Tegyük rendbe a fékfolyadékokat! Mi az amit feltétlen tudnunk kell a fékfolyadékokról I.

Tegyük rendbe a fékfolyadékokat! Mi az amit feltétlen tudnunk kell a fékfolyadékokról I.

A fékfolyadék az az „olaj” az autónkban amiről általában nem tudunk semmit egészen addig ameddig nem villan ki az ABS hibakód a műszerfalon vagy valaki rá nem kérdez egy olajcsere során, hogy mikor cseréltettük le utoljára?

 

Előző cikkünkben az egyre alacsonyabb viszkozitású, egyre vékonyabb motorolajokról és az olaj nélküli motorolajokról írtunk. Amennyibe még nem olvastad, úgy IDE KATTINTVA megteheted.

 

Lecserélni? A fékfolyadékot? – Általában ekkor döbbenünk rá, hogy már jó pár éve lehetett az utolsó fékfolyadék csere, ha egyáltalán cseréltettük már azt az autóban. Igen, mint minden folyadékot úgy a fékfolyadékot is szükséges cserélni bizonyos időközönkét, és ez a csere intervallum nem is olyan hosszú.

 

Először is nézzük át, hogy mi is az a fékfolyadék?

A modern fékrendszer három fő összetevőből áll: a tárcsából, a féknyeregből és a fékbetétekből. Minden alkalommal, amikor megnyomod a fékpedált, jelet küldesz a féknyeregnek. Ez arra készteti a két betétet, hogy erősen megszorítsák a keréken található féktárcsát így lassítva a jármű haladását.

Azonban szinte lehetetlen ezt megtenni a fékfolyadék nélkül. A fékrendszer egy hidraulikus rendszer, és egy folyadékra van szüksége, amely átalakítja a lábad erejét nyomássá. Amikor megnyomod a pedált, ez a folyadék átalakítja ezt az erőt nyomássá a kocsi első és hátsó fékéinél, ezzel lassítva járművedet.

 

A Nemzetközi Közlekedési Minisztérium a fékfolyadékot kémiai összetétel és forráspont tekintetében meghatározott specifikációk szerint osztályozza.

A fékfolyadékok fő típusai a DOT3 és DOT4, DOT5.1 és DOT4 Class 6 (DOT4 Plus vagy DOT 4 LV) amelyek glikol alapúak, valamint a szilikon alapú DOT5. A fő különbség az, hogy addig ameddig a glikol alapúak felszívhatják a környezet nedvességtartalmat, addig a szilikon alapúak nem. És igen, jóllehet, hogy a köznyelv fékolajnak hívja, de a fékfolyadék nem olaj.

Használat hatására a fékfolyadék hőmérséklete folyamatosan emelkedik, így a forráspontja létfontosságú a megfelelő működés miatt. Ha a folyadék felforr és elkezd begázosodni, elveszíti képességét az erő átvitelére, részleges vagy teljes fékhiba kialakulását okozva. Ez azért van, mert míg a folyadékok összenyomhatatlanok, a gázok összenyomhatóak. A fékfolyadék nedveség tartalma szintén egy kritikus paraméter a fékfolyadék esetében ami miatt nem tud megfelelően működni, és rendszeres cserére szorul, mivel a nedvesség hatására fékfolyadék forráspontja jelentősen csökkenhet és emiatt már sokkal hamarabb elérkezik az a pont amikor hiába nyomjuk a féket, az autó csak nem akar lassulni.

 

De mégis milyen gyakran kell a fékfolyadékot cserélni?

Minden autógyártó mást intervallumot javasol a fékfolyadék cseréjére, de általánosságban az látszik, hogy a gyártók 80%-a azt javasolja, hogy 2-3 évente vagy maximum 30.000 km-enként cseréltjük le a fékfolyadékot. Ez egy általános szabály amit befolyásolhat a jármű használatának módja is. Amennyiben igencsak megterhelően használod a fékeket, érdemes gyakrabban cserélni, de a jármű életkora, az, hogy mennyit és hol vezetsz, szintén számít, és figyelembe kell venni a sere intervallumának maghatározásakor.

A legjobb módja annak, hogy biztosítsd autód fék rendszerének jó állapotát, ha rendszeresen ellenőrizteted azt egy képzett szerelővel. Vannak otthoni tesztelési lehetőségek is, de ezek általában pontatlanok.

 

Ne felejtsd el, hogy a fékfolyadék cseréje kötelező, és számos problémához vezethet, ha elhanyagolod.

