Milyen tényezők befolyásolják a motorolaj cseréjének hosszát? Motorolaj 5.

Milyen tényezők befolyásolják a motorolaj cseréjének hosszát? Motorolaj 5.

A felhasználás módja nagyban befolyásolja a motorolaj állapotát és ezzel együtt a motor várható élettartamát is. Sok esetben ez a legfontosabb tényező amit a motorolaj kiválasztása során és a helyes olajcsere periódus meghatározásakor figyelembe kell venni.

 

Legutóbbi cikkünkben arról írtunk, hogy tényleg leválthatják-e keresletben a 0W-20 viszkozitású motorolajok az eddig kedvelt 5W-30 viszkozitású motorolajokat. Ezt a cikkünket IDE KATTINVA tudja elolvasni.

 

Ebben a cikkben azt taglaljuk, hogy mik azok a tényezők amik  a motorolaj állapotára hatással vannak és, hogy bizonyos autó használati módok mellett miért  nem javasolt még a legjobb motorolajok használata esetén sem a gyártó által meghatározott olajcsere periódust alkalmazni.

 

Kezdésként nézzük át, hogy milyen feladatokat lát el a motorolaj a használata során.

A motorolaj többek között:

  • szabályozza a felületek közötti súrlódást
  • csökkenti a motor mozgó alkatrészein a kopás kialakulásának lehetőségét
  • szabályozza a motor alkatrészeinek hőmérsékletét
  • tisztítja a motor belső felületeit
  • szabályozza a lerakódások kialakulását
  • védi a fémfelületeket a korrózióval szemben
  • semlegesíti az égés során keletkező savas szennyeződéseket

Ahogy látható, elég sok feladatot lát el amik mindegyike fontos a motor megfelelő működéséhez és a hosszú élettartamához.

 

Miért kell bizonyos időközönként cserélni a motorolajat és miért nem használhatjuk “örökké”.

Egyrészt a motor működése során öregedési termékek keletkeznek amiknek a semlegesítését a motorolaj látja el és ennek következtében folyamatosan “öregszik” és az adalékai “kimerülnek”. Másrészt használat következtében a folyamatos hőterhelés szintén öregíti a motorolajat, nem utolsó sorban, pedig a motorolaj az oxigén folyamatos jelenléte miatt oxidálódik, ami kémiai változást okoz a motorolajban.

A motorolaj ahogy a használat során öregszik és egyre kevésbé képes ellátni feladatait. Egy idő után az adalékai kimerülnek, a viszkozitása emelkedni, majd besűrűsödik, lerakódások és olajiszap képződnek a motorban ami megnövekedett olajfogyasztáshoz és motorkopáshoz vezethet. Az oxidáció folyamata ráadásul magas hőmérséklet, víz és savas szennyezőanyagok környezetében gyorsabban megy végbe, mint normál esetben.

Ahogy a motorolaj eléri ezt az állapotot, már nem képes ellátni feladatait és nem védi többé a motor alkatrészit a kopásoktól. A nem megfelelő állapotú motorolaj használata súlyos motorproblémák kialakulásához vezethet.

A következő táblázatban találhatóak azok a legfontosabb tényezők, amik a motorolaj állapotát befolyásolják egy belsőégésű motorban:

 

Az olajcsere periódus meghatározása

A járműgyártók az olajcsere periódus meghatározásakor azt a valószínűsíthető időintervallumot határozzák meg futott kilométerben kifejezve, amikor a motorolaj állapota normál használat mellett még megfelelő, hogy ellássa feladatait.

A probléma ezzel, hogy a járműgyártó egy új motort vesz alapul egy általános használat szerint üzemeltetve általános üzemi körülmények mellett.

Hogy ez az általános állapot mit jelent? Nagyságrendileg a Németországi és nyugat európai ingázó lakosokat akik a 3-5 éves, 100-150.000 km-t futott autójukkal napi 100-150 km-t utaznak országúton vagy autópályán a munkahelyükre és vissza se nem túl melegben, se nem túl hidegben relatíve tiszta, nem por szennyezett körülmények között.

