A 0W-20 viszkozitású motorolaj – Miért használjuk és mit érdemes tudni róla
A 0W-20 viszkozitású motorolajok bemutatása és alkalmazási lehetőségei a modern járművekben
A 0W-20 viszkozitású motorolajok manapság egyre népszerűbbek, különösen a korszerű, üzemanyag-hatékony motorok körében. Ebben a cikkben bemutatjuk, mit jelent a 0W-20 viszkozitás, miért előnyös ez a modern motorok számára, és miért fontos az autógyártók előírásait követni. Ezen kívül kitérünk arra is, miért kritikus egy hibrid és plug-in hibrid motor esetében a megfelelő, alacsony viszkozitású olaj kiválasztása, és végül áttekintjük a 0W-20 térnyerését az európai piacon.
Legutóbbi cikkünkben a fagyálló hűtőfolyadékok keverhetőségéről írtunk. Ezt a cikket IDE KATTINTVA tudja elolvasni
Mit jelent a 0W-20 viszkozitás?
A 0W-20 viszkozitás egy olyan jelölés, amely a motorolaj hideg- és melegüzemi viselkedését mutatja be. Az „0W” része azt jelzi, hogy az olaj nagyon alacsony hőmérsékleten, téli körülmények között is megőrzi folyékonyságát, azaz hidegindításkor gyorsabban képes elérni a kenési pontokat. A „20” pedig azt jelenti, hogy a motorolaj magas hőmérsékleten is megfelelően vékony marad, így kevesebb ellenállást fejt ki a motorban. Összességében ez az olajtípus különösen alkalmas olyan modern motorok számára, amelyek az alacsony viszkozitásnak köszönhetően nagyobb üzemanyag-hatékonyságot és kevesebb károsanyag-kibocsátást érnek el.
A különbség az 5W-30 és a 0W-20 viszkozitású motorolaj között
Az 5W-30 viszkozitású motorolajhoz képest a 0W-20 jelentősen alacsonyabb viszkozitást mutat mind hideg, mind meleg körülmények között. Míg az 5W-30 a közepes és magas hőmérsékleti tartományban valamivel vastagabb olajréteget biztosít, a 0W-20 inkább a kisebb viszkozitásával tűnik ki, ami alacsonyabb belső ellenállást eredményez. Ez különösen előnyös a modern motorokban, ahol a fejlesztő mérnökök a kisebb csapágyhézagok és szűkebb olajjáratok miatt vékonyabb olajat írnak elő. Az alacsonyabb viszkozitású olaj kisebb energiafelhasználást eredményez a motorban, ezzel növelve az üzemanyag-takarékosságot.
Miért nem javasolt az 5W-30 viszkozitás használata egy 0W-20-ra tervezett motorban?
Egy 0W-20 viszkozitásra tervezett motor esetében az 5W-30 használata káros hatásokkal járhat. Mivel ezek a motorok kisebb csapágyhézagokkal és szűk olajcsatornákkal készülnek, a vastagabb 5W-30 olaj nehezen jut el a kritikus alkatrészekhez, ami elégtelen kenést eredményezhet. Ez hosszú távon fokozott kopást, túlmelegedést és akár motorhibát is okozhat. Emellett a magasabb viszkozitás növeli a motor belső ellenállását, csökkentve az üzemanyag-hatékonyságot, és így nem teljesíti az autógyártó által megcélzott fogyasztási értékeket.
Az európai járműgyártók 0W-20 szabványai
A legtöbb európai autógyártó, például a Mercedes-Benz, BMW, Volkswagen és a PSA csoport (Peugeot, Citroën) már kidolgozott saját 0W-20 olajspecifikációkat. Ezek az olajok szigorú minőségi követelményeknek kell, hogy megfeleljenek, hogy biztosítsák a motor hatékony kenését alacsony viszkozitás mellett is. Ezek a gyártói szabványok biztosítják, hogy a 0W-20 olajok megfeleljenek az adott jármű optimális üzemeltetési követelményeinek, beleértve az alacsonyabb üzemanyag-fogyasztást és a károsanyag-kibocsátás csökkentését.
A 0W-20 és az alacsonyabb viszkozitású olajok fontossága hibrid és plug-in hibrid autókban
A hibrid és plug-in hibrid autók motorjai gyakran indulnak és állnak le, ami sajátos kenési igényeket támaszt. Az ilyen típusú motorok számára a 0W-20 vagy annál is vékonyabb, például 0W-16, 0W-12 olajok ajánlottak. Ezek az alacsony viszkozitású olajok segítik a motor könnyű indítását és gyors kenését, minimalizálva a kopást, amikor a motor újra beindul. Ez különösen fontos a hibrid rendszerek élettartamának megőrzése érdekében.
A 0W-20 motorolajok térnyerése
Az autóipar a 0W-20 viszkozitású olajok irányába halad, és az előrejelzések szerint az évtized végére az eladások meghaladják majd az 5W-30 és 0W-30 olajok értékesítését. A jövőbeni új autók és motorok túlnyomórészt 0W-20 viszkozitású olajokkal üzemelnek majd, ezzel teljesítve a szigorúbb környezetvédelmi és üzemanyag-hatékonysági követelményeket.
