Milyen feladatokat lát el a motorolaj egy autóban és miért kell egyáltalán lecserélni?

Milyen feladatokat lát el a motorolaj egy autóban és miért kell egyáltalán lecserélni?

Miért kell egyáltalán motorolaj az autóba?

 

Azok számára akik autóval közlekednek értelemszerű, hogy bizonyos időközönként olajcserére kell vinni az autót. Megszoktuk, hogy a motorolajat és a szűrőket 10-15.000 kilométereként, azaz maximum 1-2 évente lecseréljük az autóban, viszont sokan nem tudjuk, hogy ez miért szükséges és egyáltalán miért kell a motorolaj az autóba?

 

Ebben a cikkben össze szedjük, hogy milyen összetevők alkotják a motorolajat és milyen szerepet játszik a motorolaj.

Korábbi cikkünkben a hidraulika olajok tisztasági szintjeiről és a hidraulika olajok tisztaságának fontosságáról írtunk. A cikket IDE KATTINTVA olvashatja el.

 

Mi a motorolaj szerepe az autóban?

A motorolaj történelmileg alapolaj és adalékok egyszerű keveréke volt, amit a motor alkatrészeinek kenésére, a súrlódás csökkentésére, a motor tisztítására, hűtésére és védelmére terveztek.

Manapság azonban a modern szintetikus motorolaj sokkal többre képek, mint pusztán az alkatrészek kenése. A modern motorolajok biztosítják a kopásvédelmet, megőrzi viszkozitásukat változó hőmérséklet mellett, megakadályozza az égés során keletkező káros savak felhalmozódását, valamint hűti, tisztítja és védi a turbókat és a modern motoralkatrészeket.

A motorolaj továbbra is alapolajokból és adalékokból készük, a minőség azonban drámaian javult. Az alapolajok a motorolaj teljes mennyiségének 70-95 százalékát teszik ki és hagyományos kőolajból készült vagy szintetikus is lehet. Az adalékanyagok a motorolaj típusától és a felhasznált alapolaj minőségétől függően5-30 százalékot tesznek ki. Ezek közé tartoznak a mosószerként, súrlódásmódosítóként, kopáscsökkentőként, antioxidánsként, korróziógátlóként és viszkozitási index-javítóként funkcionáló vegyi anyagok, hogy csak néhányat említsünk.

Minden gépjármű kenést igényel a motor teljesítményének biztosítása érdekében. De miből készülnek a motorolajok? Legyen az szintetikus, ásványi vagy félszintetikus, a motorolaj mindig alapolajból – kőolajból vagy polimerekből – és egyedi összetételű adalékanyagokból készül.

 

A Motorolaj útja a motoban!

 

A ma kapható motorolajokat általában úgy tervezik, hogy számos különböző funkciót szolgáljon a motorban, beleértve a következőket:

  • Az egymáson mozgó alkatrészek elválasztása és a felületek kenése
  • A motor kopásának csökkentése
  • Segít megelőzni a lerakódások kialakulását a motor belső alkatrészein
  • A motor működése során keletkező szennyeződések és az esetlegesen a motorban korábban felgyülemlett szennyeződések eltávolítása a felületekről és ezek eljuttatása az olajszűrőbe
  • A motor alkatrészeinek hűtése
  • Az égés során keletkező savas szennyezőanyagok semlegesítése
  • A fémfelületeken kialakuló korrózió meggátolása
  • A motor üzemanyaghatékonyságának és teljesítményének fenntartása
  • Védelmet nyújt széles hőmérséklet-tartományban
  • Hidraulika olajként funkcionál változó szelepvezérlésű motoroknál
  • Támogatja a károsanyagkibocsátást csökkentő rendszer védelmét

 

 

Mi az a viszkozitás?

Amikor motorolajról beszélünk, gyakran hallani a „viszkozitás” kifejezést. A viszkozitás nem más, mint a folyadék folyással szembeni ellenállása. Ez a tulajdonság a folyadékrétegek között fellépő surlódóerőből adódik. Az olaj viszkozitása lényegében azt jelenti, hogy az olaj milyen könnyen folyik egy adott hőmérsékleten. A vékonyabb olajok alacsonyabb hőmérsékleten könnyebben áramlanak és alacsonyabb viszkozitásúak, míg a vastagabb olajok magasabb viszkozitásúak.

