Váltó, hatjómű fék és fagyálló folyadékok Mercedes Benz személyautókhoz

A Mercedes-Benz személyautók és haszongépjárművek esetében a gyártó nem csak a motorolaj használatára vonatkozólag teszi meg előírásait, hanem az egyéb működési folyadékra is alkalmaz saját szabványrendszert.
A Mercedes-Benz BeVo (Betriebsstoff-Vorschriften) hivatalos oldala részletes iránymutatást ad arra, hogy milyen kenőanyagokat és működési folyadékokat kell alkalmazni a márka különböző típusú járműveiben. A BeVo rendszer garantálja, hogy a megfelelő specifikációjú termékek használatával a gépjárművek hosszú távon is megbízhatóan és hibamentesen üzemeljenek.
Legutóbbi cikkünkben a Mercedes Benz személyautók motorolaj szabványokról és gépgyártói motorolaj jóváhagyásokról írtunk. Ezt a cikket IDE KATTINTVA olvashatja el.
Ez az összefoglaló kifejezetten személyautókhoz készült, és áttekintést ad a következő működési folyadékokról:
- Fagyálló hűtőfolyadékok
- Fékfolyadékok
- Hajtóműolajok (kézi és automata váltókhoz)
Fagyálló hűtőfolyadékok Mercedes-Benz személyautókhoz
A Mercedes-Benz modellekben alkalmazott fagyálló hűtőfolyadékok nem csupán a motor téli védelmét szolgálják, hanem egész évben kulcsszerepet játszanak a hőelvezetésben és a korrózió elleni védelemben. A gyártó szigorú szabványrendszert vezetett be annak érdekében, hogy a különböző motor- és modellváltozatokhoz mindig a legmegfelelőbb inhibitor-technológiával készült hűtőfolyadék kerüljön alkalmazásra. A BeVo előírások lehetővé teszik, hogy a járműtulajdonosok és a szervizek pontosan beazonosítsák a járműhöz szükséges terméket, ezzel is növelve a megbízhatóságot és az élettartamot.
Használt szabványok és ajánlott alkalmazásuk:
BeVo szabvány | Szín | szervetlen inhibitorok | szerves inhibitorok | Mentes | Technológia / típus | Ajánlott járművek |
MB 325.0 / MB 326.0 | Kékes-Zöld | Si, B | X | Nitritek, aminok és foszfátok | Szervetlen (IAT) technológia | Régebbi modellek, főként a 2000 előtt gyártott járművek a következő motorkódokkal: M111, M112, M113, M137, M15x, M226, M27x, M285 (Maybach), OM 607/608, OM611, OM612, OM646, OM647, OM648, OM6229, OM628, OM629, OM639, OM640, OM642, OM651 |
MB 325.6 / MB 326.6 | Rózsaszín | SI | X | Nitritek, aminok, foszfátok, bór, 2-ethylhexanoic sav | Hibrid (Si-OAT) technológia | 2000 utáni modellek, illetve használható ott is ahol gyárilag az MB325.0 vagy 326.0 az előírás. Használható az összes motortípusban, kívéve: M200.71, M200.73, M281, OM607, OM608, OM699.77, Smart Electric drive, Mercedes EQT |
MB 326.64 | Rózsaszín | SI | X | Nitritek, aminok, foszfátok, bór, 2-ethylhexanoic sav | Koncentrált OAT / hibrid | Egyes újabb ritka és nagy teljesítményű modellek, mint az M178 motorral szerelt 190.381 Black Series modell |
MB 325.7 / MB 326.7 | Sárga, kék | – | X | Nitritek, aminok, bór, szilikátok | P-OAT | M200.71, M200.73, M281, OM607, OM608, OM699.77, Smart Elevtric drive, Mercedes EQT |
Általános ajánlás:
- Modern személyautók többsége (2000-2020 között): MB 325.6 / MB326.6
- Régebbi típusok 200 előtt: MB 325.0
- Speciális modellek (hibrid és elektromos): általában MB 325.7 / MB 326.7, de ezt gépkönyvben ellenőrizni kell
Mercedes Benz által jóváhagyott fagyálló hűtőfolyadékok listája IDE KATTINTVA érhető el.
Fékfolyadékok Mercedes-Benz személyautókhoz
A fékfolyadék feladata, hogy hidraulikus funkciókat lásson el a fékrendszerben és a hidraulikus kuplungműködtetésben. Ezeket a feladatokat – különösen a fékezés során fellépő magas hőterhelés miatt – kizárólag olyan fékfolyadékok képesek ellátni, amelyek különböző tulajdonságaikban (viszkozitás/hőmérsékleti viselkedés, forráspont, korrózió védelem, oxidációs stabilitás stb.) megfelelnek a legújabb műszaki követelményeknek.
