Az elektromos hajtásláncok és a hibrid motorolajok fejlődése az autóiparban – Hibrid autóba hibrid motorolaj

Az elektromos hajtásláncok és a hibrid motorolajok fejlődése az autóiparban – Hibrid autóba hibrid motorolaj

Az elektromos hajtásláncok és a hibrid motorolajok fejlődése az autóiparban

 

Az autóiparban egyre fokozódik az erőfeszítés a nettó nulla kibocsátás elérése érdekében, amely az elektromos hajtásláncok terjedésének felgyorsulását eredményezi. Bár a teljesen elektromos jövő még távolinak tűnhet, a hibrid rendszerek már most is jelentős lépést jelentenek az emissziócsökkentés útján.

 

A legutóbbi cikkünkben a motorolaj flakonján található jelölésekről és ezen jelölések jelentéséről írtunk. Ezt a cikket IDE KATTINTVA olvashatja el.

 

A hibridek szerepe és technológiai fejlesztései központi jelentőségűek a járműgyártók számára. Ezek a rendszerek lehetővé teszik a károsanyag-kibocsátás jelentős csökkentését, és az autógyártók stratégiáiban kiemelt helyet foglalnak el, ahogy az ipar egyre inkább eltávolodik a hagyományos belső égésű motoroktól. Az Infineum, az egyik vezető adalékanyag-gyártó, alaposan megvizsgálta a hibrid rendszerek által támasztott speciális kenőanyag-igényeket, és felvázolta a hibrid-specifikus motorolajok kifejlesztésének lehetőségeit.

 

 

A hibrid hajtásláncok és kenőanyag-igények

A hibrid technológiák, mint a mild-hibridek (MHEV), a teljes hibridek (HEV), a plug-in hibridek (PHEV) és a teljesen elektromos járművek (BEV) eltérő hajtásláncokat alkalmaznak, amelyek különböző mértékben támasztanak igényt a kenőanyagokra. Ezek a rendszerek olyan egyedi működési feltételeket teremtenek, amelyek új kihívásokat jelentenek a hagyományos motorolajok számára.

A hibrid járművek belső égésű motorjai gyakran rövid üzemidőszakokban működnek, ami alacsonyabb üzemi hőmérsékletet eredményez. Ez az alacsony hőmérséklet problémákat okozhat, mivel a hagyományos motorolajok nem biztos, hogy megfelelő védelmet nyújtanak az el nem égett üzemanyag és a nedvesség felhalmozódása ellen, ami olajemulziók, rozsda, korrózió és fokozott kopás formájában jelentkezhet. Emellett a gyakori hidegindítások is jelentős motorkárosodást okozhatnak.

 

Az új kenőanyagok szükségessége

Az iparági kutatások rámutatnak arra, hogy az e-ICE (elektromos-belső égésű hibrid hajtásláncok) fejlett rendszerei számára előnyös a hibrid-specifikus motorolajok használata. Ezek az olajok kifejezetten a hibrid hajtásláncok egyedi működési feltételeihez lettek kifejlesztve, és specifikus előnyöket nyújtanak a hibrid járművek számára.

A jövőben a teljes elektromosítás felé vezető úton egyre nagyobb lesz az igény az új generációs kenőanyagokra. A mai hibrid járművek még gyakran a hagyományos belső égésű motorok igényeire szabott olajokat használnak, de ahogy a technológia fejlődik, és a piaci igények változnak, szükség lesz új tesztekre és specifikációk bevezetésére.

 

Záró gondolatok

Sokan tévesen úgy vélik, hogy a hibrid járművek ritkább motorolaj-cserét igényelnek, mivel a belső égésű motor kevesebbet üzemel. Valójában azonban a gyakori hidegindítások és az alacsony üzemi hőmérséklet miatt a motorolaj és a motor fokozott terhelésnek van kitéve. Ezért elengedhetetlen a gyártó által ajánlott alacsony viszkozitású, hibrid-specifikus motorolaj használata és a rövidebb olajcsere-periódusok betartása a motor élettartamának meghosszabbítása érdekében.

A járműgyártók és kenőanyag-gyártók együttműködése kulcsfontosságú lesz a jövő hibrid rendszerei által támasztott kihívások leküzdésében, és az új generációs kenőanyagok fejlesztésében, amelyek megfelelnek a hibrid hajtásláncok speciális igényeinek.

 

A cikk szerzője: Bajomi Vilmos „Olajos Vili”

Ha kenéstechnikai tanácsadásra van szüksége, vagy segítséget keres a megfelelő kenőanyagok kiválasztásához, forduljon hozzánk bizalommal az alábbi elérhetőségeken:

Telefon: +36 30 285 8781

Email: olajosvili@gmail.com

Bajomi Vilmos vagyok, az Olajos Vili alapítója. Az "Olajos Vili" név nem véletlenül ragadt rám – ügyfeleim így mentettek el a telefonjukba, mert mindig számíthattak rám, ha kenőanyagokról volt szó. Az olajipar iránti szenvedélyem és az évek során megszerzett széleskörű ismereteim révén váltam ismertté ezen a területen. Pályafutásomat 2007-ben kezdtem a Shell Hungary Zrt.-nél, ahol 2008-ban csatlakoztam az ipari kenőanyagok csapatához, mint Key Account Manager. Az itt töltött idő alatt mélyreható tapasztalatokat szereztem, különösen a gázmotoros és turbinás erőművek kenőanyagainak területén. A Shell nemzetközi gyáraiban szerzett ismeretek alapozták meg szakmai tudásomat. 2014-ben csatlakoztam a Lavina Szerviz Csoporthoz, Magyarország egyik vezető, márkafüggetlen kenőanyag-disztribútorához. Itt nem csak a Shell, hanem más jelentős márkák, mint a Mobil, Castrol, Eni/Agip, Total, Eurol, Texaco, Petronas és Q8 kenőanyagaival is intenzíven foglalkoztam. Ez az időszak lehetőséget adott számomra, hogy több gyártó fejlesztő központjába is betekintést nyerjek, és részt vegyek egyedi kenőanyagok kifejlesztésében és értékesítésében. 2016-tól a Lavina Szerviz Kft.-nél betöltött értékesítési pozíciómmal párhuzamosan az OlajShop.hu webáruház egyik tulajdonosaként a webáruház fejlesztése és irányítása is bekerült a napi feladataim közé. A szakmai vezetésem alatt a webáruház értékesítést közel tízszeresére, a látogató számát pedig közel hússzorosára növekedett, ami jelentős szakmai sikert hozott számomra, és tovább bővítette kapcsolati hálómat az iparágban. 2023-ban úgy döntöttem, hogy új kihívások után nézek, és létrehoztam az OlajosVili.hu-t. Ezen a platformon az elmúlt 15 év során szerzett tapasztalataimat osztom meg, hogy segítsek másoknak eligazodni a kenéstechnika bonyolult, de izgalmas világában. Az OlajosVili.hu célja, hogy hiteles információkat és gyakorlati tanácsokat nyújtson mindazoknak, akik megbízható megoldásokat keresnek a kenőanyagok területén.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

*