A Fagyálló hűtőfolyadék. Amiről szinte sose esik szó, pedig elengedhetetlen a hibamentes működéshez
A Fagyálló Hűtőfolyadék: Amit Ritkán Tárgyalnak, Pedig Alapvető a Hibamentes Működéshez
Amikor a fagyálló hűtőfolyadék kerül szóba, sokan csak a színekre gondolnak: kék, rózsaszín, zöld, sárga, lila, arany és neon árnyalatok. Az autósok gyakran a fagyálló színe alapján döntenek annak használatáról, és általában csak rátöltenek a meglévő folyadékra, ahelyett, hogy teljesen lecserélnék azt.
Legutóbbi cikkünkben a Fémmegmunkáló emulziók típusairól és alapvető karbantartásáról írtunk. Ezt a cikket IDE KATTINTVA tudja elolvasni
Ez a megközelítés azonban leegyszerűsíti a kérdést. A fagyálló nem csupán egy színes folyadék, amely alacsony hőmérsékleten nem fagy meg. A szín önmagában nem ad megbízható információt a termék fizikai tulajdonságairól vagy annak kompatibilitásáról. Példaként említhetjük a VW TL-744 D szabványnak megfelelő rózsaszín fagyállót, amit gyakran G12 néven ismernek. Azonban nem minden rózsaszín fagyálló felel meg a G12 szabványnak, ami komoly zavart okozhat a felhasználók körében, mivel nincs egy általánosan elfogadott szabványrendszer, ami segítene a helyes választásban.
Miért Olyan Fontos a Fagyálló a Járművekben?
Ahhoz, hogy megértsük a fagyálló jelentőségét, külön kell választanunk a fagyállót és a hűtőfolyadékot. A fagyálló egy olyan színes vegyület, amely megakadályozza a motor hűtőrendszerében lévő víz befagyását a hideg hónapokban. Ez úgy történik, hogy csökkenti a víz fagyáspontját, így a hűtőfolyadékot a motorblokkba szivattyúzva egyenletes hőmérsékletet tart fenn.
A piacon fellelhető fagyálló koncentrátumok hígítást igényelnek a használat előtt. Ezzel szemben a hűtőfolyadékok hígítást nem igényelnek, és azonnal készek a felhasználásra. Bár szélsőséges esetben a csapvíz is használható hűtőfolyadékként, ez nem ideális megoldás, mivel a csapvíz ásványi anyagokat tartalmaz, amelyek korróziót és lerakódásokat okozhatnak a motorban.
Egész Évben Fontos a Fagyálló
A fagyálló nem csupán a téli időszakban nélkülözhetetlen, hanem egész évben védi a motort. Nemcsak a fagyás ellen biztosít védelmet, hanem a korrózió ellen is hatékonyan fellép. A benne lévő adalékok elősegítik a hőátadást, csökkentik a rozsda és vízkő képződését, valamint emelik a hűtőrendszerben lévő víz forráspontját, így megelőzve a motor túlmelegedését.
A Fagyálló Technológiai Típusai
A fagyállókat különböző technológiák alapján csoportosíthatjuk, amelyek meghatározzák a felhasználás módját és a motor hűtőrendszerével való kompatibilitást. Ez nem csupán a gyártói szabványokra vonatkozik, hanem azokra a technológiákra is, amelyek alapján a fagyállók kémiai összetétele kialakul.
Alapvetően a járművek hűtőrendszere alumíniumból készült komponenseket tartalmaz, ami miatt sokszor azt hallani, hogy alumínium-kompatibilis fagyállót kell használni. Ez azonban nem teljesen igaz, mivel a modern fagyállók, még a legegyszerűbb G11/G48 típusú (kék) fagyállók is alkalmasak az alumínium rendszerekhez. Azonban ez a megközelítés nem elég átfogó, hiszen a hűtőrendszerek nemcsak alumíniumból állnak, hanem tartalmaznak műanyag és gumi alkatrészeket is, amelyek kompatibilitása ugyanolyan fontos.
A fagyállókat különböző technológiák szerint osztályozzuk, amelyek meghatározzák a termék teljesítményét és használati lehetőségeit. A három fő technológiai típus a következő:
- Szilikát alapú fagyállók (IAT – Inorganic Acid Technology): Ezek a fagyállók hagyományosan szilikátokat tartalmaznak, amelyek hatékony védelmet nyújtanak a fémek – különösen az alumínium – ellen. Az IAT fagyállók rövidebb élettartamúak (általában 2-3 év), és rendszeres cserét igényelnek. Az idősebb járművekben (1990 előtti) gyakran ezeket a típusokat használták.
