LSPI a csendes motorgyilkos

LSPI a csendes motorgyilkos

Az LSPI (Low-Speed Pre-Ignition) egy rejtett veszélyforrás a modern, turbófeltöltős, közvetlen befecskendezéses benzinmotorokban. Ebben a cikkben megvizsgáljuk, mi is az LSPI, mely járműveket érinti, mi okozza a jelenséget, mi a különbség az LSPI és a kopogásos égés között, valamint milyen lépéseket tehetünk a megelőzés érdekében. A cikk kitér arra is, hogy milyen új motorolaj specifikációkat vezettek be, hogy a speciális olajokkal is csökkenteni lehessen az LSPI kockázatát.

 

Legutóbbi cikkünkben a motorolajszint emelkedésének okairól írtunk. Ezt a cikket IDE KATTINTVA olvashatja el.

 

Mi az LSPI?

Az LSPI (alacsony fordulatszámú előgyújtás) egy korai gyújtási folyamat, amely a motor hengerében normál üzem közben, alacsony fordulatszám és magas terhelés alatt következik be. Ez egy váratlan gyulladás, amely a motor kopogásától eltérően nem a normális gyújtási pontnál, hanem annak előtt következik be. Az LSPI hatására rendkívül magas nyomás alakulhat ki a hengerben, ami jelentős károkat okozhat a motorban, például dugattyúrepedéshez vagy hajtókar sérüléséhez vezethet.

Mely járművekben fordul elő az LSPI?

Az LSPI jelenség elsősorban a modern turbófeltöltős, közvetlen befecskendezéses benzinmotorokat érinti. Az ilyen motorokat az autóipar egyre gyakrabban alkalmazza, mivel hatékonyabb üzemanyag-felhasználást és nagyobb teljesítményt biztosítanak kisebb motorok esetén is. Azonban ezek a motorok hajlamosak az LSPI-re, különösen alacsony fordulatszámnál és nagy nyomatéknál, amikor a nagy nyomás és hőmérséklet kombinációja előidézheti a korai gyújtást.

Mi okozza az LSPI-t?

Az LSPI egy komplex jelenség, amelyet számos tényező idézhet elő. Az egyik fő tényező az üzemanyag- és kenőanyag-keverékek összetétele. A motorolaj részecskéi bejuthatnak a hengerbe, ahol reakcióba léphetnek az üzemanyaggal, ami robbanásszerű égéshez vezethet. A modern motorok fokozott terhelés mellett hajlamosak erre, mivel az alacsony viszkozitású motorolajok és a közvetlen befecskendezéses rendszerek optimalizált hatékonyságot biztosítanak, de érzékenyebbé is teszik a rendszert a hibákra.

Az LSPI másik kiváltó oka lehet az üzemanyag-keverék. Az alacsony minőségű üzemanyagok, amelyek magas szénhidrogén-aránnyal rendelkeznek, szintén növelhetik az LSPI kockázatát, mivel ezek az anyagok hajlamosabbak a nemkívánatos reakciókra.

Az LSPI és a kopogásos égés közötti különbségek

Bár mindkét jelenség a motor hengerében zajlik le, az LSPI és a kopogásos égés (detonáció) eltérő folyamatok. A kopogásos égés egy rendellenes égés, amely akkor következik be, amikor az üzemanyag-levegő keverék nem az előre meghatározott időpontban gyullad meg. Ez tipikusan magas hőmérsékleten és nagy nyomáson történik, de a gyújtás a tervezett ponton belül marad.

Az LSPI viszont egy sokkal kiszámíthatatlanabb jelenség, amely korai gyújtáshoz vezet, mielőtt a dugattyú elérné a kompressziós löket tetejét. Ez a robbanás sokkal nagyobb nyomást eredményezhet, mint amit a motor tervezése megenged, így komolyabb károkhoz vezethet, mint a kopogásos égés.

Mit tehetünk az LSPI megelőzése érdekében?

Az LSPI megelőzésének egyik legfontosabb lépése a megfelelő motorolaj használata. Az autógyártók és olajipari vállalatok is felismerték az LSPI okozta veszélyeket, ezért külön motorolaj specifikációkat dolgoztak ki a probléma kezelésére. Az API SN Plus és az ILSAC GF-6 szabványok például kifejezetten az LSPI elleni védelemre összpontosítanak.

