A motorolaj szintjének emelkedése dízel motorokban

A motorolaj szintjének emelkedése dízel motorokban

A motorolaj szintjének emelkedése dízel motorokban

A motorolaj szintjének emelkedése a dízelmotorokban egy viszonylag gyakori jelenség, amely jelentős károkat okozhat, ha nem kezeljük időben. Nem csupán a dízelmotorok érintettek, hiszen a jelenség előfordulhat benzinmotoroknál is, azonban különösen a modern dízel erőforrásoknál figyelhető meg, ahol az összetett üzemanyag-befecskendezési rendszerek miatt gyakrabban fordulhat elő az olaj hígulása. A cikk célja, hogy feltárja, mi okozza ezt a problémát, milyen következményekkel járhat, és mikor szükséges a beavatkozás.

 

Legutóbbi cikkünkben a BMW személyautókba való fagyálló hűtőfolyadékokról és fékfolyadékokról írtunk. Ha ez a téma is érdekli, akkor IDE KATTINTVA tudja elolvasni a cikket.

 

Mi okozza a motorolaj szintjének emelkedését?

A motorolaj szintjének emelkedését több tényező is okozhatja, beleértve a dízel és benzinmotorokat is. Ezek közül a leggyakoribbak a következők:

Üzemanyag bejutása az olajba

Az egyik leggyakoribb oka a motorolaj szintjének emelkedésének az, amikor az üzemanyag valamilyen úton bejut a kenési rendszerbe. Ez különösen a dízelmotoroknál fordul elő, amelyeknél a befecskendezési rendszerek nagy nyomáson működnek. Az üzemanyag a hengerekből az olajteknőbe juthat, ha a hengertömítések nem megfelelően zárnak, vagy ha az üzemanyag-befecskendezés hibásan működik. A hidegindítás során, amikor a motor még nem érte el az üzemi hőmérsékletet, az üzemanyag kondenzálódhat a hengerekben, és lecsoroghat az olajba. A DPF (dízelrészecske-szűrő) regenerálása során is előfordulhat, hogy az üzemanyag a motorolajba kerül.

Hűtőfolyadék bejutása az olajba

A hűtőfolyadék is bejuthat a motorolajba, ha a hengerfejtömítés sérült, vagy a motor egyéb tömítései nem megfelelően működnek. Ez különösen súlyos probléma, mivel a hűtőfolyadék nemcsak felhígítja az olajat, hanem súlyosabb korróziós és kopási problémákat is okozhat.

Kondenzáció

A rövid távú használat, különösen hideg körülmények között, ahhoz vezethet, hogy a motorban lévő nedvesség nem tud megfelelően elpárologni. Ez a kondenzáció is emelheti az olajszintet, de ez általában kisebb mértékű, és hosszú távon súlyosbodhat, ha a motor hosszabb ideig nem éri el az üzemi hőmérsékletet.

 

Miért káros a motorolaj szintjének emelkedése?

Kenési problémák

A motorolaj szintjének emelkedése azt eredményezi, hogy az olaj felhígul, elveszti a megfelelő viszkozitását és kenési tulajdonságait. Ez különösen súlyos lehet, ha az üzemanyag vagy hűtőfolyadék bejut az olajba, mivel ezek jelentős mértékben megváltoztatják az olaj kémiai összetételét. A hígított olaj nem tudja megfelelően megvédeni a motor alkatrészeit a súrlódástól, ami idő előtti kopáshoz és végső soron a motor meghibásodásához vezethet.

Felgyorsult motoralkatrész-kopás

Amikor a motorolaj elveszti kenési tulajdonságait, a motor alkatrészei közötti súrlódás növekszik, és a kopás felgyorsul. Ez különösen igaz a csapágyakra, a dugattyúgyűrűkre és a hengerfalakra. A megnövekedett súrlódás hőtermelést is okoz, ami további károkat eredményezhet, például az alkatrészek deformációját.

A motor alkatrészeinek korróziója

Ha hűtőfolyadék kerül az olajba, az korróziót okozhat a motor belsejében. A hűtőfolyadékban található vegyszerek és adalékok kémiai reakciókat válthatnak ki a motor alkatrészeivel, ami rozsdásodást, korróziót, és végső soron a motor meghibásodását eredményezheti.

 

A motorolajba bejutó üzemanyag hatásai

Az üzemanyag bejutása a motorolajba különösen káros, mivel jelentősen befolyásolja az olaj viszkozitását és kenési képességét.

Az olaj viszkozitásának csökkenése

Az üzemanyag felhígítja a motorolajat, ami csökkenti annak viszkozitását. A viszkozitás csökkenése azt jelenti, hogy az olaj kevésbé képes megfelelő kenést biztosítani a motor alkatrészei számára. A hígított olaj nem képes fenntartani a szükséges olajfilmréteget a súrlódó felületek között, ami növeli az alkatrészek kopását.

