BMW Motorolaj Specifikációk és Jóváhagyások: Megfelelő Motorolaj az Optimális Motorvédelem Érdekében

BMW Motorolaj Specifikációk és Jóváhagyások: Megfelelő Motorolaj az Optimális Motorvédelem Érdekében

BMW Motorolaj Specifikációk és jóváhagyások: Az Optimális Motorvédelem Érdekében

Több alkalommal kaptam már megkeresést arra, hogy egyes autógyártók szempontjából elemezzem, milyen típusú motorolajok, fagyállók és fékfolyadékok felelnek meg az adott márkák követelményeinek. Őszintén szólva, eddig halogattam ezt a feladatot, mivel az ilyen jellegű áttekintések átfogó kutatást és részletes elemzést igényelnek, ami időigényes munka. Azonban elérkezett az idő, hogy elkezdjük ezt a folyamatot, és az első márka, amivel foglalkozunk, a BMW. Szerencsére a BMW esetében viszonylag egyszerűbb a helyzet, hiszen a márka világosan kommunikálja az elvárt motorolaj-, fagyálló- és fékfolyadék-szabványokat. A váltó- és differenciálmű olajokat most nem tárgyalom, mert ezeknél a folyadékoknál nem olyan egyértelműen tipizálható, hogy melyik modellbe melyik anyag való.

 

Legutóbbi cikkünk arról szólt, hogy miként kerülhet víz a motorolajba és milyen problémát okozhat ez. Ezt a cikkünket IDE KATTINTVA tudja elolvasni.

 

Az 1990-es évek közepén a BMW kifejlesztette és bevezette saját belső motorolaj-minőségi szabványrendszerét annak érdekében, hogy motorjai hosszú távú megbízhatóságát és teljesítményét biztosítsa. Ezzel a lépéssel a BMW magasabb szintű minőségi követelményeket állított fel, mint a hagyományos SAE (Society of Automotive Engineers), API (American Petroleum Institute) vagy ACEA (European Automobile Manufacturers Association) általános olajminőségi szabványok. A BMW motorjainak igényeire szabott specifikációk célja, hogy a gyártó által elvárt legmagasabb szintű kenést és védelmet nyújtsák, minimalizálva a kopást és maximalizálva a motor élettartamát.

Az elmúlt évtizedek során a BMW összesen nyolc különböző olajspecifikációt dolgozott ki, amelyek mindegyike egyedi kódjelzést kapott. Ezek a specifikációk pontosan meghatározzák a különböző motorokhoz szükséges olajok kémiai összetételét és teljesítményjellemzőit. Gyakori meghibásodási ok, hogy a felhasználók hosszú időn át nem megfelelő minőségű motorolajokat alkalmaznak, amelyek nem felelnek meg a BMW által előírt szigorú követelményeknek. A megfelelő specifikációval rendelkező BMW motorolaj alkalmazása elengedhetetlen a motor optimális teljesítménye és hosszú élettartama szempontjából.

 

A motorolaj szerepe a modern belső égésű motoroknál

A gépjárműiparban világszerte egyre nagyobb hangsúlyt kap a károsanyag-kibocsátás csökkentése, a karbonlábnyom minimalizálása, valamint az üzemanyag-hatékonyság növelése. Ennek érdekében a BMW új generációs, fejlett belső égésű motorokat fejlesztett ki, amelyek megfelelnek ezeknek a szigorú környezeti és fogyasztási előírásoknak. A motorolaj kiemelt szerepet játszik ezeknek a céloknak az elérésében, hiszen nemcsak a motor védelmét biztosítja, hanem hozzájárul az üzemanyag-hatékonyság és a kibocsátási normák betartásához is.

A BMW által kifejlesztett speciális olajformulák lehetővé teszik, hogy a motorok a legszigorúbb műszaki és környezeti követelmények mellett is optimális teljesítményt nyújtsanak. Az 1990-es évek közepétől kezdődően minden BMW modell esetében olyan motorolaj szükséges, amely megfelel a gyártó által meghatározott minőségi szabványoknak vagy specifikációknak.

 

Használható-e nem BMW-jóváhagyott motorolaj?

A válasz egyértelműen nem. A BMW motorok fejlett technológiájú erőforrások, amelyek szigorú tűréshatárokkal és speciális anyagokkal (pl. ötvözetek) készülnek. Az ilyen fejlett motorok esetében elengedhetetlen a BMW által jóváhagyott motorolaj használata, különösen az újabb modellekben található üzemanyag-befecskendező és szeleprendszerek miatt. A nem megfelelő motorolaj alkalmazása kockázatos lehet: károsíthatja a motor belső alkatrészeit, csökkentheti az üzemanyag-hatékonyságot, növelheti a károsanyag-kibocsátást, sőt, érvénytelenítheti az autóra vonatkozó jótállást is. Jóllehet minden BMW motorolaj szabvány egy-egy létező ACEA motorolaj szabványra épül, de azon minden esetben túlmutat. A BMW, mint gyártó, az éppen aktuális motorolaj szabványokat veszi szigorúbbra olyan szempontból, hogy az adott követelményeknek megfelelő motorolajok a lehető legnagyobb mértékben lássák el motorvédő funkciójukat.

 

Az olajcsere-intervallumok fontossága

A BMW járműveknél az olajcsere-intervallumok általában 16 000 és 24 000 kilométer között mozognak. Ezek alatt az időszakok alatt az olajnak kiemelkedő kenést és teljesítményt kell biztosítania, hogy fenntartsa a motor optimális működését. Az ilyen hosszabb intervallumok során csak a BMW által meghatározott motorolaj specifikációk biztosítják a szükséges kenőanyagot, amely elégséges védelmet nyújt a motor számára a kopás és meghibásodások ellen.  Ettől függetlenül javasoljuk, hogy az előírtnál rövidebb időközönként, úgy 10-15.000 km megtétele után cseréljék a motorolajat.

