Milyen feladatokat lát el a motorolaj egy autóban és miért kell egyáltalán lecserélni?

Milyen feladatokat lát el a motorolaj egy autóban és miért kell egyáltalán lecserélni?

Miért kell egyáltalán motorolaj az autóba?

 

Azok számára akik autóval közlekednek értelemszerű, hogy bizonyos időközönként olajcserére kell vinni az autót. Megszoktuk, hogy a motorolajat és a szűrőket 10-15.000 kilométereként, azaz maximum 1-2 évente lecseréljük az autóban, viszont sokan nem tudjuk, hogy ez miért szükséges és egyáltalán miért kell a motorolaj az autóba?

 

Ebben a cikkben össze szedjük, hogy milyen összetevők alkotják a motorolajat és milyen szerepet játszik a motorolaj.

Korábbi cikkünkben a hidraulika olajok tisztasági szintjeiről és a hidraulika olajok tisztaságának fontosságáról írtunk. A cikket IDE KATTINTVA olvashatja el.

 

Mi a motorolaj szerepe az autóban?

A motorolaj történelmileg alapolaj és adalékok egyszerű keveréke volt, amit a motor alkatrészeinek kenésére, a súrlódás csökkentésére, a motor tisztítására, hűtésére és védelmére terveztek.

Manapság azonban a modern szintetikus motorolaj sokkal többre képek, mint pusztán az alkatrészek kenése. A modern motorolajok biztosítják a kopásvédelmet, megőrzi viszkozitásukat változó hőmérséklet mellett, megakadályozza az égés során keletkező káros savak felhalmozódását, valamint hűti, tisztítja és védi a turbókat és a modern motoralkatrészeket.

A motorolaj továbbra is alapolajokból és adalékokból készük, a minőség azonban drámaian javult. Az alapolajok a motorolaj teljes mennyiségének 70-95 százalékát teszik ki és hagyományos kőolajból készült vagy szintetikus is lehet. Az adalékanyagok a motorolaj típusától és a felhasznált alapolaj minőségétől függően5-30 százalékot tesznek ki. Ezek közé tartoznak a mosószerként, súrlódásmódosítóként, kopáscsökkentőként, antioxidánsként, korróziógátlóként és viszkozitási index-javítóként funkcionáló vegyi anyagok, hogy csak néhányat említsünk.

Minden gépjármű kenést igényel a motor teljesítményének biztosítása érdekében. De miből készülnek a motorolajok? Legyen az szintetikus, ásványi vagy félszintetikus, a motorolaj mindig alapolajból – kőolajból vagy polimerekből – és egyedi összetételű adalékanyagokból készül.

 

A Motorolaj útja a motoban!

 

A ma kapható motorolajokat általában úgy tervezik, hogy számos különböző funkciót szolgáljon a motorban, beleértve a következőket:

  • Az egymáson mozgó alkatrészek elválasztása és a felületek kenése
  • A motor kopásának csökkentése
  • Segít megelőzni a lerakódások kialakulását a motor belső alkatrészein
  • A motor működése során keletkező szennyeződések és az esetlegesen a motorban korábban felgyülemlett szennyeződések eltávolítása a felületekről és ezek eljuttatása az olajszűrőbe
  • A motor alkatrészeinek hűtése
  • Az égés során keletkező savas szennyezőanyagok semlegesítése
  • A fémfelületeken kialakuló korrózió meggátolása
  • A motor üzemanyaghatékonyságának és teljesítményének fenntartása
  • Védelmet nyújt széles hőmérséklet-tartományban
  • Hidraulika olajként funkcionál változó szelepvezérlésű motoroknál
  • Támogatja a károsanyagkibocsátást csökkentő rendszer védelmét

 

 

Mi az a viszkozitás?

Amikor motorolajról beszélünk, gyakran hallani a „viszkozitás” kifejezést. A viszkozitás nem más, mint a folyadék folyással szembeni ellenállása. Ez a tulajdonság a folyadékrétegek között fellépő surlódóerőből adódik. Az olaj viszkozitása lényegében azt jelenti, hogy az olaj milyen könnyen folyik egy adott hőmérsékleten. A vékonyabb olajok alacsonyabb hőmérsékleten könnyebben áramlanak és alacsonyabb viszkozitásúak, míg a vastagabb olajok magasabb viszkozitásúak.

Hideg időben a vékony olajok jobban csökkentik a súrlódást, és elősegítik a motorok gyorsabb beindítását. Magasabb hőmérsékleten a vastagabb, magas viszkozitású olajok fenntartják az olajnyomást, az olajfilm réteg szilárdságát, és támogatják a nagyobb terhelést.

