Vékony, vékonyabb, még vékonyabb: a 0-20, 0W-16 és 0W-8 viszkozitású motorolajok megjelenésének kiváltó okai és fontossága.

Vékony, vékonyabb, még vékonyabb: a 0-20, 0W-16 és 0W-8 viszkozitású motorolajok megjelenésének kiváltó okai és fontossága.

Vékony, vékonyabb, legvékonyabb: az az összefüggés az alacsony fogyasztás és az alacsony viszkozítású motorolajak között!

 

A CO2-kibocsátás csökkentése érdekében a személygépkocsikra egyre szigorúbb követelményeket vezetnek be világszerte. A motortechnológia és az anyagfelhasználás innovációi mellett  az üzemanyag-fogyasztás csökkentése a megfelelő viszkozitású motor és hajtóműolajok használatával is elérhető. Ez tükröződik az egyre alacsonyabb viszkozitású és egyre vékonyabb motorolajok fejlesztésének tendenciájában is. Ebben a cikkben azt mutatjuk be, hogy miért szükséges a járműgyártók részélről, hogy egyre alacsonyabb viszkozitású motorolaj használatát írják elő autóikban.

 

Legutóbbi cikkünkben a járművek motorolajairól írtunk. Ezt a cikket IDE KATTINTVA érheti el.

 

A viszkozitás

Kezdésként menjünk vissza az alapokhoz és beszéljünk pár szót a viszkozitásról.

A járműgyártó által előírt viszkozitású motorolaj használata kiemelten fontos a motor mozgó részeinek megfelelő kenése érdekében. A motorolajnak kenőfilmet kell biztosítania oly módon, hogy a mozgó alkatrészek ne érintkezzenek egymással, ezzel megakadályozva a kopást.

A motor alkatrészein kialakuló kopás kockázatának megelőzésének egyik módja a magas viszkozitású motorolaj használata. Minél magasabb a motorolaj viszkozitása, annál vastagabb a kialakult kenőfilm réteg és annál kisebb a fém a fémen súrlódás lehetősége. A túl vastag kenőfilm réteg azonban nagyobb súrlódást eredményez, ami energiaveszteséget okoz. A magasabb viszkozitású motorolaj belső súrlódása nagyobb üzemanyag-fogyasztást és magasabb CO2-kibocsátást eredményez az alacsony viszkozitásúval szemben. Ennek megértése, a megfelelő motor védelem és üzemanyag takarékosság egyensúlyának kutatását eredményezte az új, alacsony viszkozitású motorolajok kifejlesztését, amelyek jó kopás elleni védelmet nyújtanak üzemanyag-takarékos tulajdonságokkal kombinálva.

 

Vékony, vékonyabb, legvékonyabb.

Ez a videó három különböző viszkozitású alapolajat hasonlít össze egymással. Balról jobbra magasabb viszkozitású notorolajat látunk. Az olajok viszkozitása 100 C° hőmérsékleten, balról jobbra haladva: 5,9 – 10,6 – 34,4.

 

Az üzemanyag takarékos motorolaj

A túlzott folyadék súrlódás miatti fellépő üzemanyag-fogyasztás növekedés megakadályozása érdekében a gépjárműgyártók (OEM-k) egyre alacsonyabb viszkozítású, vagy ahogy a köznyelv használja, vékonyabb motorolajok használatára törekszenek. Ahol egy évtizeddel ezelőtt a piac forradalmának tekintette az 5W-30 és 0W-30 motorolajokat, ott manapság a 0W-20 az elsődleges ajánlás. A viszkozitási számban az első számjegy – ebben az esetben 0 – az alacsony hőmérsékleti viszkozitást jelent. Minél alacsonyabb ez a szám, annál könnyebben indul a motor hidegen. A második szám – ebben az esetben 20 – az üzem meleg motor (100 ° C) esetében fellépő viszkozitást jelzi. Minél alacsonyabb ez a szám, annál vékonyabb a motorolaj üzemi hőmérsékleten (lásd a fenti videót).

Az alacsony viszkozitás irányába mutató tendencia új motorolaj összetételeket igényelnek, amelyek lefedik a legújabb OEM előírásokat. Minél alacsonyabb a motorolaj viszkozitása, annál fontosabbá válik a motor kémiai védelme. A viszkozitás változása ellenére is a kémiai komponensek (adalékok a motorolajban) használata csak korlátozottan lehetséges, a lerakódásokra érzékeny kipufogógáz-utókezelő rendszerek védelme érdekében. Ennek eredményeként még fontosabbá válik a motorolaj optimális kémiai összetételére való törekvés és az OEM előírások betartása.

