Motorolaj jelölések – Így értelmezd a motorolaj flakonján található jelöléseket

Motorolaj jelölések – Így értelmezd a motorolaj flakonján található jelöléseket
A motorolaj kiválasztása során az egyik legfontosabb lépés a flakon címkéjén található információk megfelelő értelmezése. Egy motorolaj címkéje rengeteg adatot tartalmaz, amely meghatározza az olaj típusát, minőségét és felhasználhatóságát.
Korábbi cikkünk a szintetikus motorolajok tulajdonságairól szólt. Ezt a cikket IDEA KATTINTVA tudja elolvasni
Motorolaj jelölések – Így értelmezd a motorolaj flakonján található jelöléseket
A motorolaj címkéjén számos információ található, amelyek meghatározzák az adott kenőanyag jellemzőit és alkalmasságát különböző motorokhoz. Az alábbiakban részletesen bemutatjuk a legfontosabb jelöléseket és azok jelentését.
A motorolaj címkéjén található tipikus jelölések
A motorolaj flakonján az alábbi főbb jelölések szerepelnek:
- Gyártó és márka
- Viszkozitási osztály (pl. 5W-30, 10W-40)
- Alapolaj típusa (ásványi, rész-szintetikus vagy teljesen szintetikus)
- Teljesítményszintek (API, ACEA, ILSAC, JASO szabványok)
- Járműgyártói specifikációk (OEM előírások, pl. VW 504.00, MB 229.51)
- Egyéb minősítések és kiegészítő információk
1. Motorolaj gyártója és márkája
A motorolaj gyártójának kiválasztása kulcsfontosságú, mivel a jól ismert és elismert márkák megbízhatóbb minőséget és konzisztenciát kínálnak. Az olyan neves gyártók, mint a Castrol, Mobil, Shell, Total, Valvoline vagy Liqui Moly szigorú tesztelési és minőségellenőrzési folyamatokon keresztül biztosítják termékeik megbízhatóságát.
Márkán belüli különböző minőségi szintek:
- Castrol: GTX (alap), Magnatec (középkategória), Edge (prémium)
- Mobil: Mobil Super (alap), Mobil 1 (prémium)
- Shell: Helix HX5 (ásványi), Helix HX7 (szintetikus keverék), Helix Ultra (teljesen szintetikus)
2. Motorolajok viszkozitási osztályai
A motorolajok viszkozitása azt jelzi, hogy az olaj mennyire folyékony vagy sűrű különböző hőmérsékleteken. A viszkozitási osztályokat a SAE (Society of Automotive Engineers) határozza meg, és a leggyakoribbak a következők:
- 0W-20
- 5W-30
- 10W-40
- 15W-40
A jelölés első száma (pl. 0W, 5W, 10W) azt mutatja, hogy az olaj milyen hideg környezetben marad megfelelően folyékony. Minél alacsonyabb ez a szám, annál jobban viselkedik hidegindításnál. Az „W” (Winter, azaz tél) azt jelzi, hogy az adott olaj alacsony hőmérsékleten is megfelelően ken.
A második szám (pl. 20, 30, 40) a motor üzemi hőmérsékletén (kb. 100°C) mért viszkozitást mutatja. Minél nagyobb ez a szám, annál vastagabb marad az olaj magas hőmérsékleten.
0W-20 vs. 5W-30 – Mi a különbség?
- A 0W-20 olaj hidegindításnál sokkal folyékonyabb, így gyorsabb kenést biztosít, különösen hideg éghajlaton. Ugyanakkor melegben vékonyabb marad, ami alacsonyabb belső ellenállást és jobb üzemanyag-fogyasztást eredményez.
- A 5W-30 valamivel sűrűbb hidegindításnál és üzemi hőmérsékleten is, így nagyobb védelmet nyújt nagyobb terhelésnél és melegebb éghajlaton.
Miért fontos betartani a gyártó által ajánlott viszkozitási osztályt?
Ha túl híg olajat használunk (pl. 0W-20 egy olyan motorba, amelyhez 5W-40-et írnak elő), akkor az olajfilm nem biztosít elégséges védelmet, ami gyorsabb kopáshoz és esetleges motorkárosodáshoz vezethet.
Ha túl sűrű olajat használunk (pl. 10W-40 egy olyan motorba, amelyhez 0W-20-at javasolnak), akkor hidegindításkor az olaj nehezebben jut el a kenési pontokra, ami súrlódást és kopást növelhet, valamint a motor hatékonyságát is ronthatja.
