Melyik a legjobb motorolaj? I. Ezeket vedd figyelembe amikor kiválasztod a motorolaj gyártóját!

Melyik a legjobb motorolaj? I. Ezeket vedd figyelembe amikor kiválasztod a motorolaj gyártóját!

Az 1 Millió dolláros kérdés amit meg szoktam kapni: Melyik a legjobb motorolaj és jobb minőségű-e a drágább motorolaj!

 

Miután kiderül egy beszélgetés során, hogy évek óta kenőanyagokkal és motorolajokkal foglalkozok és valamennyire értek is hozzá, általában a következő kérdést teszi fel nekem a másik ember egy rövid idő után: Melyik a legjobb motorolaj?

 

Előző cikkben a motorolajok fizikai jellemzőiről és a műszaki adatlapon található információkról írtunk. Ez a cikk IDE KATTINTVA érhető el.

 

Erre a kérdésre általában ugyanazt a választ adom, mint a Dalai Láma egy angliai előadás során, miután feltettek neki egy nagyon bonyolult és összetett kérdést. Várt egy picit, gondolkodott, elmosolyodott és a következőt válaszolta: Nem tudom!

Nem azért válaszolom általában ugyanezt, mert úgy gondolnám hogy van a Dalai Láma és én köztem bármiféle hasonlóság vagy ugyanolyan tudás birtokában lennék, mint Ő, hanem egyszerűen azért, mert úgy gondolom, hogy egyrészt nincs olyan, hogy legjobb motorolaj, másrészt a legjobb motorolaj kiválasztása, az attól függ…

 

Be is fejezném itt a cikket, de inkább megpróbálom összeszedni, hogy miért olyan nehéz ezt a kérdést segítek megoldást találni arra, hogy mit tud tenni az, aki a legjobb motorolajat szeretné választani.

 

A kérdés megválaszolását két részre szedem:

  1. Miből áll a motorolaj gyártás és kik azok akik biztosan jó motorolajat gyártanak
  2. Miket kell figyelembe vennünk, ha a legjobb motorolajat keressük? Illetve kinek mit jelent a legjobb motorolaj

 

Kezdjük az első résszel: A ma kapható motorolajokat márka szerint négy csoportra szoktam osztani a gyártója szerint:

  1. Nemzetközi olajtársaságok akik a világ minden pontján jelen vannak és motorolajat is gyártanak (pl: Shell, Castrol, Mobil, Petronas stb.)
  2. Lokális olajtársaságok, akik lokálisan vannak jelen és motorolajat is gyártanak (pl: MOL, Orlen, Lukoil, OMV)
  3. Kenőanyag gyártó cégek, akik kifejezetten kenőanyagok gyártásával foglalkoznak (Motul, Fuchs, Liqui Moly, Eurol, Mannol stb.)  
  4. Marketing termékek: ők akik gyakorlatilag nem gyártanak motorolajat, hanem bérgyártatnak másokkal és saját márkanév alatt adják el (pl: AZ Masterteile, Würtemberg, az ismert kenőanyag gyártó cégek terméksorának az alaptermékei pl: Eneos, Xado, Motul motorolajok egy része, a járműgyártók saját márkanéven eladott motorolaja stb.)

 

Nemzetközi olajtársaságok: 

A nagy olajtársaságok azért fontosak a mi szempontunkból, mert egyrészt általában nem csak egy kenőanyag márkával képviselik magukat, hanem általában több kenőanyag márka is az ő termékük. Ennek általában nagyon egyszerű az oka, ahogy nőttek az évek során egyszerűbb volt nekik úgy szerezni új piacot, hogy felvásárolták a konkurenciát, majd megtartották a másik márkát is. Jó példa erre a Castrol. A Castrol a BP csoport kenőanyag márkája az Aral-al és a BP-vel együtt. Vagy Ilyen lehet az ELF ami a Total csoport terméke a Total és Fina márkákkal együtt.