 

Jelenleg érvényben lévő BMW motorolaj szabványok:

  • BMW Special Oil

A BMW Special Oil specifikációt a régebbi, 1992 és 1997 közötti BMW motorokhoz fejlesztették ki. Ez a BMW motorolaj szabvány jellemzően egy félszintetikus, SAE 10W-40 viszkozitású motorolaj.

  • BMW Longlife-98 HTHS>=3.5

A BMW első hosszú csereintervallumú motorolaja. A BMW Longlife-98 olajspecifikációt sokan BMW LL98, Longlife 98 vagy LL-98 néven ismerik, de a helyes és hivatalos megnevezése a BMW Longlife-98. Ez az olajspecifikáció általában a 2002 előtti gyártású BMW benzinmotorokhoz volt szükséges. Azóta a BMW megszüntette ezt a motorolaj szabvány, és helyette a BMW Longlife-01 szabványt vezette be. Ennek ellenére néhány motorolajgyártó még mindig kínálja a BMW Longlife-98 formulát azok számára, akik ezt preferálják. A BMW Longlife-98 szabványt felváltotta a BMW Longlife-01 motorolaj szabvány.

  • BMW Longlife-01 HTHS>=3.5

A BMW Longlife-01 motorolajokat a 2002-es modellévtől gyártott legtöbb BMW benzinmotor és a 2003-as modellévtől kezdődően részecskeszűrő nélküli, könnyű dízelmotorok minimális követelményeként terveztek.

A BMW Longlife-01 olajok jellemzően magas HTHS (≥ 3,5 cP) SAE 0W-30, 0W-40, 5W-30 és 5W-40 viszkozitásúak, és API III csoportba tartozó szintetikus alapolajokra épülnek. Használható ott is, ahol korábban a BMW Longlife-98 olaj használata volt előírva.

A BMW Longlife-01 specifikációjú olajok általában az alábbi jóváhagyásokkal és szabványokkal párosulnak:

    • ACEA A3/B4-16
    • Daimler MB-Approval 229.3
    • Daimler MB-Approval 229.5
    • Daimler MB-Approval 226.5
    • Volkswagen VW50200
    • Volkswagen VW50500
    • Porsche A40 (csak 5W-40)
    • PSA B71 2296 (csak 5W-40)
    • Renault RN0700
    • Renault RN0710
  • BMW Longlife-04 HTHS>=3.5

A BMW Longlife-04 motorolajok felső kategóriás, alacsony SAPS-tartalmú (alacsony kén-oxidok, foszfor és szulfáthamu) kenőanyagok. Ezeket benzinmotorokhoz, valamint könnyű dízelmotorokhoz tervezték, függetlenül attól, hogy rendelkeznek-e részecskeszűrővel vagy sem.

A BMW Longlife-04 olajok jellemzően magas HTHS (≥ 3,5 cP) SAE 0W-30, 5W-30 és 5W-40 viszkozitásúak, és API III és IV csoportba tartozó alapolajokra épülnek. Ezek az olajok kiváló védelmet nyújtanak, miközben csökkentik a károsanyag-kibocsátást és biztosítják a motor hosszú távú megbízhatóságát.

A BMW Longlife-04 olaj használható a BMW Longlife-12FE olaj helyettesítésére is, ha az adott régióban nem elérhető, vagy ha a SAE 5W-30 viszkozitású dízelolaj előnyösebb, mint a 0W-30.

A BMW Longlife-04 olajok általában az alábbi jóváhagyásokkal és szabványokkal párosulnak:

    • Daimler MB-Approval 229.31
    • Daimler MB-Approval 229.51
    • Daimler MB-Approval 229.52
    • Volkswagen VW50500
    • Volkswagen VW50501
    • Volkswagen VW50400
    • Volkswagen VW50700
    • Porsche A40
    • Porsche C40
    • GM dexos2

  • BMW Longlife-12FE 0W-30 / HTHS >=2.9

A BMW Longlife-12FE motorolaj szabványt 2013 körül fejlesztették ki a dízel részecskeszűrővel (DPF) felszerelt BMW dízelmotorokhoz, valamint néhány benzinmotorhoz.

A BMW Longlife-12 FE olajok felső kategóriás, alacsony SAPS-tartalmú kenőanyagok. Ezeket a BMW által meghatározott, korlátozott számú benzin- és könnyű dízelmotorhoz tervezték.

A BMW Longlife-12 FE olajok jellemzően alacsony HTHS (≥ 2,9 cP) SAE 0W-30 viszkozitásúak, és API IV csoportba tartozó alapolajokra épülnek. Ezek a kenőanyagok különösen alkalmasak az üzemanyag-hatékonyság javítására és a motor hosszú távú védelmére.

Ez a motorolaj specifikáció általában szoros összefüggésben van az ACEA C2 vagy az API SP (RC-Resource Conserving) szabványokkal. A BMW Longlife-12FE olaj ajánlott a 2014 utáni dízelmotorokhoz, valamint a három-, négy- és hathengeres szívó vagy egy turbóval szerelt benzinmotorokhoz. Ez a formula mindig teljesen szintetikus, hosszú élettartamú motorolaj, és mindig SAE 0W-30 viszkozitású.

Fontos megjegyezni, hogy a BMW Longlife-12FE motorolaj nem használható többturbós benzinmotorokhoz. Ha a BMW Longlife-12FE nem elérhető, a BMW Longlife-04 motorolaj szabvány helyettesítheti. A BMW Longlife-04 akkor is használható a Longlife-12FE helyett, ha az SAE 5W-30 viszkozitás használata előnyösebb, mint az SAE 0W-30.

  • BMW Longlife-17FE+ 0W-20 / HTHS >=2.6

A BMW Longlife-17FE olajspecifikációt 2017 körül vezették be. A BMW Longlife-17 FE motorolajok prémium kategóriás, alacsony SAPS-tartalmú kenőanyagok. Ezeket a legújabb BMW benzinmotorokhoz és könnyű dízelmotorokhoz tervezték, amelyek benzin- vagy dízel részecskeszűrővel vannak felszerelve.

