Így válaszd ki az autódba való fagyálló hűtőfolyadékot
Mindenki számára, aki belső égésű motorral szerelt járművet vezet, a fagyálló hűtőfolyadék használata elengedhetetlen. Ez az egyszerűnek tűnő folyadék sokkal többet tesz a működésért, mint amennyit a neve sugall.
Ebben a cikkben bemutatjuk a különböző fagyálló hűtőfolyadék technológiákat és segítséget adunk az Ön autójába való fagyálló kiválasztásához
Korábbi cikkünkben a belsőégésű motorokban tapasztalható olajfogyasztás okairól írtunk. Ezt a cikket IDE KATTINTVA tudja elolvasni.
A fagyálló hűtőfolyadék az egyik elhanyagolt mostoha gyerek a járművekben használt folyadékok közül. A motorolajra az esetek túlnyomó részben odafigyelünk és tudjuk, hogy mikor szükséges cseréje és azzal is többnyire tisztában vagyunk, hogy milyen motorolaj szükséges az autónkba. Ugyanez igaz a váltó és hajtómű olajokkal is, viszont a fagyállóval már csak nagyon ritka esetben vagyunk ugyanilyen tudatosak. Pedig a motor megfelelő hűtése legalább annyira fontos dolog, mint a motor alkatrészeinek kenése.
A járműtechnikában használt fagyálló hűtőfolyadékoknak sok típusa létezik, és nem csak a színük, hanem az összetételük is különböző. A motorolajhoz hasonlóan a hűtőfolyadékok is vegyi anyagok és ásványi anyagok összetett keveréke, amelynek célja, hogy a motor ne melegedjen túl és mindig megfelelő hőmérsékletű maradjon. A motorblokkok leggyakrabban vagy alumíniumból vagy pedig öntöttvasból készülnek, és ezek egymástól eltérő összetételű hűtőfolyadékot igényelnek ahhoz, hogy ellenálljanak a korróziónak.
A nem megfelelő típusú hűtőfolyadék használata felgyorsíthatja a víz szivattyú kopását és a korrózió kialakulásának lehetőségét, idő előtt elöregszik és ezzel együtt lerakódások képződnek amik eltömítheti a hűtőfolyadék járatait.
Mindenki számára, aki belső égésű motorral szerelt járművet vezet, a fagyálló hűtőfolyadék elengedhetetlen, de sokkal többet tesz, mint amit a neve sugall,
hiszen az esetek többségében magas hőmérsékleten üzemel és a belsőégésű motor hőmérsékletének szabályozásában lát el kiemelt szerepet.
A legjobb hűtőközeg a víz. Amikor azonban egy belsőégésű motor eléri az üzemi hőmérsékletet, akkor sok esetben meghaladja a víz forráspontját, a 100˚C-ot. Ha a víz felforr az a motor katasztrofális károsodásához vezethet. Ennek leküzdésére a fagyálló hűtőfolyadékok monoetilén glikolt tartalmaznak, amely az oldat forráspontját körülbelül 108 °C-ra emeli ezzel segítve elő a hőmérséklet szabályozását széles hőmérséklet tartományban.
Vannak esetek amikor alacsony alacsony hőmérséklet mellett kell ellátnia feladatát.
Ha a járművet nem használjuk, a motor nyugalmi állapotban van, és a környezeti hőmérséklet 0°C alá esik, a hűtőfolyadékban lévő víz megfagyhat és ekkor a hűtőrendszerben képződött jég kitágul. Ez egy nagy probléma a motor hűtőrendszerében, mivel nem képes hová tágulnii. A víz megfagyásakor nagy belső nyomás keletkezik, amely megrepesztheti a hengerfejet, a motorblokkot, szétrepesztheti a tömlőket a hűtőradiátorokat és tönkreteheti a vízszivattyút is. Azáltal, hogy monoetilénglikolt adunk a vízhez csökkentjük a hűtőfolyadék fagyáspontját általában egészen -20 – -35 °C–ig.
Inhibitorok a további funkciókért
A fagyálló hűtőfolyadék következő fontos funkciója, hogy megakadályozza a rozsdásodás vagy korrózió kialakulását a motor fém alkatrészein, mint például a motorblokk, a víz szivattyú.
A rozsdásodás és a korrózió kialakulását egy inhibitorcsomag akadályozza meg, amely kémiai vegyületek kombinációja, amelyet úgy választanak ki, hogy optimalizálja a teljes hűtőrendszer védelmét. Ezt a kémiát szervetlen (IAT) vagy szerves sav (OAT) technológiának nevezik.
