Mik a motorkopás leggyakoribb okozói? Ezek a szokások Ölik meg az autód motorját

Mik a motorkopás leggyakoribb okozói? Ezek a szokások Ölik meg az autód motorját

Mik a motorkopás leggyakoribb okozói? Ezek a szokások ölik meg az autód motorját

 

A motorkopás nem egyik pillanatról a másikra jelenik meg. Hosszú folyamat eredménye, amelyet legtöbbször a nem megfelelő vezetési szokások, a hibás karbantartás és a rosszul megválasztott motorolaj idéz elő. A modern motorok ugyan nagy teljesítményt és hatékonyságot kínálnak, de a precíz szerkezeti kialakítás miatt érzékenyebbek a hibás használatra.

 

Ebben a cikkben végigvesszük azokat a tényezőket, amelyek a leggyorsabban pusztítják a motort — sokszor észrevétlenül.

 

Legutóbbi cikkünkben a motorkopás egyik fő okozójáról a nem megfelelő motor bemelegítésről írtunk. Ezt a cikket IDE KAATINTVA olvashatja el.


Miért kopik gyorsabban egy modern motor?

 

A mai motorok rendkívül fejlett technológiát tartalmaznak. A turbófeltöltők, közvetlen befecskendezés, változó szelepvezérlés és a nagy teljesítményű alkatrészek mind hozzájárulnak a hatékonysághoz, ám a motor belső alkatrészei sokkal kisebb tűrésekkel dolgoznak, mint a régebbi konstrukciók.

Ez azt jelenti, hogy ha valami nem tökéletes — rossz olaj, gyenge üzemanyag, túl hosszú olajcsere-periódus vagy rossz vezetési stílus — az gyorsabban vezet kopáshoz.

 


1.      A motorkopás 70–80%-a hidegindításkor történik

A hideg motor a legérzékenyebb. A motorolaj ilyenkor sűrű, nehezen áramlik, és idő kell, mire eljut minden kenési pontra.

Ha hidegindítás után rögtön erősen gyorsítasz vagy magas fordulaton használod a motort, a hengerfal, a vezérműtengelyek és a csapágyak lényegében félszárazon futnak.

 

Amit ilyenkor érdemes megtenni:

  • Indulj el, de finoman.
  • Kerüld a nagy gázadást 5–10 percig.
  • Benzinesnél tartsd 2000–3000-es, dízelnél 1500–2500-as fordulat között.
  • Ne terheld a turbót, amíg fel nem melegszik.

Ez a néhány perc sok tízezer kilométerrel hosszabbíthatja meg a motor élettartamát.

 


2.      Túl hosszú olajcsere-periódus – a motor csendes gyilkosa

Sok autótulajdonos úgy gondolja, hogy ha a gyártó 20–30 ezer kilométeres periódust ír elő, akkor azt nyugodtan ki lehet használni.

A valóságban a motorolaj ennyi ideig nem képes megőrizni a kenőképességét, főleg nem városi, rövid távú vagy hideg használat mellett.

 

Idővel:

  • romlik a viszkozitás,
  • kimerülnek az adalékok,
  • savasodik az olaj,
  • nő a súrlódás,
  • iszap képződik,
  • emelkedik a kopás szintje.

Reális csereintervallum egy modern motorban:

városi használatnál 8–10 ezer km, normál vegyes használatnál 10–12 ezer, autópályán maximum 15-20 ezer kilométer.

Ezzel szemben a ritka olajcsere rövid időn belül turbóhibához, csapágyproblémához vagy vezérléskopáshoz vezethet.

 


3.      Rossz minőségű vagy nem megfelelő motorolaj használata

A „jó lesz ez is” hozzáállás az egyik legnagyobb tévedés.

A modern motorok olajspecifikációi szigorúak, és egy rosszul megválasztott olaj komoly károkat okozhat.

 

A leggyakoribb hibák:

  • nem megfelelő viszkozitás (pl. 10W-40 egy 0W-20-at igénylő motorba),
  • nem teljesíti a gyártói jóváhagyást,
  • silány minőségű vagy hamisított olaj használata,
  • rossz minőségű szűrők alkalmazása.

