Szükséges kifejezetten hibrid motorolajat használni egy hibrid üzemű autóban?
Hibrid járművek kenőanyagai: A zöld jövő alapjai
Az elektromos és hibrid járművek megjelenése forradalmasította a közlekedési ipart, kinyitva az utat a fenntarthatóbb alternatívák felé. Bár a legtöbb ember nem részesül a hibrid technológiák részleteinek ismeretében, mindannyian tudjuk, hogy ezek a járművek környezetbarátabbak és gazdaságosabbak lehetnek a hagyományos belső égésű motoroknál.
Fontos tények a hibrid autók kenőanyagairól
Az első hibrid járműveket a 90-es évek végén kezdték meg tömegesen gyártani. Bár még hosszú út áll előttünk a fenntartható közlekedés eléréséig, egyre többen látják be, hogy a hibrid járművek olyan zöld technológiát képviselnek, amely elősegítik a fenntartható jövőt elérését.
A Teljes Hibrid Elektromos Járművek (FHEV) kategóriájába tartozó járművek, különösen azok, amelyek fékerő visszanyerő rendszert vagy üresjárati motorleállítást alkalmaznak, nagyban javítják az üzemanyag-hatékonyságot és ezzel csökkentik a CO2-kibocsátást.
Azonban még mindig sok kérdés merül fel a hibrid járművekkel kapcsolatban. Hogyan működnek ezek a járművek? Hogyan válasszunk megfelelő hibrid motorolajat? Mi a motorolaj szerepe a hibrid járművekben? Mikor és hogyan kell olajat cserélni hibrid autóknál? Ezekre a kérdésekre próbál ez a cikk választ adni.
Legutóbbi cikkünkben a fagyálló hűtőfolyadékok különböző típusait mutattuk be. Ezt a cikket IDE KATTINTVA érheti el.
Hibrid Járművek Működése és Hatékonysága
A hibrid járművek olyan rendszerek, amelyek két különböző energiaforrást használnak a hajtáshoz: elektromos és belsőégésű motorokat. Az elektromos motorok használatával csökkenthető a fosszilis tüzelőanyag felhasználása, ami hozzájárul az üzemanyag-hatékonysághoz és a környezetvédelemhez.
A modern hibrid járművek alapvetően három főegységet kombinálnak:
– Belső égésű motor, lehet benzines vagy dízel
– Elektromos motor
– Akkumulátorcsomag
A hibrid járművekben az elektromos motor és a belső égésű motor párhuzamosan működik, és az akkumulátorokat a visszanyerő fékrendszer és a belső égésű motor tölti fel. Ez az elektromos motor további teljesítményét teszi lehetővé, ami segíti a segédberendezések hajtását és a motor alapjáratának csökkentését olyan időkben, amikor az autó nem mozog.
A hibrid rendszerek egyesítése lehetővé teszi az üzemanyag-hatékonyság javítását, anélkül, hogy a jármű teljesítménye csökkenne.
Hibrid Járművek Különböző Típusai:
A hibrid járműveket hibridizációs szintjük és hajtásrendszerük alapján lehet osztályozni.
Hibridizációs szint alapján:
- Teljes hibridek – mindkét motortípuson külön-külön vagy együtt is képesek működni, és az akkumulátort a belső égésű motor tölti fel futás közben.
- Mild-hibridek – az elektromos és a belső égésű motor mindig párhuzamosan működik, nem működhetnek külön-külön.
- Teljes plug-in hibridek – elektromos hálózatra való csatlakozás szükséges a teljes akkumulátor feltöltéshez, és képesek különböző üzemmódokban működni a hatótávolság optimalizálása érdekében.
Hajtásrendszer típusa alapján:
A hibrid járművekben a hajtásrendszer átvitelét a kerekekre különböző módon oldják meg. Vannak soros, párhuzamos és soros-párhuzamos hajtásrendszer-konfigurációk.
- Soros hajtás – az elektromos motor adja a teljesítményt a kerekeknek, a hajtáshoz szükséges energia pedig akkumulátorokból vagy belső égésű motor által működtetett generátorból származik.
- Párhuzamos hajtás – mind az elektromos, mind a belső égésű motor együttesen adja át a teljesítményt a kerekeknek.
- Soros-párhuzamos hajtás – a belső égésű motor és az elektromos motor külön-külön vagy együttesen generálja a teljesítményt a kerekek számára.
A soros-párhuzamos hajtásrendszer kiváló üzemanyag-hatékonyságot nyújt alacsony sebességnél soros hajtásként, míg magas sebességnél kizárólag belsőégésű üzemmódokban képes működni. Ez a kettős rendszer kevesebb üzemanyagot igényel, minimalizálja a kibocsátást és optimalizálja az egész hibrid rendszer hatékonyságát.
A Hibrid Járművekhez Kifejlesztett Kenőanyagok Fontossága
A hibrid motorok általában alacsonyabb hőmérsékleten működnek, és a használt elektromotor enyhíti a változó terhelést a belső égésű motoron. Emiatt a belső égésű motor nem éri el az optimális hőmérsékletet a motorolajban kondenzálódott víz elpárologtatásához. A hibrid motorolajoknak meg kell felelniük ezeknek az egyedi működési körülményeknek és kihívásoknak. A nem megfelelő olaj nem képes megfelelően védeni a hibrid motor összes alkatrészét.
