Így válaszd ki az autódba való fagyálló hűtőfolyadékot

Így válaszd ki az autódba való fagyálló hűtőfolyadékot

Mindenki számára, aki belső égésű motorral szerelt járművet vezet, a fagyálló hűtőfolyadék használata elengedhetetlen. Ez az egyszerűnek tűnő folyadék sokkal többet tesz a működésért, mint amennyit a neve sugall.

 

Ebben a cikkben bemutatjuk a különböző fagyálló hűtőfolyadék technológiákat és segítséget adunk az Ön autójába való fagyálló kiválasztásához

 

Korábbi cikkünkben a belsőégésű motorokban tapasztalható olajfogyasztás okairól írtunk. Ezt a cikket IDE KATTINTVA tudja elolvasni.

 

A fagyálló hűtőfolyadék az egyik elhanyagolt mostoha gyerek a járművekben használt folyadékok közül. A motorolajra az esetek túlnyomó részben odafigyelünk és tudjuk, hogy mikor szükséges cseréje és azzal is többnyire tisztában vagyunk,  hogy milyen motorolaj szükséges az autónkba. Ugyanez igaz a váltó és hajtómű olajokkal is, viszont a fagyállóval már csak nagyon ritka esetben vagyunk ugyanilyen tudatosak. Pedig a motor megfelelő hűtése legalább annyira fontos dolog, mint a motor alkatrészeinek kenése. 

 

A járműtechnikában használt fagyálló hűtőfolyadékoknak sok típusa létezik, és nem csak a színük, hanem az összetételük is különböző. A motorolajhoz hasonlóan a hűtőfolyadékok is vegyi anyagok és ásványi anyagok összetett keveréke, amelynek célja, hogy a motor ne melegedjen túl és mindig megfelelő hőmérsékletű maradjon. A motorblokkok leggyakrabban vagy alumíniumból vagy pedig öntöttvasból készülnek, és ezek egymástól eltérő összetételű hűtőfolyadékot igényelnek ahhoz, hogy ellenálljanak a korróziónak.

 

A nem megfelelő típusú hűtőfolyadék használata felgyorsíthatja a víz szivattyú kopását és a korrózió kialakulásának lehetőségét, idő előtt elöregszik és ezzel együtt lerakódások képződnek amik eltömítheti a hűtőfolyadék járatait. 

 

Mindenki számára, aki belső égésű motorral szerelt járművet vezet, a fagyálló hűtőfolyadék elengedhetetlen, de sokkal többet tesz, mint amit a neve sugall, 

 

hiszen az esetek többségében magas hőmérsékleten üzemel és a belsőégésű motor hőmérsékletének szabályozásában lát el kiemelt szerepet.

A legjobb hűtőközeg a víz. Amikor azonban egy belsőégésű motor eléri az üzemi hőmérsékletet, akkor sok esetben meghaladja a víz forráspontját, a 100˚C-ot. Ha a víz felforr az a motor katasztrofális károsodásához vezethet. Ennek leküzdésére a fagyálló hűtőfolyadékok monoetilén glikolt tartalmaznak, amely az oldat forráspontját körülbelül 108 °C-ra emeli ezzel segítve elő a hőmérséklet szabályozását széles hőmérséklet tartományban.

 

Vannak esetek amikor alacsony alacsony hőmérséklet mellett kell ellátnia feladatát.

 

Ha a járművet nem használjuk, a motor nyugalmi állapotban van, és a környezeti hőmérséklet 0°C alá esik, a hűtőfolyadékban lévő víz megfagyhat és ekkor a hűtőrendszerben képződött jég kitágul. Ez egy nagy probléma a motor hűtőrendszerében, mivel nem képes hová tágulnii. A víz megfagyásakor nagy belső nyomás keletkezik, amely megrepesztheti a hengerfejet, a motorblokkot, szétrepesztheti a tömlőket a hűtőradiátorokat és tönkreteheti a vízszivattyút is. Azáltal, hogy monoetilénglikolt adunk a vízhez csökkentjük a hűtőfolyadék fagyáspontját általában egészen -20 – -35 °C–ig.

 

Inhibitorok a további funkciókért

A fagyálló hűtőfolyadék következő fontos funkciója, hogy megakadályozza a rozsdásodás vagy korrózió kialakulását a motor fém alkatrészein, mint például a motorblokk, a víz szivattyú. 

A rozsdásodás és a korrózió kialakulását egy inhibitorcsomag akadályozza meg, amely kémiai vegyületek kombinációja, amelyet úgy választanak ki, hogy optimalizálja a teljes hűtőrendszer védelmét. Ezt a kémiát szervetlen (IAT) vagy szerves sav (OAT) technológiának nevezik.

