Így válaszd ki az autódba való fagyálló hűtőfolyadékot

Így válaszd ki az autódba való fagyálló hűtőfolyadékot

Mindenki számára, aki belső égésű motorral szerelt járművet vezet, a fagyálló hűtőfolyadék használata elengedhetetlen. Ez az egyszerűnek tűnő folyadék sokkal többet tesz a működésért, mint amennyit a neve sugall.

 

Ebben a cikkben bemutatjuk a különböző fagyálló hűtőfolyadék technológiákat és segítséget adunk az Ön autójába való fagyálló kiválasztásához

 

Korábbi cikkünkben a belsőégésű motorokban tapasztalható olajfogyasztás okairól írtunk. Ezt a cikket IDE KATTINTVA tudja elolvasni.

 

A fagyálló hűtőfolyadék az egyik elhanyagolt mostoha gyerek a járművekben használt folyadékok közül. A motorolajra az esetek túlnyomó részben odafigyelünk és tudjuk, hogy mikor szükséges cseréje és azzal is többnyire tisztában vagyunk,  hogy milyen motorolaj szükséges az autónkba. Ugyanez igaz a váltó és hajtómű olajokkal is, viszont a fagyállóval már csak nagyon ritka esetben vagyunk ugyanilyen tudatosak. Pedig a motor megfelelő hűtése legalább annyira fontos dolog, mint a motor alkatrészeinek kenése. 

 

A járműtechnikában használt fagyálló hűtőfolyadékoknak sok típusa létezik, és nem csak a színük, hanem az összetételük is különböző. A motorolajhoz hasonlóan a hűtőfolyadékok is vegyi anyagok és ásványi anyagok összetett keveréke, amelynek célja, hogy a motor ne melegedjen túl és mindig megfelelő hőmérsékletű maradjon. A motorblokkok leggyakrabban vagy alumíniumból vagy pedig öntöttvasból készülnek, és ezek egymástól eltérő összetételű hűtőfolyadékot igényelnek ahhoz, hogy ellenálljanak a korróziónak.

 

A nem megfelelő típusú hűtőfolyadék használata felgyorsíthatja a víz szivattyú kopását és a korrózió kialakulásának lehetőségét, idő előtt elöregszik és ezzel együtt lerakódások képződnek amik eltömítheti a hűtőfolyadék járatait. 

 

Mindenki számára, aki belső égésű motorral szerelt járművet vezet, a fagyálló hűtőfolyadék elengedhetetlen, de sokkal többet tesz, mint amit a neve sugall, 

 

hiszen az esetek többségében magas hőmérsékleten üzemel és a belsőégésű motor hőmérsékletének szabályozásában lát el kiemelt szerepet.

A legjobb hűtőközeg a víz. Amikor azonban egy belsőégésű motor eléri az üzemi hőmérsékletet, akkor sok esetben meghaladja a víz forráspontját, a 100˚C-ot. Ha a víz felforr az a motor katasztrofális károsodásához vezethet. Ennek leküzdésére a fagyálló hűtőfolyadékok monoetilén glikolt tartalmaznak, amely az oldat forráspontját körülbelül 108 °C-ra emeli ezzel segítve elő a hőmérséklet szabályozását széles hőmérséklet tartományban.

 

Vannak esetek amikor alacsony alacsony hőmérséklet mellett kell ellátnia feladatát.

 

Ha a járművet nem használjuk, a motor nyugalmi állapotban van, és a környezeti hőmérséklet 0°C alá esik, a hűtőfolyadékban lévő víz megfagyhat és ekkor a hűtőrendszerben képződött jég kitágul. Ez egy nagy probléma a motor hűtőrendszerében, mivel nem képes hová tágulnii. A víz megfagyásakor nagy belső nyomás keletkezik, amely megrepesztheti a hengerfejet, a motorblokkot, szétrepesztheti a tömlőket a hűtőradiátorokat és tönkreteheti a vízszivattyút is. Azáltal, hogy monoetilénglikolt adunk a vízhez csökkentjük a hűtőfolyadék fagyáspontját általában egészen -20 – -35 °C–ig.