- Szilikátmentes fagyállók (OAT – Organic Acid Technology): Ezek a fagyállók szerves savakból készülnek, és hosszabb élettartamot biztosítanak (5 év vagy több), mivel nem tartalmaznak szilikátokat. Jobb védelmet nyújtanak az alumínium és egyéb modern hűtőrendszer anyagok számára. Az OAT fagyállók nem keverhetők szilikát alapú fagyállókkal, mivel az különféle reakciókat okozhat.
- Hibrid fagyállók (HOAT – Hybrid Organic Acid Technology): A HOAT fagyállók a szilikát alapú és szilikátmentes technológiák előnyeit kombinálják. Ezek a fagyállók rövidebb csereszükséglettel bírnak, mint az OAT fagyállók, de hatékony védelmet nyújtanak a korrózió és a hőmérsékleti ingadozások ellen. Tipikus alkalmazási területeik a modern, nagy teljesítményű járművek.
- Lobrid technológiájú fagyállók: Az új generációs fagyállók, mint például a Volkswagen G13, glicerin alapúak, és környezetbarátabbak. Ezek a fagyállók nemcsak a hűtőrendszer védelmét biztosítják, hanem alacsonyabb környezeti terheléssel is járnak.A Lobrid hűtőfolyadék technológia a hibrid fagyállók (HOAT) továbbfejlesztett változata, amely a szerves savak (OAT) és a hagyományos szilikát alapú technológia kombinációját alkalmazza. A lobrid hűtőfolyadékok kiemelkedő korrózióvédelmet nyújtanak mind a fém, mind a nem fémes alkatrészek számára, miközben alacsony szilikáttartalmúak, hogy csökkentsék a lerakódások kialakulását. Ez a technológia különösen hatékony a modern hűtőrendszerekben, amelyek többféle anyagot tartalmaznak, például alumíniumot, acélt és műanyagokat. A lobrid hűtőfolyadékok előnye, hogy hosszú élettartamúak, kiváló hővezető képességgel rendelkeznek, és minimális karbantartást igényelnek, így ideálisak a mai korszerű járművekhez.
Az OEM Szabványok Fontossága
Az OEM (Original Equipment Manufacturer) szabványok, mint például a VW TL 744 D vagy a BMW LC-87, pontos előírásokat tartalmaznak arra vonatkozóan, hogy milyen tulajdonságokkal kell rendelkeznie a fagyálló folyadéknak az adott gyártó járműveiben. Ezek az előírások figyelembe veszik a jármű hűtőrendszerének anyagait, a motor kialakítását és a hűtőfolyadékkal szemben támasztott speciális követelményeket.
A megfelelő fagyálló kiválasztásánál ezért elengedhetetlen figyelembe venni az adott járműhöz tartozó specifikációkat, mivel a nem megfelelő hűtőfolyadék használata komoly károkat okozhat a motorban és a hűtőrendszer egyéb alkatrészeiben. A különböző hűtőfolyadékok keverése szintén kerülendő, mivel ezek eltérő kémiai összetételük miatt reakcióba léphetnek egymással, ami korróziót vagy lerakódásokat eredményezhet a hűtőrendszerben.
Az autógyártók specifikus fagyálló szabványokat alakítottak ki, amelyek biztosítják, hogy a hűtőrendszer megfelelően működjön az adott márka járműveiben. Nézzük meg a legismertebb fagyálló teljesítményszinteket a Volkswagen, Mercedes és BMW esetében.
- Volkswagen (VW):
- G11 (VW TL 774-C): Ez a kék színű fagyálló a régebbi, 1990-es évek előtti autók számára készült. Szilikát alapú és alumínium kompatibilis, azonban kevésbé fejlett korrózióvédelmet nyújt.
- G12 (VW TL 774-D): Ez a rózsaszín/lila fagyálló 1996-tól használt szabvány, ami már szilikátmentes, és jobb korrózióvédelmet biztosít a modernebb motorok számára.
- G12+ (VW TL 774-F): A 2000-es évek elejétől használatos, továbbfejlesztett korrózióvédelmet nyújtó, szilikátmentes fagyálló. Általában rózsaszínű vagy lila színű.
- G12++ (VW TL 774-G): Ezt a szabványt a VW a 2008-as modellévvel vezette be. Lobrid technológiájú fagyálló.
- G13 (VW TL 774-J): A legújabb szabvány, amely 2008 után gyártott járművekhez használatos. Bio-bázisú (Lobrid + glicerin alapú) technológiával készül, környezetbarát, és optimális hőelvezetést biztosít.