Ezért mindig célszerű betartani a gyártó által előírt viszkozitási osztályt, hogy a motor hosszú élettartamú és megfelelően védett maradjon.
3. Motorolajok alapolajai
A motorolajok egyik legfontosabb összetevője az alapolaj, amely az olaj térfogatának 70-90%-át teszi ki. Az alapolaj határozza meg az olaj viszkozitását, hőállóságát, oxidációs stabilitását és kenési tulajdonságait. Az API (American Petroleum Institute) öt fő csoportra osztja az alapolajokat:
Ásványi motorolajok
Ezek kőolaj finomításával előállított természetes alapolajok. Költséghatékonyak, de kevésbé ellenállóak az oxidációval és hőhatásokkal szemben.
- Group I.: Régebbi finomítási technológiával készül, viszonylag sok szennyeződést tartalmaz. Ma már nem jellemző a hasznnjálatuk
- Group II.: Hidrogénezett, tisztább, jobb teljesítményt és hosszabb élettartamot biztosít.
- Group III.: A Group III.-ba tartozó olajokat ásványi olajból hidrogénezéssel és egyéb eljárásokkal finomítják. Ezek már nagyon tiszták és közelítenek a szintetikus olajok teljesítményéhez.
Jellemző felhasználás: Alapvető kenési igények, régebbi vagy alacsony teljesítményű motorok, ipari kenőanyagok.
Fél- vagy részszintetikus motorolajok
Általában Group III.-ba tartozó alapolaj és egy teljesen szintetikus alapolaj keveréke adja a motorolaj alapján. Nem minden fél- vagy rész-szintetikus motorolaj hasonló minőségű, mivel már akár 5% szintetikus alapolaj aránytól hívhatjuk így a motorolajat. Minél magasabb a szintetikus arány, annál jobb minőségű lesz a motorolaj. Jellemzően az 5W-30 és 5W-40 motorolajok fél vagy rész-szintetikusak.
Jellemzők:
✔️ Jobb oxidációs stabilitás és hőállóság, mint az ásványi olajoknál
✔️ Alacsonyabb párolgási veszteség
✔️ Költséghatékonyabb alternatíva a teljesen szintetikus olajokhoz képest
Felhasználás: Modern motorok, amelyek közepes igénybevételnek vannak kitéve.
Szintetikus motorolajok
- IV. csoport – PAO (Polialfaolefin): Teljesen mesterséges alapolaj, amelyet laboratóriumi körülmények között állítanak elő. Kiváló hidegindítási tulajdonságokkal, hőállósággal és alacsony párolgási veszteséggel rendelkezik.
- V. csoport – Egyéb szintetikus olajok: Ide tartoznak az észterek és egyéb speciális alapolajok, amelyeket nagy teljesítményű vagy speciális alkalmazásokhoz fejlesztenek. Az észterek például kiváló kenési és tisztító tulajdonságokkal rendelkeznek.
Általában a 0W-s motorolajok teljesen szintetikus alapolajból készülnek. Ezeknek mind a hidegindítási tulajdonsága, mind a magas hőmérsékleti ellenállása jobb, mint az ásványi vagy fél szintetikus alapolajoké.
Jellemzők:
✔️ Kimagasló teljesítmény szélsőséges hőmérsékleteken
✔️ Hosszabb élettartam, kevesebb lerakódás
✔️ Kiváló védelmet nyújt nagy terhelés alatt
Felhasználás: Magas teljesítményű motorok, modern turbófeltöltős és közvetlen befecskendezéses motorok, motorsport, hosszú csereperiódusú motorolajok.
4. Motorolaj teljesítményszinteket meghatározó főbb szervezetek
A motorolajok minőségét és teljesítményét különböző nemzetközi szervezetek szabványai és követelményei határozzák meg. A motorolaj flakonján ezeket a teljesítményszinteket is megtaláljuk. Főbb szervezetek ACEA, API, ILSAC és JASO.
Minden szervezet más-más szempontokat vesz figyelembe:
- ACEA – Európai járművekhez optimalizált követelmények
- API – Amerikai és globális szabványok benzin- és dízelmotorokhoz
- JASO – Japán járművek és motorkerékpárok speciális igényei
- ILSAC – Üzemanyag-takarékos motorolajok szabványosítása
ACEA (Association des Constructeurs Européens d’Automobiles) – Európai Autógyártók Szövetsége
Az ACEA az európai autógyártók szervezete, amely a motorolajokat teljesítményszintek szerint osztályozza. Az ACEA előírásai figyelembe veszik a modern európai motorok speciális követelményeit, például a turbófeltöltős, közvetlen befecskendezéses és részecskeszűrős dízelmotorokat.