Náluk a kenőanyag gyártás és forgalmazás egy a többi üzlet ágtól független profitábilis üzletággá vált.

 

A másik ami miatt ők fontosak, hogy Ők a nagy játékosok akiknek sok pénzük van és általában a teljes gyártási folyamatot lefedik:

  • Kitermelnek – Finomítanak és saját alapolajat gyártanak
  • Saját termék kutatás és fejlesztési részlegük van
  • Az alapolaj mellett saját adalék fejlesztéssel és gyártással is foglalkoznak
  • Saját gyártósoron saját maguk gyártják a terméket és általában földrészenként több gyártó üzemmel is rendelkeznek
  • Saját minőségellenőrzésük van
  • Saját raktárból szolgálják ki az országokat

 

Összefoglalva: saját maguk gyártják a termékeket a saját receptúra alapján saját alapanyagokból és saját magunk juttatják el a világ minden pontjára (na jó, egyes országokban csak disztribútoron keresztül vannak jelen, mint Magyarországon is)

 

Ez azért fontos, mert így tényleg végig felügyelni tudják a teljes folyamatot és garantálni tudják hogy a gyártott termék folyamatosan ugyanazt a minőségét képviseli.

 

Lokális olajtársaságok:

Ilyen például a saját nemzeti olajtársaságunk a MOL is, aki Magyarország mellett a környező országokban is erőteljesen képviseli magát üzemanyagtöltő hálózattal és kenőanyagokkal, sőt ma már Ázsiában is egyre több helyen érhetőek el a MOL kenőanyagok.

 

Az ilyen lokális olajtársaságoknak kenőanyag gyártás általában egy nagyon picike nyereséget vagy akár veszteséget képező üzletág amivel muszáj foglalkozni az üzemanyag gyártás és forgalmazás mellett mert jót tesz a marka megítélésének, mindemellett elég rosszul mutatna, ha a saját töltőállomáson más gyártó motorolaját árulnának. Összességében nem biztos, hogy önálló üzletként megéri vele foglalkozni.

 

Jó példa erre, hogy pár évvel ezelőtt az OMV eladta a Lukoilnak a teljes kenőanyag gyártását, mert nem érte meg neki foglalkozni a kenőanyagokkal.

 

Ők azok, akik emberi léptékkel számolva hatalmas cégek, de kenőanyag szempontjából “csak” lokális márkák. Ők a kenőanyagok nagy részét saját maguk gyártják és rendelkeznek kutatás fejlesztéssel. A termékek jó részének gyártásához saját alapolajat és adalékokat is használnak, de nincs saját megoldásuk minden területre. Bizonyos minőségű alapolajat és adalékot nem tudnak saját maguk gyártani, ezért ezt vásárolják a piacon és a kutatás fejlesztés is csak a termékek egy részét érinti. Sok receptúrát megvásárolnak és abból gyártják a termékeket. Náluk az látszik, hogy bizonyos termék köröket nagyon jó minőségűek a kínálatukban, bizonyos termékek nem annyira. 

 

Kifejezetten kenőanyag gyártással foglalkozó cégek:

Ők azok a cégek akik elsődlegesen kenőanyag gyártással és forgalmazással foglalkoznak lokálisan vagy globálisan. Itt beszélhetünk akár 50-100 éves múlttal rendelkező prémium gyártókról vagy az elmúlt 10-20 évben alapított alacsonyabb árszintű termékeket gyártó cégekről.

Elsőre nagyon jó példa a Motul, a Fuchs vagy a Liqui Moly, a másodikra pedig a Mannol, a Mogul, vagy az Eurol.

 

Az ilyen típusú cégek termékei teszik ki az elérhető motorolajok nagy részét. Ezeket a gyártókat két részre sorolnám.

