Először is nézzük át, hogy mi is az a fékfolyadék?
A modern fékrendszer három fő összetevőből áll: a tárcsából, a féknyeregből és a fékbetétekből. Minden alkalommal, amikor megnyomod a fékpedált, jelet küldesz a féknyeregnek. Ez arra készteti a két betétet, hogy erősen megszorítsák a keréken található féktárcsát így lassítva a jármű haladását.
Azonban szinte lehetetlen ezt megtenni a fékfolyadék nélkül. A fékrendszer egy hidraulikus rendszer, és egy folyadékra van szüksége, amely átalakítja a lábad erejét nyomássá. Amikor megnyomod a pedált, ez a folyadék átalakítja ezt az erőt nyomássá a kocsi első és hátsó fékéinél, ezzel lassítva járművedet.
A Nemzetközi Közlekedési Minisztérium a fékfolyadékot kémiai összetétel és forráspont tekintetében meghatározott specifikációk szerint osztályozza.
A fékfolyadékok fő típusai a DOT3 és DOT4, DOT5.1 és DOT4 Class 6 (DOT4 Plus vagy DOT 4 LV) amelyek glikol alapúak, valamint a szilikon alapú DOT5. A fő különbség az, hogy addig ameddig a glikol alapúak felszívhatják a környezet nedvességtartalmat, addig a szilikon alapúak nem. És igen, jóllehet, hogy a köznyelv fékolajnak hívja, de a fékfolyadék nem olaj.
Használat hatására a fékfolyadék hőmérséklete folyamatosan emelkedik, így a forráspontja létfontosságú a megfelelő működés miatt. Ha a folyadék felforr és elkezd begázosodni, elveszíti képességét az erő átvitelére, részleges vagy teljes fékhiba kialakulását okozva. Ez azért van, mert míg a folyadékok összenyomhatatlanok, a gázok összenyomhatóak. A fékfolyadék nedveség tartalma szintén egy kritikus paraméter a fékfolyadék esetében ami miatt nem tud megfelelően működni, és rendszeres cserére szorul, mivel a nedvesség hatására fékfolyadék forráspontja jelentősen csökkenhet és emiatt már sokkal hamarabb elérkezik az a pont amikor hiába nyomjuk a féket, az autó csak nem akar lassulni.
De mégis milyen gyakran kell a fékfolyadékot cserélni?
Minden autógyártó mást intervallumot javasol a fékfolyadék cseréjére, de általánosságban az látszik, hogy a gyártók 80%-a azt javasolja, hogy 2-3 évente vagy maximum 30.000 km-enként cseréltjük le a fékfolyadékot. Ez egy általános szabály amit befolyásolhat a jármű használatának módja is. Amennyiben igencsak megterhelően használod a fékeket, érdemes gyakrabban cserélni, de a jármű életkora, az, hogy mennyit és hol vezetsz, szintén számít, és figyelembe kell venni a sere intervallumának maghatározásakor.
A legjobb módja annak, hogy biztosítsd autód fék rendszerének jó állapotát, ha rendszeresen ellenőrizteted azt egy képzett szerelővel. Vannak otthoni tesztelési lehetőségek is, de ezek általában pontatlanok.
Ne felejtsd el, hogy a fékfolyadék cseréje kötelező, és számos problémához vezethet, ha elhanyagolod.
A nem időben cserélt fékfolyadék következménye lehet, hogy a folyadék által felvett nedvesség felhalmozódik a fékrendszerben. Ahogy nő a víztartalom, a fékfolyadék forráspontja jelentősen alacsonyabb lesz. Ez túlzott felmelegedést okozhat, a folyadék hamarabb éri el forrás pontját és válik nehezen fékezhetővé járműved.
A másik hatása annak ha nem cseréled megfelelő időközönként a fékfolyadékot és hagyod, hogy a nedvesség felhalmozódjon a fékrendszerben, az a belső korrózió kialakulásának lehetősége a főfékhenger, a féknyereg, és fékcsövek és más alkatrészeket területén. Ezek cseréje jelentős összegbe kerül, míg a folyadék cseréje mindössze párezer forint.
Van néhány nyilvánvaló jel ami arra utal, hogy a fékrendszert ellenőriztetni szükséges. Ezek általában a következők lehetnek:
- A fék vagy az ABS figyelmeztető lámpája felgyullad, jelezve, hogy valami nincs rendben a fékrendszerrel.
- Az ABS olyan helyzetekben aktiválódik, ahol korábban nem tette.
- Erősebben kell a nyomnod a féket, mint korábban vagy olyannak érzed, minta a fékezés puha lenne.
- Rezgéseket érzel fékezéskor, és hallod, hogy a fékbetétek sípolnak.
- Égő szagot érzel egy erős fékezés után.
Amennyiben bármelyiket tapasztalod, úgy érdemes ellenőrizni a fékfolyadék szintját és ellenőriztetni a fékrendszert egy megbízható szerelővel.
Következő cikkünkben a különböző típusú fékfolyadékok közötti különbséget fogjuk bemutatni.
I like this site it’s a master piece! Glad I noticed this on google.?