API SQ és ILSAC GF-7 – Az új motorolaj teljesítményszintek

API SQ és ILSAC GF-7 – Az új motorolaj teljesítményszintek

API SQ – Az új motorolaj teljesítményszint

Az Amerikai Kőolaj Intézet (API) 2025-ben bevezette az új „SQ” motorolaj-minősítést, amely a legmodernebb motorok igényeire fokozottan szabott, korszerű motorolaj-szabvány. Ez az új kategória elsősorban az ultraalacsony viszkozitású olajokra fókuszál, és célja a különösen hatékony motorvédelem, jobb üzemanyag-takarékosság, valamint a károsanyag-kibocsátás csökkentése a mai fejlett technológiákkal szerelt gépjárművekben.

 

Legutóbbi cikkünkben a fagyálló hűtőfolyadékokkal kapcsolatos tudnivalókat tekintettük át. Ezt a cikket IDE KATTINTVA olvashatja el.

 


Miért jött létre az API SQ?

Az API SP szabvány, amelyet 2020-ban vezettek be, kiemelten védte a modern benzinmotorokat, különösen a turbófeltöltős közvetlen befecskendezéses (TGDI) motorokat a problémás jelenség, az alacsony fordulatszámú előgyújtás (LSPI) ellen, és javította a motor tisztaságát, kopásállóságát, valamint a lerakódások elleni védekezést. Az új API SQ kategória ezt a fejlett technológiát viszi tovább a legfrissebb tesztelési módszerekkel és paraméterekkel, válaszként a még szigorúbb emissziós előírásokra és a még nagyobb üzemanyag-hatékonysági elvárásokra.


 

Az API SQ legfontosabb újdonságai

  • Ultraalacsony viszkozitású olajok támogatása: Az API SQ engedélyezi a 0W-8 és 0W-12 viszkozitási kategóriákat is, amelyekkel még kevesebb súrlódás érhető el, így jelentősen javítva az üzemanyag-hatékonyságot, különösen hidegindításkor.
  • Fokozott LSPI védelem: Az új LSPI vizsgálat nem csak az új olajokon, hanem az elöregedett, használt olajokon is ellenőrzi a védelem mértékét, ami hosszabb motorélettartamot és stabilabb működést eredményez.
  • Magas hőmérsékletű oxidációs stabilitás: Fejlettebb teszteken keresztül az olajok képesek ellenállni a nagy hőterhelésnek, így csökken a lerakódás és a motor elkoszolódása.
  • Korlátozott szulfátos hamutartalom (max. 0,9%) az üzemanyag-részecskeszűrők védelme érdekében, megelőzve a lerakódás és dugulás miatti problémákat.
  • Javított hidegindítási tulajdonságok az olaj jobb pumpálhatóságának köszönhetően, ami védi a motort és csökkenti a kopást induláskor.
  • Különböző új, szigorított motoros tesztek az olajok oxidációs stabilitására, lerakódás menedzsmentre és teljesítménytartósságra (Sequence IIIH, VH, VI tesztek).
  • Több viszkozitási osztály elérhető, pl. 0W-16, 0W-20, 0W-30, 0W-40, 5W-20, 5W-30, 10W-30 és az ultraalacsony viszkozitású 0W-8, 0W-12 is.

Milyen autókba való az API SQ olaj?

  • Az API SQ olajok kifejezetten a 2026-os modelltől kezdődően megjelenő, korszerű személyautókhoz készültek, amelyek:
  • Benzines TGDI motorokkal vannak felszerelve, amelyek nagy teljesítményűek és kisebb károsanyag-kibocsátásra optimalizáltak.
  • Benzines közvetlen befecskendezéses motorok, amelyek részecskeszűrővel (GPF) rendelkeznek.
  • Olyan gépjárművek, amelyeknél különösen fontos a motor élettartamának, tisztaságának és kopásvédelmének javítása, miközben növelni kell az üzemanyag-takarékosságot.

Milyenek az API SQ-vel kompatibilis motorolajok?

