Milyen fékfolyadékot válasszak és milyen gyakran cseréljem?

Milyen fékfolyadékot válasszak és milyen gyakran cseréljem?

Járműkarbantartás: Amit a DOT 3, DOT 4, DOT 5.1 és DOT 5 fékfolyadékról tudni érdemes

 

A fékfolyadék kiválasztása az autó karbantartásának egyik legfontosabb lépése. Minden fékrendszer eltérő követelményekkel rendelkezik, és ezekhez más-más típusú fékfolyadékok felelnek meg. A jelenleg legelterjedtebb fékfolyadékok a DOT 3, DOT 4, DOT 5 és DOT 5.1. Vajon minden fékfolyadék ugyanolyan? Mi a különbség ezek között a speciális folyadékok között? Nézzük meg részletesen, mire érdemes figyelni.

 

Legutóbbi cikkünkben a szintetikus és ásványi motorolajok keverhetőségéről írtunk. Ezt a cikket IDE KATTINTVA tudja elolvasni.

 

Miért fontos a fékfolyadék?

A jármű fékrendszere kulcsfontosságú a sebesség szabályozásában, valamint a jármű lassításában és megállításában. A fékfolyadék egy speciális összetételű anyag, amely átviszi a fékpedál erejét a fékbetétekhez, ezáltal biztosítva a hatékony fékerőt. Emellett kenő- és korróziógátló tulajdonságai is vannak, amelyek hozzájárulnak a fékrendszer hatékony működéséhez, valamint annak élettartamát is meghosszabbítják. Mindezek miatt kiemelten fontos, hogy a megfelelő fékfolyadékot válasszuk.

 

A fékfolyadék főbb jellemzői

A fékrendszer extrém hőmérsékletek mellett működik, ezért a fékfolyadéknak különleges tulajdonságokkal kell rendelkeznie. Ezek a következők:

  • Nem összenyomható: Ez biztosítja a hatékony erőátvitelt.
  • Alacsony viszkozitás: Az ABS rendszerekkel való kompatibilitás érdekében.
  • Kenőképesség: A tömítések megfelelő kenése érdekében.
  • Korrózióállóság: A fékrendszer alkatrészeinek védelméért.
  • Magas forráspont: A magas hőmérséklet ellenállásáért és a párolgás elkerüléséért, amely befolyásolná a fékerő átvitelét.

 

Mi az a DOT?

A DOT az Egyesült Államok Közlekedési Minisztériumának (Department of Transportation) rövidítése. Ez a jelölés a Szövetségi Gépkocsi Biztonsági Szabványok (Federal Motor Vehicle Safety Standards, FMVSS) által meghatározott fékfolyadék típusokat jelöli, mint a DOT 3, DOT 4, DOT 5 és DOT 5.1.

Emellett ezek a fékfolyadékok más szabványokban is megtalálhatók, például az Autóipari Mérnökök Társasága (Society of Automotive Engineers, SAE) által kiadott J1703, J1704 és J1705 szabványokban, valamint a Nemzetközi Szabványügyi Szervezet (ISO) által meghatározott ISO 4925 3, 4, 5 és 5.1 osztályokban.

 

Miből áll a fékfolyadék?

A fékfolyadék összetevői között találhatók oldószerek (60-90%), kenőanyagok (5-30%) és adalékanyagok (2-5%). Az adalékanyagok közé tartoznak a korróziógátlók, amelyek megakadályozzák a fékrendszer fém alkatrészeinek korrózióját, valamint az antioxidánsok, amelyek gátolják az oldószer lebomlását és az üledék képződését.

Glikol alapú fékfolyadékok

  • DOT 3: Glikoléter alapú oldószert használ, és a hagyományos fékfolyadékok közé tartozik, amelyet az 1990-es évekig gyártott járművekben alkalmaztak. Minden fékrendszerhez és vezetési körülményhez megfelelő.
  • DOT 4: Glikolétert és borátészter vegyületeket tartalmaz, amelyek javítják a teljesítményét a DOT 3-hoz képest. A 2006 után gyártott autókban már ez a szabványos fékfolyadék. Ugyanúgy alkalmazható minden fékrendszerben.
  • DOT 5.1: Szintén glikolétert és borátészter vegyületeket tartalmaz, ám teljesítménye hasonlóan javított, mint a szilikon alapú DOT 5-é. Mondhatjuk, hogy ez a DOT 5 nem szilikon alapú változata, amely kompatibilis a DOT 3 és DOT 4 fékfolyadékokkal.

Autógyártók fékfolyadék előírása

Fontos megjegyezni, hogy a glikol alapú fékfolyadékokat óvatosan kell kezelni, mert károsíthatják a jármű fényezését.

Szilikon alapú fékfolyadékok

  • DOT 5: Ez a szilikon alapú fékfolyadék nem kompatibilis az ABS rendszerekkel, és nem keverhető más típusú fékfolyadékokkal. Előnye viszont, hogy nem károsítja a fényezést. Ezt a folyadékot speciális, igényes alkalmazásokra, például katonai járművekben vagy rendkívül hideg éghajlaton használják.

 

Keverhetők-e a fékfolyadékok?

Igen, de csak bizonyos feltételek mellett. A fékfolyadékok csak akkor keverhetők, ha a rendszerbe öntött új folyadék magasabb besorolású, mint az eredeti.

