Vékony, vékonyabb, még vékonyabb: a 0-20, 0W-16 és 0W-8 viszkozitású motorolajok megjelenésének kiváltó okai és fontossága.

Vékony, vékonyabb, még vékonyabb: a 0-20, 0W-16 és 0W-8 viszkozitású motorolajok megjelenésének kiváltó okai és fontossága.

Vékony, vékonyabb, legvékonyabb: az az összefüggés az alacsony fogyasztás és az alacsony viszkozítású motorolajak között!

 

A CO2-kibocsátás csökkentése érdekében a személygépkocsikra egyre szigorúbb követelményeket vezetnek be világszerte. A motortechnológia és az anyagfelhasználás innovációi mellett  az üzemanyag-fogyasztás csökkentése a megfelelő viszkozitású motor és hajtóműolajok használatával is elérhető. Ez tükröződik az egyre alacsonyabb viszkozitású és egyre vékonyabb motorolajok fejlesztésének tendenciájában is. Ebben a cikkben azt mutatjuk be, hogy miért szükséges a járműgyártók részélről, hogy egyre alacsonyabb viszkozitású motorolaj használatát írják elő autóikban.

 

Legutóbbi cikkünkben a járművek motorolajairól írtunk. Ezt a cikket IDE KATTINTVA érheti el.

 

A viszkozitás

Kezdésként menjünk vissza az alapokhoz és beszéljünk pár szót a viszkozitásról.

A járműgyártó által előírt viszkozitású motorolaj használata kiemelten fontos a motor mozgó részeinek megfelelő kenése érdekében. A motorolajnak kenőfilmet kell biztosítania oly módon, hogy a mozgó alkatrészek ne érintkezzenek egymással, ezzel megakadályozva a kopást.

A motor alkatrészein kialakuló kopás kockázatának megelőzésének egyik módja a magas viszkozitású motorolaj használata. Minél magasabb a motorolaj viszkozitása, annál vastagabb a kialakult kenőfilm réteg és annál kisebb a fém a fémen súrlódás lehetősége. A túl vastag kenőfilm réteg azonban nagyobb súrlódást eredményez, ami energiaveszteséget okoz. A magasabb viszkozitású motorolaj belső súrlódása nagyobb üzemanyag-fogyasztást és magasabb CO2-kibocsátást eredményez az alacsony viszkozitásúval szemben. Ennek megértése, a megfelelő motor védelem és üzemanyag takarékosság egyensúlyának kutatását eredményezte az új, alacsony viszkozitású motorolajok kifejlesztését, amelyek jó kopás elleni védelmet nyújtanak üzemanyag-takarékos tulajdonságokkal kombinálva.

 

Vékony, vékonyabb, legvékonyabb.

Ez a videó három különböző viszkozitású alapolajat hasonlít össze egymással. Balról jobbra magasabb viszkozitású notorolajat látunk. Az olajok viszkozitása 100 C° hőmérsékleten, balról jobbra haladva: 5,9 – 10,6 – 34,4.

 

Az üzemanyag takarékos motorolaj

A túlzott folyadék súrlódás miatti fellépő üzemanyag-fogyasztás növekedés megakadályozása érdekében a gépjárműgyártók (OEM-k) egyre alacsonyabb viszkozítású, vagy ahogy a köznyelv használja, vékonyabb motorolajok használatára törekszenek. Ahol egy évtizeddel ezelőtt a piac forradalmának tekintette az 5W-30 és 0W-30 motorolajokat, ott manapság a 0W-20 az elsődleges ajánlás. A viszkozitási számban az első számjegy – ebben az esetben 0 – az alacsony hőmérsékleti viszkozitást jelent. Minél alacsonyabb ez a szám, annál könnyebben indul a motor hidegen. A második szám – ebben az esetben 20 – az üzem meleg motor (100 ° C) esetében fellépő viszkozitást jelzi. Minél alacsonyabb ez a szám, annál vékonyabb a motorolaj üzemi hőmérsékleten (lásd a fenti videót).

Az alacsony viszkozitás irányába mutató tendencia új motorolaj összetételeket igényelnek, amelyek lefedik a legújabb OEM előírásokat. Minél alacsonyabb a motorolaj viszkozitása, annál fontosabbá válik a motor kémiai védelme. A viszkozitás változása ellenére is a kémiai komponensek (adalékok a motorolajban) használata csak korlátozottan lehetséges, a lerakódásokra érzékeny kipufogógáz-utókezelő rendszerek védelme érdekében. Ennek eredményeként még fontosabbá válik a motorolaj optimális kémiai összetételére való törekvés és az OEM előírások betartása.

Emiatt fontos a megfelelő motorolaj kiválasztása, amely megfelel az OEM ajánlásoknak, tehát rendelkezik a gyártó által előírt specifikációkkal és megfelel az előírt viszkozitásnak.

 

A személygépjármű motorolajok viszkozitásának jövője

Jelenleg az európai és észak-amerikai személygépkocsi-motorolajok piacán a SAE 5W-30 a leggyakoribb viszkozitási fokozat. Bár először az 1980-as évek végén vezették be általánosabb ajánlásként, ma az eladott olaj mintegy 40%-át teszi ki, annak ellenére, hogy a SAE 5W-20 és 0W-20 a legszélesebb körben ajánlott minőség a legújabb autókhoz. A haszongépjármű motorolaj piachoz képest, ahol a felhasználók nagyon óvakodnak az alacsonyabb viszkozitás használatától, még ha ajánlott is, a személygépjármű motorolajok esetében gyorsabban megy végbe a váltás. Az évtized végéig a SAE 5W-30 esetében valószínűleg gyors csökkenés, a SAE 0W-20 esetében pedig jelentős növekedés várható. A SAE 5W-20 felhasználása esetében némi csökkenés tapasztalható, de ez ben véletlen, hiszen ez egy átmeneti viszkozitási fokozatnak tekinthető a SAE 0W-20 esetleges használatához.

