Mit kell tudni a 0W-s motorolajokról és miben más, mint egy 5W-s vagy 10W-s motorolaj? – Motorolaj 3.

Mit kell tudni a 0W-s motorolajokról és miben más, mint egy 5W-s vagy 10W-s motorolaj? – Motorolaj 3.

Ha egy jármű rendszeres karbantartásról van szó, semmi sem fontosabb, mint az olajcsere. Ahogy már korábban is esett szór róla, mindig a jármű gyártója által előírt viszkozitású és gyártói jóváhagyással rendelkező kenőanyagot kell használni, viszont sok esetben a gyártó nem csak egy viszkozitást, hanem többet is engednek használni.

 

Ebben a cikkben ennek eldöntéséhez nyújtunk segítséget és elmagyarázzuk a 0W-s, az 5W-s és a 10W-s motorolajok közötti főbb különbségeket.

Legutóbbi cikkünkben a motorkerékpárok olaj és levegőszűrőjének kiválasztásáról írtunk. Ha szeretné elolvasni, akkor IDE KATTINTVA megteheti

 

Egy 0W-30 és egy 5W-30 viszkozitású motorolaj közötti elsődleges különbség az alacsony hőmérsékleti viszkozitásban van, mivel a 0W-30 viszkozitású motorolaj jobban folyik alacsony hőmérsékleten, mint az 5W-30 viszkozitású. A 0W-30-as teljesen szintetikus, míg az 5W-30 többnyire rész-szintetikus motorolaj ami főként ásványolajra épülő alapolajat és teljesen szintetikus alapolaj keveréke is lehet. Ha a teljesen szintetikus 0W-s és 5W-s motorolajokat  hasonlítjuk össze, akkor elhanyagolható a különbség a 0W-30 és az 5W-30 között.

 

A 0W és 5W viszkozitású motorolajok közötti hasonlóságok és eltérések

Hidegindítási tulajdonságok – azaz a Dinamikus viszkozitás

Ahogy már egy korábbi cikkben szó esett róla, a mai motorolajok többfokozatúak, amit jelen esetben az 5W-30 vagy a 0W-30 jelöl. A Society of Automotive Engineers (SAE) által bevezetett számok a motorolaj viszkozitását jelzik, és segítenek meghatározni, hogy egy adott hőmérsékleti tartományhoz melyik olajminőség a legalkalmasabb.

A többfokozatú motorolajon szereplő számok a különböző hőmérsékleteken való áramlási sebesség (viszkozitásuk) alapján vannak megadva. A viszkozitás a motorolaj legfontosabb paramétere, és az áramlással szembeni ellenállásként vagy ellenállásként definiálható. Minél alacsonyabb a minőség vagy a szám, annál vékonyabb, és annál alacsonyabb lesz a viszkozitása.

A „W” az olajfokozat első számával együtt a Télt jelenti. Minél alacsonyabb ez a szám, annál jobb a motorolaj hidegindítási tulajdonsága, alacsonyabb az olaj viszkozitása hideg környezetben, és jobban megfelel a téli hőmérsékletnek. Viszonylag alacsony hőmérsékleten ahogy a motor beindul, és elkezd felmelegedni, egy 0W-s olaj gyorsabban fog folyni, mint egy 5W-s vagy 10W-s, és gyorsabban védi a mozgó alkatrészeket. A motorolaj hideg oldali fokozata jelzi a motorolaj hideg tűrését is. A 0W-s motorolaj hiegtűrése -35 Celsius fok, míg az 5W-os motorolajé -30°C. Ezt azt jelenti, hogy egy 0W-s motorolaj esetében -35 °C fokig az olajszivattyú körbe tudja járatni a motorolajat, míg egy 5W-s motorolaj esetében ez a határ már „csak” -30 °C.