A BMW Longlife-17 FE olajok jellemzően alacsony HTHS (≥ 2,6 cP) SAE 0W-20 viszkozitásúak, és API IV csoportba tartozó alapolajokra épülnek. A BMW Longlife-17 FE specifikációhoz gyakran társul az ACEA C5-16 vagy az API SN Plus szabvány, és ez a specifikáció felváltja a BMW Longlife-14 FE+ olajokat.

A BMW Longlife-17FE olajspecifikációt a 2016 és újabb gyártású BMW B36, B38, B46, B48, B58, N20 és N26 motorokhoz írják elő. Ez a specifikáció a BMW Longlife-14FE frissített változata is, amely javított károsanyag kibocsátási mutatókat és üzemanyag-befecskendezési LSPI (Low Speed Pre-Ignition) problémákat orvosol. A BMW Longlife-17FE specifikációjú olajok

  • BMW Longlife-19FE 0W-30>=3.5

2022-ben bevezetett új 0W-30-as BMW motorolaj ami ACEA C3 teljesítményszintre épül. A BMW Longlife-19FE 0W-30 megjelenése leegyszerűsíti az alacsony viszkozitású 0W motorolajok használatát, mivel kompatibilis azokkal a régebbi generációs motorokkal is, amelyeket gyárilag LL04 5W-30 és LL04 0W-30-zal töltöttek fel. A termék műszakilag alkalmas, hogy számos 2004 után gyártott BMW dízelmotorban használják. Ennek a specifikációnak az érdekessége, hogy ugyan alacsony viszkozitású 0W-30 motorolaj, mégis a HTHS viszkozitása, ami >=3.5, egy magasabb viszkozitású motorolajéval egyezik meg. Nagyon jó megoldás lehet a károsanyagkibocsátás és a motorvédelem mezsgyéjén.

  • BMW Longlife-22 FE++ 0W-12 / HTHS>=2.0

Az ACEA C5 teljesítményszintre épülő BMW LL-22 FE++ olajspecifikációt 2022-ben vezették be, és elsősorban a 2023-tól gyártott B58 és B48 hajtásláncokhoz készült, amelyek 48V-os mild hibrid rendszert is használnak. Az extra alacsony, SAE 0W-12 viszkozitás célja a hatékonyság növelése és a motor súrlódásának csökkentése, amikor a 48V-os rendszer a motort megállítja és újraindítja. Ezt a motorolajat az új, bevonatos motorcsapágyakkal való kompatibilitásra is tervezték.

Ez az olaj nem tekinthető magas teljesítményű olajnak, mivel a HTHS értéke mindössze 2.0 cP, ami alacsony. Azonban még túl korai lenne megmondani, hogy létezhet-e alternatíva, különösen a magas teljesítményű változatok esetén.

 

Egy kis érdekesség a BMW Longlife-04 szabvány fejlődésével kapcsolatban: Az ACEA C3 ipari alapokra építve a BMW először 2004-ben vezette be a BMW Longlife-04 specifikációt, válaszul a Euro 4 kibocsátási normáknak megfelelő hardverváltoztatásokra. Ezt 2009-ben frissítették a Euro 5 kibocsátási normák bevezetésével, majd tovább fejlesztették a Euro 6 hardver 2014-es bevezetésével, különösen azért, hogy biztosítsák a legújabb közvetlen benzinbefecskendezéses (TGDI) motorok rendszereinek megfelelését.

Annak érdekében, hogy a BMW Longlife-04 specifikációnak megfelelő szerviz célú motorolajok megfeleljenek a motorok és kipufogógáz-kezelő rendszerek egyre szigorúbb feltételeinek, a BMW új tesztkövetelményeket fejlesztett ki a legújabb specifikációhoz, beleértve a BMW N20 és később a B48 tartóssági teszteket, hogy biztosítsák a tisztaságot és tartósságot a TGDI motorokban. A BMW N20, amelyet később a B48 váltott fel, turbófeltöltős négy hengeres benzinmotor, amely nagyobb hatékonyságot és alacsonyabb fordulatszámon nagyobb nyomatékot kínál, mint a korábbi BMW N52 motor.

A BMW B48 teszt a legújabb kenőanyag-jóváhagyási specifikáció része, felváltva a BMW N52 tartóssági tesztet; 2018 decemberétől minden BMW Longlife-04 jóváhagyási kérelemhez támogatni kell a BMW N48 teszt adatokat. Ezenkívül három új levegőztetési teszt, egy új turbótöltési kokszosodási teszt és egy új kopásteszt szerepel az olajforgalmazók számára a legújabb tesztkövetelmények között, akik jóváhagyott BMW Longlife-04 kenőanyagokat kívánnak forgalmazni.

A legújabb BMW Longlife-04 jóváhagyott kenőanyagok nagyobb tartósságot, bioüzemanyag-kompatibilitást, alacsony hőmérsékleti teljesítményt, a nem kívánt levegőztetés kezelését és fokozott turbófeltöltő tisztaságot biztosítanak. Ezek a magas teljesítményű kenőanyagok visszamenőleg kompatibilisek a BMW Group számos meglévő modelljével, és optimális élettartamot biztosítanak a megadott benzin- és dízelmotorokhoz, akár részecskeszűrővel, akár anélkül.

BMW motorok elfogadott olajfogyasztása

A BMW motorjai úgy vannak tervezve, hogy bizonyos mennyiségű olajat fogyasszanak, és a gyártó által meghatározott irányelvek szerint ez teljesen normálisnak tekinthető. Ahhoz, hogy az olaj eljusson a kritikus területekre, természetes folyamat, hogy egy része bekerül az égéstérbe, ahol az üzemanyag-levegő keverékkel együtt elég. Ha tehát a BMW motorja olajat fogyaszt vagy éget el, nem kell azonnal pánikba esni, mivel ez normális üzemelés része is lehet. Fontos megjegyezni, hogy az olajszivárgás és az olajfogyasztás nem ugyanaz. Bár az olajszivárgás a BMW motoroknál is előfordulhat, ezt mindenképpen érdemes megvizsgálni és megfelelően javítani. Az alábbi táblázat összefoglalja a BMW motorokra vonatkozó elfogadott olajfogyasztási értékeket (az adatok a BMW-től származnak).