A viszkozitási index az olaj azon képességét méri, hogy ellenáll-e a viszkozitás változásának a hőmérséklet változásával. A legtöbb többfokozatú motorolaj viszkozitásindex-módosító adalékokkal készül, amelyek polimer adalékokat használnak az olaj állandó viszkozitásának megőrzéséhez széles hőmérséklet-tartományban, megvédve a motor alkatrészeit a kopástól.

A magasabb viszkozitási indexszámú olaj szélesebb hőmérsékleti tartományban képes jobban megőrizni viszkozitását. Ezek a viszkozitási index javító szerek azonban idővel lebomlanak, ahogy az olaj öregszik. Az olaj rendszeres cseréje segít megelőzni ezt.

A 70-es 80-as években és azt megelőzően egy fokozatú motorolajokat használtak amiknek a jelölése csak egy szám (pl.: SAE 30) volt. A modern motorolajok a viszkozitás módosító polimerek használatát követően már úgynevezett többfokozatú motorolajok(multigrade motorolajok), amiknek az esetében a jelölést már két szám alkotja (pl. 5W-30).  Ezen motorolajok esetében az első szám (5W) a hideg oldali (winter) viszkozitást jelöli, azaz azt mutatja meg, hogy hogyan viselkedik az olaj hideg körülmények között, pl. indításkor. A második szám (30) pedig azt mutatja meg, hogy hogyan viselkedik a motorolaj üzemi hőmérsékleten.

Azért van szükségünk többfokozatú motorolajokra, már mások a motor igényei indításkor és mások amikor már elérhet az üzemi hőmérsékletet és megint más amikor esetleg bántjuk szegényt és sportosan vezetünk. Indításkor, amikor még nem üzemmeleg a motor az a jobb, ha vékony az olaj és gyorsan eljut az összes helyre és mielőtt elkezdi kenni a felületeket ezáltal megóvva a kopástól az alkatrészeket. Üzemi hőfokon viszont ez a viszkozitású motorolaj már nem feltétlen látja el elégségesen a feladatát és elképzelhető, hogy nem lesz megfelelő olajnyomás és olajfilm réteg ami szükséges a kopás csökkentéseshez, ezét ilyen esetben jobb, ha a motorolaj viszkozitása magasabb és emiatt az olaj vastagabb. Ezért jöttek létre a többfokozatú motorolajok, mert így mindkét esetben ellátja feladatát ugyanaz az olaj.

 

Mi az a szintetikus olaj?

A motorolaj jelentősen megváltozott az idők során. Amikor az 1800-as években először bemutatták, a gyártók saját üzemanyag- és kenési technikájukat alkalmazták, ami sok következetlenséghez vezetett. Az állati zsírok és a növényi olajok alapanyagként való felhasználásától a nyersolaj alapolajként való használatává fejlődött, majd később jött a szintetikus alapolaj feltalálása.

A szintetikus motorolaj egy olyan olaj, amely kémiailag módosított eljáráson ment keresztül. A hagyományos olajmolekulákkal összehasonlítva a szintetikus olajmolekulák egyenletesebb alakúak és kevesebb szennyeződést tartalmaznak. A szintetikus olaj általában jobban ellenáll az oxidációnak, és jobban teljesít extrém magas és alacsony hőmérsékleten, mint a hagyományos kőolajból készült motorolaj.

Szintetikus olaj előállítható kémiai úton laboratóriumban, de származhat finomított kőolajból is. A szintetikus olaj finomítása összetettebb folyamat, mint az ásványolajoké: a szénhidrogén molekulák szerkezetének módosításával jár. Az olaj előállítási eljárásai biztosítják, hogy csak a legjobb molekulák maradjanak meg. Sok adalékanyagot is hozzáadnak. Összetételéből adódóan az úgynevezett szintetikus motorolaj csúcsminőségű olajnak számít, amely tisztább és nagyobb teljesítményt nyújt, mint az ásványolaj.

 

 

Mi az ásványolaj?

A hagyományos ásványi motorolaj kőolajból készül. Miután kitermelték és finomítóba szállították, a kőolaj több finomítási folyamaton megy keresztül, hogy a lehető legtöbb szennyeződést eltávolítsák belőle. Ez az olaj főleg szénhidrogénekből áll, de nyomokban tartalmazhat olyan vegyületeket is, mint a kén vagy a nitrogén. A feldolgozás után adalékokat adnak az úgynevezett ásványi motorolajhoz, hogy javítsák annak teljesítményét. A hagyományos motorolajok különféle viszkozitási fokozatokkal és minőségi szintekkel kaphatók. Megfelelnek a motor gyártója által javasolt alapvető teljesítmény szinteknek, de nem rendelkeznek a szintetikus motorolajok által biztosított hozzáadott teljesítménnyel.

