Miért kell a motorolaj szintjének emelkedésére is odafigyelni – A motorolaj hígulás jelei és következményei!

Miért kell a motorolaj szintjének emelkedésére is odafigyelni – A motorolaj hígulás jelei és következményei!

A motorolaj szintjének rendszeres ellenőrzése elengedhetetlen a jármű motorjának hosszú távú egészsége érdekében. Az olajszint változásai komoly problémákhoz vezethetnek, beleértve a motor kopását, túlmelegedését és akár teljes meghibásodását is.

 

Legutóbbi cikkünkben az OAT fagyállókról írtunk. Ezt a cikket IDE KATTINTVA tudja elolvasni

Korábban már írtunk az alacsony olajszint következményeiről, ebben a cikkben pedig bemutatjuk, hogy milyen információkat kaphatunk az olajszintmérő nívópálca tüzetesebb ellenőrzésekor és milyen súlyos következményekkel járhat, ha figyelmen kívül hagyjuk a motorolaj szintjének változásait, illetve az olajszint emelkedésének okairól és következményeiről is talál információt.

 

Olajszintmérő nívópálca elemzése: Hogyan ellenőrizzük az olajat?

Az olajnívó pálca elemzés talán furcsán hangzik, de működik. Ráadásul olcsó és gyors módszer. Az egyetlen probléma az, hogy megértsük, mit is mutat valójában az olaj az olajnívó pálcán.

 

Az olajpálca elővétele

Meleg motornál parkoljon sík terepen és állítsa le a motort. Várjon néhány percet, hogy az olaj vissza folyjék az olajteknőbe.

Nyissa fel a motorháztetőt, és keresse meg az olajszintmérő nívópálcát a motoron – egy sárga vagy píros műanyag hurkot vagy fogantyút, amely egy fém szárról áll ki. Ha nem találja, nézze meg a jármű használati útmutatót.

Egy ronggyal vagy vastag papírtörlővel a kezében húzza ki a fém hurkot vagy fogantyút, és vegye ki az olajpálcát a másik kezével. Törölje le az olajjal bevont végét, és helyezze vissza a szárba, ahonnan kihúzta.

Várjon néhány másodpercet, majd húzza ki újra az olajpálcát.

Az alacsony olajszint felismerése

Mennyi olajnak kell lennie az olajnívó pálcán? Vizsgálja meg az olajnívó pálca végét, és nézze meg, meddig ér az olaj. Vannak jelzések, amelyek mutatják, milyen szintig kellene elérnie az olajnak. Néha lyukak vannak a jelzések helyett.

Ha a pálca belelóg az olajba, de a motorolaj szintje nem éri el a jelzéseket vagy lyukakat az olajpálcán, legalább egy liter olajat kell után töltetni. Ha az olajpálca nem éri el olajszintet, azonnal töltsön után motorolajat, mert a szintje kritikusan alacsony. Az utánpótlás mennyisége az autó korától, a motor típusától, a futásteljesítménytől és a vezetési körülményektől függően változik. Az olajpálca az abnormálisan magas olajfogyasztás mérőeszköze. Valódi aggodalomra akkor ad okot, ha kb. egy liter olajat kell hozzáadni minden 1000 kilométerenként.

 

Mi történik, ha túl magas az olajszint?

Bizonyos dolgok okozhatják, hogy az olajszint megemelkedett az utolsó ellenőrzés óta, vagy egyszerűen hibás volt az ellenőrzés és túl sok olaj került az olajnívó pálcára. Első körben ismételjük meg az ellenőrzést és ha ismét magas a szintet látunk a pálcán, akkor nagy valószínűséggel tényleg túl sok az olaj a motortérben. Ha nem töltöttünk túl sok motorolajat a motorba, akkor a magas szint oka lehet kondenzált víz (az égésből), kondenzált üzemanyag vagy hűtőfolyadék szivárgás – mind komoly aggodalomra ad okot.