De semmi esetre sem a reggel és délután a Budapesti dugóban 30-60 percet ücsörgő autókat.

 

Az olajcsere periódus hosszára hatással lévő körülmények

  • Hol használjuk az autót és mekkora forgalomban
  • Hogyan használjuk az autót
  • Mekkora távolságot megyünk az autóval átlagosan
  • Milyen a motor jellege (szívó / turbó)
  • Milyen a környezeti hőmérséklet
  • Mekkora a porszennyezettség
  • Mennyire terheljük az autót (vontatás)
  • Milyen állapotú a motor (mennyire kopott) 
  • Milyen minőségű motorolajat használunk

 

Miért fontos a motorolaj minősége?

Ahogy egy nálam tapasztaltabb gépészmérnök egyszer mondta: A motorolaj az autó egyik legolcsóbb alkatrésze aminek a megfelelő működése a teljes motorra hatással van. 

Hogy egyszerűen válaszoljam meg, a gyengébb minőségű motorolaj általában olcsóbb és kevésbé jó alapolaj és adalékok felhasználásával régebbi receptúra alapján készül, míg a minőségi motorolajok gyártásához a legjobb minőségű alapolajat és a legjobb adalékokat használják fel a legutolsó receptúra szerint. A két motorolaj között akkor jön ki a különbség, amikor valamilyen külső vagy belső hatás miatt a motorolajra nagy nyomás kerül, az egyik motorolaj már ideje korán kimerül és nem tudja megfelelően ellátni feladatát, a másik még mindig megfelelő állapotú ahhoz, hogy biztosítsa a szükséges védelmet.

Melyek a jellemző autó használati típusok:

  • nagyvárosi boltba járós
  • gyerekhordó anyataxi
  • városi kiszállító autó
  • kisvárosi felhasználó aki rendszeresen jár a szomszéd nagyvárosba bevásárolni
  • taxi
  • cégautó, tipikus értékesítő által használva
  • boyracer városi versenyautó
  • pályanapozós, padlógázos szerpentínezős sportautó
  • versenyautó (inkább versenyzési célra használt autó, nem pedig klasszikus versenyautó)

 

A fenti használatok között van sok hasonlóság és átfedés, de akadnak erőteljes eltérések amik mind befolyásolják a motorolaj állapotát és várható élettartamát, ezen keresztül pedig hatással van a motor állapotára is.

Érdemes elgondolkodni azon, hogy ugyanaz olajcsere periódus kilométerben van meghatározva, de mennyi idő szükséges is egyes üzemmódokban ugyanannyi kilométernek a megtételéhez.

Érdemes kiemelni, hogy ameddig egy nagyvárosban élő anyuka boltba járva és a gyereket iskolába szállítva 5.000 km-t nagyságrendileg 250 óra alatt tesz meg, addig egy cégautóval amivel folyamatosan az országúton közlekednek, ugyanennyi idő alatt  körülbelül 20.000 km-t tesznek meg. Nagyjából ugyanígy aránylik az olajcsere periódus is egymáshoz.

 

Nagyvárosi boltba járós / anyataxi / városi kiszállító autó

Sokan úgy gondolják, hogy a városban használt autó a legjobb vétel, mert azokkal nem mennek gyorsan és nincs akkora igénybevételnek kitéve és még a futott kilométer is kevés benne.

Sajnos ez az ami egy tévhit. Lehet, hogy kevés benne a kilométer. de a városi használat az ami a legjobban igénybe veszi az autót és a motorolajat. Miért is?