A nem időben cserélt fékfolyadék következménye lehet, hogy a folyadék által felvett nedvesség felhalmozódik a fékrendszerben. Ahogy nő a víztartalom, a fékfolyadék forráspontja jelentősen alacsonyabb lesz. Ez túlzott felmelegedést okozhat, a folyadék hamarabb éri el forrás pontját és válik nehezen fékezhetővé járműved.

A másik hatása annak ha nem cseréled megfelelő időközönként a fékfolyadékot és hagyod, hogy a nedvesség felhalmozódjon a fékrendszerben, az a belső korrózió kialakulásának lehetősége a főfékhenger, a féknyereg, és fékcsövek és más alkatrészeket területén. Ezek cseréje jelentős összegbe kerül, míg a folyadék cseréje mindössze párezer forint.

 

Van néhány nyilvánvaló jel ami arra utal, hogy a fékrendszert ellenőriztetni szükséges. Ezek általában a következők lehetnek:

  • A fék vagy az ABS figyelmeztető lámpája felgyullad, jelezve, hogy valami nincs rendben a fékrendszerrel.
  • Az ABS olyan helyzetekben aktiválódik, ahol korábban nem tette.
  • Erősebben kell a nyomnod a féket, mint korábban vagy olyannak érzed, minta a fékezés puha lenne.
  • Rezgéseket érzel fékezéskor, és hallod, hogy a fékbetétek sípolnak.
  • Égő szagot érzel egy erős fékezés után.

 

Amennyiben bármelyiket tapasztalod, úgy érdemes ellenőrizni a fékfolyadék szintját és ellenőriztetni a fékrendszert egy megbízható szerelővel.

Következő cikkünkben a különböző típusú fékfolyadékok közötti különbséget fogjuk bemutatni.

 

A cikket írta: Bajomi Vilmos – OlajosVili

 

Amennyiben kenéstechnikai tanácsra van szüksége, vagy segítségre szorul a megfelelő kenőanyagok kiválasztásában, úgy keressen bennünket következő elérhetőségeinken:

Tel: +3630 285 8781

e-mai: olajosvili@gmail.com

 

 

Rólunk

Bajomi Vilmos vagyok, az Olajos Vili alapítója. Az "Olajos Vili" név nem véletlenül ragadt rám – ügyfeleim így mentettek el a telefonjukba, mert mindig számíthattak rám, ha kenőanyagokról volt szó. Az olajipar iránti szenvedélyem és az évek során megszerzett széleskörű ismereteim révén váltam ismertté ezen a területen. Pályafutásomat 2007-ben kezdtem a Shell Hungary Zrt.-nél, ahol 2008-ban csatlakoztam az ipari kenőanyagok csapatához, mint Key Account Manager. Az itt töltött idő alatt mélyreható tapasztalatokat szereztem, különösen a gázmotoros és turbinás erőművek kenőanyagainak területén. A Shell nemzetközi gyáraiban szerzett ismeretek alapozták meg szakmai tudásomat. 2014-ben csatlakoztam a Lavina Szerviz Csoporthoz, Magyarország egyik vezető, márkafüggetlen kenőanyag-disztribútorához. Itt nem csak a Shell, hanem más jelentős márkák, mint a Mobil, Castrol, Eni/Agip, Total, Eurol, Texaco, Petronas és Q8 kenőanyagaival is intenzíven foglalkoztam. Ez az időszak lehetőséget adott számomra, hogy több gyártó fejlesztő központjába is betekintést nyerjek, és részt vegyek egyedi kenőanyagok kifejlesztésében és értékesítésében. 2016-tól a Lavina Szerviz Kft.-nél betöltött értékesítési pozíciómmal párhuzamosan az OlajShop.hu webáruház egyik tulajdonosaként a webáruház fejlesztése és irányítása is bekerült a napi feladataim közé. A szakmai vezetésem alatt a webáruház értékesítést közel tízszeresére, a látogató számát pedig közel hússzorosára növekedett, ami jelentős szakmai sikert hozott számomra, és tovább bővítette kapcsolati hálómat az iparágban. 2023-ban úgy döntöttem, hogy új kihívások után nézek, és létrehoztam az OlajosVili.hu-t. Ezen a platformon az elmúlt 15 év során szerzett tapasztalataimat osztom meg, hogy segítsek másoknak eligazodni a kenéstechnika bonyolult, de izgalmas világában. Az OlajosVili.hu célja, hogy hiteles információkat és gyakorlati tanácsokat nyújtson mindazoknak, akik megbízható megoldásokat keresnek a kenőanyagok területén.

1 Comment on “Tegyük rendbe a fékfolyadékokat! Mi az amit feltétlen tudnunk kell a fékfolyadékokról I.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

*