 

Az első részbe tartoznak azok a kenőanyag gyártó cégek akiknek van saját laborjuk és saját kutatás fejlesztés és a gyártáshoz használt alapanyagok egy részét maguk fejlesztik és gyártják. Általában a régi és ismert kenőanyag gyártó cégek azok, akik megtehetik, hogy saját kutatás és fejlesztéssel rendelkezzenek és akár saját adalék fejlesztéssel és gyártással. Viszont az alapolajokat és az adalékok egy részét már ők is vásárolják. Ők általában a nemzetközi olajtársaságok termékeihez hasonló vagy egyes esetekben annál jobb minőségű motorolajat gyártanak.

 

A másik részbe tartozó cégek általában mindent vásárolnak és maguk csak a gyártást végzik. Erre jó példa a Mannol, aki megvásárolt receptúrákból, vásárolt alapolajból és adalékokból készíti a kenőanyagokat, majd értékesíti azt több márkanéven. Ezen gyártók termékeinek minősége nem mondható rossznak, de a kenőanyagok és motorolajok gyártásához felhasznált alapanyagok általában a közép kategóriájú minőséget képviselnek. Ez a valamivel alacsonyabb minőség eredményezi a kész termék árában tapasztalható ár előnyt.

 

Marketing termékek:

A modern világunk legnagyobb találmánya. Nem kell termék fejlesztéssel és gyártással bajlódni. Vedd meg a terméket valakitől, csomagoltasd a saját márkád nevére, majd egy jól célzott marketing segítségével futtasd be és add el. A mindennap használt termékeink esetében is jó néhány termék ilyen. Pl. az energiaitalok 90%-a és a kozmetikumok nagy része ebbe a kategóriába esik.

 

Őket ismét két részre osztanám és ez nem véletlen:

Az első kategóriába a járműgyártók saját márkanév alatt forgalmazott motorolajai és kenőanyagai tartoznak. Ne legyünk álszentek, valahol a járműgyártók is az extra profit miatt készítenek saját márkanév alatt terméket, viszont ők elég erőteljesen megszűrik, hogy milyen termék gyártó hívnak meg a kiválasztási folyamat és tesztelik is a terméket.

 

Pl: BMW gyári motorolaj. Köztudott, hogy nagyon sokáig a Castrol gyártotta a BMW motorolajat, majd pár éve beszállítót váltottak és azóta a Shell gyártja a BMW motorolajokat Európában. Hasonló ehhez a John Deere is (nagy zöld traktor szarvassal az elején), ahol a Shell gyártja a John Deere motorolajokat szinte mindenhol Európában, kivéve a német piacot, mert ott a Fuchs.

 

A járműgyártók saját márkás motorolajai esetében a járműgyártó szavatolja a motorolajok minőségét is. Azaz, ha megbízunk az autó gyártójában, hogy jó autót gyárt, akkor bízhatunk abban is, hogy Ő, mint az autó gyártója, jó minőségű motorolajat fog választani hozzá. Ezzel együtt el kell fogadnunk, hogy ezért a biztonságért a gyártó pénzt kér és a gyári motorolajok ára picit magasabb, mint a többi motorolajé.

 

Nem járműgyártó saját márkás terméke: Ez már egy ingoványos talaj. Nem tudjuk, hogy mi van a flakonban és csak reménykedni tudunk benne, hogy nem az ár volt az elsődleges szempont amikor a márka tulajdonosa kiválasztotta, hogy kinek a kenőanyagát csomagolja át. Pedig sok esetben ez a valóság. A profit az elsődleges cél a saját márkás termékek esetében.

 

Itt is lehet két részre szedni a kenőanyagokat ahogy eddig.

 

Első részbe tenném azokat a termékeket, ahogy egy nagy alkatrész forgalmazó vagy nagy áruházlánc készítteti el saját márkás termékét. Ilyen lehet pl: a Unix és Bárdi által hálózatokban elérhető AZ Masterteile vagy Würtenberg motorolajok, vagy a Lidl-ben kapható W5 motorolaj. Sajnos nem gondolom, hogy pont a Shell, mag a Mobil az aki ezeket a termékeket készíti.

