Kenőanyagok alapismeretei cikksorozat témái

Kenőanyagok alapismeretei cikksorozat témái

Ebben a cikksorozatban a járműtechnikában használt kenőanyagokkal és egyéb folyadékokkal kapcsolatos alap dolgokat mutatjuk be. A cikksorozat nagyságrendileg a következő témákat érinti:

 

Motorolaj:

  1. Miből áll a motorolaj és milyen feladatokat lát el a motorban (alapolajok szint-félszint-ásványi, adalékok, funkciók) – Keverhetőek-e a különböző gyártók azonos típusú motorolajai? 
  2. Viszkozitás / Viszkozitási osztályok / Mitől függ a Viszkozitás / mit jelent valójában az 5W-30
  3. Mit kell tudni a 0W-s motorolajokról?
  4. Motorolaj a folyékony autószerelő! – Olajfogyasztás okai egy belsőégésű motorban, ezt okozza az előírtnál magasabb viszkozitású motorolaj használata
  5. 0-20, 0W-16 és 0W-8 megjelenésének kiváltó okai és fontossága. 
  6. Alacsony viszkozitású motorolaj a hibrid és a start-stop rendszerű motorokban.
  7. Miből áll egy motorolaj és hogyan készítik azt? Van-e különbség a különböző gyártók azonos típusú motorolaja között?
  8. Olajcsere periódus fontossága? Milyen tényezők befolyásolják az olajcsere periódus hosszát?
  9. Motorolaj szabványok – ACEA, API, Gépgyártói szabványok, bizonyos esetekben miért fontosabb a gépgyártói szabvány, mint a viszkozitás?
  10. AZ motorolaj portfólió bemutatása gépgyártói szemszögből – Melyik motorolaj mibe való?
  11. Miért fontos a megadott feltöltési mennyiség betartása? Mit okoz, ha az előírtnál kevesebb vagy több motorolajat töltünk az autóba?
  12. Befolyásolja-e a motorolaj minőségét az, hogy melyik országban vagy melyik gyárban készült?
  13. Viszkozitás vagy specifikáció? Melyik a fontosabb egy motorolaj kiválasztása során?
  14. A HTHS viszkozitás, mint a modern járművek motorolajának új mérőszáma!
  15. Mit jelent az LSPI és hogyan védekezhetünk ellene?
  16. Diesel vagy Gasoline? Milyen jelölések találhatóak egy motorolaj flakonon és mit jelentenek ezek?
  17. A Motorolajok közötti apró különbségek! Így értelmezd a műszaki adatlapon található értékeket!
  18. Egyre zöldülő motorolajok! – Regenerlát és növényi alapú motorolajok
  19. A nemzetközi és a gépgyártói szabványok mögötti különbségek
  20. Normál, vagy hosszú olajcsere periódus?

 

Közlekedési hajtóműolajok

  1. Főbb típusok és szabványok (MTF, Diffi, ATF, DCT, CVT)
  2. Kézi váltóolaj viszkozitási osztályok 
  3. API GL osztályok közötti különbségek – Melyik API GL besorolás melyik felhasználásra való
  4. Főbb OEM gyártók ATF szabványai

 

Fékfolyadékok

  1. Fékfolyadék típusok / újdonságok
  2. Milyen időközönként és miért kell cserélni a fékfolyadékot

 

Fagyálló Hűtőfolyadékok

  1. Főbb gyártók szabványai
  2. Fagyállók főbb típusai
  3. Milyen időközönként és miért kell cserélni a hűtőfolyadékot

 

Kenőzsírok:

  1. Mi a kenőzsír és mik a főbb típusai.
  2. Milyen zsírokkal találkozhatunk egy műhelyben

 

LHM / CHF / Szervóolaj

  1. Hidraulikus rendszerek alapvető működése
  2. Miért szükséges időnként cserélni a hidraulikus folyadékot

 

AdBlue

  1. Mi az AdBlue és miért szükséges használni?

 

Általános:

  1. Mi a különbség motorolaj és motorolaj között, avagy számít-e, hogy ki gyártja a motorolajat?
  2. Befolyásolja-e a motorolaj minőségét a használat? Ezt vedd figyelembe amikor meghatározod az olajcsere periódust!
  3. Milyen kenőanyagok és folyadékok vannak egy járműben és milyen időközönként kell cserélni őket
  4. Olajminták laborvizsgálatában rejlő lehetőségek egy műhely részére
  5. Olajfogyasztás kontra vastag olaj – Motorolaj, mint folyékony szerelő