 

Inhibitorok a további funkciókért

A fagyálló hűtőfolyadék következő fontos funkciója, hogy megakadályozza a rozsdásodás vagy korrózió kialakulását a motor fém alkatrészein, mint például a motorblokk, a víz szivattyú. 

A rozsdásodás és a korrózió kialakulását egy inhibitorcsomag akadályozza meg, amely kémiai vegyületek kombinációja, amelyet úgy választanak ki, hogy optimalizálja a teljes hűtőrendszer védelmét. Ezt a kémiát szervetlen (IAT) vagy szerves sav (OAT) technológiának nevezik.

 

A szervetlen kémia rendkívül aktív, és minden anyagot felkutat a hűtőrendszerben, akár rozsdásodásra, akár korrózióra érzékeny, akár nem. Ez az állandó aktivitási szint azt eredményezi, hogy körülbelül két év után kimerül. Ekkor le kell cserélni a hűtőfolyadékot, mivel a kimerült hűtőfolyadék már nem, képes megfelelően gátolni a korrózió kialakulását. 

 

A szerves sav technológia csak azokat az anyagokat célozza meg, ahol rozsdásodás vagy korrózió kezd kialakulni. Ez a kémia szelektív, és nem merül ki olyan gyorsan, és akár öt évig is működik. Egyes gyártók megkövetelhetik e technológiák kombinációját, és „hibrid” fagyállók (HOAT) is rendelkezésre állnak bizonyos motortípusokhoz. A hibrid fagyállók egyesitík a szerves és szervetlen sav technológiák előnyeit.

 

A fagyálló további funkciói

További kémia is hozzáadható a fagyálló hűtőfolyadékok összetételéhez, például antioxidánsok a korrozív savképződés megállítása érdekében, valamint további vegyületek a kemény víz lerakódásának megelőzésére és extra pH-pufferanyagok az optimális pH-szint (körülbelül 8) fenntartása érdekében. A habképződés a fagyálló hűtőfolyadék tulajdonságait is gátolhatja, ezért a készítményhez habzásgátló szert is adhatunk, hogy megakadályozzuk a habképződést a hűtőrendszerben.

 

Melyek a főbb fagyálló technológiák

IAT – Inorganic Additive Technology / szervetlen adalék technológia – ma már nincs használatban

Ez a típus szilikátokra és foszfátokra épül. A szilikátok védőréteget képeznek a teljes hűtőrendszerben, és kiválóan védi a rendszert a korróziótól, viszont rendkívül gyorsan kimerülnek és használata következtében lerakódások keletkeznek. Ez a jellegzetes zöld színű hűtőfolyadék évtizedeken keresztül védte a hűtőrendszereket, de ma már nem használják a modern autókban. Általában két-évente vagy 30 000 kilóméterenként szükséges cserélni.

 

OAT – Organic Additive Technology / szerves adalék technológia

Az újabb OAT hűtőfolyadékok egy kicsit másképp működnek, mint a régebbi szilikát alapú IAT hűtőfolyadékok. Először is, ezek a hűtőfolyadékok nem szilikátokat vagy foszfátokat, hanem szerves sókat tartalmaznak a hűtőrendszer védelme érdekében. Élettartamuk ennek következtében meghosszabbodik. Ez a fagyálló kategória nem használható sárga fémeket tartalmazó rendszerekben, ami azt jelenti, hogy a régebbi, réz és sárgaréz hűtőrendszer elemekkel rendelkező autók nem használhatják ezt a hűtőfolyadékot. Az ezredforduló környékén gyártott alumínium motorral és hűtőrendszer elemekkel többnyire kompatibilisek. Általában narancssárga, sárga, piros vagy lila, az OAT hűtőfolyadékokat általában 3-5 évente vagy 50.000 kilométerenként szükséges cserélni.

 

HOAT – Hybrid Organic Additive Technology / Hibrid szerves adalék technológia

 

A HOAT egy olyan fagyálló technológia, amely az IAT és OAT technológiákat egyesíti. Általában vasblokkokkal és alumínium fejjel rendelkező motorokhoz tervezték, a legtöbb modern európai autó hűtőfolyadékát ezzel a technológiával hozzák létre. Nem tartalmaznak foszfátokat, mivel nem működnek jól az Európában található kemény vízzel. A HOAT hűtőfolyadékokat általában 3-5 évente vagy 100.000 kilométerenként cserélik, bár egyes autógyártók akár 5 év feletti és akár 200.000 kilómétreres csere intervallumot határoznak meg.