  • Egy tipikus városban használt autóval rövid távokat mennek, rendszeresen megállnak és újra indulnak. Egy ilyen használat mellett a motor szinte sohasem képes elegendő ideig üzemi hőfokon üzemelni és ez a motorolaj és a motor szempontjából is káros. A benzinmotorok keletkező iszap általában víz, egyéb égési melléktermékek és olaj fekete emulziója amely elsősorban alacsony hőmérsékletű motorműködés során keletkezik.
  • A városi folyamatos indul-megáll, gyorsít-lassít üzemmód terheli legjobban a motorolajat és a motor alkatrészeit is.
  • A rendszeres hidegindítás nem tesz jót a motornak, mivel a motorban keletkező kopások 40%-a a hidegindítás során jön létre.

Mivel ez az egyik legnagyobb igénybevétel a motorolaj szempontjából, ilyen üzemmód mellett lehetőség szerint teljesen szintetikus motorolajat válasszunk, mert az jobban ellenáll az öregedésnek és a külső behatásoknak, mint a rész szintetikus vagy a teljesen ásványi motorolaj. Tipikus városi üzemmódban, ha a járműgyártó engedélyezi, akkor érdemes az 5W-s motorolaj helyett 0W-st választani, mert ezzel jelentősen csökkenteni tudjuk a motorkopás kockázatát. A melegoldali viszkozitás szempontjából viszont javasolt a gyárilag engedélyezett magasabb viszkozitást használni, mivel a magasabb viszkozitású motorolaj vastagabb olajfilm rétege jobban véd a fém a fémen surlódással szemben. Tehát, pl. egy átlagos 2015-ös 1.6 TDI VW esetében egy 0W-30-as motorolaj használata a javasolt VW 504.00/507.00 specifikációval.

Ebben az üzemmódban érdemes a legrövidebb olajcsere periódus mellett használni az autónkat. Egy olyan autó esetében ami 80%-ban nagyvárosi dugóban jár, a gyári 30.000 km-es olajcsere öngyilkosság. Ebben az üzemben jó, ha 10-15.000 km-t kibír a motorolaj és ennél az üzemmódnál már tényleg számít a motorolaj minősége.

 

Cégautó. Amitől mindenki fél, mert a korához képest sok benne a kilométer.

Általában ez az a kategória amitől mindenki tart pedig a motorolaj és a motor üzemeltetés szempontjából ez a legjobb üzemmód.

Nem ritka, hogy egy cégautó esetében akár 2-3 szoros is lehet az alkatrészek élettartama, mint egy városi használatú hasonló járműben.

Hogy ez miért lehetséges?

  • Egy-egy motorindítás között sok 10 vagy akár több 100 km utazás is eltelik.
  • 80-90%-ban országúton vagy autópályán használják.
  • Élettartama nagy részében üzemmelegen fut..
  • A modern autók esetében a 90-110 km-es sebesség úgy 2-2.500-es fordulatot, míg egy 130-150-es tempó úgy 3-3.500-es fordulatot eredményez. A folyamatosa 2-3.000-es fordulat környéki használat az egyik legideálisabb mind a motorolaj, mind pedig a motor szempontjából. A motor és a motorolaj itt már rég üzem meleg, de még nem túl forró ahhoz, hogy jelentősen öregedjen. Konstans egyenletes tempóban halad és minden alkatrész üzemszerűen tud működni. Nincs folyamatos megállás és újraindulás, a váltó is általában csak egy fokozatban forog és nem terhelődik.
  • Egy autó esetében a legoptimálisabb tempó nagyságrendileg a 90. itt a legjobb a fogyasztás és itt a legideálisabb minden körülmény. itt kapja a legkisebb terhelést a motor és a többi alkatrész is.

Ebben az üzemmódban a felhasznált motorolaj minőségétől függően akár a gyári 30.000 km-es olajcsere periódus használata mellett sem károsodik a motor.

Saját tapasztalatom, hogy egy teljes élete során  ilyen üzemmódban használt 2.0 TDI DSG váltóval szerelt Skoda 15.000 km-es olajcsere periódus mellett (a DSG váltóban mindig 60.000 km-enként cserélve), mindig minőségi (Castrol, Eurol, Petronas) motorolajat használva, vígan és hiba mentesen tette meg azt a 375.000 km-t amikor is már le lett cserélve. A rendszeres és sűrű olajcsere miatt nem volt lerakódás a motorban, nem ette az olajat és a DSG váltó is hibamentesen működött..