 

Üzemi viszkozitás

Minden kenőanyag, funkciójától függetlenül, rendelkezik olyan hőmérsékleti tartománnyal, amelyben hatékonyan tud működni. A hőmérséklet növekedésével az olaj elvékonyodik, míg alacsonyabb hőmérsékleten az olaj sűrű marad. Ezen tartományok mindegyike hátrányosan befolyásolhatja az olaj teljesítményszintjét. A motorolaj viszkozitását jelölő második rész utal a motorolaj üzemi hőmérsékleten mért viszkozitására. Ez a 0W-30 és 5W-30 motorolajok esetében megegyezik, azaz üzemi hőmérsékleten ugyanazt a motorvédelmet biztosítják.

 

Viszkozitási index – azaz VI

A viszkozitási index utal annak hőmérsékleti tartománynak a szélességére ahol hatékonan tud működni a motorolaj. Minél magasabb a VI, annél szélesebb ez a hőmérséklet tartomány.  A motorolajok összetételéből adódóan a 0W-s teljesen szintetikus motorolajok viszkozitási indexe mindig magasabb, mint egy rész-szintetikus 5W-s motorolajé és nagyságredileg hasonló, ha mindkét típus teljesen szintetikus.  Egy magasabb viszkozitási index-el rendelkező motorolaj magasabb üzemi hőfok esetén is képes a motorvédelem biztosításhoz szükséges megfelelő olajfilm réteget biztosítani, mint egy alacsony viszkozitási indexxel rendelkező motorolaj.

Motorolaj összetétel

A 0W-s viszkozitású motorolajok minden esetbe teljesen szintetikusak, mivel a rész szintetikus keverékek és a hagyományos ásványi motorolajok nem tudják a szükséges hidegindítási tulajdonságokat biztosítani.

Az 5W-s motorolajok általában rész-szintetikusak. Minden bizonnyal találhatunk teljesen szintetikus 5W-30-as motorolajat is, de többségük nem teljesen szintetikus, emiatt nem rendelkeznek a teljesen szintetikus motorolajok összes előnyével.

 

Motorolaj várható élettartama

Egy teljesen szintetikus motorolaj várható élettartama ugyanolyan használat mellett mindig magasabb lesz, mint egy hagyományos ásványi motorolaj, vagy egy rész-szintetikus motorolaj. Ez a teljesen szintetikus alapolaj természetéből és annak a magasabb termo-oxidatív stabilitásából adódik. A magasabb termo-oxidatív stabilitás késlelteti az olaj öregedési folyamatát, amikor az oxigénmolekulákkal érintkezik, stabil viszkozitást és termikus jellemzőket, valamint minimális lerakódást és iszapképződést eredményez. Ebből következik, hogy egy teljesen szintetikus 0W-s motorolaj hosszabb ideig képes ugyanolyan körülmények között biztosítani a megfelelő motorvédelmet, mint egy rész-szintetikus 5W-s motorolaj.

Üzemanyag takarékosság

A motorolajok kapcsán manapság az egyik legfelkapottabb téma, hogy a motorolajok hogyan képesek támogatni az alacsony üzemanyag felhasználást. 0W-30 motorolaj viszkozitása a motor bemelegedési szakaszában alacsonyabb, mint egy 5W-30-as motorolajé ezáltal gyorsabban áramlik át a motoron, és segít az alkatrészeknek hatékonyabban ellátni szerepüket, mivel jobban csökkentik a súrlódást. Ezáltal a motor kevesebb üzemanyagot igényel az alapvető műveletek elvégzéséhez, csökkentve ezzel a fogyasztást és a költségeket. A másik dolog ami segít az üzemanyag takarékosság biztosításában az az alacsony súrlódási együttható amit a 0W-s motorolajok egyenletesebb molekulaszerkezete biztosít a teljesen szintetikus alapolajnak, ami csökkenti a belső súrlódási együtthatót és ezzel növeli a motor hatásfokát és alacsonyabb olajhőmérsékletet.

Károsanyag kibocsátás

Az üzemanyag megtakarítás és a károsanyag kibocsátás kéz a kézben járnak. Értelem szerűen, ha egy jármű kevesebb üzemanyagot éget el működése során, akkor az kevesebb károsanyagot fog kibocsátani. Így a 0W-s motorolajok által biztosított üzemanyag megtakarítás egyben a kibocsátott károsanyag mennyiségét is csökkenti.