Az üzemanyaggal hígult motorolaj (szivárgás vagy átfúvás miatt) jelentősen csökkentheti az olaj viszkozitását és hígíthatja az adalékanyagokat. A dízel üzemanyag szaga gyakran közvetlenül az olajpálcáról is érezhető. A cikk végén bővebben írunk a motorolaj hígulásáról.

A szabad és az emulgált víz káros a motorolajolajra és a motorra is.  A motorolajba került kondenzált víz nagy része a kipufogón keresztül távozik, de ha a motor sokat jár hidegen, sok víz kondenzálódhaat az olajteknőben és nem tud elpárologni belőle.

Egy egyszerű módszer a használt motorolajban lévő víz kimutatására, ha egy csepp olajat az olajpálcáról egy forró kipufogócsőre cseppent. Ha serceg (mint a szalonna sütése), ez a víz szennyezés jele. Vigyázzon, mert fennáll annak a kockázata, hogy az olajcsepp meggyulladhat.

A hűtőfolyadék szivárgása szintén  súlyos problémát jelent a magas olajszinttel kapcsolatban. Erről a későbbiek során bővebben írunk

Bármi is legyen a magas olajszint oka, a problémát gyorsan orvosolni kell.

Megjegyzés: Az olaj véletlenszerű túltöltése is problémákat okozhat. Ahogy a főtengely forog, felhabosíthatja az olajat, ami habzást és végül tartós habzást eredményezhet. Ez túlmelegedett motorolajhoz, oxidációhoz és olajnyomás vesztéshez vezethet. A habos olajat nehéz pumpálni, ami éhezést okoz a motorban és a kritikus kenési felületeken.

 

Az elöregedett olaj jelei

Az olaj nem olyan, mint a bor, ami idővel egyre jobbá válik, hanem folyamatosan öregszik. A motorolaj öregedésének folyamatát befolyásolják a vezetési körülmények, az üzemanyag minősége, a motor kora és állapota, a motorolaj minősége és az éghajlat. Az elöregedet motorolaj elveszíti védelmi képességét.

Nézzük meg közelebbről az olajpálcán lévő olajat. Az olajnak simának és fényesnek, valamint némileg átlátszónak kell lennie. Ha iszapos lerakódások vagy szemcsés szennyeződések vannak benne, itt az ideje az olajcserének. Ugyanez igaz, ha az olaj túl sűrű vagy túl sötét (átlátszatlan) és/vagy büdös, rothadó sajthoz hasonló szaga van.

Ha még mindig nem biztos benne, hogy szükség van-e olajcserére, fontolja meg a foltteszt elvégzését.

Az oxidált és szennyezett olaj elveszíti a felületi feszültségét. Egy egyszerű teszt a felületi feszültségre, ha egy csepp használt olajat az olajpálcáról a víz felszínére cseppent. Ha az olajcsepp szétterül a víz felszínén (ahelyett, hogy összegyűlne, mint az új olaj), itt az ideje az olajcserének.

A hűtőfolyadék szivárgás jelei

A barna buborékok vagy a megszáradt, barna lerakódások az olajszint fölött az olajpálcán arra utalhatnak, hogy hűtőfolyadék (víz és fagyálló) szivárgott be a motorba. Az olaj az olajpálcán akár úgy is kinézhet, mint a csokoládés tej vagy a Cappuciono. Soha ne kóstolja meg a motorolajat, hogy tesztelje a fagyállót.

Egy másik jelentős jele a hűtőfolyadék szivárgásnak a fehér kipufogógáz, amely édes szagot áraszt. Ebben az esetben az olajpálca olajszintje emelkedhet, jelezve, hogy jelentős mennyiségű hűtőfolyadék szivárgott be az olajteknőbe.