Például egy DOT 3 specifikációjú fékrendszerhez használhatunk DOT 4 vagy DOT 5.1 folyadékot. Ugyanez igaz a DOT 4 rendszerekre is, ahol a DOT 5.1 folyadék hozzáadható légtelenítés nélkül. Azonban soha ne töltsön DOT 4 rendszerhez DOT 3 fékfolyadékot, mert a DOT 3 nem fogja tudni teljesíteni a magasabb hőmérsékleti követelményeket.

Fontos megjegyezni, hogy a DOT 5 fékfolyadékot nem szabad más típusú fékfolyadékkal keverni, mivel az szilikon alapú.

A fékrendszer optimális teljesítménye érdekében a legjobb, ha a régi fékfolyadékot teljesen lecseréljük friss folyadékra.

 

Mit jelentenek a fékfolyadék száraz és nedves forráspontjai?

A száraz és nedves forráspontok fontos jellemzői a fékfolyadékoknak, és meghatározzák azok teljesítményét.

  • Száraz forráspont: Az a hőmérséklet, amelyen a fékfolyadék forrni kezd, mielőtt szennyeződne vagy nedvességet szívna fel.
  • Nedves forráspont: Az a hőmérséklet, amelyen a fékfolyadék forrni kezd, miután a rendszerben eltöltött bizonyos időt, és nedvességgel érintkezett.

Fékfolyadék szabványok specifikációi

A DOT 3, DOT 4 és DOT 5.1 fékfolyadékok higroszkóposak, ami azt jelenti, hogy vizet szívnak fel, ezért két különböző forrásponttal rendelkeznek. Ezzel szemben a DOT 5 szilikon alapú, erősen hidrofób, azaz vizet taszító, ezért forráspontjai stabilabbak (260 °C száraz, 180 °C nedves forráspont).

 

Milyen gyakran kell cserélni a fékfolyadékot?

A legtöbb járműgyártó azt ajánlja, hogy a fékfolyadékot 2-3 évente vagy 30 000-40 000 kilométer megtétele után cseréljük le. Érdemes azonban figyelembe venni, hogy ezek az értékek gyártónként eltérhetnek, így mindig a legjobb, ha a gyártó által megadott karbantartási útmutatót követjük.

Ez a néhány tanács segíthet abban, hogy a fékrendszered mindig optimális állapotban legyen, és biztonságosan használhasd járművedet. Ne felejtsd el, hogy a megfelelő fékfolyadék kiválasztása és rendszeres cseréje kulcsfontosságú a jármű teljesítménye és biztonsága szempontjából!

 

A cikk szerzője: Bajomi Vilmos „Olajos Vili”

Ha kenéstechnikai tanácsadásra van szüksége, vagy segítséget keres a megfelelő kenőanyagok kiválasztásához, forduljon hozzánk bizalommal az alábbi elérhetőségeken:

Telefon: +36 30 285 8781

Rólunk

Bajomi Vilmos vagyok, az Olajos Vili alapítója. Az "Olajos Vili" név nem véletlenül ragadt rám – ügyfeleim így mentettek el a telefonjukba, mert mindig számíthattak rám, ha kenőanyagokról volt szó. Az olajipar iránti szenvedélyem és az évek során megszerzett széleskörű ismereteim révén váltam ismertté ezen a területen. Pályafutásomat 2007-ben kezdtem a Shell Hungary Zrt.-nél, ahol 2008-ban csatlakoztam az ipari kenőanyagok csapatához, mint Key Account Manager. Az itt töltött idő alatt mélyreható tapasztalatokat szereztem, különösen a gázmotoros és turbinás erőművek kenőanyagainak területén. A Shell nemzetközi gyáraiban szerzett ismeretek alapozták meg szakmai tudásomat. 2014-ben csatlakoztam a Lavina Szerviz Csoporthoz, Magyarország egyik vezető, márkafüggetlen kenőanyag-disztribútorához. Itt nem csak a Shell, hanem más jelentős márkák, mint a Mobil, Castrol, Eni/Agip, Total, Eurol, Texaco, Petronas és Q8 kenőanyagaival is intenzíven foglalkoztam. Ez az időszak lehetőséget adott számomra, hogy több gyártó fejlesztő központjába is betekintést nyerjek, és részt vegyek egyedi kenőanyagok kifejlesztésében és értékesítésében. 2016-tól a Lavina Szerviz Kft.-nél betöltött értékesítési pozíciómmal párhuzamosan az OlajShop.hu webáruház egyik tulajdonosaként a webáruház fejlesztése és irányítása is bekerült a napi feladataim közé. A szakmai vezetésem alatt a webáruház értékesítést közel tízszeresére, a látogató számát pedig közel hússzorosára növekedett, ami jelentős szakmai sikert hozott számomra, és tovább bővítette kapcsolati hálómat az iparágban. 2023-ban úgy döntöttem, hogy új kihívások után nézek, és létrehoztam az OlajosVili.hu-t. Ezen a platformon az elmúlt 15 év során szerzett tapasztalataimat osztom meg, hogy segítsek másoknak eligazodni a kenéstechnika bonyolult, de izgalmas világában. Az OlajosVili.hu célja, hogy hiteles információkat és gyakorlati tanácsokat nyújtson mindazoknak, akik megbízható megoldásokat keresnek a kenőanyagok területén.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

*