Az autók belsőégésű motorjának olajfogyasztása – Mi az a mennyiség ami még normális?

Az autók belsőégésű motorjának olajfogyasztása – Mi az a mennyiség ami még normális?

Az autók belsőégésű motorjának olajfogyasztása

 

A belsőégésű motorok esetében az olajfogyasztás kérdése kiemelten fontos a motor élettartama és teljesítménye szempontjából. Az olaj nemcsak a mozgó alkatrészek kenéséért felelős, hanem hőelvezető, tisztító és korrózióvédő szerepet is betölt. Az olajfogyasztás változása különféle problémákra utalhat, ezért elengedhetetlen az olajszint rendszeres ellenőrzése és a fogyasztás figyelemmel kísérése.

 

Leutóbbi cikkünkben arról olvashat, hogy milyen esetben érdemes 0W-30 viszkozitású motorolajat választani 5W-30 helyett. Ezt a cikket IDE KATTINTVA olvashatja el.

 

Normális olajfogyasztás

A motorok olajfogyasztása különböző tényezőktől függ, beleértve a motor típusát, a jármű korát, a futásteljesítményét vagy akár a használat módját. Új konstrukciójú fiatal járműveknél az olajfogyasztás minimális, jellemzően az üzemanyag fogyasztás 0,05-0,5%-a. Ez 6-8 literes fogyasztás esetén  0,05 Liter – 0,3 Liter /ezer kilométer mennyiséget jelent. Ez egy  A régebbi konstrukciójú,  idősebb és akár nagyobb futásteljesítményű autók esetében az alapszabály, hogy egy jó állapotú motor 0,5 és 3 dl motorolajat fogyaszt 1000 kilométereként azonban ez az érték a futott kilométerek számának emelkedésével magasabb lehet, akár 0,5-1 liter is ezer kilométereként. A gyártók általában specifikálják az adott típusra vonatkozó normál olajfogyasztási értékeket, amelyek az autó használati útmutatójában találhatók meg. A járműgyártó általában 1 liter / 1000 km mértékig elfogadhatónak tekinti az olajfogyasztás mértékét, viszont ez az olajfogyasztási mennyiség már súlyos lerakódásokat képez mind a motor égésterében, mind pedig a teljes kipufogó rendszerben.

 

Magas olajfogyasztás

Az 1 liter feletti olajfogyasztás ezer kilométereként már jelentősnek tekinthető, és arra utalhat, hogy a motorban valamilyen műszaki probléma áll fenn. A túlzott olajfogyasztás nemcsak költséges, hanem hosszú távon motorkopáshoz vezethet és károsíthatja a motor belső alkatrészeit is.

 

Az emelkedett olajfogyasztás okai

Az olajfogyasztás növekedésének hátterében több ok állhat:

  1. Kopott dugattyúgyűrűk: A dugattyúgyűrűk feladata a henger és a dugattyú közötti tömítés biztosítása. Ha ezek az alkatrészek elhasználódnak vagy megsérülnek, az olaj könnyen bejuthat az égéstérbe, ahol elég, így növelve az olajfogyasztást. A kopott dugattyúgyűrűk cseréje szakértelmet igényel, és általában a motor szétszerelésével jár.
  2. Elhasználódott szelepszár-szimeringek: A szelepszár-szimeringek feladata az olaj visszatartása a szelepfedél alatt. Ha ezek az alkatrészek elöregednek vagy megsérülnek, az olaj beszivároghat a hengerfejbe, ahol elégethet. Az elhasználódott szimeringek cseréje rendszerint a hengerfej felújításával jár.
  3. Túlzott olajnyomás: A túlzott olajnyomás okozhatja, hogy az olaj átpréselődik a tömítéseken és szivárog. Az olajnyomás rendszeres ellenőrzése és szükség esetén annak beállítása segíthet megelőzni a túlzott olajfogyasztást.
  4. Motor tömítetlenségek: A különböző tömítések, például a szelepfedél tömítés vagy az olajteknő tömítés hibája is okozhat olajszivárgást. Ezek a tömítetlenségek általában a tömítések elöregedése vagy nem megfelelő felszerelése miatt alakulnak ki. A hibás tömítések cseréje elengedhetetlen az olajszivárgások megszüntetéséhez.
  5. Elhasználódott turbófeltöltő: A turbófeltöltők, amelyek nem megfelelően működnek, szintén okozhatnak olajfogyasztási problémákat. A turbófeltöltő csapágyainak kopása vagy sérülése esetén az olaj beszivároghat a feltöltőbe, és a kipufogórendszeren keresztül elégethet. A turbófeltöltő rendszeres ellenőrzése és szükség esetén javítása vagy cseréje kulcsfontosságú lehet az olajfogyasztás csökkentésében.
  6. Túl alacsony viszkozitású motorolaj
  7. Nehéz terhelés, extrém körülmények, sportos vezetési stílus: Sok más tényező mellett ha nehéz terhet vontatunk, lakókocsit húzunk, vagy az átlagosnál sprotosabban vezetünk az mind hatással van az olajfogyasztásra. Minél keményebben dolgozik egy motor, annál több olajat fogyaszt.
  8. Túl sok egyhelyben való üres járat: Alapjáraton a motor alkatrészei kevésbé tömítenek, emiatt a normál használathoz képest több motorolajat éget el a motor.

