Járművek átmeneti tárolása és konzerválásának fontossága!

Járművek átmeneti tárolása és konzerválásának fontossága!

Hogyan tároljuk gépeinket ha átmenetileg nem üzemelnek?

 

Előző cikkünk a fémmegmunkáló hűtő-kenő emulziókról és az emulzió kartantartásáról írtunk. Amennyibe még nem olvastad, úgy IDE KATTINTVA megteheted.

 

Számos ok miatt állíthatjuk le ideiglenesen a gépeket. Legyen szó a magas energiaárakról, amelyek arra kényszerítik a vállalatokat, hogy takarékoskodjanak, vagy akár mezőgazdasági gépek téli tárolásáról, van egy kritikus és elengedhetetlen lépés amit érdemes megtenni a zökkenőmentes újraindítás érdekében: ez a gépek és azok specifikus részeinek konzerválása.

Miért olyan fontos ez?

A hosszú ideig üzemképtelenül álló gépek degradációs folyamaton mennek keresztül, és ezek jelentős indítási problémákat okozhatnak. Mi történik ezen inaktivitási időszak alatt? Az egyik fő öregedési folyamatnak az inaktivitás miatt bekövetkező korrózió tekinthető. Ez azt jelenti, hogy a nem védett felületek reakcióba lépnek a levegő oxigénjével, amit a nedvesség jelenléte csak felgyorsít.

A korróziónak kitett gépeknél gyakran előfordul, hogy az általánosságban használt kenőanyagok és összeszerelési paszták által nyújtott védelem általában nem elegendő. Ez a jelenség különösen érinti a csapágyakat, láncokat, nyitott fogaskerekeket, forgógyűrűket, kábeleket, zsanérokat és hidraulikus rudakat, csatlakozókat. Az automatikus zsírkenőrendszerek esetében fennáll a veszély, hogy az olaj kiválik a kenőzsírból, amikor az inaktív, amihez társul a zsír sűrűsödése és kikeményedése. Ez akadályozhatja kenőanyag rendszerek eltömődését és akár a kenési rendszer rozsdásodását is.

 

Újraindítás!

A gépek újraindításakor a rozsda leoldódik a fémrészekről és összekeveredik a kenőanyaggal. Ezek a részecskék túlzott kopást okozhatnak, amely sok esetben előre nem tervezett leállást és további karbantartási költségeket eredményezhetnek. Még rosszabb, ha az alkatrészek egy hosszabb leállás során egyszerűen berohadhatnak. Még ha nem is képződik rozsda, a meglévő kenőanyagok maguk is okozhatnak problémákat és költségeket. A hosszú inaktivitás során a kenőanyag viszkozitása megváltozik és „vastagabbá” válik, a kenési rendszer eldugulhat, vagy a leromlott minőségű kenőanyag bejuthat a gépbe. Az eredmény: kopó alkatrészek, vagy akár közvetlen eltömődések, amelyek gép leállást és váratlan költségeket eredményezhetnek.

Az egyetlen megoldás ilyen esetekben a gép leállítása, a sérült és berohadt alkatrészek eltávolítása, a gép tisztítása és új alkatrészek telepítése, függetlenül attól, hogy elektromos, hidraulikus, mechanikus vagy pneumatikus gépről van szó. Ez egy időigényes és költséges folyamat, amely további termelés kiesést is eredményezhet a berendezés újraindítása során, ami potenciálisan felboríthatja az előre eltervezet folyamatokat.

A megoldás az alkatrészek konzerválása lehet! Annak érdekében, hogy megelőzzük a problémákat és a gépet optimális állapotban tartsuk a tárolás során, érdemes a kritikus alkatrészeket leállításkor konzerválni. Bár ez némi időt igényel, ezek az erőfeszítések jelentéktelenek a konzerválás elhanyagolásából eredő problémákhoz képest. Ezért érdemes időt szánni a folyamat alapos elvégzésére, például akkor, amikor a karbantartó csapatnak kevesebb a munkája.

 

Konzerválási Terv:

Tisztítás

Az első lépésben a gépeket és az összes érzékeny részt alaposan tisztítsuk meg. Ez azt jelenti, hogy minden régi kenőanyagot eltávolítunk, és a felületeket megtisztítják a szennyeződésektől és zsíroktól. Sok esetben szükség van olyan alkatrészek szétszerelésére, mint például a láncok, de ne felejtsük el alaposan megtisztítani például az acélkábeleket is.  Legyünk óvatosak a vízbázisú multi-tisztítószerekkel. Ha ezek maradványai nem kerülnek megfelelően eltávolításra és a konzerváló kenőanyagba kerülnek, azok tönkretehetik a kenőanyag víztaszító tulajdonságait.

