Az AdBlue mítosz! Miért kell-e egyáltalán AdBlue az autómba probléma-e ha kifogy?
Manapság egyre gyakrabban találkozunk azzal, hogy dízel autónkkal a benzinkútra bekanyarodva a töltőnyílásnál nem a szokásos egy tanksapkáját találjuk, hanem kettőt. Általában egy kék kupak is található a szokásos mellett.
Előző cikkünk a mezőgazdaságban alapvetően használt kenőanyagokról írtunk. Amennyibe még nem olvastad, úgy IDE KATTINTVA megteheted.
Ez a kék kupak az AdBlue folyadék töltő nyílása. Ha ezzel a képpel találkozik, akkor ez a cikk Önnek szól ugyanis az autója AdBlue rendszerrel van szerelve és a működéséhez a gázolaj mellett AdBlue-re is szüksége van bizonyos időközönként. Ennek a folyadéknak a pótlása az üzemanyag mellett további extra költséget jelent az autósok számára, viszont szükséges annak érdekében, hogy az üvegház hatású gázok kibocsátását csökkentsük.
A következő sorokban bemutatjuk, hogy mi az AdBlue, miért van szüksége az autójának rá és mi az amit érdemes tudnia erről a folyadékról.
Mi is az AdBlue?
Az AdBlue egy magas tisztaságú dízel kipufogógáz-adalék (DEF) hivatalos nevén AUS32, ami az „Aqueous Urea Solution 32.5%” rövidítése. Valójában kötelező az AdBlue használata a 7,5 tonnánál nehezebb nehéz tehergépjárművekben és minden olyan dízelmotoros autókban, amelyeket SCR rendszerrel szereltek fel.
Miből áll az AdBlue folyadékot?
Az AdBlue egy nem mérgező, nem gyúlékony és szagtalan oldat, amely ISO 22242 standard szerint 32,5% magas tisztaságú ureát és 67,5% ioncserélt vizet tartalmaz.
Miért szükséges az AdBlue?
A közlekedési iparág a üvegházhatású gázok kibocsátásának legnagyobb forrása, és a dízelmotorral hajtott járművek és berendezések majdnem felét teszik ki az összes nitrogén-oxidnak (NOx). Emiatt a EU kormánya növeli a nyomást a dízelautó gyártókon annak érdekében, hogy valamit tegyenek a dízel kipufogógázok által kibocsátott káros anyagok jelentős mennyiségével kapcsolatban.
2006 óta életbe lépett az EU dízelkibocsátásra vonatkozó jogszabályok 4. kiadása (Euro 4). A jogszabályok minden frissítéssel szigorodnak, és a 4. kiadás kötelezővé tette az összes új teherautó számára a SCR felszerelését.
Az Euro 1 1993-ban lépett életbe, ahol minden olyan teherautónak, amely több mint 2,72 g/km CO-t termelt, kötelező volt az AdBlue használata. Azóta a rendelet egyre szigorúbbá vált, az Euro 6 pedig 2014 szeptemberében vezetődött be, amely előírja az AdBlue folyadék használatát minden olyan teherautónál, amely több mint 0,50 g/km CO-t és 0,08 g/km NOx-t termel. Az elmúlt 5 év során a személyautókkal szemben is annyira szigorodott az előírás, hogy motorjaik SCR rendszer nélkül már nem tudják teljesíteni a szükséges előírásokat.
Mit csinál az AdBlue?
Az AdBlue kulcsszerepet játszik a motorok NOx-kibocsátásának csökkentésében, ahogy szigorodnak a közlekedési járművekre és személyszállítási járművekre vonatkozó szavályok.
Az AdBlue-t úgy tervezték, hogy megfeleljen a legújabb Euro 6 kipufogógáz-kibocsátási előírásoknak, és kulcsfontosságú a közegészségügy javításában.
Hogyan működik az AdBlue folyadék?
Szennyező vegyületek és anyagok, beleértve a nitrogén-oxidot és a nitrogén-dioxidot, keletkeznek, amikor a dízelmotorok működés közben üzemanyagot égetnek. Ezek az elemek felhalmozódnak a levegőben, szmog és savas eső kialakulásáőt eredményezik.
Az AdBlue a szelektív katalitikus redukció (SCR) elnevezésű folyamat révén működik. Mielőtt bármilyen károsanyag kibocsátás bekövetkezne, az AdBlue oldatot porlasztott állapotban permetezik a dízel kipufogógázába, körülbelül az üzemanyag 5%-ával azonos arányban.
Ez ammóniát szabadít fel, ami katalizátorként szolgál egy kémiai reakcióhoz, és átalakítja a a veszélyes vegyületeket nitrogénné, vízgőzzé és CO2-vé – mindezek ártalmatlanok a tüdőnkre és az atmoszférára nézve.
Az AdBlue-t soha nem a dízelüzemanyaghoz adják közvetlenül, és soha nem kerül közvetlen kapcsolatba vele. Egy kijelölt AdBlue tartályban tárolják, amely saját szintjelző rendszerrel és adagoló rendszerrel rendelkezik. Az AdBlue tartály töltésére általában az üzemanyag töltő nyílás mellett található második, kék színű kupak alatt található nyíláson keresztül van lehetőség.
Kinek van szüksége AdBlue-ra?
Az összes kereskedelmi célú, 7,5 tonnánál nehezebb dízelmotorral hajtott jármű, és azok a járművek, amelyeket 2006 októbere után gyártottak (Euro IV és Euro V) és Szelektív Katalitikus Redukció (SCR) technológiával rendelkeznek. Ez a rendszer a személyautókban nagyságrendileg az elmúlt 5-6 év során került bevezetésre. Az SCR működéséhez – és a jármű működéséhez – az AdBlue-t az égéstermék utáni fázisban kell beinjektálni a kipufogógázokba.
Vélemény, hozzászólás?