 

Legismertebb HOAT technológiára épülő fagyálló szabványok:

  • Chrysler: MS-9769
  • Mercedes-Benz: DBL 7700.20 325.0
  • G48 (VW G11 néven is ismert)
  • BMW: LC-87
  • Mercedes-Benz: DBL 7700.20
  • Opel/General Motors: B 040 0240
  • Porsche: TL 774-C
  • Saab: 6901599
  • John Deere: JDM H 24
  • Leyland: BLS.22.AF.01
  • Ford Észak-Amerika: WSS-M97B51-A1

 

SI-OAT Silicate Organic Additive Technology / Szilikát szerves adalék technológia

A szilikátmentes OAT teljesítményével kapcsolatos problémák egy új, nagy teljesítményű fagyálló hűtőfolyadék technológia kifejlesztéséhez vezettek, az úgynevezett Si-OAT (Szilikát szerves adalék technológia). Alapvetően ez a hűtőfolyadék a legjobb az eddigiek közül. Egyszerre biztosít megfelelő védelmet az új szilikát adalékoknak köszönhetően és hosszabb csere periódus elérését biztosítja az OAT technológia eredményeként.

 

Legismertebb SI-OAT technológiára épülő fagyállók:

  • G30 (VW G12 és G12+ néven is ismert)
  • VAG: TL 774-D/F
  • Mercedes-Benz: DBL 7700.30
  • Ford: WSS-M 97B44-D
  • G40 (VW G12++ néven is ismert)
  • VAG: TL 774-G
  • Cummins: CES 14603
  • MAN (2011.12-től épült): MAN 324 Typ Si-OAT
  • Mercedes-Benz (2011/10-től gyártott teherautók): 325.5 specifikáció
  • Porsche (1997-től): TL 774-G
  • GG40 (VW G13 néven is ismert)
  • VAG: TL 774-J
  • CUNA NC 956-16
  • BS 6580: 2010
  • HT12
  • BMW: LC-18

 

Hibrid és elektromos járművek hűtőrendszerei

A legtöbb hibrid és elektromos jármű külön hűtőrendszerrel rendelkezik az akkumulátorcsomag számára. Csak olyan hűtőfolyadékot szabad használni ezekben a rendszerekben, amelyek megfelelnek az autógyártó specifikációinak.

 

A fagyálló színe, mint a kiválasztást segítő tulajdonság???

Sajnos a fagyállók esetében nem létezik egy általános iparági szabvány ami megkönnyíti a megfelelő fagyálló kiválasztását. Sok esetben a járműgyártó határozza meg a saját fagyálló szabványát ami valamelyik sav technológiára épül. 

A fagyálló hűtőfolyadékok kiválasztása általában a színükön alapul, de rossz hír, hogy a fagyálló színe nem jelenti sem a minőségét vagy a teljesítményét, pusztán kozmetikai jellegű, és nincs hatással a fagyálló hűtőfolyadék motorvédelemre gyakorolt tulajdonságaira, emiatt ez nem jó gyakorlat.

 

A megfelelő fagyálló hűtőfolyadék kiválasztása

Mivel a motorok tervezése egyre bonyolultabbá válik, és a motorok különböző fémekből és kompozit anyagokból készülnek, a megfelelő fagyálló hűtőfolyadék használata ma már elengedhetetlen a biztonságos és hatékony üzemeltetés szempontjából. Ellenkező esetben a fagyálló hűtőfolyadék károsítja a motort és csökkenti annak hatékonyságát. A megfelelő fagyálló hűtőfolyadék kiválasztásakor meg kell győződnie arról, hogy az megfelel a motor gyártója által meghatározott előírásoknak.