 

A szervetlen kémia rendkívül aktív, és minden anyagot felkutat a hűtőrendszerben, akár rozsdásodásra, akár korrózióra érzékeny, akár nem. Ez az állandó aktivitási szint azt eredményezi, hogy körülbelül két év után kimerül. Ekkor le kell cserélni a hűtőfolyadékot, mivel a kimerült hűtőfolyadék már nem, képes megfelelően gátolni a korrózió kialakulását. 

 

A szerves sav technológia csak azokat az anyagokat célozza meg, ahol rozsdásodás vagy korrózió kezd kialakulni. Ez a kémia szelektív, és nem merül ki olyan gyorsan, és akár öt évig is működik. Egyes gyártók megkövetelhetik e technológiák kombinációját, és „hibrid” fagyállók (HOAT) is rendelkezésre állnak bizonyos motortípusokhoz. A hibrid fagyállók egyesitík a szerves és szervetlen sav technológiák előnyeit.

 

A fagyálló további funkciói

További kémia is hozzáadható a fagyálló hűtőfolyadékok összetételéhez, például antioxidánsok a korrozív savképződés megállítása érdekében, valamint további vegyületek a kemény víz lerakódásának megelőzésére és extra pH-pufferanyagok az optimális pH-szint (körülbelül 8) fenntartása érdekében. A habképződés a fagyálló hűtőfolyadék tulajdonságait is gátolhatja, ezért a készítményhez habzásgátló szert is adhatunk, hogy megakadályozzuk a habképződést a hűtőrendszerben.

 

Melyek a főbb fagyálló technológiák

IAT – Inorganic Additive Technology / szervetlen adalék technológia – ma már nincs használatban

Ez a típus szilikátokra és foszfátokra épül. A szilikátok védőréteget képeznek a teljes hűtőrendszerben, és kiválóan védi a rendszert a korróziótól, viszont rendkívül gyorsan kimerülnek és használata következtében lerakódások keletkeznek. Ez a jellegzetes zöld színű hűtőfolyadék évtizedeken keresztül védte a hűtőrendszereket, de ma már nem használják a modern autókban. Általában két-évente vagy 30 000 kilóméterenként szükséges cserélni.

 

OAT – Organic Additive Technology / szerves adalék technológia

Az újabb OAT hűtőfolyadékok egy kicsit másképp működnek, mint a régebbi szilikát alapú IAT hűtőfolyadékok. Először is, ezek a hűtőfolyadékok nem szilikátokat vagy foszfátokat, hanem szerves sókat tartalmaznak a hűtőrendszer védelme érdekében. Élettartamuk ennek következtében meghosszabbodik. Ez a fagyálló kategória nem használható sárga fémeket tartalmazó rendszerekben, ami azt jelenti, hogy a régebbi, réz és sárgaréz hűtőrendszer elemekkel rendelkező autók nem használhatják ezt a hűtőfolyadékot. Az ezredforduló környékén gyártott alumínium motorral és hűtőrendszer elemekkel többnyire kompatibilisek. Általában narancssárga, sárga, piros vagy lila, az OAT hűtőfolyadékokat általában 3-5 évente vagy 50.000 kilométerenként szükséges cserélni.

 

HOAT – Hybrid Organic Additive Technology / Hibrid szerves adalék technológia

 

A HOAT egy olyan fagyálló technológia, amely az IAT és OAT technológiákat egyesíti. Általában vasblokkokkal és alumínium fejjel rendelkező motorokhoz tervezték, a legtöbb modern európai autó hűtőfolyadékát ezzel a technológiával hozzák létre. Nem tartalmaznak foszfátokat, mivel nem működnek jól az Európában található kemény vízzel. A HOAT hűtőfolyadékokat általában 3-5 évente vagy 100.000 kilométerenként cserélik, bár egyes autógyártók akár 5 év feletti és akár 200.000 kilómétreres csere intervallumot határoznak meg.

 

Legismertebb HOAT technológiára épülő fagyálló szabványok:

  • Chrysler: MS-9769
  • Mercedes-Benz: DBL 7700.20 325.0
  • G48 (VW G11 néven is ismert)
  • BMW: LC-87
  • Mercedes-Benz: DBL 7700.20
  • Opel/General Motors: B 040 0240
  • Porsche: TL 774-C
  • Saab: 6901599
  • John Deere: JDM H 24
  • Leyland: BLS.22.AF.01
  • Ford Észak-Amerika: WSS-M97B51-A1

 

SI-OAT Silicate Organic Additive Technology / Szilikát szerves adalék technológia

A szilikátmentes OAT teljesítményével kapcsolatos problémák egy új, nagy teljesítményű fagyálló hűtőfolyadék technológia kifejlesztéséhez vezettek, az úgynevezett Si-OAT (Szilikát szerves adalék technológia). Alapvetően ez a hűtőfolyadék a legjobb az eddigiek közül. Egyszerre biztosít megfelelő védelmet az új szilikát adalékoknak köszönhetően és hosszabb csere periódus elérését biztosítja az OAT technológia eredményeként.