A szervetlen kémia rendkívül aktív, és minden anyagot felkutat a hűtőrendszerben, akár rozsdásodásra, akár korrózióra érzékeny, akár nem. Ez az állandó aktivitási szint azt eredményezi, hogy körülbelül két év után kimerül. Ekkor le kell cserélni a hűtőfolyadékot, mivel a kimerült hűtőfolyadék már nem, képes megfelelően gátolni a korrózió kialakulását.
A szerves sav technológia csak azokat az anyagokat célozza meg, ahol rozsdásodás vagy korrózió kezd kialakulni. Ez a kémia szelektív, és nem merül ki olyan gyorsan, és akár öt évig is működik. Egyes gyártók megkövetelhetik e technológiák kombinációját, és „hibrid” fagyállók (HOAT) is rendelkezésre állnak bizonyos motortípusokhoz. A hibrid fagyállók egyesitík a szerves és szervetlen sav technológiák előnyeit.
A fagyálló további funkciói
További kémia is hozzáadható a fagyálló hűtőfolyadékok összetételéhez, például antioxidánsok a korrozív savképződés megállítása érdekében, valamint további vegyületek a kemény víz lerakódásának megelőzésére és extra pH-pufferanyagok az optimális pH-szint (körülbelül 8) fenntartása érdekében. A habképződés a fagyálló hűtőfolyadék tulajdonságait is gátolhatja, ezért a készítményhez habzásgátló szert is adhatunk, hogy megakadályozzuk a habképződést a hűtőrendszerben.
Melyek a főbb fagyálló technológiák
IAT – Inorganic Additive Technology / szervetlen adalék technológia – ma már nincs használatban
Ez a típus szilikátokra és foszfátokra épül. A szilikátok védőréteget képeznek a teljes hűtőrendszerben, és kiválóan védi a rendszert a korróziótól, viszont rendkívül gyorsan kimerülnek és használata következtében lerakódások keletkeznek. Ez a jellegzetes zöld színű hűtőfolyadék évtizedeken keresztül védte a hűtőrendszereket, de ma már nem használják a modern autókban. Általában két-évente vagy 30 000 kilóméterenként szükséges cserélni.
OAT – Organic Additive Technology / szerves adalék technológia
Az újabb OAT hűtőfolyadékok egy kicsit másképp működnek, mint a régebbi szilikát alapú IAT hűtőfolyadékok. Először is, ezek a hűtőfolyadékok nem szilikátokat vagy foszfátokat, hanem szerves sókat tartalmaznak a hűtőrendszer védelme érdekében. Élettartamuk ennek következtében meghosszabbodik. Ez a fagyálló kategória nem használható sárga fémeket tartalmazó rendszerekben, ami azt jelenti, hogy a régebbi, réz és sárgaréz hűtőrendszer elemekkel rendelkező autók nem használhatják ezt a hűtőfolyadékot. Az ezredforduló környékén gyártott alumínium motorral és hűtőrendszer elemekkel többnyire kompatibilisek. Általában narancssárga, sárga, piros vagy lila, az OAT hűtőfolyadékokat általában 3-5 évente vagy 50.000 kilométerenként szükséges cserélni.
HOAT – Hybrid Organic Additive Technology / Hibrid szerves adalék technológia
A HOAT egy olyan fagyálló technológia, amely az IAT és OAT technológiákat egyesíti. Általában vasblokkokkal és alumínium fejjel rendelkező motorokhoz tervezték, a legtöbb modern európai autó hűtőfolyadékát ezzel a technológiával hozzák létre. Nem tartalmaznak foszfátokat, mivel nem működnek jól az Európában található kemény vízzel. A HOAT hűtőfolyadékokat általában 3-5 évente vagy 100.000 kilométerenként cserélik, bár egyes autógyártók akár 5 év feletti és akár 200.000 kilómétreres csere intervallumot határoznak meg.
Legismertebb HOAT technológiára épülő fagyálló szabványok:
- Chrysler: MS-9769
- Mercedes-Benz: DBL 7700.20 325.0
- G48 (VW G11 néven is ismert)
- BMW: LC-87
- Mercedes-Benz: DBL 7700.20
- Opel/General Motors: B 040 0240
- Porsche: TL 774-C
- Saab: 6901599
- John Deere: JDM H 24
- Leyland: BLS.22.AF.01
- Ford Észak-Amerika: WSS-M97B51-A1
SI-OAT Silicate Organic Additive Technology / Szilikát szerves adalék technológia
A szilikátmentes OAT teljesítményével kapcsolatos problémák egy új, nagy teljesítményű fagyálló hűtőfolyadék technológia kifejlesztéséhez vezettek, az úgynevezett Si-OAT (Szilikát szerves adalék technológia). Alapvetően ez a hűtőfolyadék a legjobb az eddigiek közül. Egyszerre biztosít megfelelő védelmet az új szilikát adalékoknak köszönhetően és hosszabb csere periódus elérését biztosítja az OAT technológia eredményeként.