 

A fagyálló hűtőfolyadékok nem csak télen a hidegben látják el feladatukat, hanem egész évben működnek a motorban. A megfelelő fagyálló hűtőfolyadék kiválasztása létfontosságú, és kerülni kell a termék színe alapján történő kiválasztását

 

A legjobb gyakorlat a fagyálló hűtőfolyadék kiválasztása ha a motor gyártója által meghatározott szabvány vagy specifikációi alapján tesszük azt. Ha kétségei vannak azzal kapcsolatban, hogy melyik fagyálló hűtőfolyadékra van szüksége akkor vagy forduljon a motor gyártójához vagy kérjen műszaki tanácsot tőlünk e-mailben, vagy használjon olyan online eszközöket, mint a kenőanyag gyártók online katalógusai, ahol az adott járműre rákeresve megtalálja a kenőanyag gyártók fagyállóra vonatkozó  javaslatát. 

 

A járműgyártó által meghatározott fagyálló folyadék szabványt megtalálja a jármű használati útmutatójának a karbantartási folyadékokra vonatkozó részénél.

Ha nem találja a használati útmutatóban, vagy esetlegesen nincs meg Önnek a jármű használati útmutatója, úgy érdemes a kenőanyag gyártók online katalógusaiban a járműre rákeresni, majd az ott ajánlott fagyállót választani. A kenőanyag gyártók Online katalógusait IDE KATTINTVA éri el.

 

A fagyálló hűtőfolyadék cseréje a fagyálló hűtőfolyadék technológiájától függően 3-5 évente vagy 50 – 100.000 kilométerenként szükséges, mert ennyi idő alatt a fagyálló folyadékban lévő korróziógátló inhibitorok kimerültnek és egyrészt a fém felületek korrózió védelme nem lesz megfelelő, másrészt a hűtőrendszerben lerakódások képződhetnek.

 

A cikket írta: Bajomi Vilmos – Olajos Vili

 

Amennyiben kenéstechnikai tanácsra van szüksége, vagy segítségre szorul a megfelelő kenőanyagok kiválasztásában, úgy keressen bennünket következő elérhetőségeinken:

Tel: +3630 285 8781

e-mail: olajosvili@gmail.com

Rólunk

Bajomi Vilmos vagyok, az Olajos Vili alapítója. Az "Olajos Vili" név onnan ered, hogy ügyfeleim így mentettek el a telefonjukba. Az olajos szakma iránti szenvedélyem és széleskörű ismereteim révén váltam ismertté ezen a területen. Pályafutásomat 2007-ben kezdtem a Shell Hungary Zrt.-nél, ahol 2008-ban csatlakoztam az ipari kenőanyagok csapatához, mint Key Account Manager. Itt szerzett tapasztalataim és a Shell nemzetközi gyáraiban eltöltött idő alapozták meg szakmai tudásomat, különös tekintettel a gázmotoros és turbinás erőművek kenőanyagaira. 2014-ben a Lavina Szerviz Csoportnál folytattam karrieremet, Magyarország egyik vezető márkafüggetlen kenőanyag-disztribútoránál. Itt nem csak a Shell, hanem a Mobil, Castrol, Eni/Agip, Total, Eurol, Texaco, Petronas és Q8 kenőanyagokkal is mélyrehatóan foglalkoztam. Ez az időszak lehetőséget adott számomra, hogy betekintést nyerjek több gyártó fejlesztő központjába és részt vegyek egyedi kenőanyagok kifejlesztésében. 2016-tól az OlajShop.hu webáruház fejlesztéséért és irányításáért feleltem, ahol az értékesítés mellett a webáruház forgalmát jelentősen, közel tízszeresére növeltem. Ez az időszak tovább bővítette kapcsolati hálómat és szakmai ismereteimet a kenőanyagok területén. 2023-ban úgy döntöttem, hogy új kihívásokat keresek, és szakmai szabadságot vettem ki. Az elmúlt 15 év tapasztalatait összegyűjtve elindítottam az OlajosVili.hu-t, egy online platformot, amely a kenéstechnikai tudásommal segít másoknak is eligazodni ezen a bonyolult, de izgalmas területen. Az OlajosVili.hu célja, hogy átfogó, hiteles információkkal és gyakorlati tanácsokkal szolgáljon mindazok számára, akik a kenéstechnika világában keresnek megoldásokat és megbízható ismereteket.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

*