A megfelelő hibrid motorolaj jelentősen csökkenti a kopást, megakadályozza a lerakódásokat és meghosszabbítja a motor élettartamát. Az oxidáció is kihívást jelenthet, mivel a hibrid motorok alacsonyabb hőmérsékleten és szakaszosan működnek, ami miatt az olaj hajlamosabb az oxidációra és az öregedésre. A megfelelő olaj használata optimalizálja a motor komponensek hőmérsékletét és megakadályozza az olaj oxidációját.
Hibrid Járművekhez Kifejlesztett Kenőanyagok és Típusaik
A hibrid járművek egyedi hajtási rendszerei miatt speciális kenőanyagokat igényelnek, mint például motorolaj, hajtóműolaj vagy akár a hűtőfolyadékok.
Az üzemeltetés során fellépő kihívások:
- Amikor a hibrid járművet gyorsítás során használjuk, bizonyos esetekben a belső égésű motor hirtelen kapcsolódik be az üzemelésbe akár hidegen magas fordulattal. Ez nagy fokú terhelést jelenthet a hideg indításnál.
- A belső égésű motor rövidebb működési ideje és az alacsonyabb üzemi hőmérséklete miatt hajlamosabb a sav és nedvesség képződésére a motorolajban.
- A hibrid járművek gyakran rövid utakon használatosak, aminek következtében a belső égésű motorban a vízfelhalmozódás kockázata nő.
Ezen kihívások enyhítésére speciális hibrid motorolajokat fejlesztettek ki, amelyek megvédik a motorokat és folyadékokat.
Szükséges-e speciális hibrid motorolajat használni?
Igen, habár „látszólag” kevés különbség van a hibrid és a szokásos belső égésű motorolaj között, mégis érdemes odafigyelni a megfelelő típus kiválasztására.
Az igazság az, hogy a hibrid járművekben használt belső égésű motorok ugyanúgy képesek működni „hagyományos” olajokkal, mint a hibrid motorolajokkal. Ugyanazok a specifikációk vonatkoznak mindkét típusra.
Mégis, a speciálisan hibrid üzemű járművekben való használatra feljesztett motorolajoknak vannak olyan tulajdonságai, amelyek hosszú távon hasznosak lehetnek. A hibrid olaj optimális hőmérséklet-viszkozitási tulajdonságokkal rendelkezik, ami különösen hideg indításnál jelent előnyt. Az ilyen típusú motorolajok általában SAE 0W-16, 0W-20, 0W-30, 5W-20 vagy ritkán 5W-30 viszkozitási osztályba tartoznak.
A hibrid járművek váltóolajai:
A hajtómű és váltóolajok esetében is figyelembe kell venni a hibrid rendszer sajátosságait. Az automata váltóművek hatékonyan vezérlik a belső égésű és elektromos motor közötti váltást. Azonban az állandó átmenet generálja a több hőt, amely befolyásolhatja a váltóolaj minőségét.
A hibrid járművekben használt speciális váltó és hajtóműolajok (pl. SAE 75W-70) általában teljesen szintetikus folyadékok, amelyek kiváló kenést és védelmet nyújtanak a hibrid rendszerek hatékonyságának növelése és a jármű teljesítményének javítása érdekében. Az olajnak az elektromos komponensekkel való érintkezése súlyos problémákat okozhat. A hibrid járművek olajainak és hajtóműolajainak olyan tulajdonságokkal kell rendelkezniük, amelyek kompatibilisek az elektromos alkatrészekkel, hogy ne okozzanak problémákat az izoláló anyagokkal és bevonatokkal.
Olajcserék gyakorisága:
Bár a hibrid járművek alacsony terhelést gyakorolnak a belső égésű motorokra, és kevesebbet futnak belső égésű módban, a rendszeres olajcserék továbbra is fontosak és egyre fontosabbak. Az olajcserék gyakorisága általában hasonló a hagyományos belső égésű motorokhoz, de egyes gyártók már rövidebb olajcsere periódust alkalmaznak a hibrid járművek esetében, mint a hagyományos motorok esetében, mivel a szakaszos működés és az alacsony üzemi hőmérséklet jelentős plusz terhelést jelent a motorolajnak.
Javasolt azonos időközönként olajcserét végezni, mint hagyományos járművek esetében (általában 10-15.000 kilométerenként), figyelembe véve a gyártó ajánlásait. Egyre gyakoribb az ennél is rövidebb olajcsere periódusok használata egyes gyártók esetében. A váltóolajok és hűtőfolyadékok cseréjét is a gyártó által javasolt periódusban kell elvégezni, de amennyiben a gyártó nem nyilatkozik másként, úgy a váltóolajat 60-80.000 kilométerenként, a hűtőfolyadékot pedig 3-4 évente szükséges cserélni.
Fontos megjegyezni, hogy a hibrid járművekhez kifejlesztett speciális olajok használata előnyös lehet, különösen hosszú távon, mivel ezek jobban alkalmazkodnak a hibrid rendszerek sajátosságaihoz és kihívásaihoz. A megfelelő kenőanyag kiválasztása és a gyártó által előírt karbantartási ütemterv betartása kulcsfontosságú a hibrid járművek hatékony működésének és hosszú élettartamának biztosításához.
A cikket írta: Bajomi Vilmos – Olajos Vili
Amennyiben kenéstechnikai tanácsra van szüksége, vagy segítségre szorul a megfelelő kenőanyagok kiválasztásában, úgy keressen bennünket következő elérhetőségeinken:
Tel: +3630 285 8781
e-mail: olajosvili@gmail.com
Vélemény, hozzászólás?