 

Elektromos / hibrid járművek kenőanyagai

  1. Milyen kenőanyagok vannak egy hibrid járműben és mire kell odafigyelni
  2. Milyen kenőanyagok vannak egy tisztán elektromos járműben és mire kell odafigyelni
Rólunk

Bajomi Vilmos vagyok, Olajos Vili. Az Olajos Vili elnevezés onnan jön, hogy ügyfeleim elenite így mentettek el a telefonjukba és emiatt rám ragadt (tudod: Vízvezetékszerelő Jani, Gumis Laci stb.). Én voltam az olajos srác akit mindig kereshettek olajokkal és kenőanyagokkal kapcsolatos kérdésekben. 2007-ben kezdtem dolgozni a Shell Hungary Zrt.-nél, ahol 2008-ban kerültem az olajos csapatba. Én voltam a Key Account manager az Ipari kenőanyag területen és itt kerültem kapcsolatba azzal a területtel ami miatt a mai napig is szeretem ezt a szakmát. Ez nem más, mint a gázmotoros és turbinás Erőművek.. Szerencsés voltam, mert Key Account managerként eljuthattam a Shell több külföldi gyárába is és láthattam hogyan fejlesztik és gyártják a kenőanyagokat. 2014-ben elhagytam a Shelles köteléket és elszegődtem a Lavina Szerviz cégcsoporthoz, ami Magyarország egyik legnagyobb márkafüggetlen kenőanyag disztributora. Ez tömören annyit jelent, hogy nem egy márkát képvisel, hanem többet. Ez is volt az egyik fő motivációm. Szerettem volna jobban megismerni a kenőanyagokat és emiatt szükségem volt arra, hogy ne csak a Shell kenőanyagokat ismerjem, hanem a többit is. Így kezdtem el foglalkozni a Lavina Szerviz Kft. és a WSW Proding Kft. keretében a Shell mellett a Mobil, a Castrol, az Eni/Agip, a Total, az Eurol, a Texaco, a Petronas és a Q8 kenőanyagokkal is. Az elmúlt évek során sikerült eljutnom a Petronas és az Eurol gyáraiba és kenőanyag fejlesztő központjában is ami érdekes tapasztalat volt a Shell után (elárulom, nem rosszabbak, nem jobbak, csak mások). A WSW Proding Kft.-n keresztül beleláttam a kis szériás egyedi termékek fejlesztésébe és gyártásába, illetve ez idő alatt ismertem meg mélységében a kenőanyagok labor vizsgálatában rejlő lehetőségeket is. 2016-tól lehetőséget kaptam, hogy az OlajShop.hu kenőanyag webáruházat is fejlesszem és irányítsam az ottani csapatot is a kenőanyag értékesítési munkám mellett. Az idő alatt ameddig én felügyeltem az OlajShop fejlesztését a webáruház forgalma közel tízszeresére nőtt. Nagyon jó évek voltak ezek is, minvel az OlajShop révén közel 50 kenőanyag márkával foglalkozhattam és ismerhettem meg őket, de más miatt is hasznos volt. Ennek köszönhetően ismertem meg akár a Speedzone csapatát, akikkel pár éven keresztül együtt dolgoztunk, de ebben az időben ismerhettem meg több autóversenyző csapatot is akiknek segítettem a munkáját. 2023-ra egy picit elfáradtam és úgy döntöttem hogy új kihívásokat kell keresnem. 2023 Szeptember végével elhagytam mind az OlajShop, mind pedig a Lavina csapatot és elmentem pár hónap alkotói szabadságra. Mint kiderült, nagyon szükségem volt rá 🙂 Már évek óta dédelgettem azt a gondolatot, hogy az OlajosVili márkanév alatt elindítsak egy olyan online platformot, ahová összegyűjtöm az elmúlt 15 évben megtapasztalt dolgokat, és megosztom azt másokkal is. Azért teszem ezt, mert azt tapasztaltam, hogy ugyan a kenéstechnika elsőre csak egy viszkozitás, de ahogy én is egyre nagyobb tudással rendelkeztem ezen a területen úgy jöttem rá, hogy nem csak ennyi. 2023 December 13.-val végre elindult az OlajosVili alapjainak összeállítása. Remélhetőleg a Jövő hónap végére már egy olyan we boldal lesz az olajosvili.hu ahová örömmel látogatnak el a kenéstechnikai információt kereső emberek.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

*