Tegyük rendbe a fékfolyadékokat! Mi az amit feltétlen tudnunk kell a fékfolyadékokról I.

Tegyük rendbe a fékfolyadékokat! Mi az amit feltétlen tudnunk kell a fékfolyadékokról I.

A fékfolyadék az az „olaj” az autónkban amiről általában nem tudunk semmit egészen addig ameddig nem villan ki az ABS hibakód a műszerfalon vagy valaki rá nem kérdez egy olajcsere során, hogy mikor cseréltettük le utoljára?

 

Előző cikkünkben az egyre alacsonyabb viszkozitású, egyre vékonyabb motorolajokról és az olaj nélküli motorolajokról írtunk. Amennyibe még nem olvastad, úgy IDE KATTINTVA megteheted.

 

Lecserélni? A fékfolyadékot? – Általában ekkor döbbenünk rá, hogy már jó pár éve lehetett az utolsó fékfolyadék csere, ha egyáltalán cseréltettük már azt az autóban. Igen, mint minden folyadékot úgy a fékfolyadékot is szükséges cserélni bizonyos időközönkét, és ez a csere intervallum nem is olyan hosszú.

 

Először is nézzük át, hogy mi is az a fékfolyadék?

A modern fékrendszer három fő összetevőből áll: a tárcsából, a féknyeregből és a fékbetétekből. Minden alkalommal, amikor megnyomod a fékpedált, jelet küldesz a féknyeregnek. Ez arra készteti a két betétet, hogy erősen megszorítsák a keréken található féktárcsát így lassítva a jármű haladását.

Azonban szinte lehetetlen ezt megtenni a fékfolyadék nélkül. A fékrendszer egy hidraulikus rendszer, és egy folyadékra van szüksége, amely átalakítja a lábad erejét nyomássá. Amikor megnyomod a pedált, ez a folyadék átalakítja ezt az erőt nyomássá a kocsi első és hátsó fékéinél, ezzel lassítva járművedet.

 

A Nemzetközi Közlekedési Minisztérium a fékfolyadékot kémiai összetétel és forráspont tekintetében meghatározott specifikációk szerint osztályozza.

A fékfolyadékok fő típusai a DOT3 és DOT4, DOT5.1 és DOT4 Class 6 (DOT4 Plus vagy DOT 4 LV) amelyek glikol alapúak, valamint a szilikon alapú DOT5. A fő különbség az, hogy addig ameddig a glikol alapúak felszívhatják a környezet nedvességtartalmat, addig a szilikon alapúak nem. És igen, jóllehet, hogy a köznyelv fékolajnak hívja, de a fékfolyadék nem olaj.

Használat hatására a fékfolyadék hőmérséklete folyamatosan emelkedik, így a forráspontja létfontosságú a megfelelő működés miatt. Ha a folyadék felforr és elkezd begázosodni, elveszíti képességét az erő átvitelére, részleges vagy teljes fékhiba kialakulását okozva. Ez azért van, mert míg a folyadékok összenyomhatatlanok, a gázok összenyomhatóak. A fékfolyadék nedveség tartalma szintén egy kritikus paraméter a fékfolyadék esetében ami miatt nem tud megfelelően működni, és rendszeres cserére szorul, mivel a nedvesség hatására fékfolyadék forráspontja jelentősen csökkenhet és emiatt már sokkal hamarabb elérkezik az a pont amikor hiába nyomjuk a féket, az autó csak nem akar lassulni.

 

De mégis milyen gyakran kell a fékfolyadékot cserélni?

Minden autógyártó mást intervallumot javasol a fékfolyadék cseréjére, de általánosságban az látszik, hogy a gyártók 80%-a azt javasolja, hogy 2-3 évente vagy maximum 30.000 km-enként cseréltjük le a fékfolyadékot. Ez egy általános szabály amit befolyásolhat a jármű használatának módja is. Amennyiben igencsak megterhelően használod a fékeket, érdemes gyakrabban cserélni, de a jármű életkora, az, hogy mennyit és hol vezetsz, szintén számít, és figyelembe kell venni a sere intervallumának maghatározásakor.

A legjobb módja annak, hogy biztosítsd autód fék rendszerének jó állapotát, ha rendszeresen ellenőrizteted azt egy képzett szerelővel. Vannak otthoni tesztelési lehetőségek is, de ezek általában pontatlanok.

 

Ne felejtsd el, hogy a fékfolyadék cseréje kötelező, és számos problémához vezethet, ha elhanyagolod.

A nem időben cserélt fékfolyadék következménye lehet, hogy a folyadék által felvett nedvesség felhalmozódik a fékrendszerben. Ahogy nő a víztartalom, a fékfolyadék forráspontja jelentősen alacsonyabb lesz. Ez túlzott felmelegedést okozhat, a folyadék hamarabb éri el forrás pontját és válik nehezen fékezhetővé járműved.

A másik hatása annak ha nem cseréled megfelelő időközönként a fékfolyadékot és hagyod, hogy a nedvesség felhalmozódjon a fékrendszerben, az a belső korrózió kialakulásának lehetősége a főfékhenger, a féknyereg, és fékcsövek és más alkatrészeket területén. Ezek cseréje jelentős összegbe kerül, míg a folyadék cseréje mindössze párezer forint.