Összefoglalás
A 0W-20 viszkozitású motorolajok a jövő olajai, különösen a korszerű, alacsony belső ellenállású és üzemanyag-takarékos motorok számára. Fontos azonban, hogy az előírásoknak megfelelő olajat válasszuk, mert a nem megfelelő viszkozitású olaj használata súlyos károkat okozhat a motorban. Az alacsony viszkozitású olajok térnyerésével a jövő autói nagyobb hatékonysággal és kisebb környezetterheléssel üzemelnek majd.
A ciikk szerzője: Bajomi Vilmos „Olajos Vili”
Ha kenéstechnikai tanácsadásra van szüksége, vagy segítséget keres a megfelelő kenőanyagok kiválasztásához, forduljon hozzánk bizalommal az alábbi elérhetőségeken:
E-mail: olajosvili@gmail.com
Telefon: +36 30 285 8781
Bajomi Vilmos vagyok, az Olajos Vili alapítója. Az "Olajos Vili" név nem véletlenül ragadt rám – ügyfeleim így mentettek el a telefonjukba, mert mindig számíthattak rám, ha kenőanyagokról volt szó. Az olajipar iránti szenvedélyem és az évek során megszerzett széleskörű ismereteim révén váltam ismertté ezen a területen. Pályafutásomat 2007-ben kezdtem a Shell Hungary Zrt.-nél, ahol 2008-ban csatlakoztam az ipari kenőanyagok csapatához, mint Key Account Manager. Az itt töltött idő alatt mélyreható tapasztalatokat szereztem, különösen a gázmotoros és turbinás erőművek kenőanyagainak területén. A Shell nemzetközi gyáraiban szerzett ismeretek alapozták meg szakmai tudásomat. 2014-ben csatlakoztam a Lavina Szerviz Csoporthoz, Magyarország egyik vezető, márkafüggetlen kenőanyag-disztribútorához. Itt nem csak a Shell, hanem más jelentős márkák, mint a Mobil, Castrol, Eni/Agip, Total, Eurol, Texaco, Petronas és Q8 kenőanyagaival is intenzíven foglalkoztam. Ez az időszak lehetőséget adott számomra, hogy több gyártó fejlesztő központjába is betekintést nyerjek, és részt vegyek egyedi kenőanyagok kifejlesztésében és értékesítésében. 2016-tól a Lavina Szerviz Kft.-nél betöltött értékesítési pozíciómmal párhuzamosan az OlajShop.hu webáruház egyik tulajdonosaként a webáruház fejlesztése és irányítása is bekerült a napi feladataim közé. A szakmai vezetésem alatt a webáruház értékesítést közel tízszeresére, a látogató számát pedig közel hússzorosára növekedett, ami jelentős szakmai sikert hozott számomra, és tovább bővítette kapcsolati hálómat az iparágban. 2023-ban úgy döntöttem, hogy új kihívások után nézek, és létrehoztam az OlajosVili.hu-t. Ezen a platformon az elmúlt 15 év során szerzett tapasztalataimat osztom meg, hogy segítsek másoknak eligazodni a kenéstechnika bonyolult, de izgalmas világában. Az OlajosVili.hu célja, hogy hiteles információkat és gyakorlati tanácsokat nyújtson mindazoknak, akik megbízható megoldásokat keresnek a kenőanyagok területén.
Kedves Vilmos !
Mi a helyzet az olyan esetben, amikor mind a két viszkozitás engedélyezett ? Itt a harmadik generációs Mazda 3-akról beszélek, a Skyactiv motorcsaládhoz (2013-2018) ugyanis mind a kettő használható. A Mazda nem is rendelkezik hatalmas követelményekkel, API SL-től felfele / ACEA A3 vagy A5. A közösségben nagyon megoszlanak a vélemények, főleg hogy sokan a „gyári” Total által gyártott Skyactiv 0w20 olajat rakatják bele a márkaszervizben, csillagászati áron. A másik oldal az 5w30-at választja, mivel azt nem eszi a motor, jobb a hőtűrése. Mi az igazság ? A tagok között van több 2-300 ezer feletti példány is, a tapasztalatok alapján nem nagy tényező a két olaj különbsége.
Kedves Zsolt, megnéztem az online gépkönyvet és tényleg engedi a 0W-20 és az 5W-30 használatát is. Ilyen esetben, én jobban szeretem a magasabb viszkozitású motorolajat használni a motorvédelem miatt.
A mai világban a gyártó oldaláról van egy nyomás, hogy megfeleljen a károsanyag kibocsátási normáknak. Emiatt kénytelen egyre alacsonyabb viszkozitású motorolajokat használni, mert ezzel tudja biztosítani, hogy a fogyasztás és a károsanyag kibocsátás is megfelelően alacsony szintű legyen. Viszont egy 0W-20 viszkozitású motorolaj HTHS viszkozitása mindig alacsonyabb, mint egy 5W-30 motorolajé és a HTHS jelöli legjobban a kopásvédelmet.
Emiatt én 5W-30-ban gondolkondék.
Hogy 5W-30-on belül melyik legyen, az egy érdekes kérdés. Mivel szinte minden
Itt ismét a HTHS viszkozitásból indulnék ki. Az ACEA A3 teljesítményszinthez magasabb, minimum 3.5-ös HTHS viszkozitás tartozik, míg az ACEA A5-höz ennél valamivel alacsonyabb, 2.9 – 3.5 közötti érték. Én a saját autómba, ha a kopásvédelem a cél, előnyben részesítenék egy 5W-30 viszkozitású A3-as motorolajat töltenék, nem pedig 0W-20-at.