Motorolaj specifikációk az LSPI megelőzése érdekében

A modern motorolajok fejlesztése során kiemelt figyelmet kapott az LSPI jelenség kezelése. Az API SN Plus specifikáció például kifejezetten az alacsony fordulatszámú előgyújtás elleni védelem érdekében készült. Ezek az olajok speciális adalékokat tartalmaznak, amelyek minimalizálják a gyulladásos reakciókat a hengerben. Az olajgyártók olyan összetevőket használnak, amelyek csökkentik az olaj lebomlásának kockázatát, így kisebb az esélye annak, hogy az olajrészecskék előidézzék az LSPI-t.

Az ILSAC GF-6 specifikáció szintén az LSPI megelőzésére összpontosít, de további előnyöket is kínál, mint például az üzemanyag-hatékonyság javítása és a motor hosszabb élettartama. Az ilyen specifikációjú motorolajok használata jelentős előrelépést jelent a motorok védelmében, különösen a közvetlen befecskendezéses, turbófeltöltős motorok esetében.

Az ACEA (Európai Autógyártók Szövetsége) szabványok szintén lényeges szerepet játszanak a motorolajok fejlesztésében, különösen az új motorokkal kapcsolatos kihívások kezelésében, beleértve az LSPI (alacsony fordulatszámú előgyújtás) jelenségét. Az LSPI elleni védelem érdekében az ACEA egy sor új vagy továbbfejlesztett motorolaj specifikációt vezetett be, amelyek hasonlóak az API SN Plus és az ILSAC GF-6 szabványokhoz, de európai járművekre vannak optimalizálva.

ACEA C6: Az LSPI elleni védelem új standardja

Az ACEA C6 szabvány az egyik legújabb motorolaj specifikáció, amelyet kifejezetten az LSPI jelenség kezelése céljából hoztak létre. Ez a szabvány a közvetlen befecskendezéses, turbófeltöltős benzinmotorokban előforduló LSPI problémájának csökkentésére készült, amely egyre gyakoribb az európai autógyártók körében.

Az ACEA C6 specifikáció követelményei a következő területeken nyújtanak védelmet és fejlesztéseket:

  1. LSPI elleni védelem: Az ACEA C6 kifejezetten az alacsony fordulatszámú előgyújtás (LSPI) problémáját célozza meg. Az olajba kevert speciális adalékok és a megfelelő összetételű bázisolajok révén az LSPI kialakulásának valószínűsége jelentősen csökkenthető. Ez különösen fontos a turbófeltöltős motoroknál, amelyek nagyobb terhelésnek vannak kitéve.
  2. Alacsony viszkozitású olajok használata: Az ACEA C6 szabvány olyan olajokat ír elő, amelyek alacsony viszkozitásúak, mint például a SAE 0W-20 vagy 5W-20, hogy javítsák az üzemanyag-hatékonyságot és a motorvédelmet. Ezek az olajok kiválóan teljesítenek alacsony hőmérsékleten, ami elősegíti a motor optimális működését a hidegindítások során, és hatékonyan csökkentik az LSPI kockázatát.
  3. Hosszabb élettartam és motorvédelem: Az ACEA C6 olajok tartalmaznak antioxidánsokat és egyéb olyan adalékokat, amelyek megakadályozzák az olaj idő előtti lebomlását, így hosszabb távon biztosítják a motor védelmét. Az LSPI kockázata növekszik, ha az olaj oxidálódik és részecskéi bejutnak a hengerbe, ahol előidézhetik az előgyújtást. A C6 szabvány olajai kifejezetten úgy vannak kifejlesztve, hogy ellenálljanak ennek a jelenségnek.
  4. Környezeti szempontok: Az ACEA C6 szabvány megfelel a legújabb környezetvédelmi követelményeknek is, amelyek a károsanyag-kibocsátás csökkentését célozzák. A magasabb hatékonyságú égés mellett ezek az olajok elősegítik a tisztább motor működését, ami hozzájárul a jobb környezeti teljesítményhez.

Egyéb ACEA szabványok és LSPI

Bár az ACEA C6 az elsődleges szabvány, amely az LSPI-re fókuszál, más ACEA szabványok is nyújtanak bizonyos mértékű védelmet. Az ACEA C5 szabvány például szintén előír alacsony viszkozitású olajokat, amelyek növelik az üzemanyag-hatékonyságot és javítják a motor védelmét, beleértve a részecskeképződés elleni védelmet is, amely LSPI-hez vezethet.

ACEA C5: Az ACEA C5 szabvány inkább az üzemanyag-hatékonyság és a hosszú olajcsere-intervallumok elősegítésére koncentrál, de az LSPI megelőzésében is segít, mivel a modern motorok működési környezetéhez tervezett olajokat ír elő. Az ACEA C5 olajokat általában a legújabb generációs, közvetlen befecskendezéses és turbófeltöltős motorokhoz ajánlják, hasonlóan az API SN Plus és ILSAC GF-6 szabványokhoz.