Hideg időben a vékony olajok jobban csökkentik a súrlódást, és elősegítik a motorok gyorsabb beindítását. Magasabb hőmérsékleten a vastagabb, magas viszkozitású olajok fenntartják az olajnyomást, az olajfilm réteg szilárdságát, és támogatják a nagyobb terhelést.

A viszkozitási index az olaj azon képességét méri, hogy ellenáll-e a viszkozitás változásának a hőmérséklet változásával. A legtöbb többfokozatú motorolaj viszkozitásindex-módosító adalékokkal készül, amelyek polimer adalékokat használnak az olaj állandó viszkozitásának megőrzéséhez széles hőmérséklet-tartományban, megvédve a motor alkatrészeit a kopástól.

A magasabb viszkozitási indexszámú olaj szélesebb hőmérsékleti tartományban képes jobban megőrizni viszkozitását. Ezek a viszkozitási index javító szerek azonban idővel lebomlanak, ahogy az olaj öregszik. Az olaj rendszeres cseréje segít megelőzni ezt.

A 70-es 80-as években és azt megelőzően egy fokozatú motorolajokat használtak amiknek a jelölése csak egy szám (pl.: SAE 30) volt. A modern motorolajok a viszkozitás módosító polimerek használatát követően már úgynevezett többfokozatú motorolajok(multigrade motorolajok), amiknek az esetében a jelölést már két szám alkotja (pl. 5W-30).  Ezen motorolajok esetében az első szám (5W) a hideg oldali (winter) viszkozitást jelöli, azaz azt mutatja meg, hogy hogyan viselkedik az olaj hideg körülmények között, pl. indításkor. A második szám (30) pedig azt mutatja meg, hogy hogyan viselkedik a motorolaj üzemi hőmérsékleten.

Azért van szükségünk többfokozatú motorolajokra, már mások a motor igényei indításkor és mások amikor már elérhet az üzemi hőmérsékletet és megint más amikor esetleg bántjuk szegényt és sportosan vezetünk. Indításkor, amikor még nem üzemmeleg a motor az a jobb, ha vékony az olaj és gyorsan eljut az összes helyre és mielőtt elkezdi kenni a felületeket ezáltal megóvva a kopástól az alkatrészeket. Üzemi hőfokon viszont ez a viszkozitású motorolaj már nem feltétlen látja el elégségesen a feladatát és elképzelhető, hogy nem lesz megfelelő olajnyomás és olajfilm réteg ami szükséges a kopás csökkentéseshez, ezét ilyen esetben jobb, ha a motorolaj viszkozitása magasabb és emiatt az olaj vastagabb. Ezért jöttek létre a többfokozatú motorolajok, mert így mindkét esetben ellátja feladatát ugyanaz az olaj.

 

Mi az a szintetikus olaj?

A motorolaj jelentősen megváltozott az idők során. Amikor az 1800-as években először bemutatták, a gyártók saját üzemanyag- és kenési technikájukat alkalmazták, ami sok következetlenséghez vezetett. Az állati zsírok és a növényi olajok alapanyagként való felhasználásától a nyersolaj alapolajként való használatává fejlődött, majd később jött a szintetikus alapolaj feltalálása.

A szintetikus motorolaj egy olyan olaj, amely kémiailag módosított eljáráson ment keresztül. A hagyományos olajmolekulákkal összehasonlítva a szintetikus olajmolekulák egyenletesebb alakúak és kevesebb szennyeződést tartalmaznak. A szintetikus olaj általában jobban ellenáll az oxidációnak, és jobban teljesít extrém magas és alacsony hőmérsékleten, mint a hagyományos kőolajból készült motorolaj.

Szintetikus olaj előállítható kémiai úton laboratóriumban, de származhat finomított kőolajból is. A szintetikus olaj finomítása összetettebb folyamat, mint az ásványolajoké: a szénhidrogén molekulák szerkezetének módosításával jár. Az olaj előállítási eljárásai biztosítják, hogy csak a legjobb molekulák maradjanak meg. Sok adalékanyagot is hozzáadnak. Összetételéből adódóan az úgynevezett szintetikus motorolaj csúcsminőségű olajnak számít, amely tisztább és nagyobb teljesítményt nyújt, mint az ásványolaj.