 

Legismertebb SI-OAT technológiára épülő fagyállók:

  • G30 (VW G12 és G12+ néven is ismert)
  • VAG: TL 774-D/F
  • Mercedes-Benz: DBL 7700.30
  • Ford: WSS-M 97B44-D
  • G40 (VW G12++ néven is ismert)
  • VAG: TL 774-G
  • Cummins: CES 14603
  • MAN (2011.12-től épült): MAN 324 Typ Si-OAT
  • Mercedes-Benz (2011/10-től gyártott teherautók): 325.5 specifikáció
  • Porsche (1997-től): TL 774-G
  • GG40 (VW G13 néven is ismert)
  • VAG: TL 774-J
  • CUNA NC 956-16
  • BS 6580: 2010
  • HT12
  • BMW: LC-18

 

Hibrid és elektromos járművek hűtőrendszerei

A legtöbb hibrid és elektromos jármű külön hűtőrendszerrel rendelkezik az akkumulátorcsomag számára. Csak olyan hűtőfolyadékot szabad használni ezekben a rendszerekben, amelyek megfelelnek az autógyártó specifikációinak.

 

A fagyálló színe, mint a kiválasztást segítő tulajdonság???

Sajnos a fagyállók esetében nem létezik egy általános iparági szabvány ami megkönnyíti a megfelelő fagyálló kiválasztását. Sok esetben a járműgyártó határozza meg a saját fagyálló szabványát ami valamelyik sav technológiára épül. 

A fagyálló hűtőfolyadékok kiválasztása általában a színükön alapul, de rossz hír, hogy a fagyálló színe nem jelenti sem a minőségét vagy a teljesítményét, pusztán kozmetikai jellegű, és nincs hatással a fagyálló hűtőfolyadék motorvédelemre gyakorolt tulajdonságaira, emiatt ez nem jó gyakorlat.

 

A megfelelő fagyálló hűtőfolyadék kiválasztása

Mivel a motorok tervezése egyre bonyolultabbá válik, és a motorok különböző fémekből és kompozit anyagokból készülnek, a megfelelő fagyálló hűtőfolyadék használata ma már elengedhetetlen a biztonságos és hatékony üzemeltetés szempontjából. Ellenkező esetben a fagyálló hűtőfolyadék károsítja a motort és csökkenti annak hatékonyságát. A megfelelő fagyálló hűtőfolyadék kiválasztásakor meg kell győződnie arról, hogy az megfelel a motor gyártója által meghatározott előírásoknak.

 

A fagyálló hűtőfolyadékok nem csak télen a hidegben látják el feladatukat, hanem egész évben működnek a motorban. A megfelelő fagyálló hűtőfolyadék kiválasztása létfontosságú, és kerülni kell a termék színe alapján történő kiválasztását

 

A legjobb gyakorlat a fagyálló hűtőfolyadék kiválasztása ha a motor gyártója által meghatározott szabvány vagy specifikációi alapján tesszük azt. Ha kétségei vannak azzal kapcsolatban, hogy melyik fagyálló hűtőfolyadékra van szüksége akkor vagy forduljon a motor gyártójához vagy kérjen műszaki tanácsot tőlünk e-mailben, vagy használjon olyan online eszközöket, mint a kenőanyag gyártók online katalógusai, ahol az adott járműre rákeresve megtalálja a kenőanyag gyártók fagyállóra vonatkozó  javaslatát. 

 

A járműgyártó által meghatározott fagyálló folyadék szabványt megtalálja a jármű használati útmutatójának a karbantartási folyadékokra vonatkozó részénél.

Ha nem találja a használati útmutatóban, vagy esetlegesen nincs meg Önnek a jármű használati útmutatója, úgy érdemes a kenőanyag gyártók online katalógusaiban a járműre rákeresni, majd az ott ajánlott fagyállót választani. A kenőanyag gyártók Online katalógusait IDE KATTINTVA éri el.

 

A fagyálló hűtőfolyadék cseréje a fagyálló hűtőfolyadék technológiájától függően 3-5 évente vagy 50 – 100.000 kilométerenként szükséges, mert ennyi idő alatt a fagyálló folyadékban lévő korróziógátló inhibitorok kimerültnek és egyrészt a fém felületek korrózió védelme nem lesz megfelelő, másrészt a hűtőrendszerben lerakódások képződhetnek.