- G12 EVO: Ezt a G12 EVO hűtőfolyadékot a VW a 2019-es modellévtől vezette be. A VW G12 EVO egy nitrát- és foszfátmentes hűtőfolyadék-fagyálló típus. A VW G12 EVO specifikációjú hűtőfolyadék alkalmas az összes G11, G12, G12+, G12++, G13 és G12++ specifikációjú hűtőfolyadék helyettesítésére.
- Mercedes-Benz:
- MB 325.0 / 326.0: Ez a szabvány a régebbi autók számára készült, szilikát alapú fagyálló, amely elsősorban a 2000-es évek előtti modellekben használatos. Hasonló a VW G11 és a G48 fagyálló szabványához. Kék vagy kékeszöld színű fagyálló hűtőfolyadék
- MB 325.6 / 326.6: A modernebb, szilikátmentes SI-OAT technológiájú fagyálló, ami hosszabb élettartamot biztosít, és jobb korrózióvédelmet nyújt az alumínium és egyéb ötvözetekkel szemben. A 2000-es évek közepétől használatos. Megfelel a G12++ és G40 fagyálló szabványoknak.
- MB 326.64: Ez egy az egyben a BASF Glysantin G40 előre bekevert fagyállója.
- MB 326.7: Ez a bio-bázisú, hibrid technológiájú fagyálló a 2010 után gyártott autókhoz készült, ahol nagyobb a hűtőrendszer igénybevétele. Nem keverhető a korábbi fagyálló típusokkal
- BMW:
- BMW LC-87: Az egyik legismertebb BMW szabvány a 90-es évektől egészen a 2000 utáni járművekhez, amely szilikátmentes és hosszabb élettartamú, optimális korrózióvédelmet nyújtó fagyálló. Kék vagy kékeszöld színben kapható. A VW G11 és az MB 325.0/326.0 fagyálló specifikációhoz hasonló.
- BMW LC 07: Nitritmentes fagyálló hűtőfolyadék magenta színben. Főként a Mini R55 és R56 W16 típusú dízelmotorokban való használatra
- BMW LC-13: Kék színű hűtőfolyadék. A BMW i3 típusok hűtőfolyadéka
- BMW LC-18 (Frostox HT-12): Zöld és magenta színű fagyálló hűtőfolyadék a 2018 után gyártott BMW-kben való használatra.
IDE KATTINTVA eléri a teljes BMW fagyálló ajánlást motortípusonként
Miért fontos a megfelelő gyártói jóváhagyással rendelkező fagyálló használata?
Az autógyártók által meghatározott fagyálló specifikációk pontosan illeszkednek az adott jármű hűtőrendszerének anyagaihoz, szerkezetéhez és működési feltételeihez. Ha a járműbe nem a gyártói jóváhagyással rendelkező fagyállót töltik, az a következő problémákat okozhatja:
- Korrózió: A nem megfelelő fagyálló nem biztosítja a megfelelő korrózióvédelmet, ami miatt a motor hűtőrendszere – beleértve az alumínium, réz, acél, műanyag és gumi komponenseket – korrózióra hajlamosabb lesz. Ez csökkentheti a motor élettartamát.
- Túlmelegedés: A nem megfelelő fagyálló használata a motor hűtőrendszerében nem tudja elég hatékonyan elvezetni a hőt, ami a motor túlmelegedéséhez vezethet, különösen extrém körülmények között, mint a nyári kánikula vagy hosszan tartó terhelés alatt.
- Lerakódások: A nem kompatibilis fagyálló reakcióba léphet a hűtőrendszerben lévő anyagokkal, ami lerakódásokat, vízkő képződést okozhat. Ezek a lerakódások eltömíthetik a hűtőrendszert, rontva annak hatékonyságát, vagy teljes elzáródást is okozhatnak.
- Garancia elvesztése: A nem megfelelő fagyálló használata gyakran a jármű gyártói garancia megszűnését is eredményezheti, mivel a gyártók csak az általuk meghatározott termékek használatával vállalnak garanciát a hűtőrendszer működésére.
Elektromos és Plug-in Hibrid Autók Hűtőfolyadékai
Az elektromos és plug-in hibrid autókban (PHEV) a hűtőfolyadék szerepe nem csak a hagyományos belső égésű motorokban megszokott hőmérséklet-szabályozásra korlátozódik. Az ilyen járművekben különösen nagy szerepet kap az elektromos komponensek – például az akkumulátor, az elektromotor és az inverter – hűtése. Az inverter hűtése kiemelt jelentőséggel bír, mivel az az egyik legfontosabb alkatrész, amely a jármű hajtásrendszerének energiakezeléséért felelős.