Az API SQ minősítéssel ellátott motorolajokat a legújabb gépjárművekhez fejlesztették ki, amelyek turbófeltöltős, közvetlen befecskendezéses benzines motorral rendelkeznek, és amelyeknél nagy az igény a fokozott teljesítményre és a környezetbarát működésre. Számos ismert márka kínál már ilyen olajokat: például a Shell Helix Ultra, Mobil 1 ESP X4, Liqui Moly Special Tec AA, Q8Oils Formula Elite, amelyek mind megfelelnek az új, szigorú API SQ követelményeknek.

MárkaTermék neveViskozitásMegjegyzés
MobilMobil 1 ESP 5W-305W-30API SQ megfelelőség
MobilMobil 1 ESP X4 0W-400W-40API SQ minősítésű prémium olaj
ShellShell Helix Ultra (új formula)0W-16, 0W-20 stb.API SQ kompatibilis, prémium kategória
Liqui MolySpecial Tec AA sorozatTöbbféle, pl. 0W-16, 5W-20 stb.API SQ megfelelőség, tisztító hatás
Q8OilsQ8 Formula Elite C2/C3 5W-305W-30API SQ kompatibilitás, emisszióvédelem
Q8OilsQ8 Formula Special FE 0W-200W-20Ultraalacsony viszkozitású API SQ olaj

 


Az ILSAC GF-7 Fő különbségek az API SQ és ILSAC GF-7 között

Szabványfejlesztési háttér és célok: Az API SQ a legújabb amerikai API (American Petroleum Institute) motorolaj teljesítményszabvány, míg az ILSAC GF-7 az International Lubricants Standardization and Approval Committee fejlesztése, amely kifejezetten az üzemanyag-hatékonyság és kibocsátáscsökkentés szigorúbb előírásainak megfelelésére készült. Az API SQ felöleli az ILSAC GF-7 követelményeit, de ezen felül támogatja az ultraalacsony viszkozitású olajokat is (például SAE 0W-8 és 0W-12), amelyeket az ILSAC GF-7 nem fed le.

 

Viszkozitási osztályok: Az API SQ szabvány megengedi az ultraalacsony viszkozitású olajokat, például 0W-8 és 0W-12, ezzel elősegítve az újabb motorok még jobb üzemanyag-hatékonyságát. Az ILSAC GF-7 viszont két alcsoportot tartalmaz: GF-7A (szokványos viszkozitások, mint 0W-20, 5W-20, 0W-30, 5W-30) és GF-7B (újabb, alacsonyabb viszkozitású olajok, mint 0W-16, amelyek szűkebb választékát lefedi).

 

Teljesítmény és tesztek: Mindkét szabvány szigorúan vizsgálja a kopásvédelmet (különösen az alacsony fordulatszámú előgyújtás, LSPI elleni védelmet), motor tisztaságát, és oxidációs stabilitást, emellett az API SQ új, bővített tesztelési eljárásokat is tartalmaz az elöregedett, hosszú élettartamú olajokra vonatkozóan.

 

Kompatibilitás és előírások: Az API SQ és ILSAC GF-7 olajok visszamenőleg kompatibilisek az előző API SP és GF-6 szabványokkal, így korábbi motorokban is biztonságosan használhatók. Az ILSAC GF-7 bevezetése korábban tervezett 2028 helyett 2025-re hozta előre a szigorúbb energiahatékonysági és emissziós előírásoknak való megfelelést.

 

JellemzőAPI SQILSAC GF-7
Kiadás időpontja20252025 (előrehozva eredetileg 2028-ról)
Fő célModern TGDI motorok jobb védelme; ultraalacsony viszkozitás támogatásaÜzemanyag-hatékonyság, kibocsátáscsökkentés, LSPI védelem
Viskozitási tartomány0W-8, 0W-12, 0W-16, 0W-20, 0W-30 stb.GF-7A: szokványos (0W-20, 5W-30, stb.) GF-7B: alacsony (0W-16)
Szabvány típusaAPI motorolaj szabványILSAC motorolaj szabvány
Új tesztelési eljárásokBővített oxidáció és lerakódás vizsgálatFókuszban LSPI és idő előtti kopás mérés
KompatibilitásVisszamenőleg kompatibilis API SP-velVisszamenőleg kompatibilis GF-6-tal

Mit jelent ez a gépjárműtulajdonosok számára?

