhelést a belső égésű motoron. Emiatt a belső égésű motor nem éri el az optimális hőmérsékletet a motorolajban kondenzálódott víz elpárologtatásához. A hibrid motorolajoknak meg kell felelniük ezeknek az egyedi működési körülményeknek és kihívásoknak. A nem megfelelő olaj nem képes megfelelően védeni a hibrid motor összes alkatrészét.

 

A megfelelő hibrid motorolaj jelentősen csökkenti a kopást, megakadályozza a lerakódásokat és meghosszabbítja a motor élettartamát. Az oxidáció is kihívást jelenthet, mivel a hibrid motorok alacsonyabb hőmérsékleten és szakaszosan működnek, ami miatt az olaj hajlamosabb az oxidációra és az öregedésre. A megfelelő olaj használata optimalizálja a motor komponensek hőmérsékletét és megakadályozza az olaj oxidációját.

 

Hibrid Járművekhez Kifejlesztett Kenőanyagok és Típusaik

A hibrid járművek egyedi hajtási rendszerei miatt speciális kenőanyagokat igényelnek, mint például motorolaj, hajtóműolaj vagy akár a hűtőfolyadékok.

 

Az üzemeltetés során fellépő kihívások:

  • Amikor a hibrid járművet gyorsítás során használjuk, bizonyos esetekben a belső égésű motor hirtelen kapcsolódik be az üzemelésbe akár hidegen magas fordulattal. Ez nagy fokú terhelést jelenthet a hideg indításnál.
  • A belső égésű motor rövidebb működési ideje és az alacsonyabb üzemi hőmérséklete miatt hajlamosabb a sav és nedvesség képződésére a motorolajban.
  • A hibrid járművek gyakran rövid utakon használatosak, aminek következtében a belső égésű motorban a vízfelhalmozódás kockázata nő.

 

Ezen kihívások enyhítésére speciális hibrid motorolajokat fejlesztettek ki, amelyek megvédik a motorokat és folyadékokat.

 

Szükséges-e speciális hibrid motorolajat használni?

Igen, habár „látszólag” kevés különbség van a hibrid és a szokásos belső égésű motorolaj között, mégis érdemes odafigyelni a megfelelő típus kiválasztására.

 

Az igazság az, hogy a hibrid járművekben használt belső égésű motorok ugyanúgy képesek működni „hagyományos” olajokkal, mint a hibrid motorolajokkal. Ugyanazok a specifikációk vonatkoznak mindkét típusra.

 

Mégis, a speciálisan hibrid üzemű járművekben való használatra feljesztett motorolajoknak vannak olyan tulajdonságai, amelyek hosszú távon hasznosak lehetnek. A hibrid olaj optimális hőmérséklet-viszkozitási tulajdonságokkal rendelkezik, ami különösen hideg indításnál jelent előnyt. Az ilyen típusú motorolajok általában SAE 0W-16, 0W-20, 0W-30, 5W-20 vagy ritkán 5W-30 viszkozitási osztályba tartoznak.

 

A hibrid járművek váltóolajai:

A hajtómű és váltóolajok esetében is figyelembe kell venni a hibrid rendszer sajátosságait. Az automata váltóművek hatékonyan vezérlik a belső égésű és elektromos motor közötti váltást. Azonban az állandó átmenet generálja a több hőt, amely befolyásolhatja a váltóolaj minőségét.

 

A hibrid járművekben használt speciális váltó és hajtóműolajok (pl. SAE 75W-70) általában teljesen szintetikus folyadékok, amelyek kiváló kenést és védelmet nyújtanak a hibrid rendszerek hatékonyságának növelése és a jármű teljesítményének javítása érdekében. Az olajnak az elektromos komponensekkel való érintkezése súlyos problémákat okozhat. A hibrid járművek olajainak és hajtóműolajainak olyan tulajdonságokkal kell rendelkezniük, amelyek kompatibilisek az elektromos alkatrészekkel, hogy ne okozzanak problémákat az izoláló anyagokkal és bevonatokkal.

 

Olajcserék gyakorisága:

Bár a hibrid járművek alacsony terhelést gyakorolnak a belső égésű motorokra, és kevesebbet futnak belső égésű módban, a rendszeres olajcserék továbbra is fontosak és egyre fontosabbak. Az olajcserék gyakorisága általában hasonló a hagyományos belső égésű motorokhoz, de egyes gyártók már rövidebb olajcsere periódust alkalmaznak a hibrid járművek esetében, mint a hagyományos motorok esetében, mivel a szakaszos működés és az alacsony üzemi hőmérséklet jelentős plusz terhelést jelent a motorolajnak.

 

Javasolt azonos időközönként olajcserét végezni, mint hagyományos járművek esetében (általában 10-15.000 kilométerenként), figyelembe véve a gyártó ajánlásait. Egyre gyakoribb az ennél is rövidebb olajcsere periódusok használata egyes gyártók esetében. A váltóolajok és hűtőfolyadékok cseréjét is a gyártó által javasolt periódusban kell elvégezni, de amennyiben a gyártó nem nyilatkozik másként, úgy a váltóolajat 60-80.000 kilométerenként, a hűtőfolyadékot pedig 3-4 évente szükséges cserélni.