 

 

Mi az ásványolaj?

A hagyományos ásványi motorolaj kőolajból készül. Miután kitermelték és finomítóba szállították, a kőolaj több finomítási folyamaton megy keresztül, hogy a lehető legtöbb szennyeződést eltávolítsák belőle. Ez az olaj főleg szénhidrogénekből áll, de nyomokban tartalmazhat olyan vegyületeket is, mint a kén vagy a nitrogén. A feldolgozás után adalékokat adnak az úgynevezett ásványi motorolajhoz, hogy javítsák annak teljesítményét. A hagyományos motorolajok különféle viszkozitási fokozatokkal és minőségi szintekkel kaphatók. Megfelelnek a motor gyártója által javasolt alapvető teljesítmény szinteknek, de nem rendelkeznek a szintetikus motorolajok által biztosított hozzáadott teljesítménnyel.

 

Miből készül a félszintetikus olaj?

A félszintetikus, vagy rész szintetikus motorolaj előállításához szintetikus és hagyományos alapolajok keverékét használják, hogy nagyobb ellenállást biztosítson az oxidációval szemben, és jobb teljesítményt nyújtson alacsony hőmérsékleten. A keverékben az arányok nem egyenlőek: a félszintetikus olaj legfeljebb 30% szintetikus olajat tartalmaz. Érdekes tudni, hogy a már 1% szintetikus olajat tartalmazó olajat „félszintetikus olajnak” is nevezik.

 

 

Adalékok és azok szerepe a motorolajban:

  • Oxidációgátló adalékok – Idővel, mint minden, úgy a motorolaj is oxidálódik és egyre kevésbé hatékonyan látja el a motor alkatrészeinek a kenését. Ezért a motorolajat rendszeresen cserélni kell. A motorolajban található antioxidáns, oxidációt gátló adalékok azonban lassítják ezt az öregedési folyamatot, ezzel javítva a motorolaj élettartamát.
  • Mosó adalékok (detergensek) –  A mosó adalékok fő tulajdonsága, hogy eltávolítják a motor üzemelése során a képződő lerakódásokat és mikrorészecskéket.
  • Diszpergáló adalékok –  A diszpergáló adalékok nem engedik összeállni és oldatban tartják az összes olyan szennyeződést, amely a motor működése közben keletkezik, így elkerülhető a szennyeződések felhalmozódása a motor egyes részein. A szennyező anyagok ezután az motorolajjak együtt az olajszűrőbe kerülnek.
  • Habzásgátló adalékok – A mosós adalékok használatával az üzemelés során hab képződhet az olaj felületén, ami megakadályozza, hogy az olaj megfelelően kenje meg a motor alkatrészeit. A habzásgátló adalék feladata az esetlegesen kialakuló habzás megelőzése.
  • Kopásgátló adalékok – A súrlódást módosító adaléknak is nevezett kopásgátló adalékok szilárd olajréteget hoznak létre, amely azonnal, már a jármű beindulásakor keni a motor alkatrészeit, így elkerülve az alkatrészek közötti súrlódás. Ezt az adalékanyagot leginkább a hagyományos, ásványolaj alapú motorolajokban használják.
  • Korróziógátló adalékok – A motor rozsdásodásra hajlamos fém alkatrészekből készül. A korróziógátló adalékok feladat az alkatrészek védelme a rozsdával szemben.
  • Viszkozitási index módosítók – Ezek az adalékok csökkentik a hideg és az üzemi hőmérsékletű motorolaj viszkozitásbeli különbségét. Ez az adalék segít abban, hogy széles hőmérséklet tartományban is tudjuk használni a motorolajat.
  • Fagyálló adalékok – Ezek az adalékok az olaj keményedési hőmérsékletének módosításával segítik a különböző motorolajokat a környezetükhöz igazítani. Növelik a hideg olaj folyékonyságát.

Az olajcsere fontossága

A motorolaj biztosítja a motor számos mozgó alkatrészének a kenését és ez segít elkerülni a motor károsodást és támogatja a motor zökkenőmentes működését.