 

Az emelkedett olajfogyasztás diagnosztikája

Az olajfogyasztás növekedésének okainak feltárása alapos diagnosztikát igényel. A következő lépések segíthetnek a probléma azonosításában:

  1. Kompressziómérés: A motor hengereinek kompressziójának mérése segíthet azonosítani a kopott dugattyúgyűrűket vagy a hibás szelepszár-szimeringeket.
  2. Olajnyomás-ellenőrzés: Az olajnyomás rendszeres ellenőrzése és beállítása segíthet megelőzni a túlzott olajfogyasztást.
  3. Vizuális ellenőrzés: A motor külső részének alapos vizuális ellenőrzése segíthet az olajszivárgások helyének meghatározásában.
  4. Olajanalízis / olajminta vizsgálat: Az olajminták laboratóriumi elemzése információt nyújthat az olajban található szennyeződésekről és kopási termékekről, amelyek segíthetnek a probléma forrásának azonosításában.

 

Megoldások az olajfogyasztás csökkentésére

Az olajfogyasztás növekedésének kezelése a probléma okának azonosítását és megfelelő javítását igényli. Az alábbi megoldások segíthetnek:

  1. Dugattyúgyűrűk és szelepszár-szimeringek cseréje: Ha a diagnosztika során kiderül, hogy ezek az alkatrészek kopottak vagy sérültek, cseréjük elkerülhetetlen. Ez általában a motor szétszerelésével és alapos felújításával jár.
  2. Olajnyomás ellenőrzése és beállítása: Az olajnyomás rendszeres ellenőrzése és szükség esetén annak beállítása segíthet megelőzni a túlzott olajfogyasztást.
  3. Tömítések cseréje: A sérült tömítések cseréje elengedhetetlen az olajszivárgások megszüntetéséhez. A tömítések cseréje általában egyszerűbb karbantartási feladat, amely gyorsan elvégezhető.
  4. Turbófeltöltő ellenőrzése és javítása: A turbófeltöltő rendszeres ellenőrzése és szükség esetén javítása vagy cseréje is fontos lehet az olajfogyasztás optimalizálása érdekében. A turbófeltöltő felújítása vagy cseréje szakértelmet igényel, és általában specializált műhelyben történik.
  5. Megfelelő viszkozitású motorolaj választása
  6. Változtatás a vezetési stíluson

Összefoglalás

Az autók belsőégésű motorjának olajfogyasztása különféle tényezőktől függ, és normális esetben viszonylag alacsony. Azonban a kopott dugattyúgyűrűk, elhasználódott szelepszár-szimeringek, túlzott olajnyomás, motor tömítetlenségek és a hibás turbófeltöltő mind hozzájárulhatnak a megemelkedett olajfogyasztáshoz. A rendszeres karbantartás és a megfelelő diagnosztika segíthet az ilyen problémák megelőzésében és megoldásában, ezáltal biztosítva a motor hosszú élettartamát és megbízható működését. A motorolaj rendszeres cseréje, az olajnyomás figyelemmel kísérése és a kopó alkatrészek időbeni cseréje mind hozzájárulhatnak ahhoz, hogy a motor optimális teljesítményt nyújtson és minimális olajfogyasztás mellett működjön.

 

A cikk szerzője: Bajomi Vilmos „Olajos Vili”

Ha kenéstechnikai tanácsadásra van szüksége, vagy segítséget keres a megfelelő kenőanyagok kiválasztásához, forduljon hozzánk bizalommal az alábbi elérhetőségeken:

Telefon: +36 30 285 8781

Email: olajosvili@gmail.com

Rólunk

Bajomi Vilmos vagyok, az Olajos Vili alapítója. Az "Olajos Vili" név nem véletlenül ragadt rám – ügyfeleim így mentettek el a telefonjukba, mert mindig számíthattak rám, ha kenőanyagokról volt szó. Az olajipar iránti szenvedélyem és az évek során megszerzett széleskörű ismereteim révén váltam ismertté ezen a területen. Pályafutásomat 2007-ben kezdtem a Shell Hungary Zrt.-nél, ahol 2008-ban csatlakoztam az ipari kenőanyagok csapatához, mint Key Account Manager. Az itt töltött idő alatt mélyreható tapasztalatokat szereztem, különösen a gázmotoros és turbinás erőművek kenőanyagainak területén. A Shell nemzetközi gyáraiban szerzett ismeretek alapozták meg szakmai tudásomat. 2014-ben csatlakoztam a Lavina Szerviz Csoporthoz, Magyarország egyik vezető, márkafüggetlen kenőanyag-disztribútorához. Itt nem csak a Shell, hanem más jelentős márkák, mint a Mobil, Castrol, Eni/Agip, Total, Eurol, Texaco, Petronas és Q8 kenőanyagaival is intenzíven foglalkoztam. Ez az időszak lehetőséget adott számomra, hogy több gyártó fejlesztő központjába is betekintést nyerjek, és részt vegyek egyedi kenőanyagok kifejlesztésében és értékesítésében. 2016-tól a Lavina Szerviz Kft.-nél betöltött értékesítési pozíciómmal párhuzamosan az OlajShop.hu webáruház egyik tulajdonosaként a webáruház fejlesztése és irányítása is bekerült a napi feladataim közé. A szakmai vezetésem alatt a webáruház értékesítést közel tízszeresére, a látogató számát pedig közel hússzorosára növekedett, ami jelentős szakmai sikert hozott számomra, és tovább bővítette kapcsolati hálómat az iparágban. 2023-ban úgy döntöttem, hogy új kihívások után nézek, és létrehoztam az OlajosVili.hu-t. Ezen a platformon az elmúlt 15 év során szerzett tapasztalataimat osztom meg, hogy segítsek másoknak eligazodni a kenéstechnika bonyolult, de izgalmas világában. Az OlajosVili.hu célja, hogy hiteles információkat és gyakorlati tanácsokat nyújtson mindazoknak, akik megbízható megoldásokat keresnek a kenőanyagok területén.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

*