A motorolajok fizikai jellemzői – Milyen adatok találhatók egy motorolaj műszaki adatlapján és ezek miért fontosak nekünk?

A motorolajok fizikai jellemzői – Milyen adatok találhatók egy motorolaj műszaki adatlapján és ezek miért fontosak nekünk?

Milyen adatok találhatók egy motorolaj műszaki adatlapján és ezek miért fontosak nekünk?

 

Általánosságban elmondható, hogy az autósok jó esetben azt tudják, hogy az autójukba milyen viszkozitású motorolajat szokott tölteni. A viszkozitás egy fontos paraméter egy motorolaj esetében és nagyságrendileg a 90-es évek közepéig ez volt a legfontosabb, de 2000 után gyártott modern járműben már csak egy paraméter a sok közül aminek megfelelőnek kell lenni ahhoz hogy autónkba ténylegesen jó legyen.

 

Korábbi cikkünkben a motorolajok viszkozitásáról és azon belül a HTHS viszkozitásról írtunk. Ezt a cikkünket IDE KATTINTVA olvashatja el.

 

A viszkozitás mellett a másik fontos, sőt az elmúlt 15 évben gyártott Európai gyártók autói esetében már a legfontosabb paraméter a jármű gyártó által meghatározott gyártói jóváhagyás (pl.: VW 501.00, MB 229.31, BMW LL-04 stb). 

 

A gépgyártói jóváhagyás általában már önmagában meghatározza, hogy milyen viszkozitást engedélyez a járműgyártó az adott motorolaj esetében ami a gyár által a motor gyártása során használt csapágyhézagok függvényében került meghatározásra.

 

A jármű gyártó által meghatározott motorolaj specifikáció általában valamelyik aktuális ACEA motorolaj specifikáció (A, B és C jelölések) kibővített  változata ami nem egy konkrét motorolaj gyártási technológiát határoz meg, hanem egy gépgyártói teszt sorozatot aminek a keretében a jármű gyártó által meghatározott teszt sorozatnak kell megfelelnie úgy, hogy emellett a motorolaj alapvető karakterisztikája is meg van határozva. 

 

Az egyszerűség kedvéért négy motorolaj gyártónak (Castrol, Mobil, Motul és Shell) egy Volkswagen és egy Renault motorolaj specifikációval rendelkező motorolajain keresztül mutatjuk be az adatlapokon található adatokat és meg is mutatjuk a motorolajok között található esetleges eltéréseket.

 

A Volkswagen motorolaj specifikáció a leggyakoribb VW 504.00 / 507.00 specifikáció amit mi 5W-30-as motorolajok esetében fogunk megnézni. Ehhez a következő motorolajok adatlapjait vesszük górcső alá:

 

A Renault esetében a Renaul RN17 motorolaj specifikációt vesszük alapul a következő motorolajokon keresztül:

 

Minden termék adatlapja két részre osztható és adatok szempontjából két típusú adatot tartalmaz.

Információ szempontjából:

  1. Marketing szempontból megfogalmazott információk: Általában ez az amit az adatlap első része tartalmaz és többnyire arról szól, hogy milyen jó a termék. Kiemeli a kopáscsökkentést, az üzemanyag takarékosságot a karbantartási költségeket és egyéb nehezen mérhető, de érzelmeket keltő dolgokat. Mert mindenki a legjobb motorolajat szeretné megvenni adott anyagi keretek mellett.
  2. Szabványok, specifikációk és mérhető, műszaki paraméterek, adatok. Itt nincs bla-bal. Ezek a mérhető, száraz és tényszerű adatok.

 

Adatok szempontjából

  1. A termék csomagolásán megjelenített adatok: ezek általában a motorolaj viszkozitása és azoknak a  járműgyártói specifikációknak a halmaza amikkel a termék rendelkezik, vagy az olaj gyártója azt mondja, hogy teljesíti azt, illetve az általánosabb ACEA és API motorolaj szabványok .
  2. Azok a motorolajra vonatkozó műszaki paraméterek amik ugyan a csomagoláson nem kerülnek feltüntetésre, viszont a termék minősége szempontjából fontos lehet. Ilyenek többek között: kinematikus viszkozitás 40 és 100 C-on (további infót itt találsz róla), VI – azaz viszkozitási index, HTHS viszkozitás, dermedéspont, szulfáthamu tartalom, TBN stb. 

