0W-30 vagy 5W-30 motorolaj: Melyiket válasszuk?

0W-30 vagy 5W-30 motorolaj: Melyiket válasszuk?

A motorolajok kiválasztása során számos szempontot kell figyelembe venni, különösen, ha a gyártó több opciót is megenged. Az 5W-30 és a 0W-30 motorolajok közötti választás esetén fontos megérteni, mik a fő különbségek közöttük, és milyen körülmények között melyik típus nyújt jobb teljesítményt.

Ez a cikk részletesen bemutatja ezeket a különbségeket és azt, hogy mikor érdemes az egyiket a másik fölé helyezni.

 

Leutóbbi cikkünkben arról olvashat, hogy mi történik egy autóval, ha az AdBlue kifogy. Ezt a cikket IDE KATTINTVA olvashatja el.

A viszkozitás jelentése és jelentősége

 

A motorolajok két számból álló viszkozitási besorolással rendelkeznek, például 0W-30 vagy 5W-30. Az első szám (0W vagy 5W) a hidegindítási viszkozitást jelzi, ahol a „W” a „winter”, azaz tél szót jelenti. A második szám (30) a motor normál üzemi hőmérsékleten mért viszkozitását mutatja.

 

Főbb különbségek a 0W-30 és az 5W-30 motorolajok között

  1. Hidegindítási teljesítmény:
    1. 0W-30: Jobb hidegindítási tulajdonságokkal rendelkezik, alacsonyabb hőmérsékleten is folyékony marad. Ez különösen hasznos lehet nagyon hideg éghajlatokon, ahol a motor könnyebben indul be télen.
    2. 5W-30: Jó hidegindítási tulajdonságokkal rendelkezik, de nem olyan kiválóan, mint a 0W-30. Ennek ellenére még mindig megfelelő választás mérsékeltebb hideg éghajlatokra
  2. Viszkozitás üzemi hőmérsékleten:
    • Mindkét olaj (0W-30 és 5W-30) hasonló viszkozitással rendelkezik üzemi hőmérsékleten (30-as besorolás), ami azt jelenti, hogy hasonló védelmet és teljesítményt nyújtanak, amikor a motor eléri a normál működési hőmérsékletet, így ebből a szempontból nincs különbség köztük.
  3. Olajáramlás és kenési tulajdonságok:
    • 0W-30: Gyorsabb olajáramlást biztosít a motorban hidegindításkor, ami csökkenti a motor kopását és gyorsabban eljut a kritikus alkatrészekhez.
    • 5W-30: Kisebb előnyökkel rendelkezik hidegindításkor, de még mindig megfelelő védelmet nyújt a legtöbb mérsékelt éghajlati viszonyok között.
  4. Gyártáshoz használt alapolaj:
    • 0W-30: A 0W-xx motorolajok gyártásáához csak teljesen szintetikus alapolajokat használnak. Emiatt a 0W-30 mattoljanak magasabb a viszkozitási indexe és szélesebb hőmérsékleti tartományban látja el feladatát, illetve jobb az öregedéssel szembeni ellenállása.
    • 5W-30: Az 5W-s olajok gyártásához általában szintetikus és ásványi motorolajok keverékét használják, de bizonyos esetekben előfordul, hogy csak teljesen szintetikus alapolaj felhasználásával gyártják. Emiatt lehet rész-szintetikus, fél- szintetikus, teljesen szintetikus, stb. A felhasznált alapolajok keverékének aránya határozza meg az alapolaj öregedéssel szembeni ellenállását. A motorolaj viszkozitási indexe utalhat erre. A magasabb Viszkozitási indexű 5W-30 motorolaj több szintetikus alapolajat tartalmaz.

 

Milyen esetben jobb az 5W-30 motorolaj használata?

  1. Mérsékelt éghajlat:
    • Az 5W-30 motorolaj ideális választás olyan területeken, ahol az átlagos téli hőmérséklet nem csökken túlzottan. A mérsékelt éghajlatokon, ahol a hőmérséklet ritkán esik -25°C alá, az 5W-30 megfelelő hidegindítási teljesítményt és üzemi hőmérsékleti védelmet nyújt.
  2. Normál felhasználási mód:
    • Kiegyensúlyozott normál felhasználás mellett a gyártó által előírtnál rövidebb olajcsere periódussal jól látja el feladatát.
  3. Gazdaságosság:
    • Az 5W-30 motorolaj általában olcsóbb, mint a 0W-30, így gazdaságosabb választás lehet azok számára, akik nem élnek extrém hideg körülmények között.
  4. Széleskörű kompatibilitás:
    • Az 5W-30 motorolaj számos járműhöz ajánlott, így könnyebben beszerezhető és kompatibilisebb lehet a legtöbb autótulajdonos számára.

Milyen esetben jobb a 0W-30 motorolaj használata?

