A kopogásos égés

A kopogásos égés

Kopogásos égés: Tünetek, okok, következmények és megoldások

 

A belső égésű motorok fejlesztése és működése során a kopogásos égés (detonáció) egy olyan jelenség, amely komoly károkat okozhat, és jelentős mértékben befolyásolja a motor teljesítményét és élettartamát. A kopogásos égés az üzemanyag-levegő keverék nem megfelelő égésének eredménye, ami nemcsak a motor hatékonyságát csökkenti, hanem súlyos mechanikai károkat is okozhat.

Ebben a cikkben részletesen bemutatjuk a kopogásos égés tüneteit, okait, következményeit és kezelési módjait. Továbbá, összehasonlítjuk az LSPI (Low Speed Pre-Ignition) jelenséggel, amely hasonló, de eltérő okokra vezethető vissza, és elemezzük a megfelelő motorolaj választás szerepét mindkét jelenség megelőzésében.

 

A legutóbbi cikkünkben a motorolaj túlmelegedésének okairól és következményeiről írtunk. Ezt a cikket IDE KATTINTVA olvashatja el.

 

A kopogásos égés tünetei

A kopogásos égés során a motorban hallható kopogó vagy csattogó hang keletkezik, ami az égési folyamat során létrejövő lökéshullámok következménye. A jelenség tünetei közé tartoznak:

  1. Hallható kopogás vagy csattogás: A legjellemzőbb tünet, amelyet a motor működése közben lehet észlelni.
  2. Teljesítménycsökkenés: A motor nem képes elérni a maximális teljesítményét, és az üzemanyag-fogyasztás is megnövekedhet.
  3. Fokozott motorhőmérséklet: A nem megfelelő égés miatt a motor hőmérséklete magasabb lehet a normálisnál.
  4. Fokozott alkatrészkopás: A motor alkatrészei gyorsabban kopnak, ami a motor élettartamának csökkenéséhez vezet.
  5. Motor károsodása: Súlyos esetekben a kopogásos égés mechanikai károkat okozhat a dugattyúkban, hengerfejekben és más motoralkatrészekben.

A kopogásos égés lehetséges okai

A kopogásos égés több különböző okra vezethető vissza, amelyeket az alábbiakban részletezünk:

  1. Nem megfelelő üzemanyag: Az alacsony oktánszámú üzemanyag hajlamosabb a kopogásos égésre, mivel kevésbé ellenálló a magas hőmérséklettel és nyomással szemben.
  2. Magas sűrítési arány: A motorban a túl magas sűrítési arány növeli az égéstérben lévő hőmérsékletet és nyomást, ami kopogásos égéshez vezethet.
  3. Nem megfelelő gyújtás beállítás: A korai vagy késői gyújtás szintén hozzájárulhat a kopogásos égés kialakulásához, mivel a gyújtószikra nem a megfelelő időpontban keletkezik.
  4. Magas környezeti és motor hőmérséklet: Az égéstérben lévő magas hőmérséklet fokozza a kopogásos égés kockázatát, különösen ha az üzemanyag-levegő keverék nem megfelelően hűl le.
  5. Elhasználódott vagy rosszul beállított motoralkatrészek: A motorban lévő elhasználódott vagy rosszul beállított alkatrészek (pl. gyújtógyertyák, szelepek) szintén okozhatnak kopogásos égést.

A kopogásos égés következményei

Ha a kopogásos égést nem kezeljük megfelelően, annak komoly következményei lehetnek a motor működésére és élettartamára nézve:

  1. Mechanikai károk: A lökéshullámok által keltett nyomás hatására a dugattyúk, a hengerfej és más alkatrészek megrepedhetnek vagy deformálódhatnak.
  2. Csökkent motorélettartam: A kopogásos égés miatt a motor alkatrészei gyorsabban kopnak, ami csökkenti a motor élettartamát.
  3. Teljesítményvesztés: A motor nem képes elérni az optimális teljesítményt, ami negatívan befolyásolja az üzemanyag-fogyasztást és a jármű vezetési élményét.
  4. Megnövekedett karbantartási költségek: A kopogásos égés miatt gyakrabban szükség lehet javításra és alkatrészcserére, ami megnöveli a karbantartási költségeket.

 

LSPI (Low Speed Pre-Ignition)

Az LSPI, vagy alacsony sebességnél bekövetkező korai gyújtás, egy olyan jelenség, amely elsősorban a modern, közvetlen befecskendezésű, turbófeltöltős benzinmotorokban fordul elő. Az LSPI hasonló tüneteket produkál, mint a kopogásos égés, de eltérő okokra vezethető vissza. Az LSPI a következő jellemzőkkel bír:

  1. Alacsony sebességnél jelentkezik: Az LSPI elsősorban alacsony motorfordulatszámnál és nagy terhelésnél fordul elő.
  2. Korai gyújtás: Az üzemanyag-levegő keverék a kívánt időpont előtt gyullad be, ami lökéshullámokat és kopogást eredményez.
  3. Súlyos következmények: Az LSPI komoly mechanikai károkat okozhat a motorban, hasonlóan a kopogásos égéshez.

 

Az LSPI és a kopogásos égés összehasonlítása

Az LSPI és a kopogásos égés hasonló tüneteket és következményeket produkál, de eltérő okokra vezethetők vissza. Míg a kopogásos égés elsősorban a nem megfelelő üzemanyag és a magas hőmérséklet eredménye, addig az LSPI alacsony sebességnél és nagy terhelésnél jelentkezik a korai gyújtás miatt. Az LSPI különösen a modern, nagy teljesítményű motoroknál jelent problémát, míg a kopogásos égés bármilyen belső égésű motorban előfordulhat.