Járműgyártói motorolaj jóváhagyások az  LSPI jelenség kialakulása megelőzésére

Az ACEA C6 szabványra épülő gépgyártói motorolaj szabványok a legújabb fejlesztések közé tartoznak, és kifejezetten a modern motorok igényeit szolgálják, különös tekintettel az LSPI (Low-Speed Pre-Ignition) jelenség elleni védelemre. Az autógyártók saját motorolaj specifikációi gyakran szigorúbbak, mint az általános iparági szabványok, mivel pontosan illeszkednek az adott márka motorjainak műszaki követelményeihez. Az ACEA C6 szabványra épülő gépgyártói szabványok közül a legjelentősebbek a következők:

1. Ford WSS-M2C952-A1 és WSS-M2C954

A Ford egyik legújabb motorolaj specifikációja, a WSS-M2C952-A1, kifejezetten az LSPI jelenség elleni védelem érdekében készült. Ez a szabvány az EcoBoost motorcsaládra vonatkozik, amelyek közvetlen befecskendezésű turbófeltöltős motorokat használnak, így különösen érzékenyek az LSPI-re. A Ford specifikációja szigorúan az ACEA C6 követelményeire épül, biztosítva az alacsony viszkozitású olajok és a speciális adalékanyagok használatát a motorvédelem érdekében. Ez a szabvány a Ford EcoBoost motorokhoz ajánlott SAE 0W-20 viszkozitású olajokat ír elő, amelyek az LSPI csökkentése mellett javítják az üzemanyag-hatékonyságot is.

2. Mercedes-Benz MB 229.71

A Mercedes-Benz MB 229.71 szabványa szintén az ACEA C6 követelményeire épül, és elsősorban a legújabb generációs, közvetlen befecskendezéses és turbófeltöltős motorokhoz készült. Ez a szabvány olyan alacsony viszkozitású motorolajokat ír elő, amelyek minimalizálják az LSPI kockázatát, miközben fenntartják a motor tisztaságát és hatékonyságát. Az MB 229.71 specifikáció az LSPI elleni védelem mellett az üzemanyag-hatékonyság javítására és a motor hosszú távú védelmére is koncentrál, különösen azoknál a motoroknál, amelyek alacsony hőmérsékleten üzemelnek, például a hidegindítások során.

3. Volkswagen VW 508.00 / 509.00

A Volkswagen VW 508.00 és VW 509.00 szabványai az ACEA C6 követelményeire épülnek, és elsősorban a modern turbófeltöltős motorokhoz lettek kifejlesztve, ahol az LSPI elleni védelem kulcsfontosságú. Ezek a specifikációk SAE 0W-20 viszkozitású olajokat írnak elő, amelyek az üzemanyag-fogyasztás optimalizálására és az LSPI minimalizálására szolgálnak. A VW 508.00 / 509.00 szabványok kifejezetten a legújabb VW és Audi motorokhoz készültek, amelyek közvetlen befecskendezést és turbót alkalmaznak, ezért ezek a szabványok az LSPI elleni védelem mellett a részecskeszűrőkkel való kompatibilitásra is koncentrálnak.

4. PSA B71 2312

A PSA (Peugeot-Citroën) B71 2312 szabvány szintén az ACEA C2 szabványra épül, és kifejezetten a PSA csoport legújabb generációs motorjaihoz készült, amelyek közvetlen befecskendezéses turbófeltöltős rendszereket használnak. Ez a szabvány a motorolajok magas szintű teljesítményét írja elő az LSPI elleni védelem érdekében, miközben biztosítja az alacsony károsanyag-kibocsátást és az üzemanyag-hatékonyságot is. A PSA B71 2312 szabvány SAE 0W-30 viszkozitású olajokat javasol, amelyek kiváló teljesítményt nyújtanak mind alacsony, mind magas hőmérsékleti viszonyok között.

5. GM / Opel

A GM / Opel OV 040 1547 / dexos1™ Gen 2 és dexos1™ Gen 3 motorolaj szabványokat a General Motors (GM) és az Opel fejlesztette ki, kifejezetten a modern, közvetlen befecskendezéses, turbófeltöltős benzinmotorok igényeinek megfelelően. Ezek a motorok különösen hajlamosak az LSPI (Low-Speed Pre-Ignition) jelenségre, ezért a dexos1™ Gen 2 szabványt az LSPI megelőzése érdekében fejlesztették ki.