 

A második részbe azoknak a gyártóknak a termékei kerülnek akik nem rendelkeznek gyártási lehetőséggel az adott földrészen és emiatt bérgyártásban gyárttatják a termékeiket az adott kontinensen, vagy két technológiai gyártó közös termékeként készül a termék. Az elsőre jó példa az Eneos, akinek nem éri meg Japánból idehozni az olajokat, mivel nagyon drágák lennének a szállítás következtében (igen, tudom, kivétel a Sustina, mert az tényleg made in Japan, cserébe magasabb is az ára), másodikra pedig jó példa a Xado, aki nem gyárt motorolajat, viszont gyárt egy speciális adalékot amit a bérgyártó cég beletölt minden egyes flakonba. Ebben az esetben az olajat adja a kenőanyag gyártó, az adalékot pedig a Xado és a végtermék a Xado nevét viseli.

 

Van még egy harmadik példai is amit nem csak a kenőanyagok terén látunk. Ez pedig az, hogy bizonyos termékcsoportokat egymással gyártanak le a cégek, hogy így tudják alacsonyan tartani az árakat vagy bizonyos termék csoportokat egyáltalán nem gyártanak, mert a gyártáshoz nagyon nagy beruházás kell ami nem térül meg. A másodikra példa a zsír gyártás. Kenőzsírt gyártani nagyon költséges viszont az eladott mennyiségek alacsonyok. Általában egy soha meg nem térülő beruházás. A nagy gyártók is általában csak a nagy mennyiségben eladott kenőzsírokat gyártják maguk (Líthium EP-2, Lítium Komplex EP2 stb), a többi speciálisabb kisebb mennyiségben eladott kenőzsírt pedig azzal a pár darab zsír gyártóval gyártják akik ehhez értenek, ezzel foglalkoznak és gyártják a kenőzsírt szinte mindenkinek.

 

Ami szomorú, hogy a kenőanyagok esetében is elindult az az irány, hogy egyes alaptermékeket már az ismert gyártók sem saját maguk gyártanak, hanem egymással gyúrtatják annak érdekében, hogy a költségek alacsonyok legyenek és vagy a hasznot növeljék vagy pedig az eladási árat csökkenthessék.

 

Konklúzióként azt tudom mondani a végére, hogy amennyiben fontos, hogy jó minőségű motorolajat töltsünk autónkba, úgy azt nagy biztonsággal úgy tudjuk megtenni, hogy vagy gyári motorolajat választjuk, mivel itt a járműgyártó szavatolja a motorolaj minőségét, vagy pedig olyan gyártó motorolaját választjuk, aki sok éve múlttal rendelkezik a kenőanyag gyártás terén és utánanézve látjuk, hogy a gyártási folyamat több területét is saját maguk végzik, termék teszteléssel és fejlesztéssel foglalkoznak és az alapanyagok egy részét is saját maguk gyártják.

 

A következő részben a kérdés felhasználói oldaláról fogunk írni, azaz azt szemléltetjük, hogy milyen különbségek adódnak a különböző üzemeltetési módok között és ezek alapján mi lehet a legjobb motorolaj.

 

 

A cikket írta: Bajomi Vilmos „Olajos Vili”

 

Amennyiben kenéstechnikai tanácsra van szüksége, vagy segítségre szorul a megfelelő kenőanyagok kiválasztásában, úgy keressen bennünket következő elérhetőségeinken:

Tel: +3630 285 8781

e-mai: olajosvili@gmail.com

 

 

 

 