A motorolaj oxidációja

Az üzemanyag növeli az olaj oxidációs hajlamát, ami azt jelenti, hogy gyorsabban lebomlik, elveszíti kenési tulajdonságait, és káros vegyületek keletkeznek, amelyek további motorproblémákhoz vezethetnek. Az oxidáció felgyorsulása miatt az olajcserék gyakorisága is nő.

A motor hőháztartásának felborulása

Az üzemanyag által felhígított olaj kevésbé képes elvezetni a motor hőjét. Ez fokozott hőterheléshez vezethet, amely hosszú távon károsítja a motor alkatrészeit, és megnövelheti a túlmelegedés kockázatát.

 

Mi történik, ha a hűtővíz miatt emelkedik a motorolaj szintje?

Hűtőfolyadék és olaj keveredése

A hűtőfolyadék bejutása a motorolajba súlyos problémát jelent, mivel a két folyadék keveredése drámai módon csökkenti az olaj kenőképességét. A víz és olaj keverék emulziót képez, amely nem képes megfelelően kenni a motor alkatrészeit.

Korrózió és kopás

A hűtőfolyadék vegyületei, mint például a glikol, kémiai reakciókat indítanak el a motor fémfelületein, ami korrózióhoz vezet. A korrózió gyengíti a motor alkatrészeit, ami hosszú távon jelentős mechanikai károkat okozhat. Emellett az emulziós keverék gyorsabban elhasználódik, és a motoralkatrészek közötti súrlódás is megnő.

Olajhűtés romlása

A felhígult olaj nem képes megfelelően hűteni a motort. A motorolaj egyik fő feladata, hogy elvezesse a felesleges hőt a súrlódó alkatrészekről. Ha a hűtőfolyadék bejut az olajba, ez a képesség jelentősen csökken, ami a motor túlmelegedéséhez és további károkhoz vezethet.

 

Mikor kell cserélni a motorolajat, ha a szintje emelkedik?

Az emelkedett motorolajszint azonnali beavatkozást igényel, mivel a motor alkatrészeinek védelme kritikus fontosságú. Néhány irányelv az olajcsere idejének meghatározásához:

Azonnali olajcsere

Ha azt észleljük, hogy a motorolaj szintje jelentőősen megemelkedett, azonnali olajcsere javasolt. Ez különösen igaz, ha az emelkedést hűtőfolyadék vagy üzemanyag okozza, mivel ezek drámaian rontják az olaj kenési tulajdonságait, és gyorsan további károkat okozhatnak a motorban. Ilyenkor nem elegendő egyszerűen csak olajat cserélni, hanem érdemes alaposan átvizsgálni a motor egyéb alkatrészeit is, különösen a tömítéseket, injektorokat és a hengerfejtömítést, hogy az esetleges hiba forrását is megszüntessük.

Gyakori ellenőrzés és karbantartás

Ha a motorolaj szintjének emelkedését tapasztaljuk, érdemes rendszeresen ellenőrizni az olajszintet és az olaj állapotát. A hidegindítások után, különösen télen, figyelni kell az olajszint esetleges növekedésére, mivel hideg körülmények között a kondenzáció is okozhat ilyen problémát. A hosszan tartó használat során az olaj állapota romolhat, és a korábban felhígult olaj még inkább elveszti kenőképességét. Ilyen esetekben az olajcsere gyakrabban indokolt lehet. A legtöbb autógyártó az érintett motorok esetében az olajszintjelző pálca esetén már nem csak a motorolaj alacsony szintjét jelöli, hanem az optimális szinthez képest a túl magas szintet is. A motorolajat azonnal cserélni kell, amennyiben a motorban található olajszint eléri nívó szerinti a felső maximum szintet.

Tünetek és figyelmeztető jelek

Ha a motor működése során furcsa zajokat tapasztalunk, a motor túlhevül vagy megnövekedett füstkibocsátást észlelünk, akkor ezek lehetnek jelei annak, hogy a motorolaj szintje emelkedett és/vagy felhígult. Ilyenkor a motor további működtetése komoly kockázattal jár, és haladéktalanul meg kell szakítani a használatot, majd meg kell vizsgálni a motor állapotát.

A gyártó ajánlásai

Mindig fontos figyelembe venni a jármű gyártójának ajánlásait az olajcsere intervallumokkal kapcsolatban. Sok modern autó esetében az olajszint emelkedése figyelmeztetést generálhat a műszerfalon, és ilyenkor is ajánlott mihamarabb szakemberhez fordulni, hogy megelőzzük a további károsodásokat.