BMW Motor KódjaNormál Olajfogyasztás
B-sorozatú turbómotorok (B46, B58)1 liter 2 500 kilométereként
N-sorozatú 4/6 hengeres turbómotorok (N20, N55, stb.)1 liter 2 500 kilométereként
N-sorozatú szívómotorok (N52, N62, stb.)1 liter 2 500 kilométereként
N-sorozatú V8/V12 turbómotorok (N63, N74, stb.)1 liter 1 500 kilométereként
M-sorozatú szívómotorok (M54, M52, stb.)1 liter 1 500 kilométereként
S-sorozatú Motorsport motorok (S54, S55, S65, stb.)1 liter 1 500 kilométereként

 

Motor Bejáratás

Az olajfogyasztás magasabb lesz a motor életének kezdeti szakaszában, amit bejáratási időszaknak nevezünk. Ilyenkor a mozgó alkatrészek még nem illeszkedtek végleges helyükre, és az illesztési hézagok és toleranciák nagyobbak lehetnek a megszokottnál. A bejáratási időszak motoronként eltérő lehet, de a BMW azt javasolja, hogy az első 15 000 kilométer alatt ne aggódjunk az olajfogyasztás miatt. Ez az időszak rövidebb is lehet a bejáratás módjától és a használattól függően.

 

Motor Kopása

Ahogy a motor belső alkatrészei kopnak, az illesztési hézagok és toleranciák megnövekedhetnek. Az olyan alkatrészek, mint a dugattyúgyűrűk és a szeleptömítések kopása nagyobb mennyiségű olajat engedhet az égéstérbe. Ha továbbra is a gyári jóváhagyású olajviszkozitást használja (0W30, 5W30), ez növelheti az olajfogyasztást. A BMW nem tud pontos jelzést adni arra vonatkozóan, hogy mikor válnak ezek a hézagok túl naggyá. Ha növekvő olajfogyasztást észlel, érdemes áttérni egy olyan magasabb viszkozitású motorolajra, amely még a gyártó által meghatározott viszkozitási osztályokon belül van.  Pl. M54 motorok esetében 5W-30 viszkozitású motorolaj használatáról áttérni egy 5W-40 viszkozitású motorolaj használatára. A gyártó által meghatározott viszkozitásoktól eltérni még extrém magas olajfogyasztás esetén sem javasolt, mert annak használata elégtelen kenést eredményezhet a csapágyfelületeken. Magasabb viszkozitásra való áttéréskor érdemes figyelembe venni, hogy a magasabb viszkozitású motorolaj nem fogja megoldani az alapvető problémát, azaz a motorkopást, csak enyhíti annak tüneteit. Végső megoldásként minden esetben a motor teljeskörű felújítását javasoljuk.

Ideális Motorolaj Hőmérséklet

Röviden: normál közúti használatra 100-110°C közötti motorolaj-hőmérsékletet tartunk megfelelőnek jó minőségű motorolaj használata esetén. Versenypályán akár 127°C is elfogadható, de ez már a hőmérsékleti skála felső határához közelít. Tartósan magas üzemi hőmérséklet melletti használat esetén érdemes az olajcsere hosszát jelentősen csökkenteni, mert a motorolaj a tartós hőstressz esetén erősen oxidálódik, ezzel együtt öregszik és egyre kevésbé képes ellátni feladatait.

Miért éppen 100°C? Mert ezen a hőmérsékleten kezd forrni és párologni a motorban lecsapódó kondenzvíz. Fontos, hogy a motor megfelelő PCV (Pozitív Kartergáz Szellőztető) és olajszellőztető rendszere el tudja távolítani a nedvességet az olajból. Ha a víz az olajban marad, iszapossá teheti az olajat és lerakódások képződnek a motorban. A víz rontja az olaj teljesítményét, és akadályozhatja annak megfelelő működését. Érdemes a motorolaj hőmérsékletét 100°C felett tartani, hogy így elkerüljük a nedvesség felhalmozódását a motorolajban, ugyanakkor az olaj viszkozitása is megfelelő szintre híguljon, így megfelelően áramoljon és segítse csökkenteni a mozgó fémfelületek közötti súrlódást. A BMW motorok jobban működnek magasabb hőmérsékleten, mint alacsony hőmérsékleten.

 

Motorolaj és Csapágyak kapcsolata

Sok vita zajlik a hajtókar- és főtengelycsapágy hézagok, valamint a gyári olajviszkozitás használatának eredményei körül. Bár a belső égésű motorok tervezése és működése komoly mérnöki számításokon alapul, nincs egyértelmű szabály a hézagok és viszkozitás tekintetében. Túl sok változó van jelen ahhoz, hogy egyetlen szabályt alkalmazhassunk. Ehelyett inkább tapasztalati irányelvekre hagyatkozunk. Tapasztalataink alapján az látszik beváltnak, hogy minden esetben a használat és a motor üzemi hőmérséklete szempontjából válasszuk meg a motorolaj viszkozitását. Örökérvű szabály, hogy egy vékony motorolaj gyorsabban áramlik, viszont magas hőmérsékleten kevésbé véd a kopásokkal szemben, míg egy vastag motorolaj alacsony hőmérséklet mellett lassabban áramlik, viszont magas hőmérsékleten magasabb a viszkozitása és ezáltal jobban védi a motort a kopásoktól. A jobb motorvédelem érdekében érdemes a gyártó által engedélyezett legmagasabb viszkozitású motorolajat választani, mert ez ugyan növelheti a fogyasztást pár százalékkal, viszont cserébe szélesebb tartományban biztosít megfelelő motorvédelmet. A kiválasztás során érdemes figyelembe venni az átlagos környezeti hőmérsékletet is. Minél magasabb a környezeti hőmérséklet, annál magasabb hőmérsékleten fog üzemelni a motorunk, emiatt magasabb viszkozitású motorolaj használata szükséges. Alacsony hőmérsékleti környezetben viszont alacsonyabb, 0-ás motorolaj választása az előnyösebb, hogy ezzel minimalizáljuk az indítási folyamat során bekövetkező motorkopás mértékét. Bizonyos esetekben érdemes lehet akár egy teljesen szintetikus 0W-40 viszkozitású motorolajat választani, mert ezen típusok jól teljesítenek mind az indítás során, mind pedig magasabb üzemi hőmérséklet mellett is.