 

A megfelelő motorolaj választásának szerepe

A megfelelő motorolaj választása kritikus szerepet játszik az LSPI megelőzésében. A modern motorolajok speciális adalékanyagokat tartalmaznak, amelyek segítenek csökkenteni az LSPI kockázatát. Az alábbiakban bemutatjuk, hogyan befolyásolja a motorolaj mindkét jelenséget:

  1. Adalékanyagok: A motorolajokban található adalékanyagok javítják az üzemanyag égését és csökkentik a lerakódásokat az égéstérben, ami segít megelőzni az LSPI-t.
  2. Viszkozitás: A megfelelő viszkozitású motorolaj biztosítja az optimális kenést és hőelvezetést, ami csökkenti a motor hőmérsékletét és a kopogásos égés kockázatát.
  3. Hőstabilitás: A magas hőmérsékletű körülmények között is stabil motorolajok csökkentik a kopogásos égés valószínűségét azáltal, hogy minimalizálják az olaj oxidációját és lerakódását.
  4. Antioxidánsok: A motorolajban található antioxidánsok segítenek megakadályozni az olaj lebomlását és a lerakódások kialakulását, amelyek hozzájárulhatnak az LSPI kialakulásához.

 

Összegzés

A kopogásos égés és az LSPI komoly problémákat okozhatnak a belső égésű motorok működésében és élettartamában. A kopogásos égés elsősorban a nem megfelelő üzemanyag, a magas hőmérséklet és a gyújtási problémák következménye, míg az LSPI az alacsony sebességnél és nagy terhelésnél bekövetkező korai gyújtás, ami az égéstérben kialakuló lerakódások eredménye. Mindkét jelenség súlyos mechanikai károkat okozhat, ha nem kezeljük megfelelően.

A megfelelő motorolaj választása kulcsfontosságú főként az LSPI megelőzésében. Az adalékanyagokkal ellátott, megfelelő viszkozitású és hőstabilitású motorolajok segítenek csökkenteni mindkét jelenség kockázatát, ezáltal növelve a motor teljesítményét és élettartamát. A motorolaj gyártók folyamatosan fejlesztik termékeiket, hogy megfeleljenek a modern motorok egyre szigorúbb követelményeinek, így biztosítva a járművek megbízható és hatékony működését.

Amennyiben a szokásostól eltérő hangokat, zörejeket vagy robbanásszerű kopogást hall, úgy mielőbb forduljon autószerelőhöz a hiba pontos megállapítása, majd annak javítása érdekében.

 

A cikk szerzője: Bajomi Vilmos „Olajos Vili”

Ha kenéstechnikai tanácsadásra van szüksége, vagy segítséget keres a megfelelő kenőanyagok kiválasztásához, forduljon hozzánk bizalommal az alábbi elérhetőségeken:

Telefon: +36 30 285 8781

Bajomi Vilmos vagyok, az Olajos Vili alapítója. Az "Olajos Vili" név nem véletlenül ragadt rám – ügyfeleim így mentettek el a telefonjukba, mert mindig számíthattak rám, ha kenőanyagokról volt szó. Az olajipar iránti szenvedélyem és az évek során megszerzett széleskörű ismereteim révén váltam ismertté ezen a területen. Pályafutásomat 2007-ben kezdtem a Shell Hungary Zrt.-nél, ahol 2008-ban csatlakoztam az ipari kenőanyagok csapatához, mint Key Account Manager. Az itt töltött idő alatt mélyreható tapasztalatokat szereztem, különösen a gázmotoros és turbinás erőművek kenőanyagainak területén. A Shell nemzetközi gyáraiban szerzett ismeretek alapozták meg szakmai tudásomat. 2014-ben csatlakoztam a Lavina Szerviz Csoporthoz, Magyarország egyik vezető, márkafüggetlen kenőanyag-disztribútorához. Itt nem csak a Shell, hanem más jelentős márkák, mint a Mobil, Castrol, Eni/Agip, Total, Eurol, Texaco, Petronas és Q8 kenőanyagaival is intenzíven foglalkoztam. Ez az időszak lehetőséget adott számomra, hogy több gyártó fejlesztő központjába is betekintést nyerjek, és részt vegyek egyedi kenőanyagok kifejlesztésében és értékesítésében. 2016-tól a Lavina Szerviz Kft.-nél betöltött értékesítési pozíciómmal párhuzamosan az OlajShop.hu webáruház egyik tulajdonosaként a webáruház fejlesztése és irányítása is bekerült a napi feladataim közé. A szakmai vezetésem alatt a webáruház értékesítést közel tízszeresére, a látogató számát pedig közel hússzorosára növekedett, ami jelentős szakmai sikert hozott számomra, és tovább bővítette kapcsolati hálómat az iparágban. 2023-ban úgy döntöttem, hogy új kihívások után nézek, és létrehoztam az OlajosVili.hu-t. Ezen a platformon az elmúlt 15 év során szerzett tapasztalataimat osztom meg, hogy segítsek másoknak eligazodni a kenéstechnika bonyolult, de izgalmas világában. Az OlajosVili.hu célja, hogy hiteles információkat és gyakorlati tanácsokat nyújtson mindazoknak, akik megbízható megoldásokat keresnek a kenőanyagok területén.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

*