6. Renault RN22

A Renault RN22 motorolaj szabvány a Renault által kifejlesztett specifikáció, amely kifejezetten a legújabb generációs, közvetlen befecskendezéses, turbófeltöltős motorok védelmét szolgálja. A szabványt olyan motorokhoz tervezték, amelyek érzékenyek lehetnek az LSPI (Low-Speed Pre-Ignition) jelenségre, és ezért külön figyelmet kapott az LSPI elleni védelem a követelményekben.

 

Egyéb megelőzési intézkedések

Az LSPI kockázatának csökkentése érdekében nem csak a megfelelő olaj kiválasztása fontos, hanem az üzemanyag minősége és a vezetési szokások is. A prémium minőségű üzemanyag használata, amely alacsonyabb szénhidrogén- és lerakódás aránnyal rendelkezik, szintén csökkentheti a jelenség kialakulásának esélyét.

Ezen kívül a túlzottan alacsony fordulatszámú, nagy terhelés alatti vezetési stílus kerülése szintén fontos. Az LSPI gyakran alacsony fordulatszámon és nagy nyomatékkal történő gyorsítás során következik be, ezért ezek a helyzetek megelőzhetők a megfelelő vezetési technikával.

 

Összegzés

Az LSPI egy rejtett, de komoly veszélyt jelent a modern motorok számára. A jelenség megértése és megelőzése érdekében fontos a megfelelő motorolaj specifikációk alkalmazása, mint az API SN Plus és ILSAC GF-6, valamint a prémium minőségű üzemanyag használata. A vezetési szokások is jelentős szerepet játszanak az LSPI kockázatának csökkentésében. Ha figyelmet fordítunk ezekre a tényezőkre, jelentősen csökkenthetjük a motor károsodásának esélyét, és növelhetjük a jármű élettartamát.

 

A ciikk szerzője: Bajomi Vilmos „Olajos Vili”

Ha kenéstechnikai tanácsadásra van szüksége, vagy segítséget keres a megfelelő kenőanyagok kiválasztásához, forduljon hozzánk bizalommal az alábbi elérhetőségeken:

E-mail: olajosvili@gmail.com

Telefon: +36 30 285 8781

Bajomi Vilmos vagyok, az Olajos Vili alapítója. Az "Olajos Vili" név nem véletlenül ragadt rám – ügyfeleim így mentettek el a telefonjukba, mert mindig számíthattak rám, ha kenőanyagokról volt szó. Az olajipar iránti szenvedélyem és az évek során megszerzett széleskörű ismereteim révén váltam ismertté ezen a területen. Pályafutásomat 2007-ben kezdtem a Shell Hungary Zrt.-nél, ahol 2008-ban csatlakoztam az ipari kenőanyagok csapatához, mint Key Account Manager. Az itt töltött idő alatt mélyreható tapasztalatokat szereztem, különösen a gázmotoros és turbinás erőművek kenőanyagainak területén. A Shell nemzetközi gyáraiban szerzett ismeretek alapozták meg szakmai tudásomat. 2014-ben csatlakoztam a Lavina Szerviz Csoporthoz, Magyarország egyik vezető, márkafüggetlen kenőanyag-disztribútorához. Itt nem csak a Shell, hanem más jelentős márkák, mint a Mobil, Castrol, Eni/Agip, Total, Eurol, Texaco, Petronas és Q8 kenőanyagaival is intenzíven foglalkoztam. Ez az időszak lehetőséget adott számomra, hogy több gyártó fejlesztő központjába is betekintést nyerjek, és részt vegyek egyedi kenőanyagok kifejlesztésében és értékesítésében. 2016-tól a Lavina Szerviz Kft.-nél betöltött értékesítési pozíciómmal párhuzamosan az OlajShop.hu webáruház egyik tulajdonosaként a webáruház fejlesztése és irányítása is bekerült a napi feladataim közé. A szakmai vezetésem alatt a webáruház értékesítést közel tízszeresére, a látogató számát pedig közel hússzorosára növekedett, ami jelentős szakmai sikert hozott számomra, és tovább bővítette kapcsolati hálómat az iparágban. 2023-ban úgy döntöttem, hogy új kihívások után nézek, és létrehoztam az OlajosVili.hu-t. Ezen a platformon az elmúlt 15 év során szerzett tapasztalataimat osztom meg, hogy segítsek másoknak eligazodni a kenéstechnika bonyolult, de izgalmas világában. Az OlajosVili.hu célja, hogy hiteles információkat és gyakorlati tanácsokat nyújtson mindazoknak, akik megbízható megoldásokat keresnek a kenőanyagok területén.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

*