Az olaj viszkozitása csak egy érték ami alapján értékeljük a motorolajat, viszont jó pár egyéb olyan paraméterrel is rendelkezik ami szintén fontos a kiválasztás során. Amikor S-kódú motorokról beszélünk (S54, S65, stb.), az egyik legfontosabb érték az HTHS viszkozitás, amely az olaj stabilitását jelzi magas hőmérséklet és magas nyírás mellett. Ez különösen fontos a szűk csapágyhézagok esetén. Ha nagyon vékony az olajfilm a csapágy és a tengely között, stabilabb olajra van szükség (magasabb HTHS viszkozitású) ahhoz, hogy kezelni tudja a terhelést és meggátolja a kopást. A vastagabb olajok általában nagyobb stabilitással rendelkeznek és magasabb a HTHS viszkozitásuk is. Tehát, ha vékonyabb olajat szeretnél használni az S54/S65 gyári csapágyaiddal, győződj meg arról, hogy a lehető legmagasabb HTHS viszkozitású motorolajat választod az adott viszkozitású motorolajok közül. Tipp: válassz egy  Group IV vagy Group V típusú szintetikus alapolajokból előállított motorolajat, mert ezeknek általában jobban tűrik a terhelést. Azt tanácsoljuk, hogy a motorolajat a motor gyártó által meghatározott specifikáció, a használati mód és a várható üzemi hőmérséklet alapján válaszd meg.

 

Karbantartási tervek és hosszabb olajcsere-intervallumok

Az ingyenes olajcserék és a hosszabb olajcsere-intervallumok marketingfogások, amelyek bevezetésük óta kritikák kereszttüzében állnak. Mi sem vagyunk ennek hívei. Szerencsére a BMW eltávolodott a 25 000 kilométeres olajcsere-intervallumoktól, de még mindig vannak olyan ajánlások, amelyek feszegetik a határokat. A fejlett mérnöki technológiák lehetővé teszik, hogy az olaj akár 15 000 vagy 20 000 kilométer után is „elég jól” működjön kíméletes használat mellett. Azonban a szennyeződések, nedvesség, valamint a hő és súrlódás által okozott kémiai lebomlás felhalmozódásával ne gondoljuk, hogy bölcs dolog ilyen sokáig használni egy motorolajat. Figyelembe véve, hogy mennyi feladatot lát el az olaj, egyszerűen logikus sűrűbben cserélni. Emellett érdemes rendszeresen olajminta viszgálatot is végeztetni, különösen nagy futásteljesítményű motorok és M motorok esetén. Az olajminta elemzése kiváló betekintést nyújt a motor belső alkatrészeinek kopásáról, különös tekintettel a hajtókarcsapágyakra.

Az általunk ajánlott olajcsere-intervallum 10 000 – 15 000 kilométer.

 

A BMW által gyártott motor típusok

A következő képeken időrendben és hengerek száma alapján látható a BMW benzines és dízel motorjainak a fejlődése:

BMW benzin motorok 1980 és 2000 között a kialakítás függvényében

 

BMW benzin motorok 2000 és 2020 között a kialakítás függvényében
BMW dízel motorok 1980 és 2020 között a kialakítás függvényében

Melyik BMW-be milyen motorolaj való

Ha a fenti képek segítségével sikerült beazonosítanunk a BMW-nkben található motor típusát, akkor a következő táblázatok segítségével ki tudjuk választani azokat a BMW motorolaj szabványokat amit a BMW javasol a motorunkban. A következő táblázatok a BMW által a BMW TIS felületen megadott gyári javaslatok alapján került összeállításra:

