Az 5W-30 és a 0W-20 viszkozitású motorolajok különbsége és evolúciója

Az 5W-30 és a 0W-20 viszkozitású motorolajok különbsége és evolúciója
A motorolajok viszkozitási osztályai az elmúlt évtizedek során jelentős változásokon mentek keresztül. A 20. század második felében az 5W-40 és az 5W-30 volt az uralkodó viszkozitási osztály, de az elmúlt években egyre több autógyártó tért át a 0W-20-as motorolajokra, sőt, napjainkban már a szervizben is kizárólag ezt az olajtípust használják bizonyos járművek esetében. De mi vezetett el idáig, és milyen műszaki következményei vannak ennek a változásnak?
A legutóbbi cikkünkben a 0W-20 viszkozitású motorolajok jelentőségéről írtunk. Ezt a cikket IDE KATTINTVA olvashatja el.
Az 5W-30 és az 5W-40 viszkozitás megjelenése és elterjedése
Az 5W-40 és az 5W-30 motorolajok a 90-es évek második felében kezdtek elterjedni, amikor a motorfejlesztések megkövetelték a korszerűbb kenőanyagokat. A korábbi SAE 10W-40 és 15W-40 olajokhoz képest az 5W alapú olajok jobb hidegindítási tulajdonságokkal rendelkeztek, így a téli körülmények között is hatékonyabb kenést biztosítottak.
Az 2000-es évek elejére az 5W-30 vált az egyik legnépszerűbb viszkozitási osztállyá a személygépkocsik és könnyű haszongépjárművek esetében, mivel:
- Javította az üzemanyag-fogyasztást a vastagabb olajokhoz képest.
- Megfelelt a katalizátorral ellátott motorok követelményeinek.
- Széles hőmérsékleti tartományban megfelelő kenést biztosított.
- Jobb hidegindítási tulajdonsággal rendelkezett
Az 5W-40-es változatot főként turbófeltöltős és nagy teljesítményű motorokhoz alkalmazták, amelyeknél magasabb üzemi hőmérséklet és nagyobb igénybevétel jelentkezett. Azonban a 21. század elején a szigorodó környezetvédelmi előírások és a még alacsonyabb súrlódási veszteség iránti igény előtérbe helyezte a még hígabb olajok fejlesztését.
Az 5W-30 motorolaj tulajdonságai és alapolajai
Az 5W-30 motorolaj egy többfokozatú kenőanyag, amely két fő tulajdonság alapján lett besorolva:
- Az „5W” jelölés: Az olaj hidegindítási viszkozitását jelöli. Az 5W-os olaj -30°C körüli hőmérsékleten is folyékony marad, ami megkönnyíti a hidegindítást és csökkenti a motor kopását az első másodpercekben.
- A „30” jelölés: Az olaj üzemi hőmérsékleten (100°C-on) mért viszkozitását jelenti. Az 5W-30 olaj ezen a hőmérsékleten megfelelő vastagságot biztosít a motor kenéséhez anélkül, hogy túl nagy belső ellenállást okozna.
Az 5W-30 motorolajokat különböző alapolajokból állítják elő:
- Félszintetikus motorolaj: Kombinálja az ásványi és a szintetikus alapolajok előnyeit.
- Teljesen szintetikus motorolaj: Magas hőstabilitás, alacsony párolgási veszteség, hosszabb élettartam.
A 0W-20 motorolajok megjelenése és előnyei
Az elmúlt évtizedben a motorolajok viszkozitása tovább csökkent károsanyag kibocsátás igényének erősödése okán, és egyre több autógyártó kezdett el 5W-20 és 0W-20-as kenőanyagot alkalmazni. A 0W-20 viszkozitású motorolajok általában a következő főbb tulajdonságokkal rendelkeznek:
- A „0W” jelölés: Még alacsonyabb hőmérsékleten is kiváló folyékonyságot biztosít, ami jobb hidegindítást és alacsonyabb motorkopást eredményez az indítási és bemelegedési folyamat soránm.
