A folyton felmerülő kérdés: Normál, vagy hosszú olajcsere periódussal használjam az autómat? Mikor cseréljem a motorolajat?

A folyton felmerülő kérdés: Normál, vagy hosszú olajcsere periódussal használjam az autómat? Mikor cseréljem a motorolajat?
olajjal szennyezett szelepfedél

A rendszeresen felmerülő kérdés: Normál vagy hosszú olajcsere periódussal érdemes üzemeltetni az autót?

 

Előző cikkünk az OlajosVili.hu platformról és a hátteret adó Bajomi Vilmosról szólt. Amennyibe még nem olvastad, úgy IDE KATTINTVA megteheted.

A legújabb autómodellek bemutatásakor a gyártók gyakran büszkén említik a megnövelt, 20 – 30 vagy akár 50 ezer kilométeres szerviz- és olajcsere-periódusokat. De vajon ez jó nekünk? Valóban gazdaságos?

 

A válasz részben lehet igen az autós számára, de alapvetően ebből a gyakorlatból a legnagyobb hasznot az autógyártók húzzák le. Az óvatlan sofőr pedig könnyen pórul járhat. Fontos megérteni, hogy a nagybetűs kilométerérték tipikusan az ideális használatra vonatkozik, amikor a motor hosszú távon csekély terheléssel működik, egyenletes fordulatszámon, megállások nélkül.

Minél inkább eltérünk ettől (amit a legtöbb vezető tesz, például városi vezetés esetén), annál kevésbé érvényesül a hirdetett hosszú periódus. Ez hasonló a gyári üzemanyag-fogyasztási adatokhoz – a valóságban az üzemanyagfogyasztás gyakran erősen eltér a hivatalosan közölt adatoktól.

szennyezett autó motor, olajsár és lerakódás
Olajsárral szennyezett autó motor

Az olajcsere is egy hasonlóan  változó dolog. Ma már sok autó az aktuális használati körülményeknek megfelelően javasol olajcsere intervallumot. Így ne lepődjünk meg, ha a városi vezetés esetén a „változó, akár 30 ezer kilométeres” ciklus a valóságban 12-15 ezer kilométeres lesz. A városi üzem ugyanis jelentősen terhelőbb az olajra, a kuplungra, a fékekre, a váltóra és az autó egyéb részeire, mint az országúti vagy autópályás egyenletes vezetés.

Így bár öröm lehet a ritka olajcsere, és úgy tűnhet, hogy spórolunk, a gyakori olajcsere sokkal szerényebb költség, mint az idő előtti motorproblémák miatti motorfelújítás. Mint régen mondták, a motorolaj a legolcsóbb alkatrész.

Az olajcégek szakértői még kevés megtett kilométer esetén is évente egy olajcsere mellett érvelnek. Az olaj ugyanis nemcsak a megtett kilométerek szempontjából öregszik, hanem az időtartam alapján is.

 

Az olajat károsítja a hidegindítás, a dugóban való araszolás, a folyamatos stop-and-go üzemmód, a Start-Stop rendszer, az intenzív és sportos vezetés, valamint a hőmérséklet-ingadozások. Ezért ajánlott az olajcserét kemény téli hónapok után elvégezni, valamint ha a motor kisebb hősokkot kapott, például egy hűtő- vagy termosztát hiba miatt.

Egy hűtőhiba miatti túlmelegedés károsíthatja az alap olaj molekuláris szerkezetét és az adalékokat, ami végül a motor kárára válhat. Az olajnak nemcsak kenőfunkciója van, hanem tömít, hűt, és védi a motort a belső korróziótól is.

Az új motorok esetén ez nem mindig észrevehető, mivel az autók általában jól bírják az első éveket. Ugyanúgy, ahogy az ember fiatalon könnyedén sportolhat, az idő előrehaladtával ez a folyamat számos problémát okozhat. Ez az analógia alkalmazható az autókra is.

Az új autó általában jól bírja a hidegindításokat és a városi üzemet, még használt olajjal is. Azonban az, aki a motor hosszú élettartamát szeretné, és figyelembe veszi, hogy miként használja az autóját, az ideális esetben gyakrabban cseréli az olajat.

 

Az autógyártók célja általában az, hogy az emberek minél gyakrabban cseréljék le az autójukat, vagy ha tovább használják, akkor költsenek rá, különösen gyári alkatrészekre. Az egyik módszerük lehet a hosszú olajcsere-periódus, vagyis az olajcsere meghosszabbítása a látszólagos költségek csökkentése érdekében.

személyautó olajsaras szelepfedele olajcsere hiánya miatt
Olajjal szennyezett szelepfedél

Összefoglalva, az olaj gyakoribb cseréje, mint ahogy azt a gyártó javasolja, valamint a jó minőségű kenőanyagok használata alapvető fontosságú azok számára, akiknek új autójuk van, és szeretnék, hogy annak motorja hosszú ideig megőrizze fiatalos állapotát. Ugyanígy fontos azok számára is, akiknek már idősebb autójuk van, mivel a gondos olajcsere hozzájárulhat az idősebb motor élettartamának növekedéséhez is. A rendszeres és sűrű olajcsere biztosítja, hogy a motor belső állapota és a belső alkatrészek mindig tiszták és jó állapotúak legyenek.