Ebben az üzemmódban, ha a gépkönyv engedi az 5W-s olaj használatát, akkor elégséges az és nem szükséges feltétlen a 0W-s olaj használata. Meleg oldalnál pedig a középső érték választása az optimális. Pl.: a fent említett 2015-ös 2.0 TDI Skoda esetében végig 5W-30 viszkozitású VW 504.00/507.00 motorolaj volt használva 15.000 km-enkénti csereperiódus mellett.

 

Boyracer a városi versenyautó 

Nos igen. Ez az a kategória amit nem szeretnék tulajdonolni. Ha lehet valami rosszabb, mint a boltba járós autó, akkor valószínűleg ez az.

  • Nagyrészt városban van használva
  • Kis távokat megy és nem melegszik be rendesen (nem a víz hőfokra gondolok, hanem az olaj hőfokra)
  • Folyamatosan gyorsul/lassul, indul/megáll, lehetőség szerint a felső fordulatszám tartományban halad, néha még hideg motornál is
  • Plusz még folyamatos nagy terhelést kap a dinamikus vezetési stílus miatt
  • Anyagi megfontolásból az olcsóbb, kevésbé minőségi alkatrészeket választják a karbantartáshoz 

Hasonlóan a boltba járós vagy városi kiszállító autóhoz egy jó minőségű szintetikus motorolaj használata javasolt a gyártó által meghatározott viszkozitási tartományon belül úgy, hogy a hideg oldali viszkozitás lehetőség szerint legyen 0W vagy 5W, a meleg oldali viszont a gyártó által meghatározott értékek közül egy magasabb. Pl.: 0W-40 vagy 5W-40.

Viszont a viszkozitás soha ne legyen magasabb, mint a gyár által meghatározott értékű, azaz ne legyen 10W-60 vagy 15W-50, mert azzal akár meg is ölhetünk egy 5W-30 vagy 5W-40 viszkozitásra tervezett motort.

Javasolt olajcsere periódus: 20-30.000 km

 

Pályanapozós, szerpentinezős hobbi autó és a versenyzési céllal tartott közúti autó.

Szögezzük le, hogy attól még mert valamit versenyzési céllal tartunk, az még nem feltétlen versenyautó. Mondom ezt azért, mert sokan választanak a versenyzési céllal tartott autójukba a gyártó által meghatározott viszkozitástól eltérő, magasabb viszkozitású motorolajat, mondván ez verseny olaj aminek jobb a hőtűrése.

Ez így csak részben igaz. Egy igazi versenyautót általában két dolog jellemez. Nem gyári motor van benne és nem használják boltba járásra. Ez azért írom így, mert  a motorolaj viszkozitása elsődlegesen a csapágyhézaggal van összefüggésben. És igen, van olyan nagy teljesítményű közúti sportautó, amibe gyárilag 10W-60 viszkozitás az előírás (pl.: M-es BMW-k, Busso Alfák), de ezekben a motorokban a gyártó nagyobb csapágyhézaggal szereli a motort, azaz a motor minden üzemmódban alkalmas a 10W-60-as viszkozitású motorolajjal való használatra.

Ugyanez a helyzet a versenyautók esetében is. Az épített motoroknál a csapágyhézag és az üzemi hőmérséklet függvényében kerül kiválasztásra a felhasznált motorolaj viszkozitása. Egy versenyautó 80-90%-ban padlógázon, maximum fordulatszám közelében üzemel és a motorolaj hőmérséklete sokkal magasabb, mint egy közúti autó esetében tapasztalható üzemi hőfok, még akkor is ha a közúti autóval gyorsan mennek.

Szokták kérdezi, hogy mi van az enyhén okosított, pályanapozásra is használt motorok esetében. Ott milyen viszkozitású motorolajat kell használni.