  1. Extrém hideg éghajlat:
    • Ha olyan területen él, ahol a téli hőmérséklet gyakran süllyed -30°C vagy annál hidegebbre, a 0W-30 motorolaj kiváló választás. Ez a típus biztosítja a legjobb hidegindítási teljesítményt, és gyorsan eljut a motor kritikus részeihez, minimalizálva a kopást.
  2. Rövid távú vezetés:
    • Ha gyakran vezet rövid távolságokat, ahol a motor nem melegszik fel teljesen, a 0W-30 motorolaj jobb választás lehet, mivel gyorsabban elérheti a megfelelő viszkozitást és biztosíthatja a megfelelő kenést.
  3. Maximális motorvédelem:
    • Azok számára, akik a legjobb motorvédelmet keresik, különösen hidegindításkor, a 0W-30 motorolaj nyújtja a legjobb teljesítményt. Ez különösen fontos lehet prémium járművek esetében, ahol a motor élettartama és teljesítménye kiemelten fontos.
  4. Extrém, megterhelő vezetési körülmények:
    • Olyan esetekben, amikor a sok a járművet megterhelő vezetési mód, javasolt a teljesen szintetikus 0W-30 használata az 5W-30-al szemben.

Összegzés

Az 5W-30 és a 0W-30 motorolajok között a legnagyobb különbség a hidegindítási teljesítményben rejlik. Az 5W-30 megfelelő választás mérsékelt éghajlatokon és gazdaságosabb megoldás lehet, míg a 0W-30 kiváló hidegindítási teljesítményt nyújt, és különösen hasznos extrém hideg körülmények között. A szintetikus alapolaj miatt a 0W-30 viszkozitási indexe magasabb, mint egy rész-szintetikus 5W-30 motorolajé, így extreém vezetési körülmények között, amikor a motorolaj üzemi hőmérséklete magasabb, mint az átlagos, jobban védi a motort a stabilabb olajfilm miatt, mint az 5W-30. Mindkét olaj típus biztosítja a megfelelő védelmet normál üzemi hőmérsékleten, így a választás nagymértékben függ az éghajlati viszonyoktól, a vezetési körülményektől, a vezetési stílustól és a személyes preferenciáktól. Mindig érdemes figyelembe venni a járműgyártó ajánlásait, és azokat a környezeti feltételeket, amelyek között az autót használni fogjuk.

 

A cikk szerzője: Bajomi Vilmos „Olajos Vili”

Ha kenéstechnikai tanácsadásra van szüksége, vagy segítséget keres a megfelelő kenőanyagok kiválasztásához, forduljon hozzánk bizalommal az alábbi elérhetőségeken:

Telefon: +36 30 285 8781

Email: olajosvili@gmail.com

Rólunk

Bajomi Vilmos vagyok, az Olajos Vili alapítója. Az "Olajos Vili" név nem véletlenül ragadt rám – ügyfeleim így mentettek el a telefonjukba, mert mindig számíthattak rám, ha kenőanyagokról volt szó. Az olajipar iránti szenvedélyem és az évek során megszerzett széleskörű ismereteim révén váltam ismertté ezen a területen. Pályafutásomat 2007-ben kezdtem a Shell Hungary Zrt.-nél, ahol 2008-ban csatlakoztam az ipari kenőanyagok csapatához, mint Key Account Manager. Az itt töltött idő alatt mélyreható tapasztalatokat szereztem, különösen a gázmotoros és turbinás erőművek kenőanyagainak területén. A Shell nemzetközi gyáraiban szerzett ismeretek alapozták meg szakmai tudásomat. 2014-ben csatlakoztam a Lavina Szerviz Csoporthoz, Magyarország egyik vezető, márkafüggetlen kenőanyag-disztribútorához. Itt nem csak a Shell, hanem más jelentős márkák, mint a Mobil, Castrol, Eni/Agip, Total, Eurol, Texaco, Petronas és Q8 kenőanyagaival is intenzíven foglalkoztam. Ez az időszak lehetőséget adott számomra, hogy több gyártó fejlesztő központjába is betekintést nyerjek, és részt vegyek egyedi kenőanyagok kifejlesztésében és értékesítésében. 2016-tól a Lavina Szerviz Kft.-nél betöltött értékesítési pozíciómmal párhuzamosan az OlajShop.hu webáruház egyik tulajdonosaként a webáruház fejlesztése és irányítása is bekerült a napi feladataim közé. A szakmai vezetésem alatt a webáruház értékesítést közel tízszeresére, a látogató számát pedig közel hússzorosára növekedett, ami jelentős szakmai sikert hozott számomra, és tovább bővítette kapcsolati hálómat az iparágban. 2023-ban úgy döntöttem, hogy új kihívások után nézek, és létrehoztam az OlajosVili.hu-t. Ezen a platformon az elmúlt 15 év során szerzett tapasztalataimat osztom meg, hogy segítsek másoknak eligazodni a kenéstechnika bonyolult, de izgalmas világában. Az OlajosVili.hu célja, hogy hiteles információkat és gyakorlati tanácsokat nyújtson mindazoknak, akik megbízható megoldásokat keresnek a kenőanyagok területén.

1 Comment on “0W-30 vagy 5W-30 motorolaj: Melyiket válasszuk?

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

*