A Mercedes-Benz összes járműmodelljéhez jóváhagyott fékfolyadékok a 331.0 számú előírásban találhatók. Ezek a fékfolyadékok nemcsak a gyártó saját előírásainak, hanem az amerikai FMVSS 116, DOT 4 biztonsági szabványoknak is megfelelnek. Az engedélyezett „DOT 4 plus” (belső elnevezés) fékfolyadékok továbbfejlesztett DOT 4 típusok, amelyek magasabb nedves forrásponttal rendelkeznek. Normál csereperiódusuk: 2 év. Ennek a szerviz ciklusnak a problémamentes betartása érdekében nyomatékosan javasolt a 331.0 előírás szerinti jóváhagyott termékek használata. A jótállási időszak alatt kizárólag ezek alkalmazása esetén fogadhatók el ügyfélpanaszok. A jóváhagyott fékfolyadékok összeférők a fékrendszerek összes beépített anyagával, még magasabb hőmérsékleteken is.
Általános ajánlás:
- Minden személyautó 2000 után: DOT4+, MB 331.0
- Régi modellek: DOT 4 vagy DOT4+, MB 331.0
Hajtómű- és váltóolajok Mercedes-Benz személyautókhoz
A megfelelő hajtóműolaj fontos a sebességváltó működése és élettartama szempontjából. A Mercedes-Benz hajtóműolajokat kifejezetten a Mercedes-Benz járművekben való használatra fejlesztették és tesztelték. Ezért kizárólag az „MB-Approval xxx.xx” jóváhagyással rendelkező hajtóműolajok használhatók Mercedes-Benz járművekben. Az „MB-Approval xxx.xx” jóváhagyás a termék csomagolásán található megjelölésen keresztül ismerhető fel (pl. MB-Approval 236.14).
A Mercedes-Benz által az adott hajtóműolaj specifikációra jóváhagyott termékek a 235.x és 239.xx számú gyári előírási lapokon találhatók meg.
A Mercedes-Benz járművekhez jóváhagyott tengely- és hajtóműolaj specifikációk megtalálhatók a jármű kezelési útmutatójában, illetve adott esetben, a szerviz információkban is. Az áttekintő táblázat az MB 231.1 számú Mercedes-Benz előírási lapon érhető el.
A Mercedes-Benz hajtóműolaj szabványait 6 nagy területre lehet osztani:
- Kéziváltó olajok
- Automataváltó olajok
- Automatizált kéziváltó olajok
- Hajtóműolajok – Differenciálmű olajok
- Osztómű olajok
- Elektromos hajtáslánc és e-hajtómű olajok
Az egyes hajtómű típusokhoz a gyártó által javasolt hajtóműolaj szabványok és a szabványokhoz tartozó viszkozitások IDE KATTINTVA érhetőek el (angol nyelven)
1. Kéziváltó olajok (Manual Transmission Oils)
Bár a kézi váltók aránya csökken a modern Mercedes-Benz kínálatban, néhány modell még igényli.
A Mercedes-Benz személyautók kézi váltóiba kizárólag az előírt gyártói szabványnak megfelelő váltóolaj alkalmazása javasolt, mivel a sebességváltó kenési igényeit a gyártó a hajtómű konstrukciójához, anyaghasználatához, szinkronrendszeréhez és működési hőmérsékleti tartományához optimalizálta.
Az MB-Approval 235.xx vagy MB 231.1 alá tartozó szabványok garantálják, hogy a váltóolaj megfelelő viszkozitással, kopásvédelemmel, habzásgátlással és hőstabilitással rendelkezik, így biztosítva a precíz kapcsolhatóságot, a csendes működést, valamint a hosszú élettartamot még extrém terhelés vagy hosszú távú használat mellett is.
Eltérő vagy nem megfelelő specifikációjú olaj használata szinkrongyűrűk kopásához, durva váltáshoz, zörejekhez vagy akár megnövekedett mechanikai meghibásodási kockázathoz vezethet. A Mercedes-Benz által jóváhagyott olaj tehát nem csupán a kenésről szól, hanem a teljes hajtáslánc gyári tervezési paramétereinek betartásáról is.
