Az olajcsere okai és az olajcsere folyamata
Miért és milyen rendszeresen és hogyan kell cserélni a motorolajat?
Az olajcsere kiemelt fontosságáról már sokszor beszéltünk, de sajnos még mindig beigazolódik, hogy nem lehet elégszer beszélni róla. Az olajcsere az egyik legolcsóbb megelőző karbantartás aminek az elhanyagolása nagyon sok alkatrész meghibásodását okozhatja. A rendszeres olajcsere betartása és a megfelelő motorolaj és szűrők használata viszont az autónk motorjának hosszútávú hibamentes működését eredményezheti.
Ebben a cikkben azt szedtük össze, hogy egyrészt miért szükséges lecserélni a motorolajat, másrészt milyen időközönként javasolt a motorolaj cseréje és mi az ideális folyamata az olajcserének.
Korábbi cikkünkben az autóipari kenőanyagok jövőjéről és az extra alacsony viszkozitású motorolajok terjedéséről írtunk. Ezt a cikket IDE KATTINTVA tudja elolvasni.
Az olajcsere elengedhetetlen a motor optimális működéséhez és hosszú élettartamához. A belsőégésű motorokban az olaj számos kritikus funkciót tölt be, beleértve a motor alkatrészei közötti súrlódás csökkentését, az alkatrészek hűtését és a szennyeződések eltávolítását a felületekről. Az idő múlásával azonban az olaj káros anyagokkal és szennyeződésekkel telítődik, ami csökkenti hatékonyságát és teljesítményét és a motorolaj az élettartama vége felé egyre nehezebben, majd egyáltalán nem képes megfelelően ellátni feladatait. Ezért fontos rendszeresen cserélni az olajat, hogy megőrizzük a motor optimális állapotát és elkerüljük a súlyos károkat.
Az olajcserét általában az autógyártó ajánlásai szerint kell elvégezni, amelyeket a jármű kézikönyvében megtalálhatunk. Ezek, a gyártó által meghatározott olajcserére vonatkozó intervallumok általában nagyon optimisták és a legideálisabb üzemeltetést veszik alapul, mint például a városi használat mellőzése és 80-90%-ban csak országúton és autópályán használva az autót. Mivel az általános használat ettől jelentősen eltér, és a legtöbb autót városi közlekedésre, nagy forgalomban, sok indulás megállással és gyorsítások között használunk, ajánlott az olajcserét a gyártó által javasolthoz képest jelentősen rövidebbre venni. A két olajcsere között eltelt idő függ a gyártó által meghatározott intervallumtól, a motorolaj típusától, a jármű használatától és más tényezőktől, de általánosságban elmondható, ha sok a városi használat akkor érdemes az olajcserét 5000-15000 kilométereként elvégezni.
Az olajcsere elvégzéséhez javasolt az autónkat szervizbe vinni, mivel ilyenkor a szervizek nagy része rutin szerűen át is nézi az autónkat és észreveszik az esetleges meghibásodásokat, vagy azokat a jeleket amik az alkatrészek elöregedésére vagy elhasználódására utalnak. Amennyiben mégis magunk cserélnénk le autónkban a motorolajat, úgy ezt némileg egyszerűen megtehetjük, ha megvannak hozzá a szükséges szerszámaink és ismerjük az olajcsere folyamatát. Mindenesetre érdemes az olajcserét aknára állva vagy megemelve elvégezni, mert egyrészt így sokkal kényelmesebb, másrészt jobban hozzáférünk a motorhoz, rövidebb idő alatt elvégezzük és kevesebb olajat fogunk félre locsolni.
Előkészületek az olajcseréhez
Első sorban szerezzük be az autónkhoz szükséges motorolajat és szűrőket. A megfelelő motorolaj és szűrők kiválasztása és beszerzése elengedhetetlen az olajcseréhez és motor megfelelő működéséhez a cserét követően. A motorolaj és szűrők mellett szükségünk lesz pár darab szerszámra is. Érdemes beszereznünk a következő szerszámokat:
- Amennyiben az autó motorja alulról burkolt, úgy szükségünk lesz vagy csavarhúzóhoz vagy dugókulcshoz a burkolat eltávolításához
- Dugókulcs az olaj leeresztő csavar eltávolításához
- Szerszám az olajszűrő eltávolításához és rögzítéséhez
- Alátét au olaj leeresztő csavarhoz, vagy olajleeresztő csavar a cseréhez
- Olaj leeresztő edény, amiben a használt motorolajat leeresztjük
- Rongyok a felületek és az esetlegesen mellé eresztett motorolaj feltakarításához
- Féktisztító a motor felületeinek utólagos tisztításához
- Nyomaték kulcs a leeresztő csavar és az olajszűrő rögzítéséhez
Az Olajcsere Folyamata:
Ha mindent beszereztünk akkor neki is állhatunk lecserélni a motorolajat és a szűrőket. Fontos megemlíteni, hogy mivel a motor üzemeléséhez szükséges megfelelő égéshez nem csak üzemanyagra, hanem tiszta levegőre is szüksége van, a levegőszűrőt nem elég minden második olajcsere alkalmával lecserélni, mert az elkoszolódott levegőszűrő vagy nem képes elég levegőt átereszteni ami az üzemanyag fogyasztás növekedését eredményezheti, vagy nem képes elégségesen megszűrni a levegőt és nem teljesen tiszta levegő jut a motortérbe ami viszont a motor kopását okozhatja.