Főbb kategóriák:
- A/B – Személyautók és könnyű haszongépjárművek benzin- és dízelmotorjaihoz
- C – Alacsony hamutartalmú olajok (Low SAPS) katalizátorok és részecskeszűrők védelmére
- E – Nagy teljesítményű haszongépjárművekhez (teherautók, buszok, munkagépek)
API (American Petroleum Institute) – Amerikai Kőolaj Intézet
Az API az Egyesült Államokban elterjedt motorolaj-minősítési rendszer, amely a motorvédelmet és az üzemanyag-hatékonyságot vizsgálja. Az API osztályozásában két fő kategória létezik:
- S (Service) sorozat – Benzinmotorokhoz, pl.: API SP, SN, SM, SL
- C (Commercial) sorozat – Dízelmotorokhoz, pl.: API CK-4, CJ-4, CI-4
A legújabb API szabványok figyelembe veszik a modern motorok növekvő igényeit, például a kopásvédelmet, a lerakódások csökkentését és az üzemanyag-fogyasztás optimalizálását.
ILSAC (International Lubricants Standardization and Approval Committee) – Nemzetközi Kenőanyag Szabványosítási Bizottság
Az ILSAC az amerikai és japán autógyártók közös szervezete, amely az API szabványokhoz kapcsolódóan szigorúbb követelményeket támaszt a benzinmotorok kenőanyagaira. Az ILSAC normák elsősorban az üzemanyag-hatékonyságot és a motorvédelem hosszú távú biztosítását célozzák meg.
Főbb ILSAC osztályok:
- ILSAC GF-6A és GF-6B – Modern alacsony viszkozitású olajok üzemanyag-megtakarítási és kopásvédelmi követelményekkel
- ILSAC GF-5 (korábbi szabvány) – Benzinmotoros járművekhez, nagy tisztasági és oxidációállósági elvárásokkal
Melyiket érdemes választani?
- Normál használathoz vagy év feletti járművekben: ásványi vagy rész szintetikus alapolaj
- Hosszú élettartamhoz és védelemhez: teljesen szintetikus, általában PAO alapolaj
- Extrém terheléshez és teljesítményhez: a Group V alapolaj családba tartozó észterek vagy speciális szintetikus olajok
JASO (Japanese Automotive Standards Organization) – Japán Autóipari Szabványügyi Szervezet
A JASO szabványokat elsősorban a japán autógyártók és motorkerékpár-gyártók használják. Különösen fontos a kétütemű és négyütemű motorkerékpárok esetében, mivel ezek a motorok eltérő kenési követelményeket támasztanak.
Főbb JASO besorolások:
- JASO MA/MA2 – Négyütemű motorkerékpárokhoz, amelyeknél a motorolaj a kuplungot és a sebességváltót is keni
- JASO MB – Négyütemű robogókhoz, ahol nincs nedves tengelykapcsoló
- JASO FC/FD – Kétütemű motorokhoz, alacsony füstképződés és tisztaság érdekében
Mivel a 4 szervezet közül az Európai ACEA a legszigorúbb, ezért a megfelelő motorolaj kiválasztása során érdemes vagy erre vagy a gépgyártói szabványra hagyatkozni. Az ACEA jelenleg érvényes személygépjárművekre vonatkozó teljesítményszintjei itt kerülnek bemutatásra részletesen:
ACEA A/B kategória – Hagyományos benzin- és dízelmotoros személyautókhoz
Ez a kategória a hagyományos benzinmotorok és dízelmotoros személyautók, valamint könnyű haszongépjárművek követelményeinek megfelelő olajokat tartalmazza.
- ACEA A3/B3 – Megszűnt
- ACEA A3/B4
- Magas teljesítményű benzin- és közvetlen befecskendezéses dízelmotorokhoz
- Kiemelkedő kopásvédelem és tisztaság
- Hosszabb olajcsere-intervallumokra is alkalmas
- Alkalmazható közvetlen befecskendezéses dízelmotorokhoz
- ACEA A5/B5
- Alacsony viszkozitású, üzemanyag-takarékos olaj
- Csak olyan motorokhoz ajánlott, amelyekhez a gyártó kifejezetten ezt írja elő
- Nem alkalmas régebbi vagy nagy terhelésű motorokhoz
- ACEA A7/B7
- A legújabb üzemanyag-takarékos teljesítményszint
- Az A7/B7 kifejezetten a nagyobb nyomású, közvetlen befecskendezéses, turbófeltöltős motorokhoz készült, amelyeknél az üzemanyag-hatékonyság és a kopásvédelem egyaránt kulcsfontosságú.