Ha a motor nem lett csapágyazva és a csapágyhézag gyári, vagy közel gyári, akkor minden esetben a gyártó által meghatározott viszkozitást kell alkalmazni.

A jó hír, hogy amikor Jürgen, Luigi vagy Isao megtervezett egy motort a hozzá tartozó kenőanyag rendszerre együtt, akkor a tervezés során meghatározott motorolaj viszkozitását úgy választotta ki, hogy az a teljes fordulatszám tartományra jó legyen.

Ha nagyon csúnyán bánunk szegény autónkkal és a használat során nagyon magasra szökik az üzemi hőfok, akkor is tartsuk be a gyártó által javasolt motorolaj viszkozitást. Viszont ebben az esetben érdemes a választható viszkozitási fokozatok közül a gyártó által javasolt legmagasabbat választani, lehetőség szerint teljesen szintetikus változatban, magas a viszkozitási index-el (180 feletti), mert így magas hőmérséklet mellett  is stabil marad az olajfilm réteg.

És igen, a fekete leves. A pályanapozás nem átlagos igénybevétel. Nem alkalmazható a gyári olaj csere periódus semmilyen körülmények között sem. Érdemes a legjobb motorolajok közül választani és az olajat ha nem is minden versenynap után, de két verseny naponként lecserélni, mert a versenyzés során a motorolajat ért magas hőmérséklet drasztikusan csökkenti várható élettartamát. Korábban teszteltünk 4 órás verseny alatt egy neves gyártó teljesen szintetikus 0W-40-es motorolaját. A 4 órás versenyt követően kenőanyag laborban vizsgáltuk meg a motorolaj állapotát. Sikerült jó motorolajat választanunk, mert 1 verseny napot követően a motorolaj állapota jó volt. Ugyan nem volt indokolt, de lecseréltük, mivel így volt biztos, hogy a következő versenyen is minden rendben lesz.

 

Taxi üzemmód – A motorolaj gyilkos

A taxi, rendőr, polgárőr stb. üzemmód az egyik legrosszabb a motorolaj szempontjából. 

Nagyjából hasonló, mint az anyataxi, megspékelve azzal, hogy igen sok egyhelyben történő üresjárati üzem van benne, mivel télen fűteni, nyáron pedig hűteni szükséges az autót várakozás közben. A rendszeresen alapjáraton üzemelő motor igen sok problémát tud generálni egy motorban többek között a következők miatt:

  • Alapjárati fordulatszám mellett az olajszivattyú túl kis nyomást generál, és nem szállít elegendő olajat a kenési pontokhoz.
  • A motorban található csapágyak nem kapnak megfelelő kenést és hűtést.
  • Nem folyik ki megfelelő mennyiségű motorolaj a motor csapágyaiból, emiatt túl kevés fröccsenő olaj kerül a henger falára.
  • A dugattyú olajhűtés szelepe a megfelelő olajnyomás hiányában alapjáraton nem nyílik ki. A dugattyú nem kap megfelelő olajhűtést, az olajcseppek hiánya a dugattyúcsap és a hajtórúd csapágyperselyének nem megfelelő kenéséhez vezethet
  • Alapjárat mellett a turbófeltöltők kenése és hűtése nem elégséges. Mindössze 20 perces üresjárati üzem elegendő ahhoz, hogy a turbófeltöltőt károsítsa.
  • Előfordulhat, hogy az olyan alkatrészek, mint a szelepek, a vezérműtengely és a hajtókar, amelyek az olajkörben az olajszivattyútól távolabb helyezkednek el, nem kapnak  elegendő mennyiségű olajat, ami túlmelegedéshez vagy kopáshoz vezethet.
  • A dugattyúgyűrűk alapjáraton nem tudnak tökéletes tömítést biztosítani, a forró gázok átjutnak az égéstérből, felmelegítik a henger falát és károsítják az olajfilm réteget. Kedvezőtlen körülmények között akár az olaj is bejuthat az égéstérbe.