Az API SQ motorolajok használata hozzájárul az üzemanyag-költségek csökkentéséhez, a motorteljesítmény megőrzéséhez és az emissziók mérsékléséhez. A szakértők ugyanakkor hangsúlyozzák, hogy az olajcsere időközeit továbbra is a jármű gyártója által előírt szabványok szerint kell betartani, mivel a motorolaj idővel lerakódásokat és szennyeződéseket gyűjt, amelyek csökkentik a kenőképességet és károsíthatják a motort.

Az API „Donut” szimbóluma a csomagoláson pedig garancia arra, hogy az adott olaj megfelel az amerikai iparági szabványoknak és rendszeres ellenőrzés alatt áll.

Összességében az API SQ a modern motorok korszerű olajvédelmi megoldása, amely az ultraalacsony viszkozitás, fokozott motorvédelem, üzemanyag-hatékonyság és környezetvédelem terén állít új mércét a piacon, megkönnyítve ezzel a gépjárművek tulajdonosainak és szervizeinek a megfelelő olajválasztást és használatot

 

A cikk szerzője: Bajomi Vilmos „Olajos Vili”

Ha kenéstechnikai tanácsadásra van szüksége, vagy segítséget keres a megfelelő kenőanyagok kiválasztásához, forduljon hozzánk bizalommal az alábbi elérhetőségeken:

E-mail: olajosvili@gmail.com

Telefon: +36 30 285 8781

Rólunk

Bajomi Vilmos vagyok, az Olajos Vili alapítója. Az "Olajos Vili" név nem véletlenül ragadt rám – ügyfeleim így mentettek el a telefonjukba, mert mindig számíthattak rám, ha kenőanyagokról volt szó. Az olajipar iránti szenvedélyem és az évek során megszerzett széleskörű ismereteim révén váltam ismertté ezen a területen. Pályafutásomat 2007-ben kezdtem a Shell Hungary Zrt.-nél, ahol 2008-ban csatlakoztam az ipari kenőanyagok csapatához, mint Key Account Manager. Az itt töltött idő alatt mélyreható tapasztalatokat szereztem, különösen a gázmotoros és turbinás erőművek kenőanyagainak területén. A Shell nemzetközi gyáraiban szerzett ismeretek alapozták meg szakmai tudásomat. 2014-ben csatlakoztam a Lavina Szerviz Csoporthoz, Magyarország egyik vezető, márkafüggetlen kenőanyag-disztribútorához. Itt nem csak a Shell, hanem más jelentős márkák, mint a Mobil, Castrol, Eni/Agip, Total, Eurol, Texaco, Petronas és Q8 kenőanyagaival is intenzíven foglalkoztam. Ez az időszak lehetőséget adott számomra, hogy több gyártó fejlesztő központjába is betekintést nyerjek, és részt vegyek egyedi kenőanyagok kifejlesztésében és értékesítésében. 2016-tól a Lavina Szerviz Kft.-nél betöltött értékesítési pozíciómmal párhuzamosan az OlajShop.hu webáruház egyik tulajdonosaként a webáruház fejlesztése és irányítása is bekerült a napi feladataim közé. A szakmai vezetésem alatt a webáruház értékesítést közel tízszeresére, a látogató számát pedig közel hússzorosára növekedett, ami jelentős szakmai sikert hozott számomra, és tovább bővítette kapcsolati hálómat az iparágban. 2023-ban úgy döntöttem, hogy új kihívások után nézek, és létrehoztam az OlajosVili.hu-t. Ezen a platformon az elmúlt 15 év során szerzett tapasztalataimat osztom meg, hogy segítsek másoknak eligazodni a kenéstechnika bonyolult, de izgalmas világában. Az OlajosVili.hu célja, hogy hiteles információkat és gyakorlati tanácsokat nyújtson mindazoknak, akik megbízható megoldásokat keresnek a kenőanyagok területén.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

*