Miért kell a motorolaj szintjének emelkedésére is odafigyelni – A motorolaj hígulás jelei és következményei!
A motorolaj szintjének rendszeres ellenőrzése elengedhetetlen a jármű motorjának hosszú távú egészsége érdekében. Az olajszint változásai komoly problémákhoz vezethetnek, beleértve a motor kopását, túlmelegedését és akár teljes meghibásodását is.
Legutóbbi cikkünkben az OAT fagyállókról írtunk. Ezt a cikket IDE KATTINTVA tudja elolvasni
Korábban már írtunk az alacsony olajszint következményeiről, ebben a cikkben pedig bemutatjuk, hogy milyen információkat kaphatunk az olajszintmérő nívópálca tüzetesebb ellenőrzésekor és milyen súlyos következményekkel járhat, ha figyelmen kívül hagyjuk a motorolaj szintjének változásait, illetve az olajszint emelkedésének okairól és következményeiről is talál információt.
Mit jelent a motorolaj hígulása?
A motorolaj hígulása olyan jelenség, amely a motorban lévő olajszint emelkedését jelenti, amit az üzemanyag bejutása okoz a motorolajba. Ennek számos oka lehet, és függ az alkalmazott üzemanyag típusától is (dízel vagy benzin). Mivel erről csak ritkán esik szó, viszont ennek hatása is súlyos károkat tud okozni a motorban, ebben a cikkben bővebben is átnézzük ezt a jelenséget.
Benzin az olajban – benzinszagú motorolaj
Ha túl magas az olajszint és benzinszagot is érez a motorolajban, nagy valószínűséggel olajhígulás történt. A hidegindítás során a benzin a hengerfalakon rakódik le, és a dugattyúgyűrűkön keresztül bejut az olajba. Ezáltal az olaj és az üzemanyag összekeveredik. Ez a jelenség főként a városban rövid távon használt autók esetében fordul elő, mivel a rövid távok miatt a motorban az olaj nem melegszik fel eléggé, az üzemanyag nem ég el teljesen, és részei az olajban maradnak, hígítva azt. Így az olajszint fokozatosan emelkedhet és ezzel együtt a motorolaj fokozatosan veszíti el a viszkozitását.
Dízel az olajban
A dízeljárműveknél is előfordul olajhígulás, amelyet a dízel részecskeszűrők tisztításához szükséges dízel befecskendezése okoz. A folyamat során dízel felesleget fecskendeznek a hengerkamrába, amelynek a kipufogógázokon keresztül el kellene érnie a részecskeszűrőt és ott tisztítania azt. Azonban nem minden után injektált dízelrész távozik el; apró mennyiségek a hengerfalakon megragadva a dugattyúmozgás során bekerülnek a motorolajba, így növelve az olajszintet.
Ráadásul több dízel üzemanyag jut a motorolajba, ha gyakran vezetünk rövid távolságokat. A dízel csak körülbelül 55 °C-on párolog el. Ha ezt a hőmérsékletet nem éri el a motor, a dízel nem tud elpárologni és felhalmozódik az olajban.
Az olajhígulás problémája különösen kritikussá válik bio-üzemanyagok használata esetén. Ezeknek magasabb a gyulladáspontjuk, és normál motorüzem mellett egyáltalán nem párolognak el.
Káros lehet a motorolaj hígulása?
Hogy mikor válik veszélyessé az olajhígítás a motor számára, azt csak a motor gyártó által végzett pontos tesztekkel lehet meghatározni. Sajnos ez az információ ritkán kerül nyilvánosságra. Bizonyos laboratóriumok az olajban oldott üzemanyag kritikus határértékét 2-4%, mások 5% körül határozzák meg. Ez egy 5 literes motorolaj töltet esetén nagyságrendileg 2 db. üzemanyag jelenlétét jelenti a motorolajban.
Ekkora mennyiségű üzemanyag már a motorolaj viszkozitásának drasztikus csökkenését okozza, mivel az üzemanyag viszkozitása nagyságrendekkel alacsonyabb, mint a motorolajé. Az biztos, hogy bármilyen mennyiségű üzemanyag az olajban megváltoztatja a viszkozitást. A túl sok üzemanyag az olajban a kenés hiányához vezet. Az optimális olajnyomás már nem alakítható ki. Pusztán műszaki szempontból a motorolajat legkésőbb akkor kellene cserélni, amikor már nem a SAE osztályhatáron belül van.
Ezenkívül az olajhígulás nemcsak a motorolaj viszkozitását, hanem annak minőségét is csökkenti. Az összes szennyeződéssel együtt az olaj fokozott öregedési viselkedése lép működésbe. Az itt ható folyamatok többek között savakat képezhetnek és korróziót válthatnak ki. Ez hosszú távú motorkárosodást okozhat.
Ahogy az üzemanyag bejut az olajba, a csökkenő lobbanáspont is szerepet játszik. Ha egy motorolajnak friss állapotában a lobbanáspontja kb. 240 °C, erősen hígítva ez 100 °C-nál is alacsonyabb lehet. Ez növeli a tűzveszélyt a motortérben.
A bioüzemanyag nagy aránya az olajban a motorolaj viszkozitásának növekedéséhez vezethet hosszabb időn keresztül, egészen a teljes polimerizációig.
Hogyan kerülhető el a motorolaj hígulása?
Az olajhígulás hatását fokozza a rövid távolságok megtétele, különösen hideg külső hőmérsékletek mellett. Ilyenkor a motor gyakran hidegen indul, és ritkán éri el az optimális üzemi hőmérsékletet, ami üzemanyag felhalmozódásához vezet az olajban. Ha gyakran kell rövid távolságokat vezetnie, mindig javasolt időnként beiktatni egy-egy hosszabb táv megtételét vagy magasabb fordulatszám mellett használni a járművet, hogy az gyorsabban elérje az üzemi hőmérsékletet.
További ok lehet a hőmérséklet szenzor, vagy termosztát hiba. Ha a hűtő túlságosan lehűti a motort és az nem éri el az üzemi hőmérséklet, akkor túl sok üzemanyag rakódik le a hengerfalakra, ami bejut az olajtérbe is.
Ha egyik intézkedés sem vezet eredményre, az olaj gyakoribb cseréje lehet az utolsó lépés a szennyezett olaj cseréjére. Különösen hosszú élettartamú tölteteknél hasznos lehet az olajcsere-intervallum rövidítése, például évente egyszerre (ahelyett, hogy kétévente).
A cikk szerzője: Bajomi Vilmos „Olajos Vili”
Ha kenéstechnikai tanácsadásra van szüksége, vagy segítséget keres a megfelelő kenőanyagok kiválasztásához, forduljon hozzánk bizalommal az alábbi elérhetőségeken:
Telefon: +36 30 285 8781
Email: olajosvili@gmail.com
Vélemény, hozzászólás?