- Üzemanyag-takarékosság: Alacsony viszkozitású, alacsony belső súrlódású olaj, amely hozzájárul a fogyasztás csökkentéséhez és a CO₂-kibocsátás mérsékléséhez.
- Turbófeltöltős és közvetlen befecskendezéses motorokhoz optimalizált: Kiemelkedő védelmet biztosít a LSPI (Low-Speed Pre-Ignition), azaz az alacsony fordulatszámú előgyújtás ellen, amely egy gyakori probléma a modern, kis köbcentis turbómotoroknál.
- Új generációs közvetlen befecskendezéses benzines és dízelmotorokhoz
- Start-stop rendszerrel ellátott járművekhez
- Olyan autókhoz, ahol a gyártó kifejezetten A7/B7 teljesítményszintű olajat ír elő
ACEA C kategória – Alacsony hamutartalmú (Low SAPS) olajok
A C-szériás motorolajok kifejezetten modern motorokhoz készülnek, amelyek kipufogógáz-kezelő rendszerekkel (pl. katalizátor, részecskeszűrő – DPF) vannak felszerelve. Ezek az olajok csökkentett szulfáthamu-, foszfor- és kéntartalommal rendelkeznek, így segítenek a szűrőrendszerek élettartamának meghosszabbításában.
- ACEA C1
- Nagyon alacsony hamutartalmú olaj
- Kifejezetten a legmodernebb dízelmotorokhoz készült
- Kiemelkedő üzemanyag-megtakarítási képesség
- Nem minden motor kompatibilis vele, ezért ellenőrizni kell a gyártói előírásokat
- ACEA C2
- Közepes hamutartalmú (Mid SAPS) olaj, amely segít csökkenteni a részecskeszűrők eltömődését
- Üzemanyag-takarékos és alacsony súrlódású
- Főként modern benzin- és dízelmotorokhoz ajánlott
- ACEA C3
- Közepes hamutartalmú olaj, amely a motor védelmére és hosszabb élettartamára fókuszál
- Nem kifejezetten üzemanyag-takarékos, de nagyobb igénybevétel esetén jobban védi a motort, mint a C2
- Széles körben alkalmazható modern járművekben
- ACEA C4
- Alacsony hamutartalmú olaj
- Kifejezetten modern dízelmotorokhoz készült
- Nem keverhető más olajokkal, mert speciális összetételű
- ACEA C5
- Rendkívül alacsony viszkozitású, üzemanyag-takarékos olaj
- Csak olyan motorokhoz alkalmazható, amelyekhez ezt a specifikációt írják elő
- Továbbfejlesztett változata a C2-nek és C3-nak
- ACEA C6 (legújabb szabvány)
- Továbbfejlesztett üzemanyag-hatékonyság és motorvédelem
- A legmodernebb motorok követelményeit figyelembe véve készült
- Kiváló teljesítményt nyújt turbófeltöltős és közvetlen befecskendezéses motoroknál
5. Járműgyártói motorolaj szabványok
A motorolajok minőségét és teljesítményét nemcsak az ACEA, API, ILSAC vagy JASO szabványok határozzák meg, hanem az egyes járműgyártók saját előírásai is. A járműgyártói szabványok még fontosabbak, mint az általános teljesítményszintek, mert az adott gyártó motorjainak specifikus igényeire szabott követelményeket tartalmaznak.