Főbb Mercedes Benz személygépjármű kéziváltóolaj szabvány
Kézi sebességváltó 716.2 | MB 235.10 (SAE 75W75) és MB 236.2 |
Kézi sebességváltó a 7 340 241-es váltósorszámtól kezdődően (717.4 és 716.6 típusok) | MB 235.10 (SAE 75W75) |
MT 150/180 kézi sebességváltó (716.5) | MB 235.10 (SAE 75W75) |
NMT 270, 370/400 kézi sebességváltó | MB 235.3 (SAE 75W) |
Kézi sebességváltó a 7 340 241-es váltósorszámtól kezdődően (terepjáró járművekhez) | MB 235.10 (SAE 75W75) |
Kézi sebességváltó – terepjáró járművekhez, 460 és 461 típusú modellekhez | MB 236.2 |
717.4 kézi sebességváltó a 7 340 240-es váltósorszámig, 236.6-os előírás szerint – nem vonatkozik a GL76/30-5 és GL275E típusokra | MB 236.2 |
Első kézi hajtáslánc (váltó): 711.63 / 634 / 636 | MB 239.31 (SAE 75W-85) |
Kézi sebességváltó a 7 340 241-es váltósorszámtól kezdődően | MB 235.10 (SAE 75W75) |
Kéziváltóolaj szabvány Mercedes Benz VAN és kisteherjárművekhez
700.710 / 720 kézi sebességváltó a 415-ös típusú modellben (Citan) | MB 235.10 (SAE 75W75) és MB 235.17 (SAE 75W) |
700.720 / 721 kézi sebességváltó a 420-as típusú modellben (Citan) | MB 235.17 (SAE 75W) |
DCT 700.740 a 415-ös modellben (Citan), DCT 700.800 a 420-as modellben (Citan) | MB 239.22 |
447-es típusú modell, 622-es motorral és 700.730-as váltóval | MB 235.17 (SAE 75W) |
447, 639, 900, 906 típusú modellek – 711.68-as váltóval (TSG 360), 906-os modell – 710.51-es váltóval, 907-es modell – 700.79-es, illetve 711.685-ös váltóval (TSG 480), 910-es modell – 700.76-os váltóval (FSG 360 és FSG 400) | MB 235.3 és MB 235.10 (SAE 75W75) |
2. Automata váltó olajok (Automatic Transmission Oils – ATF)
Egy Mercedes-Benz személyautó esetében különösen fontos, hogy az automata váltóba kizárólag a gyártó által jóváhagyott, specifikus ATF (Automatic Transmission Fluid) kerüljön, amely rendelkezik a megfelelő MB-Approval 236.xx szabvánnyal.
Az automata váltók működése nagymértékben függ az alkalmazott ATF fizikai és kémiai tulajdonságaitól. Az olaj nem csupán kenőanyag, hanem hidraulikus közeg, hűtőközeg és szennyeződés-szállító médium is egyben. Az egyes Mercedes-Benz váltótípusok (pl. 7G-Tronic, 9G-Tronic, DCT, CVT) különböző belső felépítése és vezérlési logikája eltérő követelményeket támaszt a váltóolajjal szemben.
A megfelelő MB-szabvány garantálja:
- az optimális súrlódási jellemzőket a kuplungelemekhez,
- a gyors és pontos kapcsolásokat,
- a váltóhőmérséklet stabil szabályozását,
- valamint a hosszú távú kopás- és korrózióvédelmet.
Nem megfelelő szabványú ATF használata a váltó durva kapcsolásához, túlmelegedéshez, szivárgásokhoz vagy akár súlyos mechanikai károsodáshoz vezethet. Ez nemcsak a javítási költségeket növeli meg jelentősen, de a jármű menetkomfortját és üzembiztonságát is veszélyezteti.
Ezért minden esetben javasolt kizárólag a Mercedes-Benz által jóváhagyott ATF-ek alkalmazása, melyek listája elérhető a hivatalos BeVo (Betriebsstoff-Vorschriften) oldalon.