 

Összefoglalás

A motorolaj szintjének emelkedése, akár üzemanyag, akár hűtőfolyadék vagy kondenzáció miatt történik, súlyos következményekkel járhat a motor működésére és élettartamára. Az üzemanyag és hűtőfolyadék felhígítja az olajat, csökkenti annak viszkozitását és kenési képességét, ami idővel növeli a kopást, korróziót, és akár a motor teljes meghibásodásához is vezethet.

A probléma időben történő felismerése és kezelése kulcsfontosságú a motor épségének megőrzéséhez. Az olajszint rendszeres ellenőrzése, a tünetek figyelése, és az olajcsere megfelelő időzítése segít abban, hogy elkerüljük a komolyabb problémákat. Ha az olajszint emelkedését tapasztaljuk, fontos, hogy a motor hibáit is azonosítsuk és javítsuk, hogy a problémát ne csak átmenetileg kezeljük, hanem megelőzzük annak újbóli kialakulását.

 

Ajánlások

A motorolaj szintjének emelkedése esetén az alábbi lépéseket érdemes követni:

  1. Rendszeres olajszint-ellenőrzés: A jármű használata előtt és után is mérjük meg az olajszintet, különösen hosszabb utak vagy hidegindítások után.
  2. Rendszeres olajcsere: Ne várjunk a gyártó által ajánlott maximális futásteljesítményig, ha felhígult olajra gyanakszunk.
  3. Hibaelhárítás: Ha az olajszint emelkedik, azonnal keressük meg a probléma forrását, például a hűtőfolyadék szivárgást vagy az injektorok hibáját.
  4. Motor állapotának figyelemmel kísérése: A motor zajai, füstkibocsátása vagy a teljesítmény csökkenése mind figyelmeztető jelek lehetnek.

A megfelelő karbantartás és figyelem mellett a motor hosszú élettartamú és problémamentes maradhat, megelőzve a drága javításokat és a komolyabb meghibásodásokat.

A ciikk szerzője: Bajomi Vilmos „Olajos Vili”

Ha kenéstechnikai tanácsadásra van szüksége, vagy segítséget keres a megfelelő kenőanyagok kiválasztásához, forduljon hozzánk bizalommal az alábbi elérhetőségeken:

E-mail: olajosvili@gmail.com

Telefon: +36 30 285 8781

 

Rólunk

Bajomi Vilmos vagyok, az Olajos Vili alapítója. Az "Olajos Vili" név nem véletlenül ragadt rám – ügyfeleim így mentettek el a telefonjukba, mert mindig számíthattak rám, ha kenőanyagokról volt szó. Az olajipar iránti szenvedélyem és az évek során megszerzett széleskörű ismereteim révén váltam ismertté ezen a területen. Pályafutásomat 2007-ben kezdtem a Shell Hungary Zrt.-nél, ahol 2008-ban csatlakoztam az ipari kenőanyagok csapatához, mint Key Account Manager. Az itt töltött idő alatt mélyreható tapasztalatokat szereztem, különösen a gázmotoros és turbinás erőművek kenőanyagainak területén. A Shell nemzetközi gyáraiban szerzett ismeretek alapozták meg szakmai tudásomat. 2014-ben csatlakoztam a Lavina Szerviz Csoporthoz, Magyarország egyik vezető, márkafüggetlen kenőanyag-disztribútorához. Itt nem csak a Shell, hanem más jelentős márkák, mint a Mobil, Castrol, Eni/Agip, Total, Eurol, Texaco, Petronas és Q8 kenőanyagaival is intenzíven foglalkoztam. Ez az időszak lehetőséget adott számomra, hogy több gyártó fejlesztő központjába is betekintést nyerjek, és részt vegyek egyedi kenőanyagok kifejlesztésében és értékesítésében. 2016-tól a Lavina Szerviz Kft.-nél betöltött értékesítési pozíciómmal párhuzamosan az OlajShop.hu webáruház egyik tulajdonosaként a webáruház fejlesztése és irányítása is bekerült a napi feladataim közé. A szakmai vezetésem alatt a webáruház értékesítést közel tízszeresére, a látogató számát pedig közel hússzorosára növekedett, ami jelentős szakmai sikert hozott számomra, és tovább bővítette kapcsolati hálómat az iparágban. 2023-ban úgy döntöttem, hogy új kihívások után nézek, és létrehoztam az OlajosVili.hu-t. Ezen a platformon az elmúlt 15 év során szerzett tapasztalataimat osztom meg, hogy segítsek másoknak eligazodni a kenéstechnika bonyolult, de izgalmas világában. Az OlajosVili.hu célja, hogy hiteles információkat és gyakorlati tanácsokat nyújtson mindazoknak, akik megbízható megoldásokat keresnek a kenőanyagok területén.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

*