Szükséges kifejezetten hibrid motorolajat használni egy hibrid üzemű autóban?

Szükséges kifejezetten hibrid motorolajat használni egy hibrid üzemű autóban?

Hibrid járművek kenőanyagai: A zöld jövő alapjai

Az elektromos és hibrid járművek megjelenése forradalmasította a közlekedési ipart, kinyitva az utat a fenntarthatóbb alternatívák felé. Bár a legtöbb ember nem részesül a hibrid technológiák részleteinek ismeretében, mindannyian tudjuk, hogy ezek a járművek környezetbarátabbak és gazdaságosabbak lehetnek a hagyományos belső égésű motoroknál.

 

Fontos tények a hibrid autók kenőanyagairól

Az első hibrid járműveket a 90-es évek végén kezdték meg tömegesen gyártani. Bár még hosszú út áll előttünk a fenntartható közlekedés eléréséig, egyre többen látják be, hogy a hibrid járművek olyan zöld technológiát képviselnek, amely elősegítik a fenntartható jövőt elérését.

A Teljes Hibrid Elektromos Járművek (FHEV) kategóriájába tartozó járművek, különösen azok, amelyek fékerő visszanyerő rendszert vagy üresjárati motorleállítást alkalmaznak, nagyban javítják az üzemanyag-hatékonyságot és ezzel csökkentik a CO2-kibocsátást.

Azonban még mindig sok kérdés merül fel a hibrid járművekkel kapcsolatban. Hogyan működnek ezek a járművek? Hogyan válasszunk megfelelő hibrid motorolajat? Mi a motorolaj szerepe a hibrid járművekben? Mikor és hogyan kell olajat cserélni hibrid autóknál? Ezekre a kérdésekre próbál ez a cikk választ adni.

Legutóbbi cikkünkben a fagyálló hűtőfolyadékok különböző típusait mutattuk be. Ezt a cikket IDE KATTINTVA érheti el.

 

Hibrid Járművek Működése és Hatékonysága

 

A hibrid járművek olyan rendszerek, amelyek két különböző energiaforrást használnak a hajtáshoz: elektromos és belsőégésű motorokat. Az elektromos motorok használatával csökkenthető a fosszilis tüzelőanyag felhasználása, ami hozzájárul az üzemanyag-hatékonysághoz és a környezetvédelemhez.

 

A modern hibrid járművek alapvetően három főegységet kombinálnak:

– Belső égésű motor, lehet benzines vagy dízel

– Elektromos motor

– Akkumulátorcsomag

 

A hibrid járművekben az elektromos motor és a belső égésű motor párhuzamosan működik, és az akkumulátorokat a visszanyerő fékrendszer és a belső égésű motor tölti fel. Ez az elektromos motor további teljesítményét teszi lehetővé, ami segíti a segédberendezések hajtását és a motor alapjáratának csökkentését olyan időkben, amikor az autó nem mozog.

 

A hibrid rendszerek egyesítése lehetővé teszi az üzemanyag-hatékonyság javítását, anélkül, hogy a jármű teljesítménye csökkenne.

 

Hibrid Járművek Különböző Típusai:

 

A hibrid járműveket hibridizációs szintjük és hajtásrendszerük alapján lehet osztályozni.

 

Hibridizációs szint alapján:

  • Teljes hibridek – mindkét motortípuson külön-külön vagy együtt is képesek működni, és az akkumulátort a belső égésű motor tölti fel futás közben.
  • Mild-hibridek – az elektromos és a belső égésű motor mindig párhuzamosan működik, nem működhetnek külön-külön.
  • Teljes plug-in hibridek – elektromos hálózatra való csatlakozás szükséges a teljes akkumulátor feltöltéshez, és képesek különböző üzemmódokban működni a hatótávolság optimalizálása érdekében.

 

Hajtásrendszer típusa alapján:

A hibrid járművekben a hajtásrendszer átvitelét a kerekekre különböző módon oldják meg. Vannak soros, párhuzamos és soros-párhuzamos hajtásrendszer-konfigurációk.

  • Soros hajtás – az elektromos motor adja a teljesítményt a kerekeknek, a hajtáshoz szükséges energia pedig akkumulátorokból vagy belső égésű motor által működtetett generátorból származik.
  • Párhuzamos hajtás – mind az elektromos, mind a belső égésű motor együttesen adja át a teljesítményt a kerekeknek.
  • Soros-párhuzamos hajtás – a belső égésű motor és az elektromos motor külön-külön vagy együttesen generálja a teljesítményt a kerekek számára.