BeVo szabvány | Váltótípus |
MB 236.10, 7, 9 10 | 4G-Tronic – MB 4- sebességes automata sebességváltók zárás nélküli nyomatékváltó tengelykapcsolóval (KÜB, 722.3/4), 236.8-as előírás kizárólag sarkvidéki éghajlatra |
MB 236.10 | 5G-Tronic – W5A180 MB 5-sebességes automata sebességváltó csúszással működő nyomatékváltó záró tengelykapcsolóval (KÜB) elsőkerék-meghajtású járművekhez (722.7) |
MB 236.14 | 5G-Tronic MB 5-sebességes automata sebességváltó csúszással működő nyomatékváltó záró tengelykapcsolóval (KÜB) hátsókerék-meghajtású járművekhez (722.6) és 7-sebességes automata sebességváltó 722.9, A89 kód kivételével |
MB 236.15 | 7G-Tronic- 7-sebességes automata sebességváltó 722.9 A89 kóddal és 7G-Tronic Plus 7-sebességes automata sebességváltó HYBRID 724.2 |
MB 236.17 | 9-sebességes automata sebességváltó 725.0/1 4MATIC 2013-tól |
Általános ajánlás váltótípus szerint:
Váltótípus | Szabvány |
5G-Tronic | MB 236.10 és 14 |
7G-Tronic | MB 236.14 |
7G-Tronic Plus | MB 236.15 |
9G-Tronic | MB 236.17 |
3. DCT, Hidraulikus és CVT hajtómű olajok
A Mercedes-Benz által használt DCT (duplakuplungos) és CVT (folyamatosan változó áttételű) automata váltók különleges működési elvükből adódóan speciálisan fejlesztett váltóolajat igényelnek. Ezek a rendszerek kizárólag az adott váltótípushoz jóváhagyott Mercedes-Benz szabvány szerinti olajjal üzemeltethetők biztonságosan és tartósan.
DCT váltók (Duplakuplungos automata)
A Mercedes-Benz duplakuplungos váltói – például a 700.4xx, 700.5xx és 700.7xx sorozat – a manuális és automata váltók előnyeit ötvözik, de ehhez nagy pontosságú és hőstabil súrlódási jellemzőkkel rendelkező olajra van szükség. Az ilyen váltókhoz kizárólag MB-Approval 236.21 vagy 236.24 szabványú DCT-olaj használható – típustól függően. Ezek az olajok biztosítják a finom kapcsolásokat, alacsony kopást, valamint a megbízható működést extrém hőmérsékleti és terhelési viszonyok között is.
CVT váltók (Folyamatosan változó áttétel)
A Mercedes által alkalmazott CVT váltók – főként kisebb modellekben, mint a B-osztály korai verziói – speciális tolóláncos vagy szíjhajtásos rendszert használnak. Ezek kenési és működési igényei merőben eltérnek a hagyományos automata váltóktól. A CVT váltókhoz kizárólag MB-Approval 236.20 szerinti váltófolyadék használata javasolt, amely megfelelő viszkozitást, kopáscsökkentést és szíjhajtási kompatibilitást biztosít.
Miért nem helyettesíthetők?
A DCT és CVT váltók olajspecifikációi nem keresztkompatibilisek sem egymással, sem a hagyományos ATF-ekkel. A nem megfelelő olaj:
- súrlódási problémákat okoz,
- megrövidíti a váltó élettartamát,
- hibakódokat, rángatást vagy végzetes meghibásodást eredményezhet.
7-fokozatú DCT 300 Getrag váltó (700.422) a 118, 177 és 247.0 típusú modellekben | MB 239.21 és MB239.22 |
7-fokozatú DCT 300 Getrag váltó (700.423) a 118, 177 és 247 típusú modellekben | MB 239.22 |
7G-DCT váltó (724.0) az alábbi modellekben: 117, 118 (M260 vagy M005 kóddal), valamint 156, 176, 177, 242, 246, 247 | MB 236.21 |
8F-DCT váltó (724.1) a 118, 177 és 247 típusú modellekben | MB 236.22 |
GL-5 hidraulikus kör (fogaskerék-egység), 700.400 / 401 / 402 váltó a 190 és 197 típusú modellekben | MB 236.26 és MB 236.41 |
SLS modellek hidraulikus kör, 700.400 / 401 / 402 váltó a 190 és 197 típusú modellekben | MB 236.25 |
722.55-ös váltó a W164-es típusú (hibrid) modellben | MB 236.41 |
ZF-váltó (716.7) a 172, 205, 213, 238 és 253 típusú modellekben | MB 236.24 |
8F-eDCT váltó (724.3) a 178 és 248 típusú modellekben | MB 236.27 |
4. Smart modellek váltó olajai
A SMART modellek – különösen a Mercedes-Benz által fejlesztett és gyártott változatok – technikailag szoros rokonságban állnak a Mercedes-Benz járművekkel. Ez különösen igaz a váltórendszerekre, melyek gyakran duplakuplungos (DCT) vagy robotizált kézi váltók formájában jelennek meg. Ezek a rendszerek finom hangolású működést és specifikus kenőanyagokat igényelnek, melyeket a Mercedes-Benz szigorú szabványai szerint fejlesztettek.