 

A nem megfelelő motorolaj használatának hatásai:

  • csapágykopás,
  • olajfogyasztás növekedése,
  • turbó meghibásodása,
  • vezérléslánc nyúlása,
  • a motor belső felületeinek korai kopása.

Mindig a gyártói szabványt kell figyelni, nem csak a viszkozitást.

 


4.      Rövid távok – amikor a motor sosem éri el az üzemi hőfokot

A napi 2–3 km, a gyerek iskolába vitele, a bolt, az óvoda — a motor ezeken az utakon nem melegszik be. A következmények súlyosak:

  • kondenzvíz kerül az olajba,
  • az üzemanyag hígítja a motorolajat,
  • az olajszint megemelkedik,
  • a kenés drámaian romlik,
  • a motor belső felületei korrodálódni kezdenek.

 

A modern autók, főleg a turbódízelek, nagyon rosszul tűrik a sok rövid távot.

Ilyenkor a részecskeszűrő regenerációja is problémás lehet, ami további meghibásodásokhoz vezet.

 


5.      Piszkos vagy rossz minőségű levegőszűrő – a por a motor legkeményebb ellensége

A levegőszűrő elhanyagolása látványtalan, de drámai károkat okoz. A porszemcsék koptatják:

  • a hengerfalat,
  • a gyűrűket,
  • az égésteret,
  • a turbókompresszort.

A levegőszűrőt is 10–15 ezer kilométerenként érdemes cserélni.

A poros levegő sokkal gyorsabban „radai roszzdát” csinál a motorban, mint azt a legtöbben gondolnák.

 


6.      Rossz vezetési szokások – alacsony és magas fordulat káros hatásai

 

Túl alacsony fordulat („alulfogás”)

Sokan azt hiszik, hogy ha a motor alacsony fordulaton megy, az jót tesz a fogyasztásnak.

Valóban csökken a fogyasztás — de közben nő a motorkárosodás.

 

Alacsony fordulaton jelentkezik:

  • csapágysokk,
  • mikrodetonáció,
  • vibráció,
  • a kettős tömegű lendkerék gyors kopása.

 

Indokolatlanul magas fordulat

A túlzott pörgetés növeli a hőterhelést, elvékonyítja az olajfilmet és extrém módon terheli a motor alkatrészeit.

 

Ideális fordulatszám:

  • dízel: 1800–2500
  • benzines: 2000–3500

 


7.      Gyenge minőségű üzemanyag – láthatatlan, de súlyos problémák

A rossz üzemanyag nemcsak teljesítménycsökkenést okoz, hanem lerakodásokat is:

  • injektorokon,
  • szelepeken,
  • égéstérben.

 

A kokszosodás miatt romlik az égés, nő a hőterhelés, majd megkezdődik a gyors kopás.

A közvetlen befecskendezésű motorok (TSI, GDI stb.) különösen érzékenyek erre.

 


8.      A turbófeltöltős motorok kockázatai

A turbó extrém fordulatszámon és hőterhelésen működik, így a legkisebb hibára is érzékeny.

 

A turbó fő ellenségei:

  • rossz olajminőség,
  • késői olajcsere,
  • forró turbó leállítása.

 

Amikor a turbót nagy terhelés után azonnal leállítod, a felforrósodott olaj megég, kokszosodik, és tönkreteszi a csapágyakat.

 

Erős terhelés után mindig várj 30–60 másodpercet a motor leállításával.

 


9.      Hűtőrendszer hibái – a túlmelegedés azonnali károkat okoz

A túlmelegedés az egyik legpusztítóbb motorprobléma. Gyorsan és drága következményekkel jár:

  • vetemedhet a hengerfej,
  • elvékonyodik az olajfilm,
  • összeérhetnek a motor alkatrészei,
  • túlmelegszik a dugattyú,
  • motorblokk repedés vagy tömítés-károsodás is előfordulhat.

Egyetlen alkalom is elegendő lehet ahhoz, hogy egy motor örökre tönkremenjen.