 

Fontos megjegyezni, hogy a hibrid járművekhez kifejlesztett speciális olajok használata előnyös lehet, különösen hosszú távon, mivel ezek jobban alkalmazkodnak a hibrid rendszerek sajátosságaihoz és kihívásaihoz. A megfelelő kenőanyag kiválasztása és a gyártó által előírt karbantartási ütemterv betartása kulcsfontosságú a hibrid járművek hatékony működésének és hosszú élettartamának biztosításához.

 

 

A cikket írta: Bajomi Vilmos – Olajos Vili

 

Amennyiben kenéstechnikai tanácsra van szüksége, vagy segítségre szorul a megfelelő kenőanyagok kiválasztásában, úgy keressen bennünket következő elérhetőségeinken:

Tel: +3630 285 8781

e-mail: olajosvili@gmail.com

Rólunk

Bajomi Vilmos vagyok, Olajos Vili. Az Olajos Vili elnevezés onnan jön, hogy ügyfeleim elenite így mentettek el a telefonjukba és emiatt rám ragadt (tudod: Vízvezetékszerelő Jani, Gumis Laci stb.). Én voltam az olajos srác akit mindig kereshettek olajokkal és kenőanyagokkal kapcsolatos kérdésekben. 2007-ben kezdtem dolgozni a Shell Hungary Zrt.-nél, ahol 2008-ban kerültem az olajos csapatba. Én voltam a Key Account manager az Ipari kenőanyag területen és itt kerültem kapcsolatba azzal a területtel ami miatt a mai napig is szeretem ezt a szakmát. Ez nem más, mint a gázmotoros és turbinás Erőművek.. Szerencsés voltam, mert Key Account managerként eljuthattam a Shell több külföldi gyárába is és láthattam hogyan fejlesztik és gyártják a kenőanyagokat. 2014-ben elhagytam a Shelles köteléket és elszegődtem a Lavina Szerviz cégcsoporthoz, ami Magyarország egyik legnagyobb márkafüggetlen kenőanyag disztributora. Ez tömören annyit jelent, hogy nem egy márkát képvisel, hanem többet. Ez is volt az egyik fő motivációm. Szerettem volna jobban megismerni a kenőanyagokat és emiatt szükségem volt arra, hogy ne csak a Shell kenőanyagokat ismerjem, hanem a többit is. Így kezdtem el foglalkozni a Lavina Szerviz Kft. és a WSW Proding Kft. keretében a Shell mellett a Mobil, a Castrol, az Eni/Agip, a Total, az Eurol, a Texaco, a Petronas és a Q8 kenőanyagokkal is. Az elmúlt évek során sikerült eljutnom a Petronas és az Eurol gyáraiba és kenőanyag fejlesztő központjában is ami érdekes tapasztalat volt a Shell után (elárulom, nem rosszabbak, nem jobbak, csak mások). A WSW Proding Kft.-n keresztül beleláttam a kis szériás egyedi termékek fejlesztésébe és gyártásába, illetve ez idő alatt ismertem meg mélységében a kenőanyagok labor vizsgálatában rejlő lehetőségeket is. 2016-tól lehetőséget kaptam, hogy az OlajShop.hu kenőanyag webáruházat is fejlesszem és irányítsam az ottani csapatot is a kenőanyag értékesítési munkám mellett. Az idő alatt ameddig én felügyeltem az OlajShop fejlesztését a webáruház forgalma közel tízszeresére nőtt. Nagyon jó évek voltak ezek is, minvel az OlajShop révén közel 50 kenőanyag márkával foglalkozhattam és ismerhettem meg őket, de más miatt is hasznos volt. Ennek köszönhetően ismertem meg akár a Speedzone csapatát, akikkel pár éven keresztül együtt dolgoztunk, de ebben az időben ismerhettem meg több autóversenyző csapatot is akiknek segítettem a munkáját. 2023-ra egy picit elfáradtam és úgy döntöttem hogy új kihívásokat kell keresnem. 2023 Szeptember végével elhagytam mind az OlajShop, mind pedig a Lavina csapatot és elmentem pár hónap alkotói szabadságra. Mint kiderült, nagyon szükségem volt rá 🙂 Már évek óta dédelgettem azt a gondolatot, hogy az OlajosVili márkanév alatt elindítsak egy olyan online platformot, ahová összegyűjtöm az elmúlt 15 évben megtapasztalt dolgokat, és megosztom azt másokkal is. Azért teszem ezt, mert azt tapasztaltam, hogy ugyan a kenéstechnika elsőre csak egy viszkozitás, de ahogy én is egyre nagyobb tudással rendelkeztem ezen a területen úgy jöttem rá, hogy nem csak ennyi. 2023 December 13.-val végre elindult az OlajosVili alapjainak összeállítása. Remélhetőleg a Jövő hónap végére már egy olyan we boldal lesz az olajosvili.hu ahová örömmel látogatnak el a kenéstechnikai információt kereső emberek.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

*