Miért fontos a megfelelő MB-szabványú váltóolaj használata SMART esetén?
Gyári műszaki elvárások teljesítése
A SMART járművek váltói – például a DCT 6 fokozatú váltók a 453-as szériában – olyan konstrukciók, amelyek működését, kopásvédelmét és kapcsolási minőségét a gyártó konkrét MB-Approval (pl. 236.21 vagy 236.24) váltóolajokra optimalizálta. Ezek az olajok biztosítják a szükséges súrlódási karakterisztikát, hőállóságot és szinkronkompatibilitást.
Kapcsolási komfort és gyorsaság
A nem megfelelő viszkozitású vagy tulajdonságú váltóolaj durva, lassú vagy bizonytalan váltásokat eredményezhet, különösen hidegindítás vagy intenzív gyorsítás során. A jóváhagyott Mercedes-Benz olaj használata garantálja a váltó folyamatos, finom működését minden körülmény között.
Védelem a kopás és meghibásodás ellen
Az MB-szabványok alapján tesztelt váltóolajok biztosítják az alkatrészek hosszú távú védelmét, és csökkentik a szervizköltségeket, mivel a kopásból eredő hibák kockázata minimális.
Garanciális és szervizszempontok
A nem megfelelő specifikációjú váltóolaj használata garanciavesztést eredményezhet, és a gyári szervizek sem fogadják el az ilyen olajat alkalmazott karbantartásként.
Automatizált kézi váltó (717.4) a 450 és 452 típusú modellekben | MB 235.71 |
Automatizált kézi váltó (717.4) a 451 és 454 típusú modellekben | MB 235.72 (SAE 75W90) |
DCT (Twinamic) váltó (700.410 / 411) a 453 típusú modellben | MB 235.73 (SAE 75W) |
Kézi váltó (700.120 / 121 / 122 / 123 / 124) a 453 típusú modellben | MB 235.10 (SAE 75W75) |
Elektromos hajtás a következő modellekben:– 451.390 / 392 / 490 / 492 típus, 780.993 motorkóddal – 453.091 / 391 / 491 típus, 780.997 motorkóddal | MB 235.72 (SAE 75W90) |
5. Differenciálmű / Hátsóhíd hajtóműolajok
A Mercedes-Benz személyautók differenciálműve (hátsókerék-hajtású, összkerékhajtású vagy AMG modellek esetén különösen) nagy terhelésnek és precíz működési követelményeknek van kitéve. A differenciálmű olaja nem csupán a fogaskerekek kenéséért felel, hanem kulcsszerepet játszik a hőelvezetésben, a zajcsökkentésben és a kopásvédelemben is.
Miért nem elég csak a megfelelő viszkozitás?
A viszkozitás (pl. SAE 75W-85 vagy 75W-90) csak egy fizikai jellemző, amely az olaj folyási tulajdonságait írja le különböző hőmérsékleteken. Ez azonban önmagában nem garantálja a differenciálmű zavartalan és tartós működését. A Mercedes-Benz a speciális konstrukciójú differenciálművekhez (pl. önzáró differenciál, aktív hátsó differenciálmű, 4MATIC rendszerek) részletes teljesítményszintű követelményeket határoz meg, amelyeket az olajnak teljesítenie kell.
Ezeket a követelményeket az ún. MB-Approval 235.xx szabványok határozzák meg, és többek között az alábbiakat tartalmazzák:
- Nagy nyomású kenési tulajdonságok (EP – extreme pressure),
- Habzásgátlás, hogy ne csökkenjen a kenés hatékonysága nagy fordulaton,
- Oxidációs stabilitás, hogy hosszú időn keresztül megőrizze teljesítményét,
- Korrózió- és kopásvédelem a fogaskerekek és csapágyak számára,
- Kompatibilitás a tömítésekkel (nem duzzasztja vagy szárítja ki azokat),
- Zajcsillapítás a kényelmes és halk működésért.
Mi történik, ha nem megfelelő olaj kerül a differenciálműbe?
- Gyorsabb kopás, ami rövid időn belül drága javításhoz vezethet,
- Zajok, morajlás, sípolás, amely a nem megfelelő súrlódási jellemzőkre utal,
- Túlmelegedés nagy terhelés alatt (pl. autópályán, vontatásnál),
- Szivárgás, ha az olaj nem kompatibilis a szimeringekkel,
- Garanciavesztés, mivel a nem jóváhagyott kenőanyag használata nem elfogadott a hivatalos márkaszervizekben.