 

 

A SAE 0W-20 az európai felhasználás esetében a mai körülbelül 15-20%-ról tovább fog emelkedni és pár éven belül a leggyakrabban használt viszkozitási fokozat lesz. Az évtized végére a 0W-20 viszkozitási fokozat várhatóan eléri az eladások közel 50%-át.

 

Jelenleg a SAE 0W-16 és SAE 0W-8 viszkozitású motorolajok felhasználása egy nagyon szűk szegmenset érint, de ezeknek a viszkozitási fokozatoknak az értékesítése is fokozatosan emelkedik az új japán és koreai személyautók értékesítésével együtt. A távolkeleti gyártók mellett ma már egy-egy Európai gyártó is bemutatta a legújabb személyautó motorolaj ajánlásait amik egyértelműen az alacsony és extrém alacsony viszkozitások irányába vezetnek. A VW az elmúlt évtized végén bevezette a VW 508.00 / 509.00 motorolaj specifikációját ami SAE 0W-20 viszkozitásra épül. Időközben a BMW is bevezette az LL-19-at ami szintén 0W-20 viszkozitású és idén megjelent a BMW LL-22 FE++ ami már egy 0W-12 viszkozitású motorolaj. A Mercedes Benz esetében az MB 2209.61; 2209.71 és 229.72 motorolaj előírások már mind az 5W-20 és 0W-20 viszkozitásra épülnek, de már megjelent az MB 229.81 motorolaj specifikáció is amiről ugyan még nem tudni részleteket, de vélhetően a BMW LL-22 FE ++-hoz hasonlóan ez is extrém alacsony viszkozitású motorolaj lehet.

 

Egyértelműen látszik, hogy a világ minden táján gondban vannak az autógyártók a károsanyag kibocsátási normák teljesítésével és emiatt már az alacsony és extrém alacsony viszkozitású motorolajok által biztosított pár százalékos üzemanyag megtakarításra is. Ez a trend várhatóan nem fog megfordulni és egyre inkább mozgunk tényleg abba az irányba, hogy az évtized végére a 0W-20 viszkozitás lesz az ami ma az 5W-30 vagy ami 20 évvel ezelőtt a 10W-40 volt.

 

Fontos itt megemlíteni, hogy az egyre fiatalabb és modernebb autók motorjai egyre precízebb gyártástechnológiával, egyre kisebb csapágyhézaggal és egyre szűkebb olaj járatokkal készülnek, ami miatt egy 0W20 vagy ennél alacsonyabb viszkozitású motorolajra tervezett motor esetében már egy 5W30-as viszkozitású motorolaj használata is rendellenes kopások kialakulásához és egyéb súlyos meghibásodásokhoz vezethet.

 

A cikket írta: Bajomi Vilmos – Olajos Vili

 

Amennyiben kenéstechnikai tanácsra van szüksége, vagy segítségre szorul a megfelelő kenőanyagok kiválasztásában, úgy keressen bennünket következő elérhetőségeinken:

Tel: +3630 285 8781

e-mail: olajosvili@gmail.com

Bajomi Vilmos vagyok, az Olajos Vili alapítója. Az "Olajos Vili" név nem véletlenül ragadt rám – ügyfeleim így mentettek el a telefonjukba, mert mindig számíthattak rám, ha kenőanyagokról volt szó. Az olajipar iránti szenvedélyem és az évek során megszerzett széleskörű ismereteim révén váltam ismertté ezen a területen. Pályafutásomat 2007-ben kezdtem a Shell Hungary Zrt.-nél, ahol 2008-ban csatlakoztam az ipari kenőanyagok csapatához, mint Key Account Manager. Az itt töltött idő alatt mélyreható tapasztalatokat szereztem, különösen a gázmotoros és turbinás erőművek kenőanyagainak területén. A Shell nemzetközi gyáraiban szerzett ismeretek alapozták meg szakmai tudásomat. 2014-ben csatlakoztam a Lavina Szerviz Csoporthoz, Magyarország egyik vezető, márkafüggetlen kenőanyag-disztribútorához. Itt nem csak a Shell, hanem más jelentős márkák, mint a Mobil, Castrol, Eni/Agip, Total, Eurol, Texaco, Petronas és Q8 kenőanyagaival is intenzíven foglalkoztam. Ez az időszak lehetőséget adott számomra, hogy több gyártó fejlesztő központjába is betekintést nyerjek, és részt vegyek egyedi kenőanyagok kifejlesztésében és értékesítésében. 2016-tól a Lavina Szerviz Kft.-nél betöltött értékesítési pozíciómmal párhuzamosan az OlajShop.hu webáruház egyik tulajdonosaként a webáruház fejlesztése és irányítása is bekerült a napi feladataim közé. A szakmai vezetésem alatt a webáruház értékesítést közel tízszeresére, a látogató számát pedig közel hússzorosára növekedett, ami jelentős szakmai sikert hozott számomra, és tovább bővítette kapcsolati hálómat az iparágban. 2023-ban úgy döntöttem, hogy új kihívások után nézek, és létrehoztam az OlajosVili.hu-t. Ezen a platformon az elmúlt 15 év során szerzett tapasztalataimat osztom meg, hogy segítsek másoknak eligazodni a kenéstechnika bonyolult, de izgalmas világában. Az OlajosVili.hu célja, hogy hiteles információkat és gyakorlati tanácsokat nyújtson mindazoknak, akik megbízható megoldásokat keresnek a kenőanyagok területén.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

*