Kenőanyagok alapismeretei cikksorozat témái

Kenőanyagok alapismeretei cikksorozat témái

Ebben a cikksorozatban a járműtechnikában használt kenőanyagokkal és egyéb folyadékokkal kapcsolatos alap dolgokat mutatjuk be. A cikksorozat nagyságrendileg a következő témákat érinti:

 

Motorolaj:

  1. Miből áll a motorolaj és milyen feladatokat lát el a motorban (alapolajok szint-félszint-ásványi, adalékok, funkciók) – Keverhetőek-e a különböző gyártók azonos típusú motorolajai? 
  2. Viszkozitás / Viszkozitási osztályok / Mitől függ a Viszkozitás / mit jelent valójában az 5W-30
  3. Mit kell tudni a 0W-s motorolajokról?
  4. Motorolaj a folyékony autószerelő! – Olajfogyasztás okai egy belsőégésű motorban, ezt okozza az előírtnál magasabb viszkozitású motorolaj használata
  5. 0-20, 0W-16 és 0W-8 megjelenésének kiváltó okai és fontossága. 
  6. Alacsony viszkozitású motorolaj a hibrid és a start-stop rendszerű motorokban.
  7. Olajcsere periódus fontossága? Milyen tényezők befolyásolják az olajcsere periódus hosszát?
  8. Motorolaj szabványok – ACEA, API, Gépgyártói szabványok, bizonyos esetekben miért fontosabb a gépgyártói szabvány, mint a viszkozitás?
  9. Miért fontos a megadott feltöltési mennyiség betartása? Mit okoz, ha az előírtnál kevesebb vagy több motorolajat töltünk az autóba?
  10. Befolyásolja-e a motorolaj minőségét az, hogy melyik országban vagy melyik gyárban készült?
  11. Viszkozitás vagy specifikáció? Melyik a fontosabb egy motorolaj kiválasztása során?
  12. A HTHS viszkozitás, mint a modern járművek motorolajának új mérőszáma!
  13. Mit jelent az LSPI és hogyan védekezhetünk ellene?
  14. Diesel vagy Gasoline? Milyen jelölések találhatóak egy motorolaj flakonon és mit jelentenek ezek?
  15. A Motorolajok közötti apró különbségek! Így értelmezd a műszaki adatlapon található értékeket!
  16. Egyre zöldülő motorolajok! – Regenerlát és növényi alapú motorolajok
  17. A nemzetközi és a gépgyártói szabványok mögötti különbségek
  18. Normál, vagy hosszú olajcsere periódus?

 

Közlekedési hajtóműolajok

  1. Főbb típusok és szabványok (MTF, Diffi, ATF, DCT, CVT)
  2. Kézi váltóolaj viszkozitási osztályok 
  3. API GL osztályok közötti különbségek – Melyik API GL besorolás melyik felhasználásra való
  4. Főbb OEM gyártók ATF szabványai

 

Fékfolyadékok

  1. Fékfolyadék típusok / újdonságok
  2. Milyen időközönként és miért kell cserélni a fékfolyadékot

 

Fagyálló Hűtőfolyadékok

  1. Főbb gyártók szabványai
  2. Fagyállók főbb típusai
  3. Milyen időközönként és miért kell cserélni a hűtőfolyadékot

 

Kenőzsírok:

  1. Mi a kenőzsír és mik a főbb típusai.
  2. Milyen zsírokkal találkozhatunk egy műhelyben

 

LHM / CHF / Szervóolaj

  1. Hidraulikus rendszerek alapvető működése
  2. Miért szükséges időnként cserélni a hidraulikus folyadékot

 

AdBlue

  1. Mi az AdBlue és miért szükséges használni?

 

Általános:

  1. Mi a különbség motorolaj és motorolaj között, avagy számít-e, hogy ki gyártja a motorolajat?
  2. Befolyásolja-e a motorolaj minőségét a használat? Ezt vedd figyelembe amikor meghatározod az olajcsere periódust!
  3. Milyen kenőanyagok és folyadékok vannak egy járműben és milyen időközönként kell cserélni őket
  4. Olajminták laborvizsgálatában rejlő lehetőségek egy műhely részére
  5. Olajfogyasztás kontra vastag olaj – Motorolaj, mint folyékony szerelő

 

Elektromos / hibrid járművek kenőanyagai

  1. Milyen kenőanyagok vannak egy hibrid járműben és mire kell odafigyelni
  2. Milyen kenőanyagok vannak egy tisztán elektromos járműben és mire kell odafigyelni
Rólunk

Bajomi Vilmos vagyok, az Olajos Vili alapítója. Az "Olajos Vili" név onnan ered, hogy ügyfeleim így mentettek el a telefonjukba. Az olajos szakma iránti szenvedélyem és széleskörű ismereteim révén váltam ismertté ezen a területen. Pályafutásomat 2007-ben kezdtem a Shell Hungary Zrt.-nél, ahol 2008-ban csatlakoztam az ipari kenőanyagok csapatához, mint Key Account Manager. Itt szerzett tapasztalataim és a Shell nemzetközi gyáraiban eltöltött idő alapozták meg szakmai tudásomat, különös tekintettel a gázmotoros és turbinás erőművek kenőanyagaira. 2014-ben a Lavina Szerviz Csoportnál folytattam karrieremet, Magyarország egyik vezető márkafüggetlen kenőanyag-disztribútoránál. Itt nem csak a Shell, hanem a Mobil, Castrol, Eni/Agip, Total, Eurol, Texaco, Petronas és Q8 kenőanyagokkal is mélyrehatóan foglalkoztam. Ez az időszak lehetőséget adott számomra, hogy betekintést nyerjek több gyártó fejlesztő központjába és részt vegyek egyedi kenőanyagok kifejlesztésében. 2016-tól az OlajShop.hu webáruház fejlesztéséért és irányításáért feleltem, ahol az értékesítés mellett a webáruház forgalmát jelentősen, közel tízszeresére növeltem. Ez az időszak tovább bővítette kapcsolati hálómat és szakmai ismereteimet a kenőanyagok területén. 2023-ban úgy döntöttem, hogy új kihívásokat keresek, és szakmai szabadságot vettem ki. Az elmúlt 15 év tapasztalatait összegyűjtve elindítottam az OlajosVili.hu-t, egy online platformot, amely a kenéstechnikai tudásommal segít másoknak is eligazodni ezen a bonyolult, de izgalmas területen. Az OlajosVili.hu célja, hogy átfogó, hiteles információkkal és gyakorlati tanácsokkal szolgáljon mindazok számára, akik a kenéstechnika világában keresnek megoldásokat és megbízható ismereteket.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

*