Ipari hajtóművek kenése és az ipari hajtóműolajok alapvető típusai!

Ipari hajtóművek kenése és az ipari hajtóműolajok alapvető típusai!

Ipari hajtóművek kenése

 

Előző cikkünk a járművek átmeneti tárolásáról és a konzerválás fontosságáról írtunk. Amennyibe még nem olvastad, úgy IDE KATTINTVA megteheted.

 

A hajtóművek használata a világon mindenhol és minden iparágban nélkülözhetetlen. Változatos, gyakran szélsőséges körülmények között is működniük kell. A hajtóművek biztonságos üzemelése érdekében kiemelt fontosságú szerepe van a használt kenőanyagnak. A hajtóműolaj kiválasztása alapvető fontosságú feladat, amit a lehető legnagyobb körültekintéssel kell elvégezni.

 

A megfelelő hatjóműolaj kiválasztása során a következő szempontok játszanak szerepet:

  • A hajtóműelemek építési és gyártási módja
  • Üzemi feltételek és a hajtómű karbantartása
  • A kenőanyag viszkozitása, alapolaja és adalékolása

 

Hajtóműveket minden iparágban használnak. Az adott alkalmazási feladattól függően különféle hajtómű típusokat alkalmaznak. A hajtóműveket általában építési módjuk szerint osztályozzák, mint például csiga-, homlok- vagy kúpfogaskerekes hajtómű.

A modern hajtóművek típustól függetlenül egyre nagyobb követelmények elé állítják kenőanyagokat gyártó cégeket.

 

A modern ipari hajtóműveket az elmúlt időszakban ért főbb változások:

  • nagyobb teljesítményű hajtóművek
  • kisebb méretű hajtóművek
  • kevesebb kenőanyag mennyiség a hajtóművekben

 

A továbbfejlesztett hajtóművek kenőanyagokkal szemben támasztott követelményei többek között a következők:

  • Ellenálló képesség az öregedéssel szemben – Oxidáció Stabilitás növelése
  • Nagyobb termikus stabilitás
  • Szárfoltosságassal / mikropittingel szembeni ellenállás
  • Hosszabb kenőanyag élettartam
  • Magasabb szintű védelem a csapágykopással és korrózióval szemben
  • Folyamatos kenőanyag teljesítmény
  • Jobb vízelváló képesség
  • Magasabb szintű szűrőképesség

 

A hajtóműolaj  megfelelő viszkozitási szintjének kiválasztása:

Hajtóművek kenéséhez főként olajokat, de néhány esetben kenőzsírokat is használnak. A hajtómű olaj viszkozitásának, illetve a zsír konzisztenciájának kiválasztásakor a következő paramétereket kell figyelembe venni:

  • Kerületi sebesség (fordulatszám tartomány, átmérő)
  • Alkalmazási hőmérséklet tartomány
  • A hatjómű terhelése

 

A megfelelő hajtóműolaj viszkozitás kiválasztásakor általában az alábbi alap szabályok érvényesek:

  • Nagy kerületi sebességű és alacsony hőmérsékletű hajtómű esetében alacsonyabb viszkozitású hajtóműolaj használata javasolt
  • Kis kerületi sebességű magasabb hőmérsékletű, nagy terhelésű hajtómű esetében egy viszonylag magasabb viszkozitású hajtóműolaj használata a javasolt

 

Tehát:

  • Magas viszkozitás -> alacsony sebesség, magas terhelés, magas hő
  • Alacsony viszkozitás -> magasabb sebesség, alacsony terhelés, alacsony hő

 

Alapolajok és tulajdonságaik:

 Hajtómű olajok előállításához többféle alapolajat használhatnak.

  • Ásványolajokat
  • Polialfaolefineket (PAO)
  • Észtereket
  • Poliglikolokat (PG).

 

A csigahajtóművekben a csigakerék foszforbronz alapanyaga okán legjobban a poliglikol alapú szintetikus hajtóműolajok váltak be.

A csigafogazatban fellépő nagy csúszási súrlódás miatt kialakuló hőmérsékletemelkedést kordában tartja, javítja a hatásfokot és növeli a teherhordó képességet.

Azonban a poliglikol alapú kenőanyagokat nem lehet ásványolajokkal, növényi olajokkal vagy más szintetikus olajokkal keverni.

Poliglikolra való átállás során az egyéb olaj visszamaradó mennyisége nem lehet több 1%-nál.

Ezenkívül a poliglikol alapú olajok nem férnek össze minden típusú tömítéssel és bevonattal, ezért alkalmazás elött ellenőrizni kell az ezekkel való összeférhetőséget.

 

Előírások és jóváhagyások

 A hajtóműolajoknak az iparban való alkalmazhatósághoz meg kell felelniük bizonyos alapkövetelményeknek.

Ide tartoznak a DIN és ASTM előírások, valamint a berendezés gyártójának jóváhagyásai.