 

Van néhány nyilvánvaló jel ami arra utal, hogy a fékrendszert ellenőriztetni szükséges. Ezek általában a következők lehetnek:

  • A fék vagy az ABS figyelmeztető lámpája felgyullad, jelezve, hogy valami nincs rendben a fékrendszerrel.
  • Az ABS olyan helyzetekben aktiválódik, ahol korábban nem tette.
  • Erősebben kell a nyomnod a féket, mint korábban vagy olyannak érzed, minta a fékezés puha lenne.
  • Rezgéseket érzel fékezéskor, és hallod, hogy a fékbetétek sípolnak.
  • Égő szagot érzel egy erős fékezés után.

 

Amennyiben bármelyiket tapasztalod, úgy érdemes ellenőrizni a fékfolyadék szintját és ellenőriztetni a fékrendszert egy megbízható szerelővel.

Következő cikkünkben a különböző típusú fékfolyadékok közötti különbséget fogjuk bemutatni.

 

A cikket írta: Bajomi Vilmos – OlajosVili

 

Amennyiben kenéstechnikai tanácsra van szüksége, vagy segítségre szorul a megfelelő kenőanyagok kiválasztásában, úgy keressen bennünket következő elérhetőségeinken:

Tel: +3630 285 8781

e-mai: olajosvili@gmail.com

 

 

Rólunk

Bajomi Vilmos vagyok, Olajos Vili. Az Olajos Vili elnevezés onnan jön, hogy ügyfeleim elenite így mentettek el a telefonjukba és emiatt rám ragadt (tudod: Vízvezetékszerelő Jani, Gumis Laci stb.). Én voltam az olajos srác akit mindig kereshettek olajokkal és kenőanyagokkal kapcsolatos kérdésekben. 2007-ben kezdtem dolgozni a Shell Hungary Zrt.-nél, ahol 2008-ban kerültem az olajos csapatba. Én voltam a Key Account manager az Ipari kenőanyag területen és itt kerültem kapcsolatba azzal a területtel ami miatt a mai napig is szeretem ezt a szakmát. Ez nem más, mint a gázmotoros és turbinás Erőművek.. Szerencsés voltam, mert Key Account managerként eljuthattam a Shell több külföldi gyárába is és láthattam hogyan fejlesztik és gyártják a kenőanyagokat. 2014-ben elhagytam a Shelles köteléket és elszegődtem a Lavina Szerviz cégcsoporthoz, ami Magyarország egyik legnagyobb márkafüggetlen kenőanyag disztributora. Ez tömören annyit jelent, hogy nem egy márkát képvisel, hanem többet. Ez is volt az egyik fő motivációm. Szerettem volna jobban megismerni a kenőanyagokat és emiatt szükségem volt arra, hogy ne csak a Shell kenőanyagokat ismerjem, hanem a többit is. Így kezdtem el foglalkozni a Lavina Szerviz Kft. és a WSW Proding Kft. keretében a Shell mellett a Mobil, a Castrol, az Eni/Agip, a Total, az Eurol, a Texaco, a Petronas és a Q8 kenőanyagokkal is. Az elmúlt évek során sikerült eljutnom a Petronas és az Eurol gyáraiba és kenőanyag fejlesztő központjában is ami érdekes tapasztalat volt a Shell után (elárulom, nem rosszabbak, nem jobbak, csak mások). A WSW Proding Kft.-n keresztül beleláttam a kis szériás egyedi termékek fejlesztésébe és gyártásába, illetve ez idő alatt ismertem meg mélységében a kenőanyagok labor vizsgálatában rejlő lehetőségeket is. 2016-tól lehetőséget kaptam, hogy az OlajShop.hu kenőanyag webáruházat is fejlesszem és irányítsam az ottani csapatot is a kenőanyag értékesítési munkám mellett. Az idő alatt ameddig én felügyeltem az OlajShop fejlesztését a webáruház forgalma közel tízszeresére nőtt. Nagyon jó évek voltak ezek is, minvel az OlajShop révén közel 50 kenőanyag márkával foglalkozhattam és ismerhettem meg őket, de más miatt is hasznos volt. Ennek köszönhetően ismertem meg akár a Speedzone csapatát, akikkel pár éven keresztül együtt dolgoztunk, de ebben az időben ismerhettem meg több autóversenyző csapatot is akiknek segítettem a munkáját. 2023-ra egy picit elfáradtam és úgy döntöttem hogy új kihívásokat kell keresnem. 2023 Szeptember végével elhagytam mind az OlajShop, mind pedig a Lavina csapatot és elmentem pár hónap alkotói szabadságra. Mint kiderült, nagyon szükségem volt rá 🙂 Már évek óta dédelgettem azt a gondolatot, hogy az OlajosVili márkanév alatt elindítsak egy olyan online platformot, ahová összegyűjtöm az elmúlt 15 évben megtapasztalt dolgokat, és megosztom azt másokkal is. Azért teszem ezt, mert azt tapasztaltam, hogy ugyan a kenéstechnika elsőre csak egy viszkozitás, de ahogy én is egyre nagyobb tudással rendelkeztem ezen a területen úgy jöttem rá, hogy nem csak ennyi. 2023 December 13.-val végre elindult az OlajosVili alapjainak összeállítása. Remélhetőleg a Jövő hónap végére már egy olyan we boldal lesz az olajosvili.hu ahová örömmel látogatnak el a kenéstechnikai információt kereső emberek.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

*