Konzerválás

Ezután kenjük le a gépek konzerválandó felületeit. Ezúttal viszont konzerváló és tartósító kenőanyagokat használjunk, amelyek alkalmasak a konkrét alkalmazásra. Ezeknek a termékeknek a jellemzője a kiváló tapadás és víztaszító képesség, ami azt jelenti, hogy a tartósító kenőanyag még a mozdulatlan géprészeken is megmarad, és hosszú távú védelmet nyújt a vízzel és így a rozsdaképződéssel szemben. Ez megakadályozza a felületeken kialakuló koróziót. Ez biztosítja, hogy a hosszú állás után a gépek simán működjenek, kopás nélkül, és azonnal be lehessen őket vetni.

 

Amennyiben kenéstechnikai tanácsra van szükséged, vagy segítségre szorulsz a megfelelő kenőanyagok kiválasztásában, úgy keress bennünket következő elérhetőségeinken:

Tel: +3630 285 8781

e-mai: olajosvili@gmail.com

Rólunk

Bajomi Vilmos vagyok, Olajos Vili. Az Olajos Vili elnevezés onnan jön, hogy ügyfeleim elenite így mentettek el a telefonjukba és emiatt rám ragadt (tudod: Vízvezetékszerelő Jani, Gumis Laci stb.). Én voltam az olajos srác akit mindig kereshettek olajokkal és kenőanyagokkal kapcsolatos kérdésekben. 2007-ben kezdtem dolgozni a Shell Hungary Zrt.-nél, ahol 2008-ban kerültem az olajos csapatba. Én voltam a Key Account manager az Ipari kenőanyag területen és itt kerültem kapcsolatba azzal a területtel ami miatt a mai napig is szeretem ezt a szakmát. Ez nem más, mint a gázmotoros és turbinás Erőművek.. Szerencsés voltam, mert Key Account managerként eljuthattam a Shell több külföldi gyárába is és láthattam hogyan fejlesztik és gyártják a kenőanyagokat. 2014-ben elhagytam a Shelles köteléket és elszegődtem a Lavina Szerviz cégcsoporthoz, ami Magyarország egyik legnagyobb márkafüggetlen kenőanyag disztributora. Ez tömören annyit jelent, hogy nem egy márkát képvisel, hanem többet. Ez is volt az egyik fő motivációm. Szerettem volna jobban megismerni a kenőanyagokat és emiatt szükségem volt arra, hogy ne csak a Shell kenőanyagokat ismerjem, hanem a többit is. Így kezdtem el foglalkozni a Lavina Szerviz Kft. és a WSW Proding Kft. keretében a Shell mellett a Mobil, a Castrol, az Eni/Agip, a Total, az Eurol, a Texaco, a Petronas és a Q8 kenőanyagokkal is. Az elmúlt évek során sikerült eljutnom a Petronas és az Eurol gyáraiba és kenőanyag fejlesztő központjában is ami érdekes tapasztalat volt a Shell után (elárulom, nem rosszabbak, nem jobbak, csak mások). A WSW Proding Kft.-n keresztül beleláttam a kis szériás egyedi termékek fejlesztésébe és gyártásába, illetve ez idő alatt ismertem meg mélységében a kenőanyagok labor vizsgálatában rejlő lehetőségeket is. 2016-tól lehetőséget kaptam, hogy az OlajShop.hu kenőanyag webáruházat is fejlesszem és irányítsam az ottani csapatot is a kenőanyag értékesítési munkám mellett. Az idő alatt ameddig én felügyeltem az OlajShop fejlesztését a webáruház forgalma közel tízszeresére nőtt. Nagyon jó évek voltak ezek is, minvel az OlajShop révén közel 50 kenőanyag márkával foglalkozhattam és ismerhettem meg őket, de más miatt is hasznos volt. Ennek köszönhetően ismertem meg akár a Speedzone csapatát, akikkel pár éven keresztül együtt dolgoztunk, de ebben az időben ismerhettem meg több autóversenyző csapatot is akiknek segítettem a munkáját. 2023-ra egy picit elfáradtam és úgy döntöttem hogy új kihívásokat kell keresnem. 2023 Szeptember végével elhagytam mind az OlajShop, mind pedig a Lavina csapatot és elmentem pár hónap alkotói szabadságra. Mint kiderült, nagyon szükségem volt rá 🙂 Már évek óta dédelgettem azt a gondolatot, hogy az OlajosVili márkanév alatt elindítsak egy olyan online platformot, ahová összegyűjtöm az elmúlt 15 évben megtapasztalt dolgokat, és megosztom azt másokkal is. Azért teszem ezt, mert azt tapasztaltam, hogy ugyan a kenéstechnika elsőre csak egy viszkozitás, de ahogy én is egyre nagyobb tudással rendelkeztem ezen a területen úgy jöttem rá, hogy nem csak ennyi. 2023 December 13.-val végre elindult az OlajosVili alapjainak összeállítása. Remélhetőleg a Jövő hónap végére már egy olyan we boldal lesz az olajosvili.hu ahová örömmel látogatnak el a kenéstechnikai információt kereső emberek.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

*