 

Miből készül a félszintetikus olaj?

A félszintetikus, vagy rész szintetikus motorolaj előállításához szintetikus és hagyományos alapolajok keverékét használják, hogy nagyobb ellenállást biztosítson az oxidációval szemben, és jobb teljesítményt nyújtson alacsony hőmérsékleten. A keverékben az arányok nem egyenlőek: a félszintetikus olaj legfeljebb 30% szintetikus olajat tartalmaz. Érdekes tudni, hogy a már 1% szintetikus olajat tartalmazó olajat „félszintetikus olajnak” is nevezik.

 

 

Adalékok és azok szerepe a motorolajban:

  • Oxidációgátló adalékok – Idővel, mint minden, úgy a motorolaj is oxidálódik és egyre kevésbé hatékonyan látja el a motor alkatrészeinek a kenését. Ezért a motorolajat rendszeresen cserélni kell. A motorolajban található antioxidáns, oxidációt gátló adalékok azonban lassítják ezt az öregedési folyamatot, ezzel javítva a motorolaj élettartamát.
  • Mosó adalékok (detergensek) –  A mosó adalékok fő tulajdonsága, hogy eltávolítják a motor üzemelése során a képződő lerakódásokat és mikrorészecskéket.
  • Diszpergáló adalékok –  A diszpergáló adalékok nem engedik összeállni és oldatban tartják az összes olyan szennyeződést, amely a motor működése közben keletkezik, így elkerülhető a szennyeződések felhalmozódása a motor egyes részein. A szennyező anyagok ezután az motorolajjak együtt az olajszűrőbe kerülnek.
  • Habzásgátló adalékok – A mosós adalékok használatával az üzemelés során hab képződhet az olaj felületén, ami megakadályozza, hogy az olaj megfelelően kenje meg a motor alkatrészeit. A habzásgátló adalék feladata az esetlegesen kialakuló habzás megelőzése.
  • Kopásgátló adalékok – A súrlódást módosító adaléknak is nevezett kopásgátló adalékok szilárd olajréteget hoznak létre, amely azonnal, már a jármű beindulásakor keni a motor alkatrészeit, így elkerülve az alkatrészek közötti súrlódás. Ezt az adalékanyagot leginkább a hagyományos, ásványolaj alapú motorolajokban használják.
  • Korróziógátló adalékok – A motor rozsdásodásra hajlamos fém alkatrészekből készül. A korróziógátló adalékok feladat az alkatrészek védelme a rozsdával szemben.
  • Viszkozitási index módosítók – Ezek az adalékok csökkentik a hideg és az üzemi hőmérsékletű motorolaj viszkozitásbeli különbségét. Ez az adalék segít abban, hogy széles hőmérséklet tartományban is tudjuk használni a motorolajat.
  • Fagyálló adalékok – Ezek az adalékok az olaj keményedési hőmérsékletének módosításával segítik a különböző motorolajokat a környezetükhöz igazítani. Növelik a hideg olaj folyékonyságát.

Az olajcsere fontossága

A motorolaj biztosítja a motor számos mozgó alkatrészének a kenését és ez segít elkerülni a motor károsodást és támogatja a motor zökkenőmentes működését.

Minden alkalommal, amikor a motor jár, az égésből származó melléktermékek összegyűlnek a motorolajban és öregítik azt. Ha az olaj semlegesítési képességét meghaladó mértékű szennyeződések halmozódnak fel az olajban akkor lerakódásokat, iszapot és kopást okoznak a motorban. Minél ritkábban cseréljük a motorolajat, azzal a motorolaj semlegesítőképességének kimerülését kockáztatjuk.

Ha az olajat nem cseréljük időben és rendszeresen, ezek a szennyeződések negatív hatással lehetnek járművünk általános teljesítményére és hatékonyságára.

Felmerülhet kérdésként, hogy milyen gyakran cseréljük le a motorolajat. A járműgyártók az olajcsere periódus meghatározásakor nagyon optimisták. Igen, 30.000 km-t is kibír a motorolaj amennyiben nem a gyereket hordjuk minden reggel a 3-5 km-re lévő iskolába úgy, hogy ezt a távolságot 30-40 perc alatt tesszük meg a reggeli dugóban araszolva, majd ugyanezt játsszuk délután visszafele is. Ez a lehető legrosszabb üzem egy motor és egy motorolaj szempontjából.