Bajomi Vilmos vagyok, az Olajos Vili alapítója. Az "Olajos Vili" név nem véletlenül ragadt rám – ügyfeleim így mentettek el a telefonjukba, mert mindig számíthattak rám, ha kenőanyagokról volt szó. Az olajipar iránti szenvedélyem és az évek során megszerzett széleskörű ismereteim révén váltam ismertté ezen a területen. Pályafutásomat 2007-ben kezdtem a Shell Hungary Zrt.-nél, ahol 2008-ban csatlakoztam az ipari kenőanyagok csapatához, mint Key Account Manager. Az itt töltött idő alatt mélyreható tapasztalatokat szereztem, különösen a gázmotoros és turbinás erőművek kenőanyagainak területén. A Shell nemzetközi gyáraiban szerzett ismeretek alapozták meg szakmai tudásomat. 2014-ben csatlakoztam a Lavina Szerviz Csoporthoz, Magyarország egyik vezető, márkafüggetlen kenőanyag-disztribútorához. Itt nem csak a Shell, hanem más jelentős márkák, mint a Mobil, Castrol, Eni/Agip, Total, Eurol, Texaco, Petronas és Q8 kenőanyagaival is intenzíven foglalkoztam. Ez az időszak lehetőséget adott számomra, hogy több gyártó fejlesztő központjába is betekintést nyerjek, és részt vegyek egyedi kenőanyagok kifejlesztésében és értékesítésében. 2016-tól a Lavina Szerviz Kft.-nél betöltött értékesítési pozíciómmal párhuzamosan az OlajShop.hu webáruház egyik tulajdonosaként a webáruház fejlesztése és irányítása is bekerült a napi feladataim közé. A szakmai vezetésem alatt a webáruház értékesítést közel tízszeresére, a látogató számát pedig közel hússzorosára növekedett, ami jelentős szakmai sikert hozott számomra, és tovább bővítette kapcsolati hálómat az iparágban. 2023-ban úgy döntöttem, hogy új kihívások után nézek, és létrehoztam az OlajosVili.hu-t. Ezen a platformon az elmúlt 15 év során szerzett tapasztalataimat osztom meg, hogy segítsek másoknak eligazodni a kenéstechnika bonyolult, de izgalmas világában. Az OlajosVili.hu célja, hogy hiteles információkat és gyakorlati tanácsokat nyújtson mindazoknak, akik megbízható megoldásokat keresnek a kenőanyagok területén.

8 Comments on “Melyik a legjobb motorolaj? I. Ezeket vedd figyelembe amikor kiválasztod a motorolaj gyártóját!

  1. Undeniably believe that which you said. Your favorite reason appeared to be on the web
    the easiest thing to bear in mind of. I say to you,
    I certainly get annoyed while other folks think about issues that they plainly don’t understand about.
    You managed to hit the nail upon the top and outlined out the entire
    thing without having side effect , people could take a signal.
    Will probably be again to get more. Thank you

  2. Üdv!
    Érdekelne a mondat folytatása, mert az lemaradt: Erre jó példa a Mannol, aki megvásárolt receptúrákból, vásárolt alapolajból és adalékokból készíti a kenőanyagokat, majd értékesíti azt több márkanéven. Ezen gyártók termékeinek minősége nem rossz, de a felhasznált termékek ….?

    Köszönöm, Viktor

  3. Üdv,
    Pont a Mannol olaj minőségére volnék kiváncsi, de a cikkben a mondat nincs befejezve:Erre jó példa a Mannol, aki megvásárolt receptúrákból, vásárolt alapolajból és adalékokból készíti a kenőanyagokat, majd értékesíti azt több márkanéven. Ezen gyártók termékeinek minősége nem rossz, de a felhasznált termékek ….. ?