A hűtőfolyadék szivárgás megerősítéséhez állítsa le a motort, hagyja állni egy-két órát, lazítsa fel le az olajleeresztő csavart, és egy átlátszó üvegbe vagy műanyag palackba fogja fel a leeresztett motorolajat. Mivel a víz és a fagyálló nehezebb az olajnál, ez az olajteknő alján gyűlik össze. Eresszen le 1-2 dl. folyadékot, majd azonnal húzza meg újra a leeresztő csavart. Vizsgálja meg a folyadékot és keresse víz vagy hűtőfolyadék jeleit. A glikol és víz gyakran vastag, majonézszerű pasztának tűnik, attól függően, hogy mennyi ideje van a hűtőfolyadék az olajteknőben. Érezhet egy édes fagyálló szagot is.

Ha hűtőfolyadékot észlel a motorolajban, azonnal vigye szervizbe a járművét.

 

Rendben van, ha az olajszint a minimumon van és egy liter olajjal kevesebb van a motorban?

Az autógyártók és a használati útmutatók gyakran azt mondják, hogy rendben van, ha várunk, amíg az olajszint a minimum jelzés alá esik, és csak ezután töltünk rá motorolajt. Azonban ne feledje, hogy a legtöbb személyautó olajteknője ma már csak körülbelül négy liter olajat tartalmaz. Ez azt jelenti, hogy ha a motorolaj szintje a minimumra csökken, úgy a motorját 25 százalékkal kevesebb olajjal (egy liter) üzemelteti, ami nem biztos, hogy bölcs dolog.

A motorolajnak számos fontos funkciója van a súrlódás és kopás szabályozásán túl. Az olaj nemcsak a motor belső részeit keni, hanem segít hűteni is a csapágyakat és egyéb súrlódási felületeket. A motorban lévő olaj tehát hőelnyelőként működik, hogy a nem kívánt hőt elvezesse a motortól.

Normál vezetési körülmények között az egy liter olajhiány talán nem okoz nagy különbséget a csapágy hőmérsékletében vagy a motor kenésében. Azonban a motornak védelemre van szüksége a nehéz üzemeltetési esetekben is, például forró időben, vontatás közben vagy meghibásodott hűtőrendszerrel.

Hasonlóképpen, ha 25 százalékkal kevesebb olaj van a motorban, akkor 25 százalékkal kevesebb az adalékanyagok mennyisége is – azok az adalékok, amelyek meghosszabbítják az olaj és a motor élettartamát. Ezenkívül, ha 25 százalékkal kevesebb olajnak kell kezelnie a káros szennyeződéseket, savakat, kormot, üzemanyagot, iszapot és a vízet, amelyek bejutnak az olajteknőbe.

Ha mindezt figyelembe vesszük, különösen a jelenleg használt hosszabb olajcsere-intervallumokat, sokunk számára egyértelmű, hogy jobb a motorolaj szintjét a maximum környékén tartani, mint engedni lecsökkenni a minimumra.

Ne várjon addig, amíg az olajszint a minimumra csökken és egy literrel kevesebb motorolaj van az olajrendszerben. Ha már csak a félig is csökkent az olajszint, adjon hozzá fél litert, hogy visszakerüljön a maximumra. Azonban vigyázzon arra is, hogy ne töltse túl a motort. Az olajteknő túltöltéséből adódó problémák mellett a túl sok olaj szivárgásokat is okozhat, mivel a magasabban lévő olaj könnyebben áthatol a tömítéseken.

 

Mit jelent a motorolaj hígulása?

A motorolaj hígulása olyan jelenség, amely a motorban lévő olajszint emelkedését jelenti, amit az üzemanyag bejutása okoz a motorolajba. Ennek számos oka lehet, és függ az alkalmazott üzemanyag típusától is (dízel vagy benzin). Mivel erről csak ritkán esik szó, viszont ennek hatása is súlyos károkat tud okozni a motorban, ebben a cikkben bővebben is átnézzük ezt a jelenséget.