BMW Benzin motorokba javasolt motorolaj szabvány

MotorkódKivitelGyártási évMéretÜzemanyag rendszerElsődleges Motorolaj szabványMásodlagos Motorolaj szabvány
B32BMW LL-01BMW LL-01FE
B36BMW LL-17FEBMW LL-12 FE, BMW LL-04, BMW LL-19 FE
B38 (TU0/TU1) Benzin részecskeszűrővelInline-three turbo2013–present1.2–1.5 LDirect injectionBMW LL-12 FE, BMW LL-04, BMW LL-19 FEBMW LL-12 FE, BMW LL-04
B38 (TU2) Benzin részecskeszűrővelInline-three turbo2013–present1.2–1.5 LDirect injectionBMW LL-17FEBMW LL-12 FE, BMW LL-19 FE
B38 Benzin (TU0/TU1) részecskeszűr nélkülInline-three turbo2013–present1.2–1.5 LDirect injectionBMW LL-12 FE, BMW LL-04, BMW LL-19 FEBMW LL-04
B38 Benzin (TU2) részecskeszűr nélkülInline-three turbo2013–present1.2–1.5 LDirect injectionBMW LL-17FEBMW LL-04BMW LL-12 FE, BMW LL-19 FE
B46Inline-four turbo2015–present1.6–2.0 LDirect injection SULEVBMW LL-17FEBMW LL-12 FE, BMW LL-04, BMW LL-19FE
B48 (TU0/TU1) Benzinrészecske szűrő nélkülInline-four turbo2016–present1.6–2.0 LDirect injectionBMW LL-17FEBMW LL-12 FE, BMW LL-04, BMW LL-19FE
B48 (TU0/TU1) Benzinrészecske szűrővelInline-four turbo2016–present1.6–2.0 LDirect injectionBMW LL-17FEBMW LL-12 FE, BMW LL-04, BMW LL-19FE
B48A TU2 Benzinrészecske szűrő nélkülInline-four turbo2016–present1.6–2.0 LDirect injectionBMW LL-17FEBMW LL-12 FE, BMW LL-19FE
B48A TU2 Benzinrészecske szűrővelInline-four turbo2016–present1.6–2.0 LDirect injectionBMW LL-17FEBMW LL-12 FE, BMW LL-19FE
B48B TU2 Benzinrészecske szűrő nélkülInline-four turbo2016–present1.6–2.0 LDirect injectionBMW LL-22FE++BMW LL-01FE, BMW LL-12 FE, BMW LL-17FE+
B48B TU2 Benzinrészecske szűrővelInline-four turbo2016–present1.6–2.0 LDirect injectionBMW LL-22FE++BMW LL-12 FE, BMW LL-17FE+
M10Inline-four N.A.1960–19881.5–2.0 LCarburetor / Mechanical and electronic fuel injectionBMW LL-01BMW LL-04
M40Inline-four N.A.1987–19951.6–1.8 LFuel injectionBMW LL-01BMW LL-04
M42Inline-four N.A.1989–19961.8 LFuel injectionBMW LL-01BMW LL-04
M43Inline-four N.A.1991–20021.6–1.9 LFuel injection / CNGBMW LL-01BMW LL-04
M44Inline-four N.A.1996–20011.9 LBMW LL-01BMW LL-04
N12Inline-four N.A. Prince2006-20171.4-1.6LDirect injectionBMW LL-01 FEBMW LL-01, BMW LL-04, BMW LL-12FE, BMW LL-19FE
N13Inline-four N.A. Prince2006-20171.4-1.6LDirect injectionBMW LL-01 FEBMW LL-01, BMW LL-04, BMW LL-12FE, BMW LL-19FE
N14Inline-four turbo Prince2006-20171.4-1.6LDirect injectionBMW LL-01 FEBMW LL-01, BMW LL-04, BMW LL-12FE, BMW LL-19FE
N16Inline-four N.A. Prince2006-20171.4-1.6LDirect injectionBMW LL-01 FEBMW LL-01, BMW LL-04, BMW LL-12FE, BMW LL-19FE
N18Inline-four turbo Prince2006-20171.4-1.6LDirect injectionBMW LL-01 FEBMW LL-01, BMW LL-04, BMW LL-12FE, BMW LL-19FE
N20Inline-four turbo2011-20171.6-2.0LDirect injectionBMW LL-17FEBMW LL-01, BMW LL-04, BMW LL-12FE, BMW LL-17FE, BMW LL-19FE
N26Inline-four turbo2012-20162.0LDirect injectionBMW LL-17FEBMW LL-01, BMW LL-04, BMW LL-12FE, BMW LL-17FE, BMW LL-19FE
N40Inline-four N.A.2001–20041.6 LBMW LL-01FEBMW LL-01, BMW LL-04, BMW LL-12FE, BMW LL-19FE
N42Inline-four N.A.2001–20041.8–2.0 LBMW LL-01FEBMW LL-01, BMW LL-04, BMW LL-12FE, BMW LL-19FE
N43Inline-four N.A.2007–20111.6–2.0 LDirect injectionBMW LL-01FEBMW LL-01, BMW LL-04, BMW LL-12FE, BMW LL-19FE
N45Inline-four N.A.2004–20111.6-2.0 LBMW LL-01FEBMW LL-01, BMW LL-04, BMW LL-12FE, BMW LL-19FE
N46Inline-four N.A.2004–20071.8–2.0 LManifold injectionBMW LL-01FEBMW LL-01, BMW LL-04, BMW LL-12FE, BMW LL-19FE
S14Inline-four N.A.1986–19902.0–2.5 LSAE 10W-60
B58  (TO0/TO1) Benzinrészecske szűrő nélkülStraight-six turbo2015–present3.0 LDirect injectionBMW LL-17FEBMW LL-01, BMW LL-04, BMW LL-12 FE, BMW LL-19FE
B58 (TO0/TO1) Benzinrészecske szűrővelStraight-six turbo2015–present3.0 LDirect injectionBMW LL-17FEBMW LL-04, BMW LL-12 FE, BMW LL-19FE
B58  (TU2) Benzinrészecske szűrő nélkülStraight-six turbo2015–present3.0 LDirect injectionBMW LL-22 FE++BMW LL-01FE, BMW LL-17FE+, BMW LL12FE
B58 (TU2) Benzinrészecske szűrővelStraight-six turbo2015–present3.0 LDirect injectionBMW LL-22 FE++BMW LL-17FE+, BMW LL12FE
M50Straight-six N.A.1989–19962.0-2.5 LBMW LL-01BMW LL-04
M52Straight-six N.A.1994–20002.0-2.8 LBMW LL-01BMW LL-04
M54Straight-six N.A.2000–20062.2-3.0 LBMW LL-01BMW LL-04
M56Straight-six N.A.2002–20062.5 LBMW LL-01BMW LL-04
N52Straight-six N.A.2004–20152.5-3.0 LPort injectionBMW LL-01FEBMW LL-01, BMW LL-04, BMW LL-12FE, BMW LL-19FE
N53Straight-six N.A.2006–20132.5-3.0 LDirect injectionBMW LL-01FEBMW LL-01, BMW LL-04, BMW LL-12FE, BMW LL-19FE
N54Straight-six turbo2006–20163.0 LDirect injectionBMW LL-01FEBMW LL-01, BMW LL-04, BMW LL-12FE, BMW LL-19FE
N55Straight-six turbo2009–present3.0 LDirect injectionBMW LL-01FEBMW LL-01, BMW LL-04, BMW LL-12FE, BMW LL-19FE
S50Straight-six N.A.1992–19993.0-3.2 LSAE 10W-60
S52Straight-six N.A.1996–20003.2 LSAE 10W-60
S54Straight-six N.A.2000–20083.2 LSAE 10W-60
S55 Benzinrészecskeszűrő nélkülStraight-six turbo2014–20213.0 LDirect injectionBWM LL-01FEBMW LL-01, BMW LL-04, BMW LL-12FE, BMW LL-19FE
S55 BenzinrészecskeszűrővelStraight-six turbo2014–20213.0 LDirect injectionBMW LL-12FEBMW LL-04, BMW LL-19FE
S58 Benzinrészecskeszűrő nélkülStraight-six turbo2019–present3.0 LDirect injectionBWM LL-01FEBMW LL-01, BMW LL-04, BMW LL-12FE, BMW LL-19FE
S58 BenzinrészecskeszűrővelStraight-six turbo2019–present3.0 LDirect injectionBMW LL-12FEBMW LL-04, BMW LL-19FE
S85V10 N.A.2005–20105.0 LSAE 10W-60
N73V12 N.A.2003–20166.0-6.75 LDirect injectionBMW LL-01FEBMW LL-01, BMW LL-04, BMW LL-12FE, BMW LL-19FE
M73V12 N.A.1993–20025.4 LBMW LL-01BMW LL-04
N74 BenzinrészecskeszűrővelV12 turbo2009–20226.0-6.75 LDirect injectionBMW LL-12FEBMW LL-04, BMW LL-19FE
N74 Benzinrészecskeszűrő nélkülV12 turbo2009–20226.0-6.75 LDirect injectionBMW LL-01 FEBMW LL-01, BMW LL-04, BMW LL-12FE, BMW LL-19FE
M60V8 N.A.1992–19963.0-4.0 LFuel injectionBMW LL-01BMW LL-04
M62V8 N.A.1996–20053.5-4.8 LBMW LL-01BMW LL-04
N62V8 N.A.2001–20103.6-4.8 LBMW LL-01 FEBMW LL-01, BMW LL-04, BMW LL-12FE, BMW LL-19FE
N63 benzinrészecske szűrővelV8 turbo2008–present4.4 LDirect injectionBMW LL-12FEBMW LL-04, BMW LL-19FE
N63 benzinrészecskeszűrő nélkülV8 turbo2008–present4.4 LDirect injectionBMW LL-01 FEBMW LL-01, BMW LL-04, BMW LL-12FE, BMW LL-19FE
S62V8 N.A.1998–20064.9 LSAE 10W-60
S63 benzinrészecske szűrővelV8 turbo2009–present4.4 LBMW LL-12FEBMW LL-04, BMW LL-19FE
S63 benzinrészecskeszűrő nélkülV8 turbo2009–present4.4 LBMW LL-01 FEBMW LL-01, BMW LL-04, BMW LL-12FE, BMW LL-19FE
S65V8 N.A.2007–20134.0-4.4 LSAE 10W-60
S68 Benzinrészecske szűrővelV8 turbo2022–present4.4 LBMW LL12FEBMW LL-19FE
S68 Benzinrészecske szűrő nélkülV8 turbo2022–present4.4 LBMW LL-01FEBMW LL-12FE, BMW LL-19FE
Egyéb motorok (M10, M20, M30, M40, M42, M43, M44, M50, M52, M60, M62, M70, M73)BMW LL-01BMW LL-04
Egyéb „M” motorok (S14, S38, S50, S50U, S52, S70)SAE 10W-60