Nem utolsó sorban, addig ameddig az autó egy helyben állva jár, addig a kilométeróra nem számol. Azaz jelentősen több az üzemóra a motorban, mint ami látszik.

Egy taxi esetében mindenképpen szükséges a motorolaj csereperiódusának drasztikus csökkentése és a az ismert gyártók teljesen szintetikus, prémium motorolajainak használata. Javasolt a 8 – 10.000 km-es vagy bizonyos esetekben akár még rövidebb olajcsere periódus alkalmazása a motor kopások megelőzése érdekében.

 

Autó használati körülmények:

Erről ritkán beszélünk, de ez is nagyon fontos az autó üzemeltetése és az olaj élettartama szempontjából, mivel a környezet nagyban befolyásolni tudja a motorolaj várható élettartamát és ezen keresztül a motor állapotát is.

Autón nem csak üzemanyaggal megy. A mozgási energiát biztosító égéshez a tüzelőanyag (üzemanyag) mellett levegő (oxigén) is szükséges. Jóllehet a beszívott levegőt megszűrjük a levegőszűrön keresztül, de amennyiben nagyon poros, koszos, nedves a környezetünk, úgy ez mind bejuthat a motorba a levegővel ami egy idő után lerakódik az olajban is és egy bizonyos szint felett motorkopást okozhat.

Sajnos igen. Az egyik legnagyobb szennyező anyag a környezetben magtalálható por, ami sziloxánok formájában bekerül az olajba és onnan csak olajcserével lehet eltávolítani.

Azaz, ha valaki nagyon poros környéken él, úgy szükséges a gyártó által meghatározott olajcsere periódusát lerövidíteni mondjuk a felére.

 

A belsőégésű motor jellege:

Városi használat mellett szintén olajcsere periódus sűrítő dolog, ha kis hengerűrtartalmú turbó-benzines vagy turbó-dízel autóval közlekedünk. Az üzemanyag részecskeszűrő karbantartásához a motor regenerál, aminek a során üzemanyagot fecskendez be a kipufogógáz kezelő rendszerbe. Az ott el nem égő üzemanyag visszakerül a rendszerbe és rendszeres városi használat esetén bekerül a motorolajba. Az üzemanyag viszkozitása sokkal alacsonyabb (0.5-0.55 cSt), mint motorolaj viszkozitása (65 cSt), így csak pár százalék üzemanyag bejutása is felhigítja annyira a motorolajat, hogy annak viszkozitása egy teljes viszkozitási osztállyal odébb megy

 

Egy másik érdekes jelenség a modern plug-in hibrid járművek, amik jelentős mennyiségű távolságot képesek megtenni tisztán akkumulátoros üzemmódban. Logikus lenne azt gondolni, hogy ezen járművek esetében a motor alacsony üzemelése miatt ritkítani lehet az olajcsere periódusokat, de nem. Pont ellenkezőleg. Egy konnektoros hibrid jármű motorja a lehető legszélsőségesebb üzemmódban jár a motorolaj szempontjából. Csak ritkán üzemel és akkor is rövid ideig. Szinte mindig hideg a motor és sohasem éri el az üzemi hőmérsékletet. A motorlajba lecsapódó párának esélye sincs távoznia, hiszen nincs olyan hőmérséklet, hogy elérje a forráspontját és elpárologjon az olajból. Nem utolsó sorban, egy hirtelen gyorsítás vagy előzés során hirtelen magas fordulattal kapcsol be a motor és kezd el járni nulláról hidegen. Ez sajnos pont olyan, mintha reggel a motort beindítva padló gázzal indulnánk el azonnal.

A legújabb benzines és plug-in hibrid járművek esetében nem ritka, hogy 0W-20 vagy 0W-16 viszkozitású motorolajat használnak a hidegindítási motorkopás csökkentésére és a gyárilag javasolt olajcsere periódus is bizonyos esetekben már 10.000 km alatt van.