 

Zárásként foglaljuk össze, hogy milyen előnyei vannak egy 0W-s motorolaj használatának egy 5W-s vagy 10W-s motorolajjal szemben.

  • A 0W-s motorolajok hidegindítási tulajdonságai sokkal kedvezőbbek, mint egy 5W-s vagy 10W-s, így jobb motorvédelmet biztosítanak a motor bemelegedési ciklusa alatt.
  • A 0W-s motorolajok üzemanyag takarékosabbak az 5W-s és 10W-s motorolajoknál köszönhetően a szintetikus alapolaj alacsonyabb súrlódási együtthatójának
  • A 0W-s motorolajokkal csökkenthető a károsanyag kibocsátás az üzemanyag takarékosság következtében
  • A 0W-s motorolajok szélesebb hőmérséklet tartományban képesek biztosítani a megfelelő olajfilm réteget, köszönhetően magasabb viszkozitási indexnek
  • A 0W-s motorolajoknak hosszabb az élettartama és jobb motortisztaságot biztosít a szintetikus alapolaj jobb termo-oxidatív tulajdonsága miatt.

 

Ahogy látható, a teljesen szintetikus motorolajok használatának igen sok előnye van rész-szintetikus 5W-s vagy ásványolaj alapú 10W-s motorolajokkal szemben, ugyanakkor bizonyos nehéz körülmények között és a jármű szempontjából erőteljesebb használat esetén egy 5W-s vagy 10W-s motorolaj jobb motorvédelmet biztosíthat.

 

A cikket írta: Bajomi Vilmos „Olajos Vili”

 

Amennyiben kenéstechnikai tanácsra van szüksége, vagy segítségre szorul a megfelelő kenőanyagok kiválasztásában, úgy keressen bennünket következő elérhetőségeinken:

Tel: +3630 285 8781

e-mai: olajosvili@gmail.com

Rólunk

Bajomi Vilmos vagyok, az Olajos Vili alapítója. Az "Olajos Vili" név onnan ered, hogy ügyfeleim így mentettek el a telefonjukba. Az olajos szakma iránti szenvedélyem és széleskörű ismereteim révén váltam ismertté ezen a területen. Pályafutásomat 2007-ben kezdtem a Shell Hungary Zrt.-nél, ahol 2008-ban csatlakoztam az ipari kenőanyagok csapatához, mint Key Account Manager. Itt szerzett tapasztalataim és a Shell nemzetközi gyáraiban eltöltött idő alapozták meg szakmai tudásomat, különös tekintettel a gázmotoros és turbinás erőművek kenőanyagaira. 2014-ben a Lavina Szerviz Csoportnál folytattam karrieremet, Magyarország egyik vezető márkafüggetlen kenőanyag-disztribútoránál. Itt nem csak a Shell, hanem a Mobil, Castrol, Eni/Agip, Total, Eurol, Texaco, Petronas és Q8 kenőanyagokkal is mélyrehatóan foglalkoztam. Ez az időszak lehetőséget adott számomra, hogy betekintést nyerjek több gyártó fejlesztő központjába és részt vegyek egyedi kenőanyagok kifejlesztésében. 2016-tól az OlajShop.hu webáruház fejlesztéséért és irányításáért feleltem, ahol az értékesítés mellett a webáruház forgalmát jelentősen, közel tízszeresére növeltem. Ez az időszak tovább bővítette kapcsolati hálómat és szakmai ismereteimet a kenőanyagok területén. 2023-ban úgy döntöttem, hogy új kihívásokat keresek, és szakmai szabadságot vettem ki. Az elmúlt 15 év tapasztalatait összegyűjtve elindítottam az OlajosVili.hu-t, egy online platformot, amely a kenéstechnikai tudásommal segít másoknak is eligazodni ezen a bonyolult, de izgalmas területen. Az OlajosVili.hu célja, hogy átfogó, hiteles információkkal és gyakorlati tanácsokkal szolgáljon mindazok számára, akik a kenéstechnika világában keresnek megoldásokat és megbízható ismereteket.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

*