Ezek a szabványok biztosítják:
✔ Hosszabb motorélettartamot és megbízhatóságot
✔ Kompatibilitást a modern kipufogógáz-utókezelő rendszerekkel (pl. DPF, katalizátorok)
✔ Megfelelő kopásvédelmet és lerakódásgátlást
✔ Az előírt olajcsere-intervallumok betartását
Ha egy olaj nem felel meg a gyártó által előírt szabványnak, az akár garanciaelvesztést is eredményezhet, illetve hosszú távon károsíthatja a motort és a kipufogógáz-kezelő rendszereket
Legismertebb járműgyártók saját motorolaj-szabványai
A következő autógyártók rendelkeznek saját olajspecifikációkkal, amelyek meghatározzák az adott motorokhoz használható olajok követelményeit:
Volkswagen csoport (VW, Audi, Skoda, Seat)
- VW 504.00 / 507.00
- Hosszú csereperiódusú (LongLife) motorolaj benzines és dízelmotorokhoz
- Alacsony hamutartalmú (Low SAPS), DPF-kompatibilis
- 5W-30 viszkozitású olajok felelnek meg ennek
- Kompatibilis: 2005 utáni VW, Audi, Skoda, Seat modellek
- VW 502.00 / 505.00
- Rövidebb olajcsere-periódusú benzin- és dízelmotoros autókhoz
- 5W-40 vagy 10W-40 olajok felelnek meg
- Kompatibilis: Régebbi Volkswagen-csoportos modellek
VW 508.00 / 509.00
- Alacsony viszkozitású, üzemanyag-takarékos motorolaj
- 0W-20 viszkozitás, amely alacsony súrlódású működést biztosít
- Speciálisan az új generációs Volkswagen-csoportos motorokhoz készült
- Alacsony hamutartalmú (Low SAPS) összetétel, amely kíméli a katalizátorokat és részecskeszűrőket (DPF)
- Hosszú csereperiódusra (LongLife) optimalizált
- 2018 utáni EA211 EVO benzinmotorok (VW Golf, Passat, Audi A3, Skoda Octavia stb.)
- 2018 utáni EA288 EVO dízelmotorok
- Újabb Audi, Seat és Skoda modellek, amelyek alacsony viszkozitású olajat igényelnek
BMW
- BMW Longlife-04 (LL-04)
- Alacsony hamutartalmú (Low SAPS), DPF-barát olaj
- Hosszú csereperiódusokhoz (LongLife) fejlesztve
- Kompatibilis: 2004 utáni BMW modellek, különösen dízelek
- BMW Longlife-01 (LL-01)
- Magas teljesítményű motorokhoz, de nem alacsony hamutartalmú
- Főként benzinmotorokhoz ajánlott
- Kompatibilis: 2001 utáni BMW modellek
- BMW Longlife-17 FE (LL-17 FE)
- Kifejezetten az újabb BMW benzinmotorokhoz készült
- 0W-20 viszkozitás, amely csökkenti a belső súrlódást és növeli az üzemanyag-hatékonyságot
- Alacsony hamutartalmú (Low SAPS) összetétel, amely kíméli a kipufogógáz-utókezelő rendszereket
- Hosszabb olajcsere-intervallumokra tervezték
- 2017 utáni BMW modellek, különösen a háromhengeres és négyhengeres B38, B48, B58 motorokkal
- Nem használható a régebbi BMW-kben, amelyek LL-01 vagy LL-04 olajat igényelnek.
- BMW Longlife-19 FE (LL-19 FE)
- A legújabb BMW motorolaj tervezett specifikáció
- 0W-30 viszkozitás, amely különösen hidegindításnál biztosít jobb kenést és jobb motorvédelmet a szélsőséges motorműködés mellett
- Teljesen szintetikus motorolaj
- Továbbfejlesztett LSPI-védelem (Low-Speed Pre-Ignition – alacsony fordulaton történő előgyújtás elleni védelem)
- Használható a BMW LL-01 és BMW LL-04 specifikáció használatát előíró modellekben is
Mercedes-Benz (Daimler, MB-Approval)
- MB 229.51
- Alacsony hamutartalmú (Low SAPS), DPF-kompatibilis
- Hosszabb csereperiódushoz ajánlott
- Kompatibilis: 2005 utáni Mercedes dízel- és benzinmotorok
- MB 229.5
- Hosszú csereperiódusú, de nem Low SAPS
- Kompatibilis: régebbi benzin- és dízelmotorok
General Motors (Opel, Chevrolet, Vauxhall, GM)
- dexos2
- Alacsony hamutartalmú olaj, amely DPF és TWC (háromutas katalizátor) védelemmel rendelkezik
- Kompatibilis: 2010 utáni Opel, Chevrolet, GM modellek
- dexos1 Gen 2
- Kifejezetten benzines motorokhoz fejlesztett üzemanyag-takarékos olaj
- Kompatibilis: Főként amerikai GM járművekhez
Ford
- Ford WSS-M2C913-D
- Alacsony viszkozitású, üzemanyag-takarékos olaj
- Kompatibilis: Legtöbb Ford dízelmotor, kivéve újabb EcoBlue motorok
- Ford WSS-M2C952-A1
- Legújabb Ford EcoBoost motorokhoz kifejlesztett olaj
- Kiváló LSPI (Low-Speed Pre-Ignition) védelem
PSA Group (Peugeot, Citroën, Opel)
- PSA B71 2290
- Alacsony hamutartalmú (Low SAPS) olaj, amely DPF és katalizátorvédelemmel rendelkezik
- Kompatibilis: Modern Peugeot és Citroën modellek
- PSA B71 2312
- Kifejezetten BlueHDi motorokhoz tervezett, extra üzemanyag-takarékos olaj
- Kompatibilis: Legújabb Peugeot és Citroën dízelmotorok
✔ A gyártói szabványok sokkal specifikusabbak, mint az ACEA vagy API szabványok, mert az egyes motortípusok sajátos igényeire szabják őket.