Minden alkalommal, amikor a motor jár, az égésből származó melléktermékek összegyűlnek a motorolajban és öregítik azt. Ha az olaj semlegesítési képességét meghaladó mértékű szennyeződések halmozódnak fel az olajban akkor lerakódásokat, iszapot és kopást okoznak a motorban. Minél ritkábban cseréljük a motorolajat, azzal a motorolaj semlegesítőképességének kimerülését kockáztatjuk.

Ha az olajat nem cseréljük időben és rendszeresen, ezek a szennyeződések negatív hatással lehetnek járművünk általános teljesítményére és hatékonyságára.

Felmerülhet kérdésként, hogy milyen gyakran cseréljük le a motorolajat. A járműgyártók az olajcsere periódus meghatározásakor nagyon optimisták. Igen, 30.000 km-t is kibír a motorolaj amennyiben nem a gyereket hordjuk minden reggel a 3-5 km-re lévő iskolába úgy, hogy ezt a távolságot 30-40 perc alatt tesszük meg a reggeli dugóban araszolva, majd ugyanezt játsszuk délután visszafele is. Ez a lehető legrosszabb üzem egy motor és egy motorolaj szempontjából.

Normál, főként városi használat mellett javasolt a gyártó által meghatározott olajcsere periódust lefelezni vagy harmadolni az olaj típusától függően. Hagyományos, ásványolaj alapú motorolajat a használat függvényében érdemes 5-7.000 km-ként cserélni, a rész szintetikust 7-10.000 km-ként, egy teljesen szintetikust akár 10-15.000 km-ként.

Amennyiben az autóját napi szinten ingázásra, főként országúton vagy autópályán egyhuzamban legalább 30-50 km-t haladva használja, keveset közlekedik városban és teljesen szintetikus motorolajat használ, úgy az ön esetében teljesen reális a gyártó által javasolt 30.000 km-es olajcsere periódus is.

 

Mi történik, ha nincs motorolaj vagy megszűnik a kenés a motorban?

Ha a motorban  nincs olaj vagy valamilyen okból kifolyólag megszűnik a kenés, az alkatrészek a kenés hiánya miatt egymáson surlódnak ami következtében kopik a felület, emelkedik a hőmérséklet és szélsőséges esetben akár egymáshoz is hegedhet a két felület ami azonnali motortöréshez vezet. Ez a folyamat olyan károkat okoz, amiket rendkívül nehéz, vagy nem lehetetséges helyre hozni. Ezért olyan fontos, hogy rendszeresen ellenőrizze az olajszintet és megfelelő gyakorisággal cserélje az olajat!

A műszerfalon lévő Check Engine lámpán és az olajnyomást jelző lámpám kívül van néhány egyéb jel is, amely jelezheti, hogy elérkezett az olajcsere ideje. Ezek akár a következők is lehetnek:

  • Szokásostól eltérő motorzaj: Amikor a motorolaj végzi a dolgát, akkor keni a motor részegységeit és ennek eredményeként csendesen jár a motort. Ha azonban az olajszint alacsony vagy teljesen kifogyott az olaj, akkor kopogó vagy dübörgő hangokat hallhat. Ha ezt veszi észre, akkor azonnal állítsa le autóját és egyeztessen szerelőjével.
  • Olajszag az autóban: Az olajszag az autóban annak a jele, hogy valahol szivárog az olaj. Ha menetközben kipufogógáz vagy más égéstermék szagot érez, előfordulhat, hogy járműve túlmelegedett. Mindkét esetben a lehető leghamarabb el kell vinnie autóját karbantartási ellenőrzésre.
  • Kipufogó füst: Normális, hogy járó motornál autója kipufogócsövéből áttetsző pára szerű füstöt bocsát ki. De ha azt veszi észre, hogy a kipufogóból kék vagy fehér tömör füst távozik, akkor előfordulhat, hogy a motor vagy az olajat, vagy pedig a vizet eszi. Ebben az esetben érdemes szerelőhöz fordulnia.
  • Nagy futásteljesítmény: Amint azt korábban említettük, a legtöbb járműben 5-10.000 km-ként, vagy nagyjából 6-12 havonta kell olajat cserélni. Ha egy hónapban az átlagtól eltérően jelentősen több kilométert tesz meg az autójával, érdemes egy kicsit hamarabb elvinni az autót olajcserére, hogy megelőzze az esetlegesen bekövetkező a problémákat. Ez különösen igaz, ha idősebb, sokat futott járművel rendelkezik.
  • Sötét színű olaj: A tiszta olaj áttetsző, borostyán árnyalatú. Idővel az összegyűjtött szennyeződések és lerakódások miatt sötétebb színűvé válik. Ha ellenőrzi az olajszintet, és azt veszi észre, hogy a motorolaj nagyon sötét, már majdnem fekete színűvé vált, akkor elképzelhető, hogy elérkezett az olajcsere időpontja. Természetesen dízel jármű esetében ez nem feltétlenül igaz, mivel a dízel olaj égéséből származó korom részecskék miatt a motorolaj relatíve rövid futásteljesítmény alatt is fekete színűvé válik. Egy jó állapotú benzines autó motorolaja normál futás mellett besötétedik, de nem válik feketévé.