Például a DIN 51517 – 3. rész az ipari CLP hajtómű olajokra vonatkozik.

 

A CLP rövidítés betûi a következõket jelöli:

 

C = hajtómûolaj

L = az olaj oxidáció és korróziógátló adalékokat tartalmaz

P = az olaj súrlódás és kopáscsökkentő adalékokat tartalmaz

 

A cikket írta: Bajomi Vilmos – OlajosVili

 

Amennyiben kenéstechnikai tanácsra van szükséged, vagy segítségre szorulsz a megfelelő kenőanyagok kiválasztásában, úgy keress bennünket következő elérhetőségeinken:

Tel: +3630 285 8781

e-mai: olajosvili@gmail.com

 

Rólunk

Bajomi Vilmos vagyok, Olajos Vili. Az Olajos Vili elnevezés onnan jön, hogy ügyfeleim elenite így mentettek el a telefonjukba és emiatt rám ragadt (tudod: Vízvezetékszerelő Jani, Gumis Laci stb.). Én voltam az olajos srác akit mindig kereshettek olajokkal és kenőanyagokkal kapcsolatos kérdésekben. 2007-ben kezdtem dolgozni a Shell Hungary Zrt.-nél, ahol 2008-ban kerültem az olajos csapatba. Én voltam a Key Account manager az Ipari kenőanyag területen és itt kerültem kapcsolatba azzal a területtel ami miatt a mai napig is szeretem ezt a szakmát. Ez nem más, mint a gázmotoros és turbinás Erőművek.. Szerencsés voltam, mert Key Account managerként eljuthattam a Shell több külföldi gyárába is és láthattam hogyan fejlesztik és gyártják a kenőanyagokat. 2014-ben elhagytam a Shelles köteléket és elszegődtem a Lavina Szerviz cégcsoporthoz, ami Magyarország egyik legnagyobb márkafüggetlen kenőanyag disztributora. Ez tömören annyit jelent, hogy nem egy márkát képvisel, hanem többet. Ez is volt az egyik fő motivációm. Szerettem volna jobban megismerni a kenőanyagokat és emiatt szükségem volt arra, hogy ne csak a Shell kenőanyagokat ismerjem, hanem a többit is. Így kezdtem el foglalkozni a Lavina Szerviz Kft. és a WSW Proding Kft. keretében a Shell mellett a Mobil, a Castrol, az Eni/Agip, a Total, az Eurol, a Texaco, a Petronas és a Q8 kenőanyagokkal is. Az elmúlt évek során sikerült eljutnom a Petronas és az Eurol gyáraiba és kenőanyag fejlesztő központjában is ami érdekes tapasztalat volt a Shell után (elárulom, nem rosszabbak, nem jobbak, csak mások). A WSW Proding Kft.-n keresztül beleláttam a kis szériás egyedi termékek fejlesztésébe és gyártásába, illetve ez idő alatt ismertem meg mélységében a kenőanyagok labor vizsgálatában rejlő lehetőségeket is. 2016-tól lehetőséget kaptam, hogy az OlajShop.hu kenőanyag webáruházat is fejlesszem és irányítsam az ottani csapatot is a kenőanyag értékesítési munkám mellett. Az idő alatt ameddig én felügyeltem az OlajShop fejlesztését a webáruház forgalma közel tízszeresére nőtt. Nagyon jó évek voltak ezek is, minvel az OlajShop révén közel 50 kenőanyag márkával foglalkozhattam és ismerhettem meg őket, de más miatt is hasznos volt. Ennek köszönhetően ismertem meg akár a Speedzone csapatát, akikkel pár éven keresztül együtt dolgoztunk, de ebben az időben ismerhettem meg több autóversenyző csapatot is akiknek segítettem a munkáját. 2023-ra egy picit elfáradtam és úgy döntöttem hogy új kihívásokat kell keresnem. 2023 Szeptember végével elhagytam mind az OlajShop, mind pedig a Lavina csapatot és elmentem pár hónap alkotói szabadságra. Mint kiderült, nagyon szükségem volt rá 🙂 Már évek óta dédelgettem azt a gondolatot, hogy az OlajosVili márkanév alatt elindítsak egy olyan online platformot, ahová összegyűjtöm az elmúlt 15 évben megtapasztalt dolgokat, és megosztom azt másokkal is. Azért teszem ezt, mert azt tapasztaltam, hogy ugyan a kenéstechnika elsőre csak egy viszkozitás, de ahogy én is egyre nagyobb tudással rendelkeztem ezen a területen úgy jöttem rá, hogy nem csak ennyi. 2023 December 13.-val végre elindult az OlajosVili alapjainak összeállítása. Remélhetőleg a Jövő hónap végére már egy olyan we boldal lesz az olajosvili.hu ahová örömmel látogatnak el a kenéstechnikai információt kereső emberek.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

*