- A „20” jelölés: Az üzemi hőmérsékletű viszkozitás még hígabb, mint az 5W-30 esetében, ami alacsonyabb belső súrlódást és jobb üzemanyag-hatékonyságot biztosít.
A 0W-20 olajok szinte kizárólag teljesen szintetikus alapolajokból készülnek, amelyek biztosítják a szükséges stabilitást és védelmet a hígabb viszkozitás ellenére. A 0W-20 és még alacsonyabb viszkozitású motorolajok speciális adalékokat tartalmaznak, hogy ezzel biztosítsák az alacsony viszkozitás ellenére is a megfelelő kopásvédelmet.
Miért tértek át a gyártók a 0W-20-ra?
Az autóipari szabályozások egyre szigorúbb üzemanyag-fogyasztási és emissziós normákat írnak elő, amelyeket csak alacsonyabb viszkozitású olajokkal lehet elérni. A 0W-20 előnyei:
- Csökkentett belső súrlódás: Kevesebb energiát veszít a motor az olaj pumpálására, ami alacsonyabb fogyasztást eredményez.
- Kevesebb CO2-kibocsátás: Az alacsonyabb fogyasztás közvetlenül hozzájárul a kisebb környezeti terheléshez.
- Optimális kenési tulajdonságok modern motorokhoz: A szűkebb csapágytoleranciák és az új technológiák (pl. hengerlekapcsolás, start-stop rendszerek) előnyösen használják ki a vékonyabb olajréteget.
A 0W-20-ra tervezett motorok és az eltérő viszkozitás használatának kockázatai
A modern motorokat kifejezetten 0W-20-as olajokra optimalizálják. Szűkebb csapágyhézagot és vékonyabb olajjáratokat használnak a motor építése során. Ha egy ilyen motorba vastagabb (pl. 5W-30 vagy 5W-40) olajat töltünk, az alábbi problémák léphetnek fel:
- Rosszabb kenés indításkor: A hideg motorban a vastagabb olaj lassabban áramlik, ami megnöveli az indítás és bemelegedés során a motorkopás kockázatát.
- Lassabb folyadékáramlás: A magasabb viszkozitású motorolaj lassabban áramlik, így kevesebb hőt tud elszállítani a motor felületeiről ami a motor túlmelegedéséhez vezethet.
- Emelkedő üzemanyag-fogyasztás: A vastagabb olaj nagyobb ellenállást jelent, ami növeli a motor mechanikai veszteségeit.
- Csapágyak kopása: A vastagabb motorolaj nehezebben jut be a szűk csapágyhézagokba, így emelkedik a csapágykopás kockázata
- Olajnyomás problémák: A finomra hangolt modern olajpumpák és csatornák nem biztos, hogy megfelelően kezelik a sűrűbb olajat.
Összegzés
Az 5W-30 és az 5W-40 olajok évtizedeken keresztül a legelterjedtebbek voltak, de a technológiai fejlődés és a környezetvédelmi szempontok előtérbe helyezték a 0W-20-as olajokat. Ezek a kenőanyagok alacsonyabb súrlódással és jobb üzemanyag-hatékonysággal rendelkeznek, így a legtöbb modern motor kizárólag ezekre lett optimalizálva. Az eltérő viszkozitású olajok használata komoly műszaki kockázatokkal járhat, ezért a gyártói előírások követése alapvető fontosságú a motor hosszú élettartama és megbízhatósága szempontjából.
A ciikk szerzője: Bajomi Vilmos „Olajos Vili”
Ha kenéstechnikai tanácsadásra van szüksége, vagy segítséget keres a megfelelő kenőanyagok kiválasztásához, forduljon hozzánk bizalommal az alábbi elérhetőségeken:
E-mail: olajosvili@gmail.com
Telefon: +36 30 285 8781
Vélemény, hozzászólás?