 

A soros-párhuzamos hajtásrendszer kiváló üzemanyag-hatékonyságot nyújt alacsony sebességnél soros hajtásként, míg magas sebességnél kizárólag belsőégésű üzemmódokban képes működni. Ez a kettős rendszer kevesebb üzemanyagot igényel, minimalizálja a kibocsátást és optimalizálja az egész hibrid rendszer hatékonyságát.

 

A Hibrid Járművekhez Kifejlesztett Kenőanyagok Fontossága

A hibrid motorok általában alacsonyabb hőmérsékleten működnek, és a használt elektromotor enyhíti a változó terhelést a belső égésű motoron. Emiatt a belső égésű motor nem éri el az optimális hőmérsékletet a motorolajban kondenzálódott víz elpárologtatásához. A hibrid motorolajoknak meg kell felelniük ezeknek az egyedi működési körülményeknek és kihívásoknak. A nem megfelelő olaj nem képes megfelelően védeni a hibrid motor összes alkatrészét.

 

A megfelelő hibrid motorolaj jelentősen csökkenti a kopást, megakadályozza a lerakódásokat és meghosszabbítja a motor élettartamát. Az oxidáció is kihívást jelenthet, mivel a hibrid motorok alacsonyabb hőmérsékleten és szakaszosan működnek, ami miatt az olaj hajlamosabb az oxidációra és az öregedésre. A megfelelő olaj használata optimalizálja a motor komponensek hőmérsékletét és megakadályozza az olaj oxidációját.

 

Hibrid Járművekhez Kifejlesztett Kenőanyagok és Típusaik

A hibrid járművek egyedi hajtási rendszerei miatt speciális kenőanyagokat igényelnek, mint például motorolaj, hajtóműolaj vagy akár a hűtőfolyadékok.

 

Az üzemeltetés során fellépő kihívások:

  • Amikor a hibrid járművet gyorsítás során használjuk, bizonyos esetekben a belső égésű motor hirtelen kapcsolódik be az üzemelésbe akár hidegen magas fordulattal. Ez nagy fokú terhelést jelenthet a hideg indításnál.
  • A belső égésű motor rövidebb működési ideje és az alacsonyabb üzemi hőmérséklete miatt hajlamosabb a sav és nedvesség képződésére a motorolajban.
  • A hibrid járművek gyakran rövid utakon használatosak, aminek következtében a belső égésű motorban a vízfelhalmozódás kockázata nő.

 

Ezen kihívások enyhítésére speciális hibrid motorolajokat fejlesztettek ki, amelyek megvédik a motorokat és folyadékokat.

 

Szükséges-e speciális hibrid motorolajat használni?

Igen, habár „látszólag” kevés különbség van a hibrid és a szokásos belső égésű motorolaj között, mégis érdemes odafigyelni a megfelelő típus kiválasztására.

 

Az igazság az, hogy a hibrid járművekben használt belső égésű motorok ugyanúgy képesek működni „hagyományos” olajokkal, mint a hibrid motorolajokkal. Ugyanazok a specifikációk vonatkoznak mindkét típusra.

 

Mégis, a speciálisan hibrid üzemű járművekben való használatra feljesztett motorolajoknak vannak olyan tulajdonságai, amelyek hosszú távon hasznosak lehetnek. A hibrid olaj optimális hőmérséklet-viszkozitási tulajdonságokkal rendelkezik, ami különösen hideg indításnál jelent előnyt. Az ilyen típusú motorolajok általában SAE 0W-16, 0W-20, 0W-30, 5W-20 vagy ritkán 5W-30 viszkozitási osztályba tartoznak.

 

A hibrid járművek váltóolajai:

A hajtómű és váltóolajok esetében is figyelembe kell venni a hibrid rendszer sajátosságait. Az automata váltóművek hatékonyan vezérlik a belső égésű és elektromos motor közötti váltást. Azonban az állandó átmenet generálja a több hőt, amely befolyásolhatja a váltóolaj minőségét.

 

A hibrid járművekben használt speciális váltó és hajtóműolajok (pl. SAE 75W-70) általában teljesen szintetikus folyadékok, amelyek kiváló kenést és védelmet nyújtanak a hibrid rendszerek hatékonyságának növelése és a jármű teljesítményének javítása érdekében. Az olajnak az elektromos komponensekkel való érintkezése súlyos problémákat okozhat. A hibrid járművek olajainak és hajtóműolajainak olyan tulajdonságokkal kell rendelkezniük, amelyek kompatibilisek az elektromos alkatrészekkel, hogy ne okozzanak problémákat az izoláló anyagokkal és bevonatokkal.