Emiatt fontos a megfelelő motorolaj kiválasztása, amely megfelel az OEM ajánlásoknak, tehát rendelkezik a gyártó által előírt specifikációkkal és megfelel az előírt viszkozitásnak.

 

A személygépjármű motorolajok viszkozitásának jövője

Jelenleg az európai és észak-amerikai személygépkocsi-motorolajok piacán a SAE 5W-30 a leggyakoribb viszkozitási fokozat. Bár először az 1980-as évek végén vezették be általánosabb ajánlásként, ma az eladott olaj mintegy 40%-át teszi ki, annak ellenére, hogy a SAE 5W-20 és 0W-20 a legszélesebb körben ajánlott minőség a legújabb autókhoz. A haszongépjármű motorolaj piachoz képest, ahol a felhasználók nagyon óvakodnak az alacsonyabb viszkozitás használatától, még ha ajánlott is, a személygépjármű motorolajok esetében gyorsabban megy végbe a váltás. Az évtized végéig a SAE 5W-30 esetében valószínűleg gyors csökkenés, a SAE 0W-20 esetében pedig jelentős növekedés várható. A SAE 5W-20 felhasználása esetében némi csökkenés tapasztalható, de ez ben véletlen, hiszen ez egy átmeneti viszkozitási fokozatnak tekinthető a SAE 0W-20 esetleges használatához.

 

 

A SAE 0W-20 az európai felhasználás esetében a mai körülbelül 15-20%-ról tovább fog emelkedni és pár éven belül a leggyakrabban használt viszkozitási fokozat lesz. Az évtized végére a 0W-20 viszkozitási fokozat várhatóan eléri az eladások közel 50%-át.

 

Jelenleg a SAE 0W-16 és SAE 0W-8 viszkozitású motorolajok felhasználása egy nagyon szűk szegmenset érint, de ezeknek a viszkozitási fokozatoknak az értékesítése is fokozatosan emelkedik az új japán és koreai személyautók értékesítésével együtt. A távolkeleti gyártók mellett ma már egy-egy Európai gyártó is bemutatta a legújabb személyautó motorolaj ajánlásait amik egyértelműen az alacsony és extrém alacsony viszkozitások irányába vezetnek. A VW az elmúlt évtized végén bevezette a VW 508.00 / 509.00 motorolaj specifikációját ami SAE 0W-20 viszkozitásra épül. Időközben a BMW is bevezette az LL-19-at ami szintén 0W-20 viszkozitású és idén megjelent a BMW LL-22 FE++ ami már egy 0W-12 viszkozitású motorolaj. A Mercedes Benz esetében az MB 2209.61; 2209.71 és 229.72 motorolaj előírások már mind az 5W-20 és 0W-20 viszkozitásra épülnek, de már megjelent az MB 229.81 motorolaj specifikáció is amiről ugyan még nem tudni részleteket, de vélhetően a BMW LL-22 FE ++-hoz hasonlóan ez is extrém alacsony viszkozitású motorolaj lehet.

 

Egyértelműen látszik, hogy a világ minden táján gondban vannak az autógyártók a károsanyag kibocsátási normák teljesítésével és emiatt már az alacsony és extrém alacsony viszkozitású motorolajok által biztosított pár százalékos üzemanyag megtakarításra is. Ez a trend várhatóan nem fog megfordulni és egyre inkább mozgunk tényleg abba az irányba, hogy az évtized végére a 0W-20 viszkozitás lesz az ami ma az 5W-30 vagy ami 20 évvel ezelőtt a 10W-40 volt.

 

Fontos itt megemlíteni, hogy az egyre fiatalabb és modernebb autók motorjai egyre precízebb gyártástechnológiával, egyre kisebb csapágyhézaggal és egyre szűkebb olaj járatokkal készülnek, ami miatt egy 0W20 vagy ennél alacsonyabb viszkozitású motorolajra tervezett motor esetében már egy 5W30-as viszkozitású motorolaj használata is rendellenes kopások kialakulásához és egyéb súlyos meghibásodásokhoz vezethet.