 

A fent leírtakból látható, hogy a motorolaj sokkal több, mint a flakonon található viszkozitás (pl.: 5W-30) és a motorolaj sokkal több feladatot lát el mint a felületek kenése.

Egy jó minőségű és időben lecserélt motorolaj mindig optimális motor teljesítményt és a motor alkatrészeinek tisztaságát biztosítja, mai elengedhetetlen ahhoz, hogy autójának motorja hosszú időn és sok kilométeren keresztül hibamentesen üzemelhessen.

Válassza mindig az ismert gyártóknak azt a motorolaját, ami az autógyártó által meghatározott viszkozitással és teljesítményszinttel rendelkezik és cserélje le a motorolajat a gyártó által meghatározott csereperiódus nagyjából 50%-nál, hogy ezzel biztosítsa a mindig megfelelő motorolaj állapotot.

 

A cikket írta: Bajomi Vilmos „Olajos Vili”

 

Amennyiben kenéstechnikai tanácsra van szüksége, vagy segítségre szorul a megfelelő kenőanyagok kiválasztásában, úgy keressen bennünket következő elérhetőségeinken:

Tel: +3630 285 8781

e-mai: olajosvili@gmail.com

 

Rólunk

Bajomi Vilmos vagyok, az Olajos Vili alapítója. Az "Olajos Vili" név onnan ered, hogy ügyfeleim így mentettek el a telefonjukba. Az olajos szakma iránti szenvedélyem és széleskörű ismereteim révén váltam ismertté ezen a területen. Pályafutásomat 2007-ben kezdtem a Shell Hungary Zrt.-nél, ahol 2008-ban csatlakoztam az ipari kenőanyagok csapatához, mint Key Account Manager. Itt szerzett tapasztalataim és a Shell nemzetközi gyáraiban eltöltött idő alapozták meg szakmai tudásomat, különös tekintettel a gázmotoros és turbinás erőművek kenőanyagaira. 2014-ben a Lavina Szerviz Csoportnál folytattam karrieremet, Magyarország egyik vezető márkafüggetlen kenőanyag-disztribútoránál. Itt nem csak a Shell, hanem a Mobil, Castrol, Eni/Agip, Total, Eurol, Texaco, Petronas és Q8 kenőanyagokkal is mélyrehatóan foglalkoztam. Ez az időszak lehetőséget adott számomra, hogy betekintést nyerjek több gyártó fejlesztő központjába és részt vegyek egyedi kenőanyagok kifejlesztésében. 2016-tól az OlajShop.hu webáruház fejlesztéséért és irányításáért feleltem, ahol az értékesítés mellett a webáruház forgalmát jelentősen, közel tízszeresére növeltem. Ez az időszak tovább bővítette kapcsolati hálómat és szakmai ismereteimet a kenőanyagok területén. 2023-ban úgy döntöttem, hogy új kihívásokat keresek, és szakmai szabadságot vettem ki. Az elmúlt 15 év tapasztalatait összegyűjtve elindítottam az OlajosVili.hu-t, egy online platformot, amely a kenéstechnikai tudásommal segít másoknak is eligazodni ezen a bonyolult, de izgalmas területen. Az OlajosVili.hu célja, hogy átfogó, hiteles információkkal és gyakorlati tanácsokkal szolgáljon mindazok számára, akik a kenéstechnika világában keresnek megoldásokat és megbízható ismereteket.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

*