Normál, főként városi használat mellett javasolt a gyártó által meghatározott olajcsere periódust lefelezni vagy harmadolni az olaj típusától függően. Hagyományos, ásványolaj alapú motorolajat a használat függvényében érdemes 5-7.000 km-ként cserélni, a rész szintetikust 7-10.000 km-ként, egy teljesen szintetikust akár 10-15.000 km-ként.

Amennyiben az autóját napi szinten ingázásra, főként országúton vagy autópályán egyhuzamban legalább 30-50 km-t haladva használja, keveset közlekedik városban és teljesen szintetikus motorolajat használ, úgy az ön esetében teljesen reális a gyártó által javasolt 30.000 km-es olajcsere periódus is.

 

Mi történik, ha nincs motorolaj vagy megszűnik a kenés a motorban?

Ha a motorban  nincs olaj vagy valamilyen okból kifolyólag megszűnik a kenés, az alkatrészek a kenés hiánya miatt egymáson surlódnak ami következtében kopik a felület, emelkedik a hőmérséklet és szélsőséges esetben akár egymáshoz is hegedhet a két felület ami azonnali motortöréshez vezet. Ez a folyamat olyan károkat okoz, amiket rendkívül nehéz, vagy nem lehetetséges helyre hozni. Ezért olyan fontos, hogy rendszeresen ellenőrizze az olajszintet és megfelelő gyakorisággal cserélje az olajat!

A műszerfalon lévő Check Engine lámpán és az olajnyomást jelző lámpám kívül van néhány egyéb jel is, amely jelezheti, hogy elérkezett az olajcsere ideje. Ezek akár a következők is lehetnek:

  • Szokásostól eltérő motorzaj: Amikor a motorolaj végzi a dolgát, akkor keni a motor részegységeit és ennek eredményeként csendesen jár a motort. Ha azonban az olajszint alacsony vagy teljesen kifogyott az olaj, akkor kopogó vagy dübörgő hangokat hallhat. Ha ezt veszi észre, akkor azonnal állítsa le autóját és egyeztessen szerelőjével.
  • Olajszag az autóban: Az olajszag az autóban annak a jele, hogy valahol szivárog az olaj. Ha menetközben kipufogógáz vagy más égéstermék szagot érez, előfordulhat, hogy járműve túlmelegedett. Mindkét esetben a lehető leghamarabb el kell vinnie autóját karbantartási ellenőrzésre.
  • Kipufogó füst: Normális, hogy járó motornál autója kipufogócsövéből áttetsző pára szerű füstöt bocsát ki. De ha azt veszi észre, hogy a kipufogóból kék vagy fehér tömör füst távozik, akkor előfordulhat, hogy a motor vagy az olajat, vagy pedig a vizet eszi. Ebben az esetben érdemes szerelőhöz fordulnia.
  • Nagy futásteljesítmény: Amint azt korábban említettük, a legtöbb járműben 5-10.000 km-ként, vagy nagyjából 6-12 havonta kell olajat cserélni. Ha egy hónapban az átlagtól eltérően jelentősen több kilométert tesz meg az autójával, érdemes egy kicsit hamarabb elvinni az autót olajcserére, hogy megelőzze az esetlegesen bekövetkező a problémákat. Ez különösen igaz, ha idősebb, sokat futott járművel rendelkezik.
  • Sötét színű olaj: A tiszta olaj áttetsző, borostyán árnyalatú. Idővel az összegyűjtött szennyeződések és lerakódások miatt sötétebb színűvé válik. Ha ellenőrzi az olajszintet, és azt veszi észre, hogy a motorolaj nagyon sötét, már majdnem fekete színűvé vált, akkor elképzelhető, hogy elérkezett az olajcsere időpontja. Természetesen dízel jármű esetében ez nem feltétlenül igaz, mivel a dízel olaj égéséből származó korom részecskék miatt a motorolaj relatíve rövid futásteljesítmény alatt is fekete színűvé válik. Egy jó állapotú benzines autó motorolaja normál futás mellett besötétedik, de nem válik feketévé.

 

A fent leírtakból látható, hogy a motorolaj sokkal több, mint a flakonon található viszkozitás (pl.: 5W-30) és a motorolaj sokkal több feladatot lát el mint a felületek kenése.

Egy jó minőségű és időben lecserélt motorolaj mindig optimális motor teljesítményt és a motor alkatrészeinek tisztaságát biztosítja, mai elengedhetetlen ahhoz, hogy autójának motorja hosszú időn és sok kilométeren keresztül hibamentesen üzemelhessen.

Válassza mindig az ismert gyártóknak azt a motorolaját, ami az autógyártó által meghatározott viszkozitással és teljesítményszinttel rendelkezik és cserélje le a motorolajat a gyártó által meghatározott csereperiódus nagyjából 50%-nál, hogy ezzel biztosítsa a mindig megfelelő motorolaj állapotot.