Benzin az olajban – benzinszagú motorolaj

Ha túl magas az olajszint és benzinszagot is érez a motorolajban, nagy valószínűséggel olajhígulás történt. A hidegindítás során a benzin a hengerfalakon rakódik le, és a dugattyúgyűrűkön keresztül bejut az olajba. Ezáltal az olaj és az üzemanyag összekeveredik. Ez a jelenség főként a városban rövid távon használt autók esetében fordul elő, mivel a rövid távok miatt a motorban az olaj nem melegszik fel eléggé, az üzemanyag nem ég el teljesen, és részei az olajban maradnak, hígítva azt. Így az olajszint fokozatosan emelkedhet és ezzel együtt a motorolaj fokozatosan veszíti el a viszkozitását.

Dízel az olajban

A dízeljárműveknél is előfordul olajhígulás, amelyet a dízel részecskeszűrők tisztításához szükséges dízel befecskendezése okoz. A folyamat során dízel felesleget fecskendeznek a hengerkamrába, amelynek a kipufogógázokon keresztül el kellene érnie a részecskeszűrőt és ott tisztítania azt. Azonban nem minden után injektált dízelrész távozik el; apró mennyiségek a hengerfalakon megragadva a dugattyúmozgás során bekerülnek a motorolajba, így növelve az olajszintet.

Ráadásul több dízel üzemanyag jut a motorolajba, ha gyakran vezetünk rövid távolságokat. A dízel csak körülbelül 55 °C-on párolog el. Ha ezt a hőmérsékletet nem éri el a motor, a dízel nem tud elpárologni és felhalmozódik az olajban.

Az olajhígulás problémája különösen kritikussá válik bio-üzemanyagok használata esetén. Ezeknek magasabb a gyulladáspontjuk, és normál motorüzem mellett egyáltalán nem párolognak el.

Káros lehet a motorolaj hígulása?

Hogy mikor válik veszélyessé az olajhígítás a motor számára, azt csak a motor gyártó által végzett pontos tesztekkel lehet meghatározni. Sajnos ez az információ ritkán kerül nyilvánosságra. Bizonyos laboratóriumok az olajban oldott üzemanyag kritikus határértékét 2-4%, mások 5% körül határozzák meg. Ez egy 5 literes motorolaj töltet esetén nagyságrendileg 2 db. üzemanyag jelenlétét jelenti a motorolajban.

Ekkora mennyiségű üzemanyag már a motorolaj viszkozitásának drasztikus csökkenését okozza, mivel az üzemanyag viszkozitása nagyságrendekkel alacsonyabb, mint a motorolajé. Az biztos, hogy bármilyen mennyiségű üzemanyag az olajban megváltoztatja a viszkozitást. A túl sok üzemanyag az olajban a kenés hiányához vezet. Az optimális olajnyomás már nem alakítható ki. Pusztán műszaki szempontból a motorolajat legkésőbb akkor kellene cserélni, amikor már nem a SAE osztályhatáron belül van.

Ezenkívül az olajhígulás nemcsak a motorolaj viszkozitását, hanem annak minőségét is csökkenti. Az összes szennyeződéssel együtt az olaj fokozott öregedési viselkedése lép működésbe. Az itt ható folyamatok többek között savakat képezhetnek és korróziót válthatnak ki. Ez hosszú távú motorkárosodást okozhat.

Ahogy az üzemanyag bejut az olajba, a csökkenő lobbanáspont is szerepet játszik. Ha egy motorolajnak friss állapotában a lobbanáspontja kb. 240 °C, erősen hígítva ez 100 °C-nál is alacsonyabb lehet. Ez növeli a tűzveszélyt a motortérben.

A bioüzemanyag nagy aránya az olajban a motorolaj viszkozitásának növekedéséhez vezethet hosszabb időn keresztül, egészen a teljes polimerizációig.

 

Hogyan kerülhető el a motorolaj hígulása?