BMW Dízel motorokba javasolt motorolaj szabvány:

MotorkódKivitelGyártási évMéretElsődleges Motorolaj szabványMásodlagos Motorolaj szabvány
B37Inline-three turbo20121.5 LBMW LL-12FEBMW LL-19FE, BMW LL-04
N47D20T1Inline-four turbo2007–20142.0 LBMW LL-04BMW LL-19 FE
N47 uL, N47 oLInline-four turbo2007–20142.0 LBMW LL-04BMW LL-19 FE
N47 S (TU2 = T2 / TOP = S) 2008.09 utánInline-four turbo2007–20142.0 LBMW LL-04BMW LL-19 FE
N47 S (TU2 = T2 / TOP = S)Inline-four turbo2007–20142.0 LSAE 10W-60
N47 (C16K1, C16U1,C20K1,C20U1, D16U1, D16K1, D20K1, D20U1, D20O1, D20O1 US) 2014-es modellévtőlInline-four turbo2007–20142.0 LBMW LL-12FEBMW LL-04, BMW LL-19FE
M47Inline-four turbo1998–20072.0 LBMW LL-04BMW LL-01, BMW LL-19 FE
M41Inline-four turbo1994–20001.7 LBMW LL-04BMW LL-01, BMW LL-19 FE
B47 (C20U2, C20O2)Inline-four turbo2013–present2.0 LBMW LL-17FE+BMW LL-12FE, BMW LL-19 FE
B47 (C20U0; C20O0, D20K0, D20U0, D20O0, C20U1, C20O1, D20U1, D20O1)Inline-four turbo2013–present2.0 LBMW LL-12FEBMW LL-19 FE, BMW LL-04
B47 (C20T0, D20T0,C20T1, D20T1)Inline-four turbo2013–present2.0 LBMW LL-04BMW LL-19 FE
N57Inline-six turbo2008–20203.0 LBMW LL-04BMW LL-19FE
N57D20O1 USInline-six turbo2008–20203.0 LBMW LL-12FEBMW LL-04, BMW LL-19FE
M57 TU (E60, E61 2004.09 után és TU2Top 2006.09 után)Inline-six turbo1998–20132.5-3.0 LBMW LL-04
M57Inline-six turbo1998–20132.5-3.0 LBMW LL-04BMW LL-01
M51Inline-six turbo1991–20002.5 LBMW LL-04BMW LL-01
B57 (D30T0, D30S0, D30T2)Inline-six turbo2015–present3.0 LBMW LL-04BMW LL19FE
B57 (D30O0, D30O2Inline-six turbo2015–present3.0 LBMW LL-12FEBMW LL-04, BMW LL-19FE
B57 (D30O3, D30T3)Inline-six turbo2015–present3.0 LBMW LL-12FEBMW LL-19FE
M21Inline-six turbo*1983–19932.4 LBMW LL-04BMW LL01
M67V8 turbo1998–20093.9-4.4 LBMW LL-04BMW LL-01, BMW LL-19 FE

Motorolajok amiknek a BMW megadta a motorolaj szabványt:

A következő linkeken elérhető a BMW által jóváhagyott motorolajok listája motorolaj szabvány szerinti bontásban.