Differneciálmű olajok Mercedes Benz személyautókba
Korlátozottan záró differenciálmű (Limited Slip) | MB 235.7 (SAE 75W85) |
Hátsó tengely – 163-as típusú modellekhez | MB 235.74 (SAE 75W85) |
Hátsó tengely a 164-es típusú modellekhez hátsókerék-meghajtással (4×2), valamint differenciálzárral ellátott hátsó tengely a 164 és 199 típusú modellekhez | MB 235.15 (SAE75W85) |
Hátsó tengely a 167-es típusú modellekhez 177-es vagy 256-os motorral és M016 kóddal, valamint a 251-es típusú modellhez hátsókerék-meghajtással (4×2) | MB 235.61 (SAE75W140) |
Hátsó tengely AMG differenciálzárral az alábbi modellekhez: 171.473 172.466 / 475 203.076 / 276 204.077 / 277 / 377 205.086 / 087 / 286 / 287 / 386 / 387 / 486 / 487 209.376 / 377 / 476 / 477 211.076 / 077 / 276 / 277 212.074 / 075 / 076 / 077 / 092 / 274 / 275 / 276 / 277 / 292 213.089 / 289 M177-es motorral 214.062 / 063 / 064 / 262 / 263 / 264 M256-os motorral 218.374 / 375 / 376 / 392 / 974 / 975 / 976 / 992 219.376 / 377 722.6 / 722.9 váltóval 223.182 M117-es motorral, 228-as hátsó differenciállal 230.470 / 472 / 474 471 vagy P30 kóddal 230.479 231.474 / 479 251.021 / 026 / 054 / 056 / 077 / 126 / 154 / 156 / 177 253.388 / 389 M177-es motorral 254.378 / 380 M139-es motorral 290-es modell: 232-es modell: 215-ös vagy 228-as hátsó differenciállal 192-es modell: 215-ös vagy 228-as hátsó differenciállal Ez az összefoglaló lefedi az AMG differenciálzárral szerelt hátsó tengelyek típusait a megadott modellek szerint. Ha szeretnéd, infografikát vagy táblázatot is készíthetek róla. | MB 235.61 (SAE75W140) |
4MATIC (összkerékhajtású, 4×4) hátsó tengely az alábbi modellekhez: 117, 156, 176, 246 | MB 235.62 (SAE 75W85) |
4MATIC (összkerékhajtású, 4×4) hátsó tengely az alábbi modellekhez: 118, 177, 247 | MB 235.15 (SAE 75W85) |
TWIN hátsó tengely – fogaskerék-egységekhez tartozó hátsó differenciálmű a 177, 118 és 247 típusú modellekhez 139-es (AMG) motorral | MB 235.63 (SAE 75W80) |
TWIN hátsó tengely – tengelykapcsolós hátsó tengely a 177, 118 és 247 típusú modellekhez, 139-es (AMG) motorral | MB 235.64 (SAE 75W709 |
Első tengely 4MATIC (összkerékhajtás), kivéve a következő modelleket: 166, 167, 205, 207, 212, 213, 217, 218, 222, 238, 253, 257, 292 | MB 235.74 (SAE 75W-85) |
AAM 700.3 hátsó tengely a 204, 205, 212, 213 és 253 típusú modellekhez (Kína) | MB 235.66 (SAE 75W90) |
Első tengely differenciálmű (normál differenciál) az alábbi modellekhez: 203, 204, 205, 207, 209, 211, 212, 213, 217, 218, 222, 238, 253, 257 | MB 235.7 (SAE 75W859 |
Első tengely differenciálmű (normál differenciál) a 166 és 167 típusú modellekhez | MB 235.75 (SAE 75W85) |
Hátsó tengely / első tengely (normál differenciálmű, amely nem szerepel az 1–13. sorokban és a „Személygépkocsi tengelyek” 239.71/.72/.73 számú táblázatában) | MB 235.7 (SAE 75W859 |
Első tengely differenciálmű a 907-es típusú modellhez, A4M, ZG1, ZG3 kóddal | MB 235.8 és MB 235.9 (SAE 75W90; 80W90) |
Első tengely differenciálmű a 470 és 447 típusú modellekhez | MB 235.8 és MB 235.9 (SAE 75W90; 80W90) |
Hátsó tengely differenciálmű a 470 típusú modellhez | MB 235.8 és MB 235.9 (SAE 75W90; 80W90) |
Hátsó tengely differenciálmű a 447 típusú modellhez | MB 235.31 és MB 235.33 (SAE 75W85) |
Hátsó tengely differenciálmű a 639 típusú modellhez, 2014.06.30-ig bezárólag | MB 235.8 és MB 235.9 (SAE 75W90; 80W90) |