Az olajhígulás hatását fokozza a rövid távolságok megtétele, különösen hideg külső hőmérsékletek mellett. Ilyenkor a motor gyakran hidegen indul, és ritkán éri el az optimális üzemi hőmérsékletet, ami üzemanyag felhalmozódásához vezet az olajban. Ha gyakran kell rövid távolságokat vezetnie, mindig javasolt időnként beiktatni egy-egy hosszabb táv megtételét vagy magasabb fordulatszám mellett használni a járművet, hogy az gyorsabban elérje az üzemi hőmérsékletet.

További ok lehet a hőmérséklet szenzor, vagy termosztát hiba. Ha a hűtő túlságosan lehűti a motort és az nem éri el az üzemi hőmérséklet, akkor túl sok üzemanyag rakódik le a hengerfalakra, ami bejut az olajtérbe is.

Ha egyik intézkedés sem vezet eredményre, az olaj gyakoribb cseréje lehet az utolsó lépés a szennyezett olaj cseréjére. Különösen hosszú élettartamú tölteteknél hasznos lehet az olajcsere-intervallum rövidítése, például évente egyszerre (ahelyett, hogy kétévente).

 

Összegzés

A motorolaj szintjének rendszeres ellenőrzése elengedhetetlen a motor optimális működéséhez és élettartamának meghosszabbításához. A megfelelő olajszint fenntartása nemcsak a motor teljesítményét javítja, hanem megelőzi a súlyos károsodásokat és a drága javításokat is. Ne hagyja figyelmen kívül ezt az egyszerű, de fontos karbantartási lépést – a rendszeres olajszint ellenőrzéssel biztosíthatja járműve megbízható működését.

 

A cikk szerzője: Bajomi Vilmos „Olajos Vili”

Ha kenéstechnikai tanácsadásra van szüksége, vagy segítséget keres a megfelelő kenőanyagok kiválasztásához, forduljon hozzánk bizalommal az alábbi elérhetőségeken:

Telefon: +36 30 285 8781

Email: olajosvili@gmail.com

 

Rólunk

Bajomi Vilmos vagyok, az Olajos Vili alapítója. Az "Olajos Vili" név onnan ered, hogy ügyfeleim így mentettek el a telefonjukba. Az olajos szakma iránti szenvedélyem és széleskörű ismereteim révén váltam ismertté ezen a területen. Pályafutásomat 2007-ben kezdtem a Shell Hungary Zrt.-nél, ahol 2008-ban csatlakoztam az ipari kenőanyagok csapatához, mint Key Account Manager. Itt szerzett tapasztalataim és a Shell nemzetközi gyáraiban eltöltött idő alapozták meg szakmai tudásomat, különös tekintettel a gázmotoros és turbinás erőművek kenőanyagaira. 2014-ben a Lavina Szerviz Csoportnál folytattam karrieremet, Magyarország egyik vezető márkafüggetlen kenőanyag-disztribútoránál. Itt nem csak a Shell, hanem a Mobil, Castrol, Eni/Agip, Total, Eurol, Texaco, Petronas és Q8 kenőanyagokkal is mélyrehatóan foglalkoztam. Ez az időszak lehetőséget adott számomra, hogy betekintést nyerjek több gyártó fejlesztő központjába és részt vegyek egyedi kenőanyagok kifejlesztésében. 2016-tól az OlajShop.hu webáruház fejlesztéséért és irányításáért feleltem, ahol az értékesítés mellett a webáruház forgalmát jelentősen, közel tízszeresére növeltem. Ez az időszak tovább bővítette kapcsolati hálómat és szakmai ismereteimet a kenőanyagok területén. 2023-ban úgy döntöttem, hogy új kihívásokat keresek, és szakmai szabadságot vettem ki. Az elmúlt 15 év tapasztalatait összegyűjtve elindítottam az OlajosVili.hu-t, egy online platformot, amely a kenéstechnikai tudásommal segít másoknak is eligazodni ezen a bonyolult, de izgalmas területen. Az OlajosVili.hu célja, hogy átfogó, hiteles információkkal és gyakorlati tanácsokkal szolgáljon mindazok számára, akik a kenéstechnika világában keresnek megoldásokat és megbízható ismereteket.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

*