 

Fontos megemlíteni, hogy addig míg az első részben szereplő adatokat mindenki feltünteti mind a csomagoláson, mind pedig az adatlapon, hiszen ez az elsődleges szempont a kiválasztás során, addig már gyártónként eltérő, hogy milyen műszaki paramétereket hajlandóak megmutatni termékeikről és miket nem, mivel itt látható, hogy mi a tényleges különbség a motorolaj gyártók ugyanolyan típusú motorolaj között.

SHell Helix HX8 ECT 5W-30 motorolaj műszaki adatlap

A fenti képen látható a, hogyan kerül 3 különböző részre osztva az adatlap a Shell esetében.

  1. A termék használatának előnyei picit marketing szerűen megfogalmazva.
  2. Azon járműgyártó specifikációk amikkel a motorolaj rendelkezik vagy amiket teljesít 
  3. A termék fő fizikai jellemzői. A mérhető paraméterek

 

A specifikációkról beszéljünk két rövid mondatot. A motorolaj gyártója az adott motorolaj specifikációit két részre szokta bontani:

  1. approved by (VW 504.00/507.00 és MB 229.31/229.50) Ezek azok a járműgyártói motorolaj szabványok amik esetében a jármű gyártó adta ki az igazolást, hogy a motorolaj megfelel a szabványban leírtaknak, részt vett és teljesítette szabványra vonatkozó tesztet. A motor gyártónál létezik egy lista amiben szerepel az összes olyan motorolaj ami teljesítette a motorolaj specifikációs tesztet és az adott olaj szerepel a listában.
  2. meet the requirements (BMW LL-04) a motorolaj ugyan nem vett részt a teszten és nem teljesítette azt, de a motorolaj gyártója szavatolja, hogy a motorolaj megfelel a járműgyártó kenőanyag szabványában leírtaknak. Azaz ez a termék nem szerepel a járműgyártó motorolaj szabványt teljesítők listájában, de ettől még tudja az ott leírtakat.

Picit olyan ez, mint a végig vezetett szervízkönyv és az eladó által elmondott, de nem bizonyítható dolgok. Vettem már nagyon jó autót kereskedőtől úgy, hogy nem volt igazolt szerviz történet és vettem már nagyon jó szerviz történettel is nem olyan jó autót. Mindenki el tudja dönteni, hogy neki mi ad nagyobb biztonságot. Én személy szerint jobban szeretek olyan motorolajat tölteni az autómba amely olaj szerepel az autóm gyártójának kenőanyag szabvány szerinti jóváhagyott termékek listájában.

 

Hasonlítsuk össze a fenti motorolajokat szabvány szerint

  1. VW 504.00 / 507.00 szabványt teljesítő motorolajok
  • Castrol Edge 5W-30 LL: ACEA C3, VW 504-00/507.00, Porsche C30 BMW LL-04, MB 229.31/229.51
  • Mobil1 ESP 5W-30: ACEA C3, API SP, VW 504.00 / 507.00, Porsche C30, BMW LL-04, MB 229.31/229.51/229.52 OV 040 1547 – D30 / G30 (Opel és Vauxhal szabvány) + meet the requirements: Fiat 9.55535-S3
  • Motul 8100 X-Clean+ 5W-30: ACEA C3, VW 504.00/507.00, Porsche C30, MB 229.51
  • Shell Helix HX8 ECT 5W-30: ACEA C3, API SN, VW 504.00/507.00, MB 2209.32/229.51 + meet the requirements BMW LL-04

 

Látszik, hogy ugyan VW szempontból azonosak az olajok, de picit mindegyik másmilyen, hiszen van aki több szabványt is teljesít, van aki kevesebbet. A több szabvány teljesítéséhez általában túl kell teljesíteni az egyes szabványokat, mert a gyártói szabványok egymástól eltérőek és azok teljesítéséhez szükséges lehet némi többlet tudás.

 

  1. Renault RN17 szabványt teljesítő motorolajok
  • Castrol GTX 5W-30 RN17: ACEA C3, RN17, MB 226.52
  • Mobil Super 3000 Formula RN 5W-30: ACEA C3, RN17, MB 226.52
  • Motul Specific 17 5W-30: ACEA C3, RN17 + meet the requirements: MB 226.52
  • Shell Helix Ultra Professional AR-L RN17 5W-30: ACEA C3, RN17, MB 226.52

 

Itt már az látszik, hogy nagyon egységesek a különböző motorolajok szabványai. Adódik ez abból, hogy az RN17 egy nagyon egyedi szabvány ami ugyan ACEA C3-ra épül ugyanúgy, mint a VW 504.00/507.00, mégis a szabvány sornak vannak olyan egyedi elemei amik miatt az RN17 szabvány teljesítéséhez teljesen egyedi motorolajat kellett gyártania a kenőanyag gyártóknak. Mondhatnánk, hogy de van egy Mercedes szabvány is amit teljesítenek, így nem igaz, hogy nincs hasonlóság, de az MB 226.52 pont azon MB autók szabványa amik Renault motorral vannak szerelve (igen, ilyen is van…), emiatt a két szabvány teljesen megegyezik.