 

Konklúzió

Ahogy látható, amennyiben körültekintőek vagyunk és szeretnénk a legjobb döntést hozni a motorolaj kiválasztása során, úgy sok mindent figyelembe kell vennünk. Ilyenek:

  • Milyen minőségű motorolajat használunk
  • Hol használjuk az autót
  • Hogyan használjuk az autót
  • Milyen körülmények között használjuk az autót
  • Milyen jellegű a belsőégésű motor az autóban

 

Amennyiben szeretnénk autónknak a legjobbat biztosítani és minél tovább hibamentesen üzemeltetni, úgy érdemes a lehetőségünkhöz képest az ismert gyártók prémium termékei közül választani, mivel ők a legjobb alapanyagokat felhasználva készítik el motorolajaikat. Emellett érdemes a használati módunknak megfelelően kiválasztani a motorolaj viszkozitását a gyártó által javasolt viszkozitások közül és eszerint meghatározni egy a gyártó által meghatározottnál rövidebb olajcsere periódust is.

 

A cikket írta: Bajomi Vilmos „Olajos Vili”

 

Amennyiben kenéstechnikai tanácsra van szüksége, vagy segítségre szorul a megfelelő kenőanyagok kiválasztásában, úgy keressen bennünket következő elérhetőségeinken:

Tel: +3630 285 8781

e-mai: olajosvili@gmail.com

 

Rólunk

Bajomi Vilmos vagyok, az Olajos Vili alapítója. Az "Olajos Vili" név nem véletlenül ragadt rám – ügyfeleim így mentettek el a telefonjukba, mert mindig számíthattak rám, ha kenőanyagokról volt szó. Az olajipar iránti szenvedélyem és az évek során megszerzett széleskörű ismereteim révén váltam ismertté ezen a területen. Pályafutásomat 2007-ben kezdtem a Shell Hungary Zrt.-nél, ahol 2008-ban csatlakoztam az ipari kenőanyagok csapatához, mint Key Account Manager. Az itt töltött idő alatt mélyreható tapasztalatokat szereztem, különösen a gázmotoros és turbinás erőművek kenőanyagainak területén. A Shell nemzetközi gyáraiban szerzett ismeretek alapozták meg szakmai tudásomat. 2014-ben csatlakoztam a Lavina Szerviz Csoporthoz, Magyarország egyik vezető, márkafüggetlen kenőanyag-disztribútorához. Itt nem csak a Shell, hanem más jelentős márkák, mint a Mobil, Castrol, Eni/Agip, Total, Eurol, Texaco, Petronas és Q8 kenőanyagaival is intenzíven foglalkoztam. Ez az időszak lehetőséget adott számomra, hogy több gyártó fejlesztő központjába is betekintést nyerjek, és részt vegyek egyedi kenőanyagok kifejlesztésében és értékesítésében. 2016-tól a Lavina Szerviz Kft.-nél betöltött értékesítési pozíciómmal párhuzamosan az OlajShop.hu webáruház egyik tulajdonosaként a webáruház fejlesztése és irányítása is bekerült a napi feladataim közé. A szakmai vezetésem alatt a webáruház értékesítést közel tízszeresére, a látogató számát pedig közel hússzorosára növekedett, ami jelentős szakmai sikert hozott számomra, és tovább bővítette kapcsolati hálómat az iparágban. 2023-ban úgy döntöttem, hogy új kihívások után nézek, és létrehoztam az OlajosVili.hu-t. Ezen a platformon az elmúlt 15 év során szerzett tapasztalataimat osztom meg, hogy segítsek másoknak eligazodni a kenéstechnika bonyolult, de izgalmas világában. Az OlajosVili.hu célja, hogy hiteles információkat és gyakorlati tanácsokat nyújtson mindazoknak, akik megbízható megoldásokat keresnek a kenőanyagok területén.

1 Comment on “Milyen tényezők befolyásolják a motorolaj cseréjének hosszát? Motorolaj 5.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

*