 


10.  A kis hibák figyelmen kívül hagyása – amikor a motor már jelez, csak nem figyelünk oda

A motorkopás gyakran apró tünetekkel kezdődik:

  • enyhe olajfogyasztás,
  • finom kattogás hidegen,
  • alapjárati ingadozás,
  • apró olajszivárgás,
  • gyengébb teljesítmény.

 

Ezeket sokan figyelmen kívül hagyják, pedig sokszor ilyenkor még könnyen javítható lenne a probléma — később viszont komoly motorgenerál lehet belőle.

 


Összegzés – hogyan hosszabbíthatod meg a motorod életét?

A motor élettartama nagymértékben tőled függ.

Ha megfelelően használod, és jó minőségű olajat és üzemanyagot használsz, akkor többszázezer kilométert is futhat gond nélkül.

 

A legfontosabb szabályok:

  • Hidegen kíméletesen vezess.
  • Cseréld gyakrabban az olajat (10–12 ezer km).
  • Mindig gyári specifikációjú motorolajat használj.
  • Kerüld a rövid távokat.
  • Ne terheld alacsony fordulaton.
  • Használj jó minőségű üzemanyagot.
  • Tartsd karban a hűtőrendszert.
  • Figyelj a motor apró jelzéseire.

 

A motor nem egyik napról a másikra megy tönkre — a rossz szokások lassú, de biztos romboló hatása vezet oda. Figyelj oda autód motorjára és Ő meghálálja.

 

A cikk szerzője: Bajomi Vilmos „Olajos Vili”

Ha kenéstechnikai tanácsadásra van szüksége, vagy segítséget keres a megfelelő kenőanyagok kiválasztásához, forduljon hozzánk bizalommal az alábbi elérhetőségeken:

E-mail: olajosvili@gmail.com

Telefon: +36 30 285 8781

 

 

 

Rólunk

Bajomi Vilmos vagyok, az Olajos Vili alapítója. Az "Olajos Vili" név nem véletlenül ragadt rám – ügyfeleim így mentettek el a telefonjukba, mert mindig számíthattak rám, ha kenőanyagokról volt szó. Az olajipar iránti szenvedélyem és az évek során megszerzett széleskörű ismereteim révén váltam ismertté ezen a területen. Pályafutásomat 2007-ben kezdtem a Shell Hungary Zrt.-nél, ahol 2008-ban csatlakoztam az ipari kenőanyagok csapatához, mint Key Account Manager. Az itt töltött idő alatt mélyreható tapasztalatokat szereztem, különösen a gázmotoros és turbinás erőművek kenőanyagainak területén. A Shell nemzetközi gyáraiban szerzett ismeretek alapozták meg szakmai tudásomat. 2014-ben csatlakoztam a Lavina Szerviz Csoporthoz, Magyarország egyik vezető, márkafüggetlen kenőanyag-disztribútorához. Itt nem csak a Shell, hanem más jelentős márkák, mint a Mobil, Castrol, Eni/Agip, Total, Eurol, Texaco, Petronas és Q8 kenőanyagaival is intenzíven foglalkoztam. Ez az időszak lehetőséget adott számomra, hogy több gyártó fejlesztő központjába is betekintést nyerjek, és részt vegyek egyedi kenőanyagok kifejlesztésében és értékesítésében. 2016-tól a Lavina Szerviz Kft.-nél betöltött értékesítési pozíciómmal párhuzamosan az OlajShop.hu webáruház egyik tulajdonosaként a webáruház fejlesztése és irányítása is bekerült a napi feladataim közé. A szakmai vezetésem alatt a webáruház értékesítést közel tízszeresére, a látogató számát pedig közel hússzorosára növekedett, ami jelentős szakmai sikert hozott számomra, és tovább bővítette kapcsolati hálómat az iparágban. 2023-ban úgy döntöttem, hogy új kihívások után nézek, és létrehoztam az OlajosVili.hu-t. Ezen a platformon az elmúlt 15 év során szerzett tapasztalataimat osztom meg, hogy segítsek másoknak eligazodni a kenéstechnika bonyolult, de izgalmas világában. Az OlajosVili.hu célja, hogy hiteles információkat és gyakorlati tanácsokat nyújtson mindazoknak, akik megbízható megoldásokat keresnek a kenőanyagok területén.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

*