    Köszönöm,
    Viktor

    • Kedves Viktor,

      Köszönöm, hogy jelezte. Kiegészítettem a cikkben is: A másik részbe tartozó cégek általában mindent vásárolnak és maguk csak a gyártást végzik. Erre jó példa a Mannol, aki megvásárolt receptúrákból, vásárolt alapolajból és adalékokból készíti a kenőanyagokat, majd értékesíti azt több márkanéven. Ezen gyártók termékeinek minősége nem mondható rossznak, de a kenőanyagok és motorolajok gyártásához felhasznált alapanyagok általában a közép kategóriájú minőséget képviselnek. Ez a valamivel alacsonyabb minőség eredményezi a kész termék árában tapasztalható ár előnyt.

      Üdv, Vilmos

    • Sokszor merül fel a kérdés, hogy vajon a Mannol ugyanolyan minőséget képvisel-e, mint mondjuk egy Shell, egy Mobil vagy egy Castrol motorolaj és csak azért drágák az ismert gyártók motorolajai, mert lehúznak minket. Nyilván a jó marketing miatt az ismert, régi nagy gyártók magasabb áron el tudják adni a termékeiket, de nem keresnek ennyivel többet rajta. Az tény, hogy a ismertséget okozó marketing költségét megfizetjük a termék árában, de ettől még nem kerülne annyival többe a termék. Sajnos ezt az árkülönbséget általában tényleg az alapanyagok árában lévő különbség okozza. A Mannol ettől még az egyik legjobb olcsó motorolaj, de soha sem lesz olyan jó, mint a korábban említett márkák termékei. Ugyanúgy, ahogy egy Dacia sohasem lesz BMW minőségű. Tény, hogy a BMW többet keres az autóin, de ettől még a két jármű között a minőség különbség ég és föld. Ugyanúgy ahogy a Dacia-val is el lehet közlekedni és nem rossz autó, a Mannol motorolaj használata következtében sem fog kikönyökölni a hajtókar a motorolaj miatt, viszont a helyén kell kezelni. Normál használat mellett, rövid csereperiódussal egy jó olaj. Viszont szélsőséges esetekben (hosszú olajcsere, nagy terhelés, magas üzemi hőmérséklet stb.) sokkal hamarabb éri el a használhatóság végét, mint egy prémium motorolaj.

  4. Üdvözlöm!
    Írásában ajánlja a 0w30as motorolaj használatát pl. már 5w30 helyett is.No,felkutatva egyes 0w30 és 5w30 motorolajak TDS adatait,azért van olyan eset is,hogy az 5w30as olaj 40 és 100fokon jelzett értékei alacsonyabbak,mint a 0w30as olajé.Akkor mi az igazság?

    • Kedves László, igen van olyan eset, de nem ez az éltalános. Ezen kívül, a 0w-30 és 5W-30 viszkozitású motorolajok közötti döntés esetén nem csak a motorolaj kinematikus viszkozitása a meghatározó. Az egyik elsődleges szempont a hidegindítási tulajdonság amiben a 0W-30 jobban teljesít, mint egy 5W-30 viszkozitású motorolaj. Így amennyiben valaki egységnyi idő alatt (ez lehet nap, hét vagy hónap) többet indítja az autóját, úgy javasolt a 0W-30 használata az 5W-30-al szemben a hidegindításkor bekövetkező motorkopás csökkentése okán, függetlenül attól, hogy mi a kinematikus viszkozitása a motorolajoknak. Üdv, Vilmos

  5. Üdvözlöm!-
    Különböző kenőolajok.adalékok tesztjeit,nyúzópróbáit találhatjuk meg a youtube-on.
    Általam legtöbbet nézett teszteket Piotr Tester követi el.Pl.terhelő-koptató kísérletek pl.1kg-ötperc,2kg-1perc vagy a 12tárcsás terhelés,és ezek különböző hőfokon.
    A kérdésem az lenne,hogy mennyire relevánsak ezek a próbák,vagy mennyire előre mutatóak,ahhoz,mintha élesben motorban/váltóban használjuk a tesztalanyokat?! Vagy a laboratóriumi „nyúzáshoz” tesztekhez hasonlítható-e?!
    Köszönöm szíves válaszát..

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

*