Hátsó tengely differenciálmű a 639 típusú modellhez, 2014.07.01. után | MB 235.7 (SAE75W85) |
Hipoid differenciálmű: D741.161 / 421 / 422 / 423 / 453 / 454 / 455 | MB 235.31 és MB 235.33 (SAE 75W85) |
Hipoid differenciálmű D741.160 | MB 235.8 és MB 235.9 (SAE 75W90; 80W90) |
Minden hipoid differenciálmű (a fődarabok – az 1–8. sor – kivételével) | MB 235.8, MB 235.9, MB 235.20, MB 235.21 (SAE75W90, 80W90) |
Differneciálmű olajok Mercedes Benz kisteher és kis-árúszállító autókba
Első tengely differenciálmű a 907-es típusú modellhez, A4M, ZG1, ZG3 kóddal | MB 235.8 és MB 235.9 (SAE 75W90; 80W90) |
Első tengely differenciálmű a 470 és 447 típusú modellekhez | MB 235.8 és MB 235.9 (SAE 75W90; 80W90) |
Hátsó tengely differenciálmű a 470 típusú modellhez | MB 235.8 és MB 235.9 (SAE 75W90; 80W90) |
Hátsó tengely differenciálmű a 447 típusú modellhez | MB 235.31 és MB 235.33 (SAE 75W85) |
Hátsó tengely differenciálmű a 639 típusú modellhez, 2014.06.30-ig bezárólag | MB 235.8 és MB 235.9 (SAE 75W90; 80W90) |
Hátsó tengely differenciálmű a 639 típusú modellhez, 2014.07.01. után | MB 235.7 (SAE75W85) |
Hipoid differenciálmű: D741.161 / 421 / 422 / 423 / 453 / 454 / 455 | MB 235.31 és MB 235.33 (SAE 75W85) |
Hipoid differenciálmű D741.160 | MB 235.8 és MB 235.9 (SAE 75W90; 80W90) |
Minden hipoid differenciálmű (a fődarabok – az 1–8. sor – kivételével) | MB 235.8, MB 235.9, MB 235.20, MB 235.21 (SAE75W90, 80W90) |
6. Mercedes Benz személygépkocsi vagy terepjáró elektromos hajtással vagy elektromos tengellyel
Az elektromos hajtáslánccal rendelkező járművek – így a Mercedes-Benz EQ sorozatának tagjai is – teljesen eltérő technikai követelményeket támasztanak a hajtóműolajjal szemben, mint a hagyományos belső égésű motorral szerelt járművek esetében. Az elektromos hajtások rendkívül kompakt és nagy fordulatszámú áttételi rendszereket használnak, amelyek speciális kenési, hőelvezetési és szigetelési tulajdonságokat igényelnek.
Miért igényel speciális hajtóműolajat egy elektromos hajtáslánc?
- Magas fordulatszám, alacsony zajtűrés: Az elektromos motorok akár 15–20 000-es percenkénti fordulatszámon is működhetnek, így az áttételrendszerek extrém igénybevételnek vannak kitéve. A hajtóműolajnak biztosítania kell az ilyen fordulatszám melletti folyamatos, stabil kenést anélkül, hogy habzana vagy hőstabilitását elveszítené.
- Zajcsökkentés és rezgéselnyelés (NVH): Mivel az elektromos hajtás szinte hangtalan, a hajtómű zaja sokkal feltűnőbb lenne egy nem megfelelő olaj használata esetén. A Mercedes által jóváhagyott kenőanyagok kifejezetten alacsony zajkeltésre optimalizált súrlódási jellemzőkkel rendelkeznek.
- Elektromos kompatibilitás – szigetelőképesség: Az elektromos hajtások esetében kulcsfontosságú, hogy az olaj ne vezesse az áramot, és ne okozzon elektromos átvezetést a nagyfeszültségű komponensek között. Ez csak speciálisan formulázott szigetelő tulajdonságokkal rendelkező olajokkal biztosítható.
- Tömítés- és anyagkompatibilitás: Az e-hajtásokban alkalmazott műanyagok, kompozit anyagok és tömítések érzékenyek lehetnek a nem megfelelő adalékcsomaggal rendelkező olajokra. A gyártó által jóváhagyott olajok garantálják a hosszú távú anyagkompatibilitást és a szivárgásmentes működést.