 

Olajcserék gyakorisága:

Bár a hibrid járművek alacsony terhelést gyakorolnak a belső égésű motorokra, és kevesebbet futnak belső égésű módban, a rendszeres olajcserék továbbra is fontosak és egyre fontosabbak. Az olajcserék gyakorisága általában hasonló a hagyományos belső égésű motorokhoz, de egyes gyártók már rövidebb olajcsere periódust alkalmaznak a hibrid járművek esetében, mint a hagyományos motorok esetében, mivel a szakaszos működés és az alacsony üzemi hőmérséklet jelentős plusz terhelést jelent a motorolajnak.

 

Javasolt azonos időközönként olajcserét végezni, mint hagyományos járművek esetében (általában 10-15.000 kilométerenként), figyelembe véve a gyártó ajánlásait. Egyre gyakoribb az ennél is rövidebb olajcsere periódusok használata egyes gyártók esetében. A váltóolajok és hűtőfolyadékok cseréjét is a gyártó által javasolt periódusban kell elvégezni, de amennyiben a gyártó nem nyilatkozik másként, úgy a váltóolajat 60-80.000 kilométerenként, a hűtőfolyadékot pedig 3-4 évente szükséges cserélni.

 

Fontos megjegyezni, hogy a hibrid járművekhez kifejlesztett speciális olajok használata előnyös lehet, különösen hosszú távon, mivel ezek jobban alkalmazkodnak a hibrid rendszerek sajátosságaihoz és kihívásaihoz. A megfelelő kenőanyag kiválasztása és a gyártó által előírt karbantartási ütemterv betartása kulcsfontosságú a hibrid járművek hatékony működésének és hosszú élettartamának biztosításához.

 

 

A cikket írta: Bajomi Vilmos – Olajos Vili

 

Amennyiben kenéstechnikai tanácsra van szüksége, vagy segítségre szorul a megfelelő kenőanyagok kiválasztásában, úgy keressen bennünket következő elérhetőségeinken:

Tel: +3630 285 8781

e-mail: olajosvili@gmail.com

Bajomi Vilmos vagyok, az Olajos Vili alapítója. Az "Olajos Vili" név nem véletlenül ragadt rám – ügyfeleim így mentettek el a telefonjukba, mert mindig számíthattak rám, ha kenőanyagokról volt szó. Az olajipar iránti szenvedélyem és az évek során megszerzett széleskörű ismereteim révén váltam ismertté ezen a területen. Pályafutásomat 2007-ben kezdtem a Shell Hungary Zrt.-nél, ahol 2008-ban csatlakoztam az ipari kenőanyagok csapatához, mint Key Account Manager. Az itt töltött idő alatt mélyreható tapasztalatokat szereztem, különösen a gázmotoros és turbinás erőművek kenőanyagainak területén. A Shell nemzetközi gyáraiban szerzett ismeretek alapozták meg szakmai tudásomat. 2014-ben csatlakoztam a Lavina Szerviz Csoporthoz, Magyarország egyik vezető, márkafüggetlen kenőanyag-disztribútorához. Itt nem csak a Shell, hanem más jelentős márkák, mint a Mobil, Castrol, Eni/Agip, Total, Eurol, Texaco, Petronas és Q8 kenőanyagaival is intenzíven foglalkoztam. Ez az időszak lehetőséget adott számomra, hogy több gyártó fejlesztő központjába is betekintést nyerjek, és részt vegyek egyedi kenőanyagok kifejlesztésében és értékesítésében. 2016-tól a Lavina Szerviz Kft.-nél betöltött értékesítési pozíciómmal párhuzamosan az OlajShop.hu webáruház egyik tulajdonosaként a webáruház fejlesztése és irányítása is bekerült a napi feladataim közé. A szakmai vezetésem alatt a webáruház értékesítést közel tízszeresére, a látogató számát pedig közel hússzorosára növekedett, ami jelentős szakmai sikert hozott számomra, és tovább bővítette kapcsolati hálómat az iparágban. 2023-ban úgy döntöttem, hogy új kihívások után nézek, és létrehoztam az OlajosVili.hu-t. Ezen a platformon az elmúlt 15 év során szerzett tapasztalataimat osztom meg, hogy segítsek másoknak eligazodni a kenéstechnika bonyolult, de izgalmas világában. Az OlajosVili.hu célja, hogy hiteles információkat és gyakorlati tanácsokat nyújtson mindazoknak, akik megbízható megoldásokat keresnek a kenőanyagok területén.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

*