- Felkészülés: Álljunk az autóval aknára, csápos emelőre vagy egy sík felületre, és hagyjuk lehűlni a motort. Ameddig hűl a motor pont ki is tudjuk cserélni a levegő és utastér szűrőket
- Emeljük meg az autót amennyiben szükséges. Gondoskodjunk az autó megfelelő rögzítéséről él biztosítsuk, hogy a megemelést követően az autó ne tudjon elmozdulni a csere során.
- Nyissuk fel a motorteret
- Távolítsuk el az alsó motor burkolatot vagy a burkolaton található olajleeresztő nyílást.
- Vegyük le az olajbetöltő kupakot, hogy a leeresztés során levegőt kaphasson a motor és könnyebben folyjék le az olaj.
- Készítsük elő az olaj leeresztő edényt, majd távolítsuk el az olajleeresztő csavart.
- Miután az olajat leeresztettük, hagyjuk még pár percig kicsöpögni.
- Ez idő alatt távolítsuk el az olajszűrőt. Az olajszűrő eltávolításához általában szűrő leszedő szerszám szükséges. Figyeljünk az olajszűrő eltávolítása során, mert a szűrőben elég sok olaj van és ez az utolsó csavarások során a szűrőben lévő olaj nagy része elkezdhet kifolyni.
- Amennyiben hagyományos fémszűrő van az autónkban, úgy a szűrő alján található gumi tömítést kenjük meg egy kis motorolajjal a jobb tömítés érdekében.
- Amennyiben fix műanyag szűrház van az autónkban és a benne található szűrő betétet cseréljük, úgy figyeljünk oda, hogy a szűrőre felkerüljön a gumi tömítés és szűrőház záró kupakon található tömítést is lecseréljük. Amennyiben a szűrőbetét végre a tömítést vagy tömítéseket feltettük, úgy helyezzük be a helyére és egy határozott nyomással rögzítsük. A kupakon található gumi tömítést a felhelyezést megelőzően kenjük meg motorolajjal a jobb rögzítés érdekében.
- A szűrőt vagy az szűrőház zárókupakját általában 25-30nm-re szükséges meghúzni.
- Az olajszűrő rögzítését követően cseréljük le az olajleeresztő csavar alátétét. Ezt az alátétet minden esetben cseréljük le, mert szükséges a csavar megfelelő rögzítéséhez.
- 2-3 olajcserénként érdemes az olajleeresztő csavart is lecserélni
- Az olajleeresztő csavart autótípustól függően 15-30nm nyomatékra kell meghúzni.
- Rögzítést követően tisztítsuk meg a felületet féktisztítóval, hogy lássuk az esetleges olajfolyást.
- A leeresztő csavar és a szűrő rögzítését követően töltsük fel a motort friss olajjal. Első körben töltsük be a gyártó által meghatározott mennyiség 80-85%-át majd ezt követően indítsuk be a motort 10-15 másodperc erejéig, hogy az olajszűrő feltejen motorolajjal.
- Ezt követően töltsük bele a maradék mennyiséget is a motorba. A pontos folyadékszint megállapításához rendszeresen ellenőrizzük a motorolaj szintjét az olajnívó pálca segítségével.
- Lehetőség szerint maximumra töltsük fel a motorolaj szintét.
- Helyezzük vissza az olajbetöltő sapkát, majd indítsuk be és járassuk a motort pár percig. Ezt követően ellenőrizzük, hogy jól rögzítettük-e az olajleeresztő csavart és az olajszűrőt és nem találunk olajfolyást ezeken a helyeken.
- Ha mindent rendben találunk, akkor helyezzük vissza a burkolatokat, eresszük le az autót és már készen is vagyunk az olajcserével
Az olajcsere elvégését követően érdemes feljegyeznünk a betöltött motorolaj pontos típusát, az olajcsere időpontját és a kilométeróra állását, hogy később is tudjuk mikor történt az olajcsere és milyen motorolajat használtunk.
Az olajcsere folyamatának végrehajtása gondos előkészítést és megfelelő munkaeszközöket igényel, de rendszeres végrehajtásával megőrizhetjük az autó motorjának egészségét és hosszú élettartamát. Ha nem érzi magát kényelmesen az olajcsere végrehajtásában, mindig van lehetőség szakember segítségét kérni a helyes eljárás érdekében.
A cikket írta: Bajomi Vilmos „Olajos Vili”
Amennyiben kenéstechnikai tanácsra van szüksége, vagy segítségre szorul a megfelelő kenőanyagok kiválasztásában, úgy keressen bennünket következő elérhetőségeinken:
Tel: +3630 285 8781
e-mai: olajosvili@gmail.com
I like this blog very much, Its a real nice office to
read and obtain info.!