✔ Az olajválasztáskor mindig a járműgyártó előírását kell elsődlegesen figyelembe venni, és csak utána az általános teljesítményszinteket.
✔ Ha nem megfelelő olajat használunk, az garanciaelvesztést, lerakódások kialakulását, gyorsabb motor- és részecskeszűrő elhasználódást eredményezhet.
Ezért fontos, hogy mindig ellenőrizzük az autó kézikönyvét vagy a gyártó ajánlásait, mielőtt motorolajat választunk!
6. Hogyan lehet megtalálni a megfelelő teljesítményszintet és szabványt?
A megfelelő motorolaj kiválasztása kulcsfontosságú a motor hosszú élettartama és megbízható működése szempontjából. Három fő módszerrel lehet ellenőrizni, hogy milyen olaj felel meg az autónknak:
1. Az autó gépkönyvének ellenőrzése
Az autó kézikönyve (vagy szervizfüzete) tartalmazza a gyártó által ajánlott motorolaj viszkozitási osztályát (pl. 5W-30, 0W-20) és a szükséges járműgyártói szabványokat (pl. VW 504.00/507.00, BMW LL-04, MB 229.51).
✔ Ez a legmegbízhatóbb forrás, mert a motor tervezői határozzák meg az optimális kenőanyagot.
2. Motorolajgyártók online katalógusai
A nagyobb motorolajmárkák (pl. Castrol, Mobil, Total, Liqui Moly, Motul) rendelkeznek online keresőkkel, ahol az autó típusának (gyártmány, modell, motor) megadásával ajánlott olajokat lehet találni.
✔ Gyors és egyszerű megoldás, különösen, ha az autó gépkönyve nincs kéznél.
3. Szakszervizek ajánlásai
A hivatalos márkaszervizek és független autószervizek is tudnak ajánlani megfelelő motorolajat a járműhöz.
✔ A márkaszervizek biztosan a gyártó által előírt olajat használják, viszont drágább lehet, mint egy független szerviz vagy saját beszerzés.
A legbiztosabb módszer az autó kézikönyvének ellenőrzése, de ha ez nem elérhető, akkor az online olajkeresők vagy a szakszervizek ajánlásai is segíthetnek a megfelelő motorolaj kiválasztásában. Fontos, hogy az olaj ne csak az ACEA/API teljesítményszintnek, hanem a gyártói specifikációnak is megfeleljen!
7. Konklúzió
Mit érdemes figyelni a motorolaj flakonján?
A motorolaj flakonján szereplő adatok kulcsfontosságúak az autó megfelelő kenése és hosszú élettartama szempontjából. A viszkozitási osztály (pl. 5W-30, 0W-20) azt mutatja, hogy az olaj hogyan viselkedik különböző hőmérsékleteken, míg a teljesítményszintek (API, ACEA, ILSAC, JASO) biztosítják, hogy az olaj megfelel a modern motorok technikai követelményeinek. Emellett a flakonon szerepelnek az autógyártók specifikus szabványai (pl. VW 504.00/507.00, BMW LL-04, MB 229.51), amelyek az adott motor egyedi igényeit veszik figyelembe.
Miért fontos ez? Ha az olaj nem felel meg az autógyártó előírásainak, az fokozott motorkopást, lerakódásokat vagy akár kipufogógáz-kezelő rendszer hibákat okozhat. Mindig ellenőrizzük az autó kézikönyvét, és válasszunk olyan motorolajat, amely pontosan megfelel a gyártó által meghatározott követelményeknek!
A ciikk szerzője: Bajomi Vilmos „Olajos Vili”
Ha kenéstechnikai tanácsadásra van szüksége, vagy segítséget keres a megfelelő kenőanyagok kiválasztásához, forduljon hozzánk bizalommal az alábbi elérhetőségeken:
E-mail: olajosvili@gmail.com
Telefon: +36 30 285 8781
Vélemény, hozzászólás?