 

Most nézzük meg, hogy mi a különbség a motorolajok között a termékek fizikai jellemzőinek tekintetében:

Motorolajok fizikai jellemzői összehasonlítva, Shell, Mobil Motul és Castrol

 

Ahogy látható, itt már több különbséget is tapasztalunk. Egyrészt nem egységesek a gyártók az adatlapon feltüntetett fizikai jellemzők  szempontjából, másrészt kisebb eltérések már tapasztalhatóak a kérdéses motorolajok esetében.

 

Vannak olyan paraméterek amik közvetlenül nem érdekesek számunkra, viszont ugyanezek a paraméterek utalhatnak a motorolajokban felhasznált alkotóelemek minőségére.

Ilyen pl.: a motorolaj dermedéspontja. Magyarországon, ahol jelenleg a legnagyobb hideg is max -5, -10 Celsius nem feltétlen releváns, hogy az olaj dermedéspontja -45 vagy – 36 Celsius. De ha ugyanazt az értékek az adott termék Viszkozitási indexének értékével együtt nézzük, akkor már jobban érdekel bennünket. Ugyanis az alacsony dermedéspont egy magas Viszkozitási index értékkel együtt egy nagyon jó szintetikus alapolajra utal, ami viszont jobb motorolaj élettartamot biztosít széles üzemeltetés viszonyok között is.

 

A paraméterek amik alapján én személy szerint eldöntöm, hogy melyik motorolajat használom saját autómba a következő:

  1. Alapvető, hogy csak olyan motorolajat választok ami rendelkezik a motor gyártó által meghatározott motorolaj szabvánnyal és lehetőség szerint olyat ami szerepel is a gyártó által jóváhagyott termékek listájában.
  2. Ha csak itt, közép Európában közlekedek az autóval, akkor a motor gyártó által megengedett viszkozitási osztályok közül a legmagasabbat használom, kivéve ha szinte kizárólag városban közlekedek és napi szinten sokszor használom az autót. Ebben az esetben 10W-s helyett 5W-s, 5W-s helyett pedig 0W-s olajat választok a lehető legmagasabb második viszkozitási értékkel.
  3. Ha már megvan a gyártói szabvány és a kiválasztott viszkozitási osztály, akkor ránézek az ismert, nagy gyártók termékeire. Személy szerint nem szeretem a kevésbé vagy egyáltalán nem ismert gyártók termékeit használni. A nagy gyártók általában a legjobb alapolajat és a legjobb adalékokat használják és a legtöbb esetben túlteljesítik a szabványt, mivel nem törekszenek arra, hogy olcsók legyenek.
  4. Ha már a fenti 3 dolog alapján kiválasztottam a lehetséges termékeket akkor a 100 Celsiuson mért viszkozitás, a HTHS viszkozitás (amennyiben elérhető), a Viszkozitási index és esetlegesen a dermedési pont értékei alapján döntöm el, hogy melyik olajat használom. Tegyük hozzá, hogy számomra a motor élettartam fontosabb, mint a fogyasztás, és ebből a szempontból választom ki a motorolajat.

 

Ezek mentén és a fenti termékek közül a következő termékeket használnám elsődlegesen (természetesen a fenti termékek mindegyike jó minőségű és tökéletes választás):

  • VW 504.00/507.00 esetében: Mivel számomra a motor élettartam fontosabb, mint a fogyasztás és szeretném csökkenteni a kopás kockázatát, az elsődleges szempont a minél magasabb viszkozitási érték 100 Celsiuson egy minél magasabb HTHS viszkozitással és magas Viszkozitási indexxel  párosítva. Ezek alapján elsődlegesen vagy a Shell Helix HX8-at vagy pedig a Mobil1 ESP-t választanám. Tegyük hozzá, hogy a másik két olaj is nagyon jó, de az én választási szempontjaim alapján most hátrébb sorolódnak.
  • Renault RN17: Kiválasztási szempont ugyanaz, mint a másik esetben. Ez alapján a Mobil vagy a Motul közül lenne az egyik az én választásom a Magas Viszkozitási index és a magas 100 Celsiuson mért viszkozitási érték miatt.