 

A cikket írta: Bajomi Vilmos – Olajos Vili

 

Amennyiben kenéstechnikai tanácsra van szüksége, vagy segítségre szorul a megfelelő kenőanyagok kiválasztásában, úgy keressen bennünket következő elérhetőségeinken:

Tel: +3630 285 8781

e-mail: olajosvili@gmail.com

Rólunk

Bajomi Vilmos vagyok, Olajos Vili. Az Olajos Vili elnevezés onnan jön, hogy ügyfeleim elenite így mentettek el a telefonjukba és emiatt rám ragadt (tudod: Vízvezetékszerelő Jani, Gumis Laci stb.). Én voltam az olajos srác akit mindig kereshettek olajokkal és kenőanyagokkal kapcsolatos kérdésekben. 2007-ben kezdtem dolgozni a Shell Hungary Zrt.-nél, ahol 2008-ban kerültem az olajos csapatba. Én voltam a Key Account manager az Ipari kenőanyag területen és itt kerültem kapcsolatba azzal a területtel ami miatt a mai napig is szeretem ezt a szakmát. Ez nem más, mint a gázmotoros és turbinás Erőművek.. Szerencsés voltam, mert Key Account managerként eljuthattam a Shell több külföldi gyárába is és láthattam hogyan fejlesztik és gyártják a kenőanyagokat. 2014-ben elhagytam a Shelles köteléket és elszegődtem a Lavina Szerviz cégcsoporthoz, ami Magyarország egyik legnagyobb márkafüggetlen kenőanyag disztributora. Ez tömören annyit jelent, hogy nem egy márkát képvisel, hanem többet. Ez is volt az egyik fő motivációm. Szerettem volna jobban megismerni a kenőanyagokat és emiatt szükségem volt arra, hogy ne csak a Shell kenőanyagokat ismerjem, hanem a többit is. Így kezdtem el foglalkozni a Lavina Szerviz Kft. és a WSW Proding Kft. keretében a Shell mellett a Mobil, a Castrol, az Eni/Agip, a Total, az Eurol, a Texaco, a Petronas és a Q8 kenőanyagokkal is. Az elmúlt évek során sikerült eljutnom a Petronas és az Eurol gyáraiba és kenőanyag fejlesztő központjában is ami érdekes tapasztalat volt a Shell után (elárulom, nem rosszabbak, nem jobbak, csak mások). A WSW Proding Kft.-n keresztül beleláttam a kis szériás egyedi termékek fejlesztésébe és gyártásába, illetve ez idő alatt ismertem meg mélységében a kenőanyagok labor vizsgálatában rejlő lehetőségeket is. 2016-tól lehetőséget kaptam, hogy az OlajShop.hu kenőanyag webáruházat is fejlesszem és irányítsam az ottani csapatot is a kenőanyag értékesítési munkám mellett. Az idő alatt ameddig én felügyeltem az OlajShop fejlesztését a webáruház forgalma közel tízszeresére nőtt. Nagyon jó évek voltak ezek is, minvel az OlajShop révén közel 50 kenőanyag márkával foglalkozhattam és ismerhettem meg őket, de más miatt is hasznos volt. Ennek köszönhetően ismertem meg akár a Speedzone csapatát, akikkel pár éven keresztül együtt dolgoztunk, de ebben az időben ismerhettem meg több autóversenyző csapatot is akiknek segítettem a munkáját. 2023-ra egy picit elfáradtam és úgy döntöttem hogy új kihívásokat kell keresnem. 2023 Szeptember végével elhagytam mind az OlajShop, mind pedig a Lavina csapatot és elmentem pár hónap alkotói szabadságra. Mint kiderült, nagyon szükségem volt rá 🙂 Már évek óta dédelgettem azt a gondolatot, hogy az OlajosVili márkanév alatt elindítsak egy olyan online platformot, ahová összegyűjtöm az elmúlt 15 évben megtapasztalt dolgokat, és megosztom azt másokkal is. Azért teszem ezt, mert azt tapasztaltam, hogy ugyan a kenéstechnika elsőre csak egy viszkozitás, de ahogy én is egyre nagyobb tudással rendelkeztem ezen a területen úgy jöttem rá, hogy nem csak ennyi. 2023 December 13.-val végre elindult az OlajosVili alapjainak összeállítása. Remélhetőleg a Jövő hónap végére már egy olyan we boldal lesz az olajosvili.hu ahová örömmel látogatnak el a kenéstechnikai információt kereső emberek.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

*