Az ideális olajcsere periódus bárhonnan származhat 5.000 és 30.000 km között. Az autója esetében a konkrét érték számos tényezőtől függ, beleértve az olajtöltet mennyiségét, a motorolaj minőségét, a használati körülményeket, a vezetési stílust, a motortípust, az autó évjáratát és a gyártói ajánlásokat. Ökölszabály szerint azt szoktuk javasolni, hogy a felezzük meg a gyártó által javasolt olajcserét. Pl.: egy 30.000 km-es javasolt gyári olajcsere periódus helyett cseréljük le az olajat 15.000 km-nél. Ezt a motor meg fogja hálálni.

 

Érdekes, hogy még azoknak is évente cserélniük javasolt az olajat, akik alig használják az autójukat, mivel a hidegindítások nagyobb terhelést jelentenek az olajra. A spórolás szempontjából a rendszeres olajcsere hozza a legnagyobb hasznot, hiszen hosszú távon olcsóbb az olajat cserélni, mint a motort. A motorolaj továbbra is a legolcsóbb alkatrész.

Tiszta, rendesen karbantartott autó motor
Tiszta, rendesen karbantartott autó motor

 

Egy másik városi autós legendával ellentétben, miszerint a folyamatos utántöltés ellensúlyozza az olaj minőségvesztését, érdemes hangsúlyozni, hogy ez csak részben igaz. Habár a folyamatos utántöltéssel pótolhatjuk az olaj fontos alkotóelemeit és frissíthetjük az olajtöltetet, az öregedési termékek (lerakódások, olajsár) még mindig bent maradnak a motorban, és hosszú távon okozhatnak lassú, de folyamatos károsodást a motorban.

 

Írta: Bajomi Vilmos „Olajos Vili”

 

Amennyiben kenéstechnikai tanácsra van szükséged, vagy segítségre szorulsz a megfelelő kenőanyagok kiválasztásában, úgy keress bennünket következő elérhetőségeinken:

Tel: +3630 285 8781

e-mai: olajosvili@gmail.com

Bajomi Vilmos vagyok, az Olajos Vili alapítója. Az "Olajos Vili" név nem véletlenül ragadt rám – ügyfeleim így mentettek el a telefonjukba, mert mindig számíthattak rám, ha kenőanyagokról volt szó. Az olajipar iránti szenvedélyem és az évek során megszerzett széleskörű ismereteim révén váltam ismertté ezen a területen. Pályafutásomat 2007-ben kezdtem a Shell Hungary Zrt.-nél, ahol 2008-ban csatlakoztam az ipari kenőanyagok csapatához, mint Key Account Manager. Az itt töltött idő alatt mélyreható tapasztalatokat szereztem, különösen a gázmotoros és turbinás erőművek kenőanyagainak területén. A Shell nemzetközi gyáraiban szerzett ismeretek alapozták meg szakmai tudásomat. 2014-ben csatlakoztam a Lavina Szerviz Csoporthoz, Magyarország egyik vezető, márkafüggetlen kenőanyag-disztribútorához. Itt nem csak a Shell, hanem más jelentős márkák, mint a Mobil, Castrol, Eni/Agip, Total, Eurol, Texaco, Petronas és Q8 kenőanyagaival is intenzíven foglalkoztam. Ez az időszak lehetőséget adott számomra, hogy több gyártó fejlesztő központjába is betekintést nyerjek, és részt vegyek egyedi kenőanyagok kifejlesztésében és értékesítésében. 2016-tól a Lavina Szerviz Kft.-nél betöltött értékesítési pozíciómmal párhuzamosan az OlajShop.hu webáruház egyik tulajdonosaként a webáruház fejlesztése és irányítása is bekerült a napi feladataim közé. A szakmai vezetésem alatt a webáruház értékesítést közel tízszeresére, a látogató számát pedig közel hússzorosára növekedett, ami jelentős szakmai sikert hozott számomra, és tovább bővítette kapcsolati hálómat az iparágban. 2023-ban úgy döntöttem, hogy új kihívások után nézek, és létrehoztam az OlajosVili.hu-t. Ezen a platformon az elmúlt 15 év során szerzett tapasztalataimat osztom meg, hogy segítsek másoknak eligazodni a kenéstechnika bonyolult, de izgalmas világában. Az OlajosVili.hu célja, hogy hiteles információkat és gyakorlati tanácsokat nyújtson mindazoknak, akik megbízható megoldásokat keresnek a kenőanyagok területén.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

*