 

A cikket írta: Bajomi Vilmos „Olajos Vili”

 

Amennyiben kenéstechnikai tanácsra van szüksége, vagy segítségre szorul a megfelelő kenőanyagok kiválasztásában, úgy keressen bennünket következő elérhetőségeinken:

Tel: +3630 285 8781

e-mai: olajosvili@gmail.com

 

Rólunk

Bajomi Vilmos vagyok, Olajos Vili. Az Olajos Vili elnevezés onnan jön, hogy ügyfeleim elenite így mentettek el a telefonjukba és emiatt rám ragadt (tudod: Vízvezetékszerelő Jani, Gumis Laci stb.). Én voltam az olajos srác akit mindig kereshettek olajokkal és kenőanyagokkal kapcsolatos kérdésekben. 2007-ben kezdtem dolgozni a Shell Hungary Zrt.-nél, ahol 2008-ban kerültem az olajos csapatba. Én voltam a Key Account manager az Ipari kenőanyag területen és itt kerültem kapcsolatba azzal a területtel ami miatt a mai napig is szeretem ezt a szakmát. Ez nem más, mint a gázmotoros és turbinás Erőművek.. Szerencsés voltam, mert Key Account managerként eljuthattam a Shell több külföldi gyárába is és láthattam hogyan fejlesztik és gyártják a kenőanyagokat. 2014-ben elhagytam a Shelles köteléket és elszegődtem a Lavina Szerviz cégcsoporthoz, ami Magyarország egyik legnagyobb márkafüggetlen kenőanyag disztributora. Ez tömören annyit jelent, hogy nem egy márkát képvisel, hanem többet. Ez is volt az egyik fő motivációm. Szerettem volna jobban megismerni a kenőanyagokat és emiatt szükségem volt arra, hogy ne csak a Shell kenőanyagokat ismerjem, hanem a többit is. Így kezdtem el foglalkozni a Lavina Szerviz Kft. és a WSW Proding Kft. keretében a Shell mellett a Mobil, a Castrol, az Eni/Agip, a Total, az Eurol, a Texaco, a Petronas és a Q8 kenőanyagokkal is. Az elmúlt évek során sikerült eljutnom a Petronas és az Eurol gyáraiba és kenőanyag fejlesztő központjában is ami érdekes tapasztalat volt a Shell után (elárulom, nem rosszabbak, nem jobbak, csak mások). A WSW Proding Kft.-n keresztül beleláttam a kis szériás egyedi termékek fejlesztésébe és gyártásába, illetve ez idő alatt ismertem meg mélységében a kenőanyagok labor vizsgálatában rejlő lehetőségeket is. 2016-tól lehetőséget kaptam, hogy az OlajShop.hu kenőanyag webáruházat is fejlesszem és irányítsam az ottani csapatot is a kenőanyag értékesítési munkám mellett. Az idő alatt ameddig én felügyeltem az OlajShop fejlesztését a webáruház forgalma közel tízszeresére nőtt. Nagyon jó évek voltak ezek is, minvel az OlajShop révén közel 50 kenőanyag márkával foglalkozhattam és ismerhettem meg őket, de más miatt is hasznos volt. Ennek köszönhetően ismertem meg akár a Speedzone csapatát, akikkel pár éven keresztül együtt dolgoztunk, de ebben az időben ismerhettem meg több autóversenyző csapatot is akiknek segítettem a munkáját. 2023-ra egy picit elfáradtam és úgy döntöttem hogy új kihívásokat kell keresnem. 2023 Szeptember végével elhagytam mind az OlajShop, mind pedig a Lavina csapatot és elmentem pár hónap alkotói szabadságra. Mint kiderült, nagyon szükségem volt rá 🙂 Már évek óta dédelgettem azt a gondolatot, hogy az OlajosVili márkanév alatt elindítsak egy olyan online platformot, ahová összegyűjtöm az elmúlt 15 évben megtapasztalt dolgokat, és megosztom azt másokkal is. Azért teszem ezt, mert azt tapasztaltam, hogy ugyan a kenéstechnika elsőre csak egy viszkozitás, de ahogy én is egyre nagyobb tudással rendelkeztem ezen a területen úgy jöttem rá, hogy nem csak ennyi. 2023 December 13.-val végre elindult az OlajosVili alapjainak összeállítása. Remélhetőleg a Jövő hónap végére már egy olyan we boldal lesz az olajosvili.hu ahová örömmel látogatnak el a kenéstechnikai információt kereső emberek.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

*