Az Inverter Hűtésének Fontossága
Az inverter az elektromos autókban azt a feladatot látja el, hogy az akkumulátorban tárolt egyenáramot (DC) váltóárammá (AC) alakítsa, amely az elektromotor működéséhez szükséges. Mivel az inverter működése során jelentős hő termelődik, a hűtés elengedhetetlen annak érdekében, hogy elkerüljük az alkatrész túlmelegedését, ami teljesítménycsökkenéshez vagy akár komolyabb meghibásodáshoz is vezethet.
A megfelelő hűtőfolyadék használata garantálja, hogy az inverter állandó hőmérsékleten működjön, különösen a nagy terhelés alatt, például gyorsításkor vagy hosszabb utazások során. Az inverter túlhevülése nemcsak a hatékonyság csökkenéséhez vezethet, hanem az alkatrész élettartamát is jelentősen lerövidítheti. Ezért az inverter hűtőrendszere speciálisan kialakított hűtőfolyadékot igényel, amely nemcsak az optimális hőelvezetést, hanem a korrózió- és lerakódásmentes működést is biztosítja.
A Legújabb Fagyállók és Hűtőfolyadékok
Az elektromos és plug-in hibrid autókhoz kifejlesztett hűtőfolyadékok jelentősen eltérnek a hagyományos belső égésű motorokhoz használt fagyállóktól. Ezek a speciális hűtőfolyadékok a következő tulajdonságokkal rendelkeznek:
- Nagyobb hővezető képesség: Az elektromos rendszerek hőtermelése gyorsabb és koncentráltabb, mint a hagyományos motorok esetében, ezért az ilyen járművek hűtőfolyadékainak jobb hővezető képességgel kell rendelkezniük.
- Alacsony elektromos vezetőképesség: Mivel elektromos alkatrészek körül használják őket, az ilyen hűtőfolyadékoknak minimális elektromos vezetőképességgel kell rendelkezniük, hogy elkerüljék az esetleges rövidzárlatot vagy szivárgásokat, amelyek az elektromos komponensek működését befolyásolhatják.
- Korrózióvédelem: Az elektromos járművek hűtőrendszerei gyakran tartalmaznak különböző anyagokat, például alumíniumot és rézötvözeteket, amelyeket megfelelően védeni kell a korrózió ellen. Az ilyen rendszerekhez tervezett fagyállók kifejezetten erős korrózióvédő adalékokat tartalmaznak.
- Hosszabb élettartam: Az elektromos autók esetében kiemelten fontos a hűtőrendszerek hosszú távú megbízhatósága, mivel a hűtőfolyadékok cseréje bonyolultabb lehet. Ezért az ilyen járművekhez kifejlesztett hűtőfolyadékok gyakran hosszabb csereintervallumot kínálnak, akár 10 év vagy 240 000 kilométer is lehet az ajánlott csereintervallum.
A Fagyálló Karbantartása és Cseréje
A fagyálló nem csupán egy egyszeri beruházás, hanem folyamatos karbantartást igényel. A hűtőrendszerben lévő fagyálló idővel elveszíti a hatékonyságát, mivel az adalékanyagok lebomlanak és a korróziógátló képesség csökken. Ezért ajánlott rendszeres időközönként – általában 2-3 évente – teljesen lecserélni a hűtőfolyadékot, és nem csak utántölteni.
A megfelelő fagyálló és hűtőfolyadék használata, valamint azok rendszeres cseréje elengedhetetlen ahhoz, hogy a motor és a hűtőrendszer hibamentesen működjön. A figyelmetlenség, vagy a helytelen karbantartás nemcsak a motor teljesítményét befolyásolja negatívan, hanem súlyosabb esetben a motor károsodásához, illetve meghibásodásához is vezethet.
Összegzés
A fagyálló hűtőfolyadék alapvető fontosságú szerepet játszik a jármű motorjának optimális működésében. Nemcsak a hideg elleni védelemért felel, hanem a motor hőmérsékletének szabályozásában és a korrózió megelőzésében is kulcsszerepet játszik. A fagyálló kiválasztása nem csupán a szín alapján történhet, hanem figyelembe kell venni az adott járműhöz előírt specifikációkat és az OEM szabványokat is. A rendszeres karbantartás és cseréje pedig elengedhetetlen ahhoz, hogy a motor hosszú távon hibamentesen működjön.
A cikk szerzője: Bajomi Vilmos „Olajos Vili”
Ha kenéstechnikai tanácsadásra van szüksége, vagy segítséget keres a megfelelő kenőanyagok kiválasztásához, forduljon hozzánk bizalommal az alábbi elérhetőségeken:
Telefon: +36 30 285 8781
Vélemény, hozzászólás?