 

A cikket írta: Bajomi Vilmos – Olajos Vili

 

Amennyiben kenéstechnikai tanácsra van szüksége, vagy segítségre szorul a megfelelő kenőanyagok kiválasztásában, úgy keressen bennünket következő elérhetőségeinken:

Tel: +3630 285 8781

e-mail: olajosvili@gmail.com

Rólunk

Bajomi Vilmos vagyok, Olajos Vili. Az Olajos Vili elnevezés onnan jön, hogy ügyfeleim elenite így mentettek el a telefonjukba és emiatt rám ragadt (tudod: Vízvezetékszerelő Jani, Gumis Laci stb.). Én voltam az olajos srác akit mindig kereshettek olajokkal és kenőanyagokkal kapcsolatos kérdésekben. 2007-ben kezdtem dolgozni a Shell Hungary Zrt.-nél, ahol 2008-ban kerültem az olajos csapatba. Én voltam a Key Account manager az Ipari kenőanyag területen és itt kerültem kapcsolatba azzal a területtel ami miatt a mai napig is szeretem ezt a szakmát. Ez nem más, mint a gázmotoros és turbinás Erőművek.. Szerencsés voltam, mert Key Account managerként eljuthattam a Shell több külföldi gyárába is és láthattam hogyan fejlesztik és gyártják a kenőanyagokat. 2014-ben elhagytam a Shelles köteléket és elszegődtem a Lavina Szerviz cégcsoporthoz, ami Magyarország egyik legnagyobb márkafüggetlen kenőanyag disztributora. Ez tömören annyit jelent, hogy nem egy márkát képvisel, hanem többet. Ez is volt az egyik fő motivációm. Szerettem volna jobban megismerni a kenőanyagokat és emiatt szükségem volt arra, hogy ne csak a Shell kenőanyagokat ismerjem, hanem a többit is. Így kezdtem el foglalkozni a Lavina Szerviz Kft. és a WSW Proding Kft. keretében a Shell mellett a Mobil, a Castrol, az Eni/Agip, a Total, az Eurol, a Texaco, a Petronas és a Q8 kenőanyagokkal is. Az elmúlt évek során sikerült eljutnom a Petronas és az Eurol gyáraiba és kenőanyag fejlesztő központjában is ami érdekes tapasztalat volt a Shell után (elárulom, nem rosszabbak, nem jobbak, csak mások). A WSW Proding Kft.-n keresztül beleláttam a kis szériás egyedi termékek fejlesztésébe és gyártásába, illetve ez idő alatt ismertem meg mélységében a kenőanyagok labor vizsgálatában rejlő lehetőségeket is. 2016-tól lehetőséget kaptam, hogy az OlajShop.hu kenőanyag webáruházat is fejlesszem és irányítsam az ottani csapatot is a kenőanyag értékesítési munkám mellett. Az idő alatt ameddig én felügyeltem az OlajShop fejlesztését a webáruház forgalma közel tízszeresére nőtt. Nagyon jó évek voltak ezek is, minvel az OlajShop révén közel 50 kenőanyag márkával foglalkozhattam és ismerhettem meg őket, de más miatt is hasznos volt. Ennek köszönhetően ismertem meg akár a Speedzone csapatát, akikkel pár éven keresztül együtt dolgoztunk, de ebben az időben ismerhettem meg több autóversenyző csapatot is akiknek segítettem a munkáját. 2023-ra egy picit elfáradtam és úgy döntöttem hogy új kihívásokat kell keresnem. 2023 Szeptember végével elhagytam mind az OlajShop, mind pedig a Lavina csapatot és elmentem pár hónap alkotói szabadságra. Mint kiderült, nagyon szükségem volt rá 🙂 Már évek óta dédelgettem azt a gondolatot, hogy az OlajosVili márkanév alatt elindítsak egy olyan online platformot, ahová összegyűjtöm az elmúlt 15 évben megtapasztalt dolgokat, és megosztom azt másokkal is. Azért teszem ezt, mert azt tapasztaltam, hogy ugyan a kenéstechnika elsőre csak egy viszkozitás, de ahogy én is egyre nagyobb tudással rendelkeztem ezen a területen úgy jöttem rá, hogy nem csak ennyi. 2023 December 13.-val végre elindult az OlajosVili alapjainak összeállítása. Remélhetőleg a Jövő hónap végére már egy olyan we boldal lesz az olajosvili.hu ahová örömmel látogatnak el a kenéstechnikai információt kereső emberek.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

*