Legismertebb SI-OAT technológiára épülő fagyállók:
- G30 (VW G12 és G12+ néven is ismert)
- VAG: TL 774-D/F
- Mercedes-Benz: DBL 7700.30
- Ford: WSS-M 97B44-D
- G40 (VW G12++ néven is ismert)
- VAG: TL 774-G
- Cummins: CES 14603
- MAN (2011.12-től épült): MAN 324 Typ Si-OAT
- Mercedes-Benz (2011/10-től gyártott teherautók): 325.5 specifikáció
- Porsche (1997-től): TL 774-G
- GG40 (VW G13 néven is ismert)
- VAG: TL 774-J
- CUNA NC 956-16
- BS 6580: 2010
- HT12
- BMW: LC-18
Hibrid és elektromos járművek hűtőrendszerei
A legtöbb hibrid és elektromos jármű külön hűtőrendszerrel rendelkezik az akkumulátorcsomag számára. Csak olyan hűtőfolyadékot szabad használni ezekben a rendszerekben, amelyek megfelelnek az autógyártó specifikációinak.
A fagyálló színe, mint a kiválasztást segítő tulajdonság???
Sajnos a fagyállók esetében nem létezik egy általános iparági szabvány ami megkönnyíti a megfelelő fagyálló kiválasztását. Sok esetben a járműgyártó határozza meg a saját fagyálló szabványát ami valamelyik sav technológiára épül.
A fagyálló hűtőfolyadékok kiválasztása általában a színükön alapul, de rossz hír, hogy a fagyálló színe nem jelenti sem a minőségét vagy a teljesítményét, pusztán kozmetikai jellegű, és nincs hatással a fagyálló hűtőfolyadék motorvédelemre gyakorolt tulajdonságaira, emiatt ez nem jó gyakorlat.
A megfelelő fagyálló hűtőfolyadék kiválasztása
Mivel a motorok tervezése egyre bonyolultabbá válik, és a motorok különböző fémekből és kompozit anyagokból készülnek, a megfelelő fagyálló hűtőfolyadék használata ma már elengedhetetlen a biztonságos és hatékony üzemeltetés szempontjából. Ellenkező esetben a fagyálló hűtőfolyadék károsítja a motort és csökkenti annak hatékonyságát. A megfelelő fagyálló hűtőfolyadék kiválasztásakor meg kell győződnie arról, hogy az megfelel a motor gyártója által meghatározott előírásoknak.
A fagyálló hűtőfolyadékok nem csak télen a hidegben látják el feladatukat, hanem egész évben működnek a motorban. A megfelelő fagyálló hűtőfolyadék kiválasztása létfontosságú, és kerülni kell a termék színe alapján történő kiválasztását.
A legjobb gyakorlat a fagyálló hűtőfolyadék kiválasztása ha a motor gyártója által meghatározott szabvány vagy specifikációi alapján tesszük azt. Ha kétségei vannak azzal kapcsolatban, hogy melyik fagyálló hűtőfolyadékra van szüksége akkor vagy forduljon a motor gyártójához vagy kérjen műszaki tanácsot tőlünk e-mailben, vagy használjon olyan online eszközöket, mint a kenőanyag gyártók online katalógusai, ahol az adott járműre rákeresve megtalálja a kenőanyag gyártók fagyállóra vonatkozó javaslatát.
A járműgyártó által meghatározott fagyálló folyadék szabványt megtalálja a jármű használati útmutatójának a karbantartási folyadékokra vonatkozó részénél.
Ha nem találja a használati útmutatóban, vagy esetlegesen nincs meg Önnek a jármű használati útmutatója, úgy érdemes a kenőanyag gyártók online katalógusaiban a járműre rákeresni, majd az ott ajánlott fagyállót választani. A kenőanyag gyártók Online katalógusait IDE KATTINTVA éri el.
A fagyálló hűtőfolyadék cseréje a fagyálló hűtőfolyadék technológiájától függően 3-5 évente vagy 50 – 100.000 kilométerenként szükséges, mert ennyi idő alatt a fagyálló folyadékban lévő korróziógátló inhibitorok kimerültnek és egyrészt a fém felületek korrózió védelme nem lesz megfelelő, másrészt a hűtőrendszerben lerakódások képződhetnek.
A cikket írta: Bajomi Vilmos – Olajos Vili
Amennyiben kenéstechnikai tanácsra van szüksége, vagy segítségre szorul a megfelelő kenőanyagok kiválasztásában, úgy keressen bennünket következő elérhetőségeinken:
Tel: +3630 285 8781
e-mail: olajosvili@gmail.com
Vélemény, hozzászólás?