- Hőelvezetés és hőstabilitás: A zárt elektromos hajtóművekben a hőelvezetés kulcsfontosságú. A megfelelő kenőanyag hozzájárul a komponensek hűtéséhez is, megelőzve az alkatrészek túlmelegedését.
Miért kell Mercedes-Benz által jóváhagyott olajat használni?
A Mercedes-Benz a saját elektromos hajtásláncait szigorú labor- és járműtesztek alapján hagyja jóvá egyes kenőanyagokhoz, melyeket az ún. MB-Approval 236.xx vagy 235.xx rendszeren belül külön e-drive hajtásokra is kiterjesztettek. A nem jóváhagyott olaj:
- nem garantálja a megfelelő szigetelést,
- növelheti a hajtáslánc zajszintjét,
- túlmelegedéshez vagy komoly meghibásodáshoz vezethet,
- veszélyeztetheti az elektromos rendszer épségét.
M 780.30 / 60 hajtásrendszer (váltóegység) a 294, 295, 296 és 297 típusú modellekben | MB 237.11 |
M 780.20 / 50 hajtásrendszer (váltóegység) a 243, 253 és 293 típusú modellekben | MB 236.24 |
M 780.990 hajtásrendszer (váltóegység) a 242-es típusú modellben | MB 236.21 |
M 780.998 hajtásrendszer (váltóegység) a 293-as típusú modellben | MB 236.24 |
AMG hajtásrendszer a következő modellekben: 192, 206, 223, 232, 236, 254, 290 | MB 235.65 |
780.9950 hajtásrendszer (első és hátsó) a 465-ös típusú terepjáró modellben | MB 237.12 |
780.62 hajtásrendszer a 174-es típusú modellben | MB 237.20 |
780.610 és 780.301 első tengely hajtásrendszer a 174-es típusú modellben | MB 236.23 |
Elektromos hajtásrendszerrel vagy elektromos tengellyel rendelkező kishaszonjárművek – 236.24-es műszaki előírás szerint
M 780.703 hajtásrendszer a 910-es típusú modellekben | MB 236.24 |
M 780.701 / 702 hajtásrendszer a 447-es típusú modellekben | MB 236.24 |
M 790.690 hajtásrendszer a 420-as típusú modellben (eCitan) | MB 235.17 |
M 780.668 hajtásrendszer a 907-es típusú modellben (eSprinter) | MB 236.24 |
Mercedes-Benz jóváhagyással rendelkező hajtóműolajok
A Mercedes-Benz járműgyártóként különösen nagy hangsúlyt fektet arra, hogy minden kenést igénylő részegységhez – legyen szó motorokról, váltókról, differenciálművekről vagy akár hűtő- és fékrendszerekről – saját, szigorú szabványrendszert határozzon meg. Ezek a szabványok pontosan leírják, hogy az adott komponens milyen típusú és teljesítményszintű kenőanyagot igényel a biztonságos és hosszú távon megbízható működéshez. A gyártó nemcsak előírásokat ad, hanem minden szabvány esetén nyilvánosan elérhetővé teszi azoknak a kenőanyagoknak a listáját, amelyeket hivatalosan letesztelt és jóváhagyott. Az aktuálisan érvényes Mercedes-Benz jóváhagyással rendelkező kenőanyagok listája a következő linken érhető el: Mercedes Benz által jóváhagyott hajtóműolajok
A Mercedes-Benz BeVo szabványrendszere nemcsak technikai iránymutatás, hanem egyfajta minőségi garancia is: azok a működési folyadékok, amelyek megfelelnek ezeknek az előírásoknak, hozzájárulnak a járművek hosszú távú, megbízható és költséghatékony üzemeltetéséhez.
A helyesen megválasztott fagyálló, fékfolyadék vagy hajtóműolaj nemcsak a gyártói előírásoknak való megfelelés miatt fontos, hanem mert közvetlenül hatással van az autó teljesítményére, élettartamára és biztonságára.
Éppen ezért minden karbantartás vagy csere során érdemes a gyári jóváhagyással rendelkező termékeket választani – ezek biztosítják a Mercedes-Benz által elvárt prémium szintű működést.
A cikk szerzője: Bajomi Vilmos „Olajos Vili”
Ha kenéstechnikai tanácsadásra van szüksége, vagy segítséget keres a megfelelő kenőanyagok kiválasztásához, forduljon hozzánk bizalommal az alábbi elérhetőségeken:
E-mail: olajosvili@gmail.com
Telefon: +36 30 285 8781
Vélemény, hozzászólás?