 

A cikket írta: Bajomi Vilmos „Olajos Vili”

 

Amennyiben kenéstechnikai tanácsra van szüksége, vagy segítségre szorul a megfelelő kenőanyagok kiválasztásában, úgy keressen bennünket következő elérhetőségeinken:

Tel: +3630 285 8781

e-mai: olajosvili@gmail.com

 

Rólunk

Bajomi Vilmos vagyok, Olajos Vili. Az Olajos Vili elnevezés onnan jön, hogy ügyfeleim elenite így mentettek el a telefonjukba és emiatt rám ragadt (tudod: Vízvezetékszerelő Jani, Gumis Laci stb.). Én voltam az olajos srác akit mindig kereshettek olajokkal és kenőanyagokkal kapcsolatos kérdésekben. 2007-ben kezdtem dolgozni a Shell Hungary Zrt.-nél, ahol 2008-ban kerültem az olajos csapatba. Én voltam a Key Account manager az Ipari kenőanyag területen és itt kerültem kapcsolatba azzal a területtel ami miatt a mai napig is szeretem ezt a szakmát. Ez nem más, mint a gázmotoros és turbinás Erőművek.. Szerencsés voltam, mert Key Account managerként eljuthattam a Shell több külföldi gyárába is és láthattam hogyan fejlesztik és gyártják a kenőanyagokat. 2014-ben elhagytam a Shelles köteléket és elszegődtem a Lavina Szerviz cégcsoporthoz, ami Magyarország egyik legnagyobb márkafüggetlen kenőanyag disztributora. Ez tömören annyit jelent, hogy nem egy márkát képvisel, hanem többet. Ez is volt az egyik fő motivációm. Szerettem volna jobban megismerni a kenőanyagokat és emiatt szükségem volt arra, hogy ne csak a Shell kenőanyagokat ismerjem, hanem a többit is. Így kezdtem el foglalkozni a Lavina Szerviz Kft. és a WSW Proding Kft. keretében a Shell mellett a Mobil, a Castrol, az Eni/Agip, a Total, az Eurol, a Texaco, a Petronas és a Q8 kenőanyagokkal is. Az elmúlt évek során sikerült eljutnom a Petronas és az Eurol gyáraiba és kenőanyag fejlesztő központjában is ami érdekes tapasztalat volt a Shell után (elárulom, nem rosszabbak, nem jobbak, csak mások). A WSW Proding Kft.-n keresztül beleláttam a kis szériás egyedi termékek fejlesztésébe és gyártásába, illetve ez idő alatt ismertem meg mélységében a kenőanyagok labor vizsgálatában rejlő lehetőségeket is. 2016-tól lehetőséget kaptam, hogy az OlajShop.hu kenőanyag webáruházat is fejlesszem és irányítsam az ottani csapatot is a kenőanyag értékesítési munkám mellett. Az idő alatt ameddig én felügyeltem az OlajShop fejlesztését a webáruház forgalma közel tízszeresére nőtt. Nagyon jó évek voltak ezek is, minvel az OlajShop révén közel 50 kenőanyag márkával foglalkozhattam és ismerhettem meg őket, de más miatt is hasznos volt. Ennek köszönhetően ismertem meg akár a Speedzone csapatát, akikkel pár éven keresztül együtt dolgoztunk, de ebben az időben ismerhettem meg több autóversenyző csapatot is akiknek segítettem a munkáját. 2023-ra egy picit elfáradtam és úgy döntöttem hogy új kihívásokat kell keresnem. 2023 Szeptember végével elhagytam mind az OlajShop, mind pedig a Lavina csapatot és elmentem pár hónap alkotói szabadságra. Mint kiderült, nagyon szükségem volt rá 🙂 Már évek óta dédelgettem azt a gondolatot, hogy az OlajosVili márkanév alatt elindítsak egy olyan online platformot, ahová összegyűjtöm az elmúlt 15 évben megtapasztalt dolgokat, és megosztom azt másokkal is. Azért teszem ezt, mert azt tapasztaltam, hogy ugyan a kenéstechnika elsőre csak egy viszkozitás, de ahogy én is egyre nagyobb tudással rendelkeztem ezen a területen úgy jöttem rá, hogy nem csak ennyi. 2023 December 13.-val végre elindult az OlajosVili alapjainak összeállítása. Remélhetőleg a Jövő hónap végére már egy olyan we boldal lesz az olajosvili.hu ahová örömmel látogatnak el a kenéstechnikai információt kereső emberek.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

*