Érdemes pár szót ejteni arról, hogy mit jelent hogy egy termék jóváhagyott. Két angol kifejezés szokott megjelenni a motorolajok flakonján: Approwed by és Meet the Requirements. A két dolog nagyon ellentétes egymással. A Meet the Reqzirements azt jelenti, hogy a kenőanyag gyártója nem küldte le a motorolajat bevizsgálásra, hanem mint gyártó azt állítja, hogy az ő motorolaja megfelel az adott szabványnak. Az Approved by esetében a motorolaj gyártója elküldte szabványosításra az által készített motorolajat a BMW-he, aki azt bevizsgálta, letesztelte és amennyiben megfelelt, úgy felvette a lenti listák egyikére attól függően, hogy az adott motorolaj melyik szabványt teljesítette. Az első esetben a motorolaj gyártója állítja, hogy megfelel a szükséges teljesítménynek a motorolaja, a második esetben viszont az OEM, a jármű gyártója szavatolja, hogy a listán szereplő motorolajok megfelelnek az által előírtaknak és használhatóak az általa gyártott motorokban. Mindenki saját maga döntse el, hogy a kistában szereplő motor olajok közül választ BMW-jébe motorolajat vagy esetleg olyan motorolajat használ ami ezekben a listákban nem szerepel.

Az adott linkekre kattintva elérhetőek a BMW által 2023.09-ig jóváhagyott motorolajok listáit:

BMW Longlife-01

BMW Longlife-01FE

BMW Longlife-04

BMW Longlife-12FE

BMW Longlife 14FE+

BMW Longlife-17FE+

BMW Longlife 19FE

BMW Longlife-22FE++

BMW SAE 10W-60

 

Összegzésképpen elmondható, hogy a BMW által gyártottmotorok megfelelő működéséhez elengedhetetlen a gyártó által előírt szabvánnyal rendelkező motorolaj használata. A BMW által kifejlesztett specifikációk nemcsak a motor védelmét és hosszú élettartamát biztosítják, hanem hozzájárulnak az üzemanyag-hatékonyság növeléséhez és a környezeti normák betartásához is. A megfelelő folyadékok használata hosszú távon megőrzi a motor teljesítményét, és csökkenti a meghibásodás kockázatát. Mindezek fényében érdemes komolyan venni a gyártói előírásokat, és rendszeresen karbantartani a járművet a maximális hatékonyság és megbízhatóság érdekében.

 

A ciikk szerzője: Bajomi Vilmos „Olajos Vili”

Ha kenéstechnikai tanácsadásra van szüksége, vagy segítséget keres a megfelelő kenőanyagok kiválasztásához, forduljon hozzánk bizalommal az alábbi elérhetőségeken:

E-mail: olajosvili@gmail.com

Telefon: +36 30 285 8781

 

Bajomi Vilmos vagyok, az Olajos Vili alapítója. Az "Olajos Vili" név nem véletlenül ragadt rám – ügyfeleim így mentettek el a telefonjukba, mert mindig számíthattak rám, ha kenőanyagokról volt szó. Az olajipar iránti szenvedélyem és az évek során megszerzett széleskörű ismereteim révén váltam ismertté ezen a területen. Pályafutásomat 2007-ben kezdtem a Shell Hungary Zrt.-nél, ahol 2008-ban csatlakoztam az ipari kenőanyagok csapatához, mint Key Account Manager. Az itt töltött idő alatt mélyreható tapasztalatokat szereztem, különösen a gázmotoros és turbinás erőművek kenőanyagainak területén. A Shell nemzetközi gyáraiban szerzett ismeretek alapozták meg szakmai tudásomat. 2014-ben csatlakoztam a Lavina Szerviz Csoporthoz, Magyarország egyik vezető, márkafüggetlen kenőanyag-disztribútorához. Itt nem csak a Shell, hanem más jelentős márkák, mint a Mobil, Castrol, Eni/Agip, Total, Eurol, Texaco, Petronas és Q8 kenőanyagaival is intenzíven foglalkoztam. Ez az időszak lehetőséget adott számomra, hogy több gyártó fejlesztő központjába is betekintést nyerjek, és részt vegyek egyedi kenőanyagok kifejlesztésében és értékesítésében. 2016-tól a Lavina Szerviz Kft.-nél betöltött értékesítési pozíciómmal párhuzamosan az OlajShop.hu webáruház egyik tulajdonosaként a webáruház fejlesztése és irányítása is bekerült a napi feladataim közé. A szakmai vezetésem alatt a webáruház értékesítést közel tízszeresére, a látogató számát pedig közel hússzorosára növekedett, ami jelentős szakmai sikert hozott számomra, és tovább bővítette kapcsolati hálómat az iparágban. 2023-ban úgy döntöttem, hogy új kihívások után nézek, és létrehoztam az OlajosVili.hu-t. Ezen a platformon az elmúlt 15 év során szerzett tapasztalataimat osztom meg, hogy segítsek másoknak eligazodni a kenéstechnika bonyolult, de izgalmas világában. Az OlajosVili.hu célja, hogy hiteles információkat és gyakorlati tanácsokat nyújtson mindazoknak